آب شور, آب شیرین

انواع غذای ماهی آکواریوم با ذکر جزئیات

غذای ماهی آکواریومی
4.3/5 - (109 امتیاز)

غذای ماهی و دغدغه های مربوط به خرید غذای مناسب برای ماهی آکواریوم یکی از نگرانی های علاقه مندان به این موضوع می باشد.برای تهیه و خرید غذای مناسب  و اطلاع از جزئیات آن به ادامه ی مطلب توجه کنید.

غذای ماهی ها

امروزه غذاهای بسیار متنوعی با کیفیت و ترکیبات مختلف توسط شرکت ها ساخته و به بازار عرضه می شوند که باید باتوجه به نیاز ماهیان مختلف، غذای مناسب در اختیارشان قرار دهید. ماهی ها به سه دسته ی گیاه خوار، گوشت خوار و همه چیز خوار تقسیم می شوند و هر دسته نیازهای تغذیه ای خاص خود را دارند.

البته این بدین معنا نیست که ماهیان گوشت خوار و همه چیز خوار تقسیم می شوند و هر دسته نیازهای تغذیه ای خاص خود را دارند. البته این بدین معنا نیست که ماهیان گوشت خوار از غذاهای گیاهی تغذیه نمی کنند و یا بالعکس ماهیان گیاه خوار از خوردن غذاهای گوشتی امتناع می کنند. هر نوع غذایی که در آکواریوم ریخته شود ماهی ها از آن تغذیه می کنند اما در صورت استفاده از یک نوع غذا و متنوع بودن ماهیان از نظر نوع تغذیه در بلندمدت نیازهای تغذیه ای آنها برآورد نشده و مشکلاتی را برای آنها به همراه خواهد داشت.

بنابراین باید از غذاهای متنوع استفاده نمایید تا نیازهای ماهیان مختلف برآورده شود. غذاهای پولکی معمولا بر روی سطح آب شناور می مانند و بیشتر آنها وارد اورفلو می شوند. به همین دلیل احتمال بالارفتن سطح آمونیاک و نیتریت و آسیب دیدن آبزیان وجود دارد. جهت جلوگیری از بروز چنین اتفاقی، در ابتدا غذا را به داخل آب فرو ببرید و سپس آن را رها کنید در این صورت غذاها بدون اینکه بر سطح آن شناور شوند، آرام آرام به سمت کف آکواریوم فرو می روند.

دقت داشته باشید که ماهی ها بسیار فرصت طلب هستند و هرچقدر که در آکواریوم غذا بریزید باز با اشتها غذا خواهند خورد (هیچوقت سیر نمی شوند) و این به معنی گرسنه بودن آنها نیست، بنابراین از غذادهی بیش از 2 الی 3 بار در طول روز خودداری کنید.

انواع غذای ماهی

غذای خشک

غذاهای خشک معروف ترین نوع غذای ماهی آکواریوم محسوب می شوند. این دسته از غذاها نسبت به سایر غذاها مزایایی دارند که استفاده از آنها را در اولویت قرار میدهند. نگهداری آنها برای بلندمدت به راحتی امکان پذیر است و آلودگی کمتری را نسبت به سایر انواع غذاها در آب ایجاد می کنند.

غذای گرانولی ماهی

غذاهای مناسب برای بیشتر ماهیان که بصورت دانه های ریز و گرد هستند برای ماهیان مختلف غذاهایی با سایزهای مختلف ساخته می شوند. این غذاها عمومی ترین نوع غذا محسوب می شوند که بیشتر ماهیان از آنها استقبال می کنند.

غذای پولکی ماهی

غذاهای پولکی همان گونه که از نامشان پیداست به شکل ورقه های کوچک و پولک مانند ساخته می شوند. این غذاها جهت ماهیان دارای دهان نرم و حساس مانند جراح ماهیان و بیشتر ماهیان کوچک بهترین گزینه محسوب می شوند.

غذای قرصی شکل ماهی

ایده آل برای ماهیان دارای دهان مکنده و کف خوار و یا ماهیانی که به آرامی غذا می خورند زیرا به مرور حل شده و در آب پخش می شوند و این ماهی ها فرصت کافی جهت تغذیه دارند.

غذای ورقه ای

این غذاها از انوعا جلبک های دریایی تشکیل می شوند که برای تمام ماهیان به ویژه ماهیان گیاه خوار ضروری هستند. جهت نگه داشتن غذاهای ورقه ای در زیر آب گیره های مخصوصی وجود دارند که توسط برخی شرکت ها به بازار عرضه می شوند.

غذای منجد ماهی

غذاهای منجمد ماهی آکواریومی معمولا از نظر پروتئین بسیار غنی می باشند اما استفاده ی زیاد از آنها توصیه نمی شود زیرا قدرت آلوده کنندگی بسیار زیادی دارند. غذاهای منجمد به ویژه آب همراه آنها حاوی فسفات بسیار زیادی هستند به همین دلیل در استفاده از آنها دقت نموده و در هفته دو یا سه بار بیشتر از آنها استفاده نکنید. در ابتدا مقداری از غذای منجمد را که برای یکبار مصرف ماهیان در نظر گرفته اید جدا نمایید و برای مدتد 5 الی 10 دقیقه در ظرف کوچکی در هوای آزاد قرار دهید تا از حالت منجمد خارج شود. پس از باز شدن یخ آن با دقت آب همراه غذا را جدا کنید. در صورت تمایل می توانید مقداری مولتی ویتامین و عصاره ی سیر نیز به آن اضافه کنید و پس از گذشت 5 دقیقه غذا را در آکواریوم بریزید. انواع غذاهای منجمد که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند عبارتنداز:

گوشت میگو

منظور از این میگو در واقع همان میگویی است که مصرف خوراکی برای انسان دارد. تعداد 5 الی 10 عدد میگو تازه را برای ماهی آکواریومی انتخاب نمایید و قسمت سر و پوست آنها را جدا کنید و حتما رگ پشتی آنها را نیز خارج نمایید. سپس با استفاده از دستگاه خرد کن میگوها را خرد نموده در یک کیسه ی مناسب بسته بندی کنید و در فریزر قرار دهید تا منجمد شوند. برای هر بار مصرف مقداری از آن را جدا کنید و پس از باز شدن یخ آن و غنی سازی با مولتی ویتامین و عصاره ی سیر در اختیار ماهی ها قرار دهید.

آرتمیا

آرتمیا که به نام میگوی آب شور (Brine Shrimp) نیز معروف است یکی از غذاهای بسیار عالی و غنی از پروتئین برای ماهی آکواریومی محسوب می شود که بصورت زنده نیز در اختیار ماهی ها جهت تغذیه قرار می گیرد.

آرتمیا

کریل

کریل نوعی سخت پوست کوچک میگو مانند است که در اقیانوس ها به عنوان غذای اصلی بیشتر ماهیان به ویژه نهنگ ها شناخته می شود. خانواده ی کریل شامل تعداد بسیار زیادی از گونه های مختلف می شود که اندازه ی آنها از 1 الی 12 سانتی متر متغیر است.

دافنی به عنوان غذای ماهی

دافنی یک نوع سخت پوست کوچک است که به نام کک آبی نیز شناخته می شود. این آبزی کوچک در آب های اسیدی و شیرین زندگی می کند و غذای لذیذی برای ماهیان محسوب می شود. دافنی در دمای پایین و کمتر از 10 درجه ی سانتیگراد از عمر نسبت بالایی برخوردار است.

کرم خونی

کرم خونی در واقع لارو یک نوع پشه ی کوتوله­ی ساکن در آب های راکد با نام علمی (Chironomidae tetans) است.

به دلیل وجود آهن در پروتئین خون و پوست این لارو، رنگ بدن آن قرمز است. بیشتر ماهی ها با اشتهای تمام از این کرم ها تغذیه می کنند و به عنوان یک غذای اشتهاآور و برای شروع به تغذیه ی ماهیان تازه وارد ایده آل هستند. این کرم ها در بدن خود از میزان پروتئین و آمینواسیدهای بسیار کمی برخوردارند. بنابراین به عنوان یک غذای کامل و همیشگی شناخته نمی شوند.

غذای زنده ماهی

غذا های زنده بهترین نوع غذا برای ماهیان آکواریوم می باشند، زیرا طبیعی بوده و تمام نیازهای ماهیان را تامین می کنند. برخی گونه های ماهی مانند خروس ماهیان برای شروع تغذیه در آکواریوم فقط از غذاهای زنده تغذیه می کنند و برخی گونه های دیگر مانند ماهیگیر ماهیان تا زمانی که در آکواریوم نگهداری می شوند به غیر از غذاهای زنده از هیچ نوع غذای دیگری تغذیه نخواهند کرد. بیشترین غذای زنده موجود در صنعت آکواریوم و به ویژه در ایران آرتمیا است.

برخی شرکت ها بصورت تخصصی آرتمیای پرورش یافته در بسته بندی های کوچک به بازار عرضه می کنند که در صورت خنک بودن محل نگهداری آنها می توان حداکثر تا 48 ساعت آنها را زنده نگه داشت. در صورت خرید این بسته ها از ریختن آب همراه آرتمیا به داخل آکواریوم خودداری کنید. به هنگام غذادهی ماهیان یا آرتمیای زنده بهتر است سیستم فیلتراسیون آکواریوم را خاموش کنید تا آرتمیاها وارد سامپ نشوند. همچنین در بازار ختم آرتمیا نیز وجود دارد که میتوان به راحتی آن را پرورش داد.

برخی شرکت ها نیز پرورشگاه آرتمیا تولید می کنند که با استفاده از آنها میتوان به راحتی آرتمیا را تکثیر کرده و تا چند روز نگهداری نمود. در بسته بندی همراه این محصولات غذای مخصوص آرتمیا نیز عرضه می شود تا بتوان آنها را برای چند روز، معمولا 5تا 7روز نگهداری نمود و پس از بزرگ شدن در اختیار ماهی ها قرار داد.

دوره ی عمر آرتمیاها در حدود 20 روز است که پس از گذشت یک هفته سایز آنها کاملا بزرگ می شود. با روش بسیار ساده ای می توانید بدون خرید این پرورشگاه ها نیز آرتمیا را پرورش دهید. برای این کار به چند وسیله ی ساده نیاز دارید:

  • یک عدد بطری 1.5 لیتری آب معدنی یا هر بطری مشابه دیگر
  • یک عدد پمپ هوا
  • یک لامپ کوچک با نور زرد
  • مقداری شلنگ هوا
  • و یک سنگ هوای کوچک

نکات مهم در مورد غذای ماهی

  • از غذاهای متنوع استفاده کنید.
  • روزی دو الی سه مرتبه غذا در اختیار ماهیان قرار دهید.
  • برخی ماهیان مانند جراح ماهیان و آنتیاس ها به دلیل داشتن متابولیسم بالا نیاز به چندین بار تغذیه در طول روز دارند.
  • در هر بار غذادهی فقط مقداری غذا در آکواریوم بریزید که ماهی ها در کمتر از 5 دقیقه مصرف کنند.
  • هفته ای دو مرتبه در میان وعده های غذایی ماهی ها، محلول مولتی ویتامین و عصاره ی سیر نیز استفاده کنید. برای انجام این کار غذا را به مدت 5 الی 10 دقیقه در چند قطره مولتی ویتامین و عصاره ی سیر بخوابانید تا این محلول ها جذب غذا شوند و سپس آن را در اختیار ماهی ها قرار دهید.
  • در صورت ریختن غذای زیاد و باقی ماندن آن در کف آکواریوم حتما بعد از گذشت حداکثر یک ساعت باقی مانده ی غذا را از آکواریوم خارج نمایید.
  • هفته ای حداقل یک مرتبه از غذاهای زنده استفاده کنید.
  • در طول یک هفته بیش از 3 مرتبه از غذاهای منجمد استفاده نکنید.

 

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=2712

نوشته های مشابه

6 دیدگاه در “انواع غذای ماهی آکواریوم با ذکر جزئیات

  1. نیوشا گفت:

    جالب و کامل بود ممنون

  2. رضا گفت:

    ممنون ازشما

  3. شادی گفت:

    سایت شما را دیدم سایت خوبی دارین

  4. عبدالرضا شفقت گفت:

    سلام،،اموزنده بود خیلی ممنون ولی اگردرباره اینکه میشود برای گیاه خواران هم غذای دست ساز درست کرد وموادش چیه خیلی خوب بود،،،ممنونم

    1. محمد گفت:

      سلام ببینید من خودم چندین جور میوه و سبزیجات مثل کاهو، کدوسبز، کدوحلوایی، سیب، هویج، کلم، اسفناج و سیر رو ورقه ورقه کردم و بعد حدود 20 دقیقه تا 30 دقیقه جوشوندم بعد که آبپز شد مواد رو روی سینی فلزی پهن کردم و روی شوفاژ قرار دادم و بعد از چند ساعت مواد خشک شدن و آبشون گرفته شد. بعد از اینکه مواد خشک شدن مواد رو با دستگاه پودر پودر کردم و الان به بچه ماهی های گوپی و گوپی های بزرگتر میدم و استقبال خیلی خوبی می‌کنند

  5. ممنون از سایت خوب و آموزندتون چند روز پیش ماهی آکواریوم خریدم که هیچ اطلاعاتی از غذاهای ماهی نداشتم با خواندن مطالب شما اطلاعات مفید کسب کردم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج − دو =