آب شیرین

ساخت و آماده سازی آکواریوم و معرفی تجهیزات مورد نیاز آن

ساخت آکواریوم آماده سازی آکواریوم
3.6/5 - (58 امتیاز)

ساخت آکواریوم و هم چنین انتخاب تجهیزات مناسب و ایده آل برای راه اندازی آن ، کار بسیار دشواری می باشد که در ادامه به برسی و آموزش آن می پردازیم.

ساخت آکواریوم

پس از انتخاب  ضخامت مناسب شیشه های آکواریوم بایستی نسبت به برش شیشه ها اقدام نمود. برای این کار  از الماس شیشه بری و متر فلزی بایستی استفاده کرد. از آنجا که برش شیشه جهت آکواریوم دقت و ظرافت زیادی می طلبد می توانید برش شیشه ها را به شیشه بری ماهر بسپارید زیرا هر میلی متر اختلاف برش در طول باعث ایجاد فضای خالی بین شیشه ها برای چسباندن می شود و این ممکن است در زمان  پر شدن آب آکواریوم باعث از هم گسیختگی شیشه ها شود. تقریبا برای آکواریوم کوچک شیشه های به قطر 6 یا 8 میل مناسب است برای کف نیز شیشه 10 میل مناسب است اما هر جه اضلاع بالاتر می رود (علی الخصوص ارتفاع ) بر قطر شیشه هم افزوده می شود. همیشه برای اینکه آکواریوم پایداری داشته باشید ارتفاع را نصف یا کمتر از نصف طول محاسبه کنید. قطر  هم با توجه به فضای آزادی که در اختیار ماهیان می دهید بین 20 تا 40 سانتی  متر در نظر بگیرید.

پل و تسمه چیست ؟

به قطعه شیشه با ضخامت هم ارز یا اندکی بیشتر  از دیواره های جانبی آکواریوم که طول آن به اندازه عرض آکواریوم و عرض آن به اندازه یک پنجم تا یک سوم طول آکواریوم است. پل گفته می شود . معمولا در تانک های (مخزن  آکواریوم=تانک) زیر 50 سانتی متر طول نیازی به پل نیست و در آکواریوم های بین 60 تا 100 سانتی متر یک پل و بین 110 تا 170 دو گل و بالاتر از آن نیز تا 250 سانتی متر 3 پل نیاز است.

پل دو نوع است، پل بالایی که متداول تر و در چشم تر است و پل کف یا پل پایینی که در زیر شن های کف خود را مخفی می کند. بسته به ضخامت شیشه و ارتفاع می توان تا 20 و نهایتا تا 25 درصد از آب داخل شیشه ها تخلیه کرد و به جای آن از پل استفاده کرد. به یاد داشته باشید که پل و تسمه ها به حدی در آکواریوم های بزرگ اهمیت دارند که در حالت کلی، زمانی که فشار به آکواریوم زیاد می شود باید ابتدا پل و تسمه ها بشکنند. پل باید از داخل نصب گردد و از نصب آن روی آکواریوم خودداری کنید. (گاها فروشندگان روی آکواریوم نصب می کنند که چون در آینده به مشکلات زیادی برخورد خواهند نمود با ادعا های فضایی(!) خودشان را تبرئه می کنند).

"< آماده سازی آکواریوم yoastmark

آماده سازی آکواریوم

تسمه چیست ؟ تسمه هم 4 قطعه شیشه در کنار هم که در دور تا دور تانک را می گیرد. هم در کف و هم بالا می توان تعبیه نمود.

ابعاد شیشه های مورد نیاز برای اضلاع مختلف آکواریوم به این گونه است که شیشه کف با ضخامت بیش تر باید به همان سایز آکواریوم هدف بریده شود. شیشه های دور تا دور هر کدام به طول آکواریوم نهایی منهای ضخامت شیشه مورد نیاز برش شود، این کار به خاطر همپوشانی شیشه ها در زوایای آکواریوم است تا میزان تحمل فشار آب را بیش تر نماید. به عنوان مثال اگر می خواهید آکواریومی به ابعاد 40*30*60 با شیشه 6 میل درست کنید می بایست شیشه کف را به ابعاد 40*29.5 برش دهید. پس از برش شیشه ها برای اینکه لبه های شیشه بریده شده باعث ایجاد زخم یا جراحات پوستی نشود بهتر است با “سنگ نفت” اصطلاحا “دیاموند” یا الماس کوب شود. با این کار تیزی لبه ها ی شیشه گرفته می شود بدون این که اختلافی در ابعاد برش پیش بیاید.

برای چسباندن شیشه ها از چسب سیلیکون مخصوص شیشه استفاده می شود که به وسیله دستگاه پمپ تفنگی تزریق می شود. ( باید حتما آنتی باکتریال باشد- چسب هایی مانند سیستا تولید آلمان بسیار مناسب اند) مقدار سیلیکون چسب با قدرت آن رابطه مستقیم دارد و هر چه درصد سیلیکون افزوده شود. مقاومت آن بیشتر است. سطحی را که برای قرار دادن شیشه کف روی آن و چسباندن شیشه ها استفاده می کنید باید صاف و نرم باشد. روی سطح میز می توانید از موکت یا پتوی مستعمل استفاده کنید. شیشه کف را روی پتو قرار دهید. یک شیشه طولی را لب به لب شیشه کف به نحوی قرار دهید که از گوشه دیگر تا لبه فاصله ایجاد شود. در همین حال که شیشه را ایستاده نگه داشته اید وجه تماس را با حداقل 2 نوار چسب باریک به هم بچسبانید.

سپس شیشه عرضی را ایستاده در کنار لبه سمت چپ قرار داده و آن را نیز با نوار چسب به کف و شیشه طولی که قبلا چسبانده اید چسب بزنید در این حال با رها کردن شیشه ها سه شیشه به هم وصل شده و نخواهد افتاد. در ادمه دو شیشه دیگر را نیز به همین شکل وصل کنید. قوطی چسب شیشه را در پمپ قرار دهید درب آن را با تیغ برش دهید تا با نصب در پوش تزریق قابلیت استفاده را پیدا کند. با فشار آهسته به ماشه پمپ، چسب را درست در زاویه بین دو شیشه تزریق نمایید. تمیزی کار بسیار مهم است که چسب فقط در گوشه ریخته شد و زیرا در صورتی که چسب به جای دیگر بریزد قابل تمیز کردن نیست مگر زمانی که چسب خشک شده باشد. پس از تزریق چسب انگشتان خود را با آب نمناک کنید ( اگر تازه کار هستید، در این مورد بهتر است از مایع ظرفشویی استفاده کنید) و روی چسب تزریق شده بکشید تا هم اینکه چسب به انگشتتان نچسبد هم چسب کاملا در محل درز دو شیشه داخل شود.

ساخت آکواریوم های بزرگ تجربه بالایی را می طلبد، از کاردک برای پر کردن درز شیشه ها استفاده می شود، چون فشار زیاد آب نیازمند استفاده از چسب بیشتری است.

آکواریوم های بالای 80 سانتی متر قطعا نیاز به قید (پل) دارند. در آکواریوم های بالای 1.5 متر طول، در نزدیک کف آکواریوم نیز پل تعبیه می شود. (این یک تجربه است و نه قانون) در زمان فشار دادن چسب در درز شیشه ها دقت کنید، که لبه بازی باقی نماند تا با آب گیری کواریوم نشت آب پیش نیاید. در زمان چسباندن باید حتما شیشه ها به دیواره بچسبند و حبابی باقی نماند. بسته به قطر چسب باید بین 48 تا 72 ساعت بماند تا کملا خشک شود. روش چسب کاری ساده است ابتدا کف و یکی از دیواره های بلند، سپس یکی از شیشه های قطری و بعد دیواره کناری بعدی و در نهایت دیواره انتهایی است. ابتدا یک طرف چسب بزنید و سپس با کمک چسب نواری معمولی که دیواره را نگه داشتید، بعدی را بچسبانید. دقت کنید که حتما از دستکش و فرد کمکی استفاده نمایید. (این مورد ضروری است و به عنوان یک مورد ساده به آن نگاه نکنید) پس از پایان چسب کاری بایستی آکواریوم را ترجیحا ثابت نگه داشت یا نهایتا از کف به آهستگی بلند کرده و در گوشه ای گذاشت تا کاملا خشک شود.

مدت زمان لازم برای تکمیل خشک شدن کامل آکواریوم با چسب با قطره اندک، 24 ساعت است. قبل از اینکه بخواهید آکواریوم را نصب کنید بایداز سالم بودن آن مطمئن شوید به این منظور مقداری آب در کف آکواریوم ریخته و با گرداندن آب در تمام گوشه ها از نشست نکردن آب از گوشه ها مطمئن شوید.

لوازم و اجزا مورد نیاز برای ساخت آکواریوم

درپوش آکواریوم

درپوش آکواریوم ها می توانند بسیار ساده و از یک تکه شیشه یا دو تکه شیشه که در محل لولا با چسب به هم وصل شده اند تهیه شوند یا اینکه در پوش مخصوص تهیه گردد که برای آماده سازی آکواریوم از آن استفاده می شود. بعضی آکواریوم های تزئینی در زمان خریداری دارای درپوش هستند، از آن جمله آکواریوم های چینی و آکواریوم های برخی شرکت های داخلی است که در بازار موجود است. در پوش ها می توانند دارای مهتابی یا منبع نور باشند. معمولا در آکواریوم های تکثیر از در پوش استفاده نمی شود به غیر از بعضی ماهیان که احتمال پرش آن ها وجود دارد.

در کل فواید در پوش آکواریوم ( ساخت آکواریوم ) عبارتند از :

  1. جلوگیری از تصاعد بوی نا مطبوع احتمالی در فضا
  2. جلوگیری از تبخیر سطحی و کاهش ارتفاع آب
  3. تحت کنترل در آوردن بهتر دمای آب
  4. جلوگیری از بیرون پریدن ماهی ها

پمپ هوا

ماهی ها همانند موجودت زنده به اکسیژن نیاز دارند که باید اکسیژن خود را از آب جذب کنند. بدون وجود عوامل تولید کننده اکسیژن، موجودات آکواریومی تلف خواهند شد. به علاوه در محیط های آکواریومی تجزیه هوازی فضولات و مواد زاید باعث مصرف اکسیژن می شود. اگر منبعی جهت تولید اکسیژن نباشد فرایند هوازی به بی هوازی تبدیل می شود و تولید گاز های مضر و بدبو می کند.

پمپ های هوا در اشکال مختلف در بازار قابل تهیه هستند. در سالن های تکثیر و پرورش آکواریومی از کمپرسور های بزرگ استفاده می شود که فشار هوای زیادی تولید می کند و جوابگوی انشعابات زیادی خواهد بود. بعضی پمپ های هوا که در آکواریوم ها استفاده می شوند فقط هوا را به داخل آب تزریق می کنند. بعضی دیگر وظیفه فیلتراسیون را نیز به عهده دارند. پمپ های معمولی تک لول یا دو لول هستند.

این خاصیت نشان دهنده تعداد لوله های دمنده هوا  به آب است. اگر پمپ هوا را باز کنید از یک سیم پیچ، یک فنر فلزی و لاستیک و سوپاپ تشکیل شده است.

فنر دارای دو آهن ربا روبروی سیم پیچ است که با برقراری برق فنر شروع به حرکت به طرفین می کند. لاستیک که به فنر مهار شده است عقب و جلو می رود و از یک سوراحخ مکنده هوا وارد سوپاپ می شود با فشار لاستیک هوا از سوراخ دمنده به داخل آب وارد می شود. این لاستیک ها پس از مدت طولانی پاره می شود، با وجود فعالیت پمپ هوا هوایی به داخل آکواریوم نمی رود. برای تقسیم فشار هوای پمپ، داخل آب می توانید از ترمینال استفاده کنید که قابلیت تنظیم با شیر دارد.

فیلتر مناسب در ساخت آکواریوم

پمپ، هوا را به داخل آب تزریق می کند که جریان ستون آب و تزریق اکسیژن را باعث می شود. اما عمل حذف مواد زائد را انجام نمی دهد. چون در اکثر آکواریوم ها اکوسیستم کامل تشکیل نمی شود گردش تولید و مصرف اکسیژن کامل نیست. پس باید از فیلتر برای حذف فضولات  و غذای مانده  استفاده کرد. فیلتر ها با جذب مواد زائد نقش به سزایی در شفافیت و تمیز کردن آب دارند. اغلب فیلتر ها فقط ذرات را جذب می کنند اما در بعضی دیگر مواد فیلتری نیز وجود دارد که باعث حذف گاز های مضر می گردد. از جمله زغال اکتیو ( کربن فعال) و زئولیت است.

زغال اکتیو گند زدایی و حذف موجودات میکروبی را انجام می دهد ولی زئولیت ها به شکل گرانول و با ساختار میکروسکوبی اسفنجی  ای که دارند با جذب گاز های مضر تهویه را مقدور می کنند و سطح چسبندگی جلبکی را نیز کاهش می دهند. می توانید از زئولیت در فیلتر های خارجی و کرونر استفاده کنید یا حتی در کیسه های پارچه ای در حوضچه های پرورش آویزان نمایید.

زئولیت پس از گذشت 2 هفته در مجاورت آب بودن به جهت پر شدن منافذ با گاز های مضر خاصیت خود را از دست می دهد که می توانید آن را از آب خارج کرده و به مدت چند ساعت در آب نمک 3 درصد قرار دهید تا گاز های مضر با بلورهای نمک همپوشانی شوند. به جهت قیمت پایین این ماده می توانید زئولیت جدید به فیلتر اضافه کنید و قبلی را خارج نمایید.

فیلتر خارجی

در شکل ساده  آن آب به واسطه موتور مکش آب یا انشعابی از شلنگ هوا با لوله به خارج از آکواریوم داخل فیلتر می آید ابتدا از اسفنج و سپس از روی مواد فیلتر کننده رد می شود.

فیلتر دمنده هوا

این فیلتر ها عموما استوانه ای هستند و از سه قسمت شامل موتور، فیلتر و لوله دمنده دهوا تشکیل شده است. قسمت فیلتر معمولا بین یک تا چهار اسفنج استوانه ای دارد که در قاپ پلاستیکی روی هوا سوار می شوند. با روشن شدن موتور، پروانه شروع به چرخش می کند آب از فیلتر به داخل کشیده می شود و از لوله خروجی که با شلنگی به بیرون آب ارتباط یافته آب خارج می شود که باعث تزریق هوا داخل آب می شود.

از این فیلتر ها که به اصطلاح به آن تصفیه می گویند جهت تخلیه آب آکواریوم هم استفاده می شود. از این نوع فیلتر ها بیشتر برای آکواریوم های بزرگ با ماهیان درشت که مقاومت لازم را در برابر جریان آب دارند استفاده می شود.

فیلتر کرونر

این فیلتر بسیار ساده و در عین حال کار آمد است. بدون موتور و با استفاده از یک انشعاب هوا که از پمپ وصل می شود کار می کند. با روشن شدن پمپ، سنگ هوایی که در مسیر وجود دارد حباب تولید می کند و آب را خارج می کند. به همراه آن آب نیز از مخزن پشتی به جریان می افتد. می توانید مقداری زئولیت در کیسه مخلخل ریخته و در مخزن فیلتر قرار دهید تا آب عبوری تهویه شود.

سنگ هوا

در محیط های بسته مانند آکواریوم سطح تماس آب با هوا بسیار کم است. پس جهت آمیختگی کامل آب با هوا بایستی حباب های تولیدی در حد امکان ریز باشند تا سطح تماس بیشتر باشد. برای این منظور از سنگ هوای متخلخل جهت هوادهی در آماده سازی آکواریوم استفاده می شود.

این عمل علاوه بر افزایش تولید اکسیژن از ورود مستقیم حباب های درشت هوا به داخل آب و ایجاد تلاطم شدید و ترساندن ماهی ها جلوگیری می کند. سنگ های هوا در انواع فشرده و پارچه ای موجود است. به علت رسوب گچ و جرم روی سنگ هوا توصیه می شود هر از گاهی  سنگ هوا از آکواریوم خارج کرده و چند دقیقه در آب جوش قرار دهید وجود جرم از عملکرد سنگ هوا می کاهد.

دماسنج و بخاری

درجه حرارت مورد نیاز ماهیان زینتی گرمسیری بین 22 تا 28 درجه است. بهترین دمای آکواریوم 26 درجه است. ماهیان خونسرد هستند و تحت تاثیر دمای آب قرار می گیرند، البته در صورتی که تغییرات ناگهانی دمای آب رخ ندهد اگر اختلاف دمایی ناگهانی رخ دهد ماهی دچار استرس شده و تلف خواهد شد. تغییرات1-2 درجه سانتیگراد دمای آب مسئله ای ایجاد نمی کند. برای اینکه کنترل دقیق تری از دمای آب را دارا باشید باید دماسنج خریداری نمایید.

دماسنج ها به اشکال مختلف موجود هستند. دماسنج می تواند شیشه ای، عقربه ای، برچسبی و یا دیجیتالی باشد. دماسنج شیشه ای به دو نوع است یک نوع با چسبکی به شیشه آکواریوم متصل می شود و معمولا در نزدیکی سطح قرار داده می شود، نوع دیگر  که در قدیم زیاد بود داخل شیشه دو سر بسته ای قرار دارد و با کمی سرب در کف قرار می گیرد.

اما چون  مخزن الکلی مستقیما  با آب در تماس نیست زیاد دقت ندارد. دماسنج عقربه ای در داخل آکواریوم نصب می شود و به واسطه انتقال دمای آب به فنری  که در انتهای عقربه قرار دارد، دما را نشان می دهد. این دماسنج همانند عقربه آبگرمکن مخزنی است. دماسنج بر چسبی از بیرون به شیشه چسبانده می شود و دمای آب در فواصل 2 درجه ای با تغییر رنگ برچسب نشان می دهد.

البته چون این نوع دماسنج نیز تا حدودی در معرض هوای اتاق است خیلی دقیق نیست. دماسنج دیجیتالی از یک صفحه دیجیتالی کوچک و سنسور تشکیل شده است. دستگاه را با فشردن دکمه و نگه داشتن آن روشن نموده و سنسور را داخل آب قرار دهید رقم دیجیتالی ابتدا تغییر می کند تا بعد از چند ثانیه در یک عدد ثابت خواهد شد که دمای آب است. این دماسنج ها دمای آب را با دقت 0.1 نشان می دهند و دقیق ترین نوع دماسنج است. در سالن های تکثیر معمولا از دماسنج شیشه ای استفاده می شود.

پس از آگاهی از دمای آب باید نسبت به مطلوب نمودن آن برای نگهداری یا تکثیر ماهیان اقدام نمود. در زمان بالا بود آب با خنک کردن اتاق، تعویض مقداری از آب آکواریوم با آب خنک و افزایش قدرت پمپ هوا می توان تعدیل را صورت داد. اما اگر دمای آب پایین تر از حد نرمال باشد مشکلات عدیده ای را برای ماهیان ایجاد می کند.

از جمله کاهش تغذیه بیماری های پوستی و بی تحرکی پدید خواهد آمد. کسانی که خواهان تکثیر ماهیان در منزل هستند با کاهش دمای آب نمی توانند به موقع مولدین مناسب جهت تخم کشی داشته باشند.این توضیحات لزوم استفاده از بخاری را بیشتر اثبات می کند. بخاری آکواریومی از یک المنت فنری تشکیل شده که داخل لوله شیشه ای قرار داده شده است.

دقت کنید بخاری را قبل از وارد کردن به آب روشن نکنید یا روشن از آب بیرون نیاورید چون شیشه دور آن زیاد داغ شده و می ترکد. دقت نمایید بخاری را کامل زیر آب نبرید زیرا احتمال  نفوذ آب و برق گرفتگی وجود دارد. البته نوعی از بخاری ها موجود است که فلزی بوده و کاملا آب بندی شده است انشعابی از پمپ هوا زیر بخاری باشد یا تصفیه ای کنار آن نصب شود. بخاری ها در نوع کلی شامل بخاری دو زمانه و بخاری اتوماتیک می باشند. بخاری  دو زمانه معمولا قیمت پایین تری دارد و در مسیر سیم رابط دارای کلید کم و زیاد است. پس از نصب بخاری را روشن نموده و روی کلید زیاد می گذارند تا زمانی که دمای آب به نزدیکی دمای مورد نظر برسد سپس بخاری را روی کم گذاشته تا در همان دمای مطلوب باقی بماند. البته در کل اطمینان زیادی به این بخاری ها نیست چون اگر دمای محیط بالا رود دمای آب از حد نرمال بیشتر می شود و تلفات دسته جمعی را موجب می گردد.

در بخاری اتوماتیک می توان دمای مورد نیاز را با چرخاندن درجه موجود روی عدد دلخواه تنظیم کرد. هر زمان دمای آب آکواریوم از حد تنظیم شده پایین تر رود بخاری فعال شده و گرما تولید می کند و با رسیدن به دمای مطلوب ترموستات جریان برق را قطع می کند. مقدار گرمای مورد نیاز برای گرم کردن آب آکواریوم بسته به حجم مطلوب آن متغیر است. آب موجود در آکواریوم مشخص کننده وات مورد نیاز بخاری است. مثلا برای گرم نمودن آب یک آکواریوم 400 لیتری باید از بخاری 400 وات استفاده نمود. در سالن های تکثیر کوچک تامین گرمای مورد نیاز به وسیله بخاری گازی خانگی انجام میشود اما در سالن های بزرگ عموما سیستم شوفاژی تامین کننده مورد نیاز خواهد بود.

وسایل روشنایی

گیاهان آبزی داخل آکواریوم و ماهی ها جهت رشد و نمو مناسب، نیازمند جذب نور هستند. به غیر از وجود نور، شدت و کودت تابش نور اهمیت دارد. بنابراین انتخاب لوازم روشنایی مناسب نیز یکی از مراحل آماده سازی آکواریوم است.

اگر شدت تابش نور زیاد باشد موجب پژمردگی گیاهان و ایجاد جلبک های میکروسکوپی کمی شود. این جلبک ها منبع تغذی ای مناسبی جهت ماهیان زنده زا هستند اما به جهت ایجاد کدورت آب و رنگ سبز تیره منظره آکواریوم را خراب می کنند.

همچنین با جذب نور از رسیدن نور به سایر گیاهان جلوگیری کرده  و باعث از بین رفتن آن ها می شود. در صورت بروز چنین مشکلی بایستی آکواریوم را از معرض نور مستقیم خورشید  دور کرد. در میان  نورهای مصنوعی لامپ هایی با نور سفید یا لامپ های فلورسنت از بهترین نور ها جهت آکواریوم است. تابش نور به سطح آب باید عمودی باشد. در سالن های تکثیر نیز معمولا از لامپ های فلورسنت استفاده می شود.

تهیه ماسه

ماسه یا شن آکواریوم می تواند جهت تزریق کف آکواریوم، پوشش فیلتر های شنی و کاشت گیاهان آبزی مورد استفاده باشد باید دقت کنید ماسه انتخاب شده از نوع آهکی یا سنگ ریزه سیسیلی نباشد چون به مرور زمان در آب حل شده و محیط آب را نامساعد می نماید. بهترین ماسه کف رودخانه است.

ماسه نباید زیاد از حد ریز باشد زیرا به علت کمبود خلل و فرج بین ذرات ماسه اولا باعث خفگی ریشه گیاه می شود ثانیا باعث تجمع فضولات روی بستر و آمیختگی فضولات با شروع به کار پمپ هوا می شود، محیط لجنی نامطبوعی را در کف ایجاد می کند که بعد ها با تولید گازهای سمی محلول در آب، موجبات بیماری ماهیان را فراهم می نماید. در حال حاضر به غیر از شن دریا جهت تزیین آکواریوم های خانگی از سنگریزه های رنگی نیز استفاده می شود.

دقت داشته باشید سنگریزه های مصرفی در گل فروشی های نباید در آکواریوم استفاده شوند چون رنگ آن ها پس از مدتی در آب حل شده و کیفیت آب را پایین می آورد. سنگریزه های رنگی که مناسب آب آکواریوم است با پوشش رنگ اپوکسی تهیه شده است. در سالن های تکثیر از ماسه در کف آکواریوم ها و حوضچه ها استفاده نمی شود فقط مقداری شن در داخل سطل یا ظرف پلاستیکی ای همراه با یک انشعاب هوا جهت فیلتراسیون آب قرار داده می شود.

وسایل تزئینی

این لوازم استفاده ای در سالن های تکثیر ندارند جهت تزئین و ساخت آکواریوم های معمولی استفاده می شوند. در حال حاضر انواع سفالی، پلاستیکی و فایبر گلاس آن ها در بازار موجود است.

وسایل جانبی

از جمله این لوازم می توان به تور دستی، زایشگاه، پرورشگاه و شیشه پا کن و غذاده اوتومات اشاره کرد. تور دستی یکی از ملزومات آکواریوم است که جهت رهاسازی اولیه، جابجایی ماهیان و حذف ماهیان مرده قابل استفاده است. دقت کنید بعضی از ماهیان دارای خارهایی روی بدن یا باله هستند که در زمان صید با تور احتمالا در تور، گیر می کند.

برای رهاسازی ماهی از تور دستی بایستی باله ماهی را با دو انگشت گرفته و به بیرون کشید، نه اینکه تور را بکشید چون باعث کنده یا زخمی شدن باله ماهی می شود.

زایشگاه وسیله ای برای جمع آوری بچه، ماهیان زنده زا در هنگام زایمان است تا از خورده شدن توسط مولدین یا دیگر ماهیان جلوگیری شود. پرورشگاه آکواریوم نیز از یک چارچوب پلاستیکی که با تور پوشیده شده تشکیلی شده و در گوشه ای از آکواریوم نصب می شود تا محل کنترل شده ای برای نگهداری ماهیان باشد.

شیشه پاک کن وسیله ای است برای تمیز کردن جلبک های سطح شیشه های آکواریوم. غذاده اوتومات وسیله ای است برای کسانی که وقت چندانی برای تغذیه مناسب ماهیان خود ندارند. غذا را داخل آن می ریزند و فواصل غذادهی را روی آن تنظیم می کنند.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=21535

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =