آب شور

بررسی کامل بیماری های قارچی ماهیان آب شور و نحوه درمان

بررسی کامل بیماری های قارچی ماهیان آب شور و نحوه درمان
5/5 - (1 امتیاز)

بیماری های قارچی  که از انواع بیماری ماهیان است، معمولا کمتر در آکواریوم های آب شور دیده می شوند اما این به معنی بی اهمیت بودن آنها نیست. در صورت بروز بسیار خظرناک هستند. قارچ ها به دو صورت خارجی و داخلی بروز می کنند که در این بخش به بررسی آنها می پردازیم.

بیماری های قارچی خارجی ( پوستی )

این بیماری ماهیان به عنوان بیماری های ثانویه شناخته می شوند یعنی در صورتی شایع می شوند که قبلا لایه ی مخاطی روی پوست ماهی به دلیل سایر بیماری ها مانند انگل ها از بین رفته باشد و یا جراحتی بر روی پوست ایجاد شده باشد.

قارچ ها معمولا در آکواریوم هایی که دارای آب زرد هستند یعنی مواد آلی معلق در آنها زیاد است و آب از کیفیت پایینی برخوردار است، حضور دارند. جالب است بدانید که قارچ ها هیچوقت به تنهایی باعث شیوع بیماری نمی شوند.

یعنی حتما در ابتدا یک بیماری دیگر وجود داشته است که منجر به شیوع بیماری قارچی نیز شده است. بیماری اورنما همیشه با بیماری های قارچی همراه است. به همین دلیل توصیه می شود در کنار درمان بیماری قارچی حتما درمان بیماری های انگلی را نیز شروع کنید. برخی از داروهای موجود در بازار به نحوی فرموله بندی شده اند که هر دو عامل بیماری قارچی و انگلی را از بین می برند. بدیهی است استفاده از چنین داروهایی می تواند بسیار موثر باشد.

نشانه های بیماری قارچی پوستی در ماهیان

در این بیماری ماهیان به صورت کلی بر روی پوست ماهی نقاط روشن و تیره ای بصورت گرد مشاهده می شود که شبیه به پرزهای کرکی هستند. همچنین ممکن است این پرزها بر روی دهان، باله ها و چشم ماهی نیز ایجاد شوند. رنگ این قارچ ها معمولا سفید رنگ است و گاهی به رنگ قهوه ای نیز دیده می شوند.

در بررسی این قناط در زیرمیکروسکوپ رشته های مو مانندی مشاهده می شود که هاگ های فراوانی در آنها قرار گرفته اند. ماهی بیمار تا زمانی که بیماری به اوج خود نرسد، یعنی بروز زخم، رفتار غیرعادی نخواهد داشت.

روش های درمان بیماری قارچی پوستی در ماهیان

جهت درمان بیماری های قارچی که کمی سخت به نظر می رسد در ابتدا دلیل بروز این بیماری ماهیان را بیابید و آن را رفع کنید. گردش آب سیستم فیلتراسیون را چک کنید زیرا کیفیت آب در بروز بیماری بسیار موثر است. از غذادهی بیش از حد بپرهیزید.

تعداد ماهی ها را کم کنید. تعویض آب منظم داشته باشید وس عی کنید مواد آلی موجود در آب را کم کنید. تقویت سیستم ایمنی ماهی با استفاده از عصاره سیر نیز می تواند مفید باشد. همانطور که قبلا اشاره شد بیماری های قارچی بعداز سایر بیماری ها بروز می کنند به همین دلیل عام بیماری اولیه که موجب شده است قارچ ها نیز به ماهی حمله کنند را بیابید و همزمان به درمان آن نیز بپردازید.

استفاده از آنتی بیوتیک ها جهت دفع باکتری ها و فرمالین و مالاشیت گرین یا سایر داروها جهت درمان بیماری های انگلی همزمان با درمان بیماری قارچی می تواند مفید باشد. فرمالین داروی خطرناکی است که موجب از بین رفتن باکتری های مفید و کاهش سطح اکسیژن می شود. به همین دلیل اکسیژن رسانی به آب با استفاده از پمپ هوا و سنگ هوای مناسب و تعویض آب بصورت یک روز در میان الزامی است.
در درمان بیماری های قارچی استفاده از داروهای حاوی سولفا Sulfa، مانند سولفاتیازو یا سولفانامید بسیار موثر هستند.

داروهای موجود در بازار برای بیماری قارچی پوستی در ماهیان

Sulfathiazole,Focus,Kanaplex,PolyGuardو Paraguard ,Neoplex از شرکت Seachem و داروهای Pimafix از شرکت API- داروی Fungol از شرکت JBL- داروی Rid Fungus از شرکت کوردون.

بیماری های قارچی داخلی / بیماری سنباده ای ( Ichthyophonus hoferi )

قارچ ایکتیوفونوس هوفوری به اندام های داخلی بدن ماهی حمله می کند و به دلیل اینکه سطح پوست ماهی و اندام های داخلی آن مانند سنباده زبر و خشن می شود به بیماری سنباده ای معروف شده است. برخلاف بیماری های قارچی خارجی که کمتر در ماهیان آب شور مشاهده می شود، این بیماری در بین این ماهیان بسیار شایع است.

این قارچ اندام هایی مانند کبد، کلیه و طحال ماهی را آلوده می سازد و معمولا از طریق خوردن گوشت خام ماهی آلوده توسط ماهی ها به داخل بدن انتقال می یابد به همین دلیل از دادن گوشت خام ماهی به ماهی ها خودداری کنید و در صورت تمایل یا اجبار حتما قبل از ریختن گوشت خام در آکواریوم گوشت ماهی را کمی آب پز یا بخار پز نمایید و یا اینکه برای مدت کمی در ماکروویو قرار دهید تا عامل بیماری از بین برود.

"<yoastmark

نشانه های بیماری سنباده ای

در این بیماری ماهیان متاسفانه با بروز نشانه های بیماری دیگر امکان نجات ماهی آلوده شده وجود ندارد. ماهی آلوده به سرعت لاغر شده و بصورت ناموزون شنا می کند. در برخی مواقع اگزوفتالمی یا پف کردن چشم ها نیز اتفاق می افتد و بر روی پوست ماهی نقاط تیره رنگی ایجاد می شود.

همانطور که قبلا نیز اشاره شد سطح پوست ماهی مانند سنباده زبر و برجسته می شود. با ضعیف شدن ماهی بیماری های باکتریایی نیز شیوع می یابند که موجب تخریب باله ها و ایجاد زخم بر روی پوست می شوند.

روش های درمان بیماری سنباده ای

هرچند در صورت بروز نشانه های اصلی بیماری، کمتر امکان زنده ماندن ماهی وجود خواهد داشت و معمولا هیچگونه درمانی پاسخگو نخواهد بود اما از فنوکسیتانول یک درصد به صورت 12 میلی لیتر در 4 لیتردر تانک قرنطینه و افزودن به غذای ماهی ممکن است به درمان این بیماری ماهیان کمک کند.

داروهای موجود در بازار (فقط در صورتی که بیماری در مراحل ابتدایی باشد ممکن است این داروها موثر باشند)

برای درمان این بیماری ماهیان ، داروی سولفاتیازول، Kanaplex از شرکت Seachem- داروی Pimafix از شرکت API در بازار وجود دارد.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=4662