شناخت ماهی آب شور

آرواره ماهی خال آبی

آرواره ماهی خال آبی
5/5 - (1 امتیاز)

آرواره ماهی خال آبی گونه ای اجتماعی و ساکن تپه های مرجانی است. این ماهی به دلیل سبک خاص زندگی، بهتر است در آکواریوم جداگانه نگهداری شود.

رژیم غذایی :

گوشتخوار

فرم رنگی :

آبی، نارنجی

مناسب برای پاکسازی :

خیر

مبدا :

شرق و مرکز اقیانوس آرام و خلیج کالیفرنیا

سمی :

خیر

دمای مناسب آب :

22 – 25 درجه سانتیگراد

PH مناسب آب :

8.1 الی 8.4

شوری مناسب آب :

1.020 – 1.025

نام علمی :

Opistognathus rosenblatti

نام انگلیسی :

Blue spot jawfish

خانواده گونه :

Opistognathidae

ســـطــح نگهــــداری :

متوسط

مناسب برای آکواریوم های مرجانی :

بله

رفتار :

نیمه مهاجم

مناسب برای تازه کارها :

خیر

حداکثر اندازه :

10 سانتی متر

معرفی :

آرواره ماهی خال آبی ساکن تپه مرجانی است و تا عمق ۳۳ متری (۱۰۰ فوتی) پایین می رود. شناسایی این ماهی از طریق سرمربعی شکل، باله پشتی پیوسته و رنگ آبی و زرد آن میسر است. مثل سایر آرواره ماهی ها، آرواره ماهی خال آبی هم آرواره ای بزرگ دارد که از آن برای نقب زدن و کندن بستر استفاده می کند.
آرواره ماهی خال آبی جوان زرد رنگ با خال های آبی است. ماهی ماده با بدن قهوی ای تیره دارای خال های آبی بزرگتر است. نرهای در حال معاشقه، در زمان خودنمایی دارای بدن یکدست سفید و در نزدیک سر و در قسمت پشتی متمایل به سیاه می شوند.
آرواره ماهی خال آبی ماهی اجتماعی است. در زیستگاه طبیعی، در مناطق شن و ماسه ای و به دور از ساحل، در اقیانوس و خلیج های باز، می توان آن را در دسته های بزرگ تا صدها ماهی مشاهده کرد که هر یک صاحب پناهگاه جداگانه هستند. لانه ی آن ها معمولا با یک متر فاصله از یکدیگرقرار دارند. این ماهی بیشترعمر خود را در لانه خود که در زمین نقب زده، می گذراند. برخلاف آرواره ماهی مرواریدی اطلس (O. aurifrons)، که زمان زیادی را در حیات وحش، در خارج از لانه سپری می کند، آرواره ماهی خال آبی نر تنها در ماه های گرم تابستان و در زمان رقابت برای جذب ماده ها، در فضای باز خارج از لانه مدت زمانی باقی می ماند.

شرایط نگهداری :

بنا بر شیوه خاص زندگی توام با پنهان کاری آرواره ماهی نقطه آبی، بهتر است در آکواریومی جداگانه و به دور از سایر ماهی ها نگاه داشته شود. این ماهی در مناطق شن و ماسه ای دارای قطعات خرد شده و شکسته شده، زندگی می کنند که کمتر اتفاق می افتد سایر ماهی ها در آنجا حضور پیدا کنند. اگرچه در صورت وجود فضای کافی، می توان بیش از یک عدد از این ماهی را در یک آکواریوم نگه داشت. درصورت تمایل به نگهداری سایر ماهی همراه با آن، بهتر است از گونه های سازگار حرکت آهسته دارند و رقابت چندانی بر سر غذا ندارند، استفاده کنید.

آرواره ماهی خال آبی طول عمری در حدود ۵ تا ۸ سال دارد.

نگهداری آرواره ماهی خال آبی شبیه به سایر آرواره ماهی ها است، با این تفاوت که این گونه نسبت به دیگر هم گونه ها، رفتار تهاجمی تری دارد. آرواره ماهی خال آبی باید در آکواریومی با ظرفیت ۱۱۳ لیتر یا بیشتر با هم آکواریومی های آرام و نیز بستری ترکیبی با عمق حداقل ۷٫۵ سانتی متری برای نقب زدن و کنده شدن توسط ماهی، نگهداری شود. اگرچه این ماهی ها در طبیعت در اجتماعات بزرگ زندگی می کنند، اما باید توجه داشت که لانه های آنها حداقل یک متر یا بیشتر از هم فاصله دارند. بنابراین برای احتیاط بهتر است تنها یک ماهی و یا یک جفت نر و ماده در هر آکواریوم زندگی کنند. نگهداری دو آرواره ماهی که جفت نباشند نیازمند آکواریومی با ظرفیت حداقل ۷۵۷ لیتر است.

آرواره ماهی خال آبی را باید در آکواریوم فقط ماهی یا تپه مرجانی با بسترشنی با مقدار زیاد (دست کم ۷٫۵ سانتی متر) همراه با خرده ها و تکه های شکسته شده سنگ نگهداری کرد تا ماهی قادربه حفر آن باشد. اگرچه این ماهی می تواند در بستر شنی نرم هم نقب بزند، اما ترجیح می دهد، با استفاده از خرده های ریز و شکسته شده ی تپه مرجانی و تکه های صدف ( که ضروری است برای آن ها فراهم شود) این کار را انجام بدهد. مطمئن شوید که صخره های زنده درون آکواریوم استحکام کافی دارند، زیرا حفر شدن زیر آنها ممکن است موجب بروز حوادث فاجعه بار گردد.

این آرواره ماهی خال آبی مانند همه آرواره ماهی ها، به خارج آکواریم می پرد. به همین دلیل بهتر است از درپوش مناسب که فضای بالای آکواریوم را کاملا پوشش دهد، استفاده شود. به علاوه، باید نسبت به شناسایی عوامل پریدن ماهی اقدام شده و برطرف شوند. از مهمترین این دلایل، هم آکواریومی ها هستند.از آنجا که این گونه آرواره ماهی، تهاجمی است، دیگر ماهی های هم گونه و ماهی های تهاجمی، حتی اگر کوچکتر باشند (نظیر پشت خال دارها) باعث ایجاد استرس برای این ماهی می شوند. بنابراین برای جلوگیری از بیرون پریدن، ماهی های صلح طلب را با آن در یک آکواریوم نگه دارید.

مثل همه آرواره ماهی ها، آرواره ماهی خال آبی هم به قسمت هایی از آکواریوم که جریان آب در آنها آرام تر است، علاقه نشان می دهد. وجود جریان آب متلاطم، نگهداری لانه را بسیار سخت می کند و باعث ایجاد استرس برای ماهی می شود. آکواریوم نباید کوچکتر از ۷۵ لیتر باشد و نیز باید دارای فضای باز کافی برای ساخت لانه ی ماهی باشد.

سواحل شرقی اقیانوس آرام، که آرواره ماهی خال آبی در آنجا زندگی می کند، به وسیله ی جریان آب کالیفرنیا که از آلاسکا سرچشمه می گیرد، خنک می گردد. به همین دلیل این مناطق بیش از آنچه فکر می کنید، خنک است. بنابراین این ماهی کاملا گرمسیری نیست. با توجه به این شرایط، صرف نظر از محل زندگی شما، احتمالا برای نگهداری این ماهی، به خرید خنک کننده نیازخواهید داشت.

تغذیه :

آرواره ماهی خال آبی در طبیعت، از بی مهرگانی که در عمق آب زندگی می کنند و پلانکتونی ها تغذیه می کند. برای تغذیه، این ماهی به صورت عمودی بالای لانه ی خود شناور می ماند و از پلانکتون های موجود در ستون های آب تغذیه می کند.

آرواره ماهی خال آبی از بیشتر غذاهای تجاری که برای گوشتخواران آماده شده اند استقبال می کند. این ماهی درصورت وجود ماهی های بزرگتر یا تهاجمی، در غذا خوردن ترسو است، بنابراین بهتر است به صورت هدف دار به آنها غذا دهی شود و از غذا خوردن آن اطمینان حاصل کنید.

برعکس سایر آرواره ماهی ها که رژیم غذایی متنوعی شامل کرم ها، سخت پوستان و سایر بی مهرگان دارند، آرواره ماهی خال آبی فقط از پلانکتون ها تغذیه می کند. بهتر است در کنار آکواریوم خود، پرورشگاه (رفیوجیوم) تهیه و نگهداری کنید تا بتوانید غذای لازم برای آنها را به صورت مستمر تهیه کنید. هرچند برای غذای جایگزین می توانید از تکه های گوشت دریایی غنی شده با ویتامین ، غذاهای پولکی، گوشت سخت پوستان و میگو mysid هم استفاده کنید. این ماهی نیازمند سه وعده غذایی در روز است.

تولید مثل و دوره های زندگی :

آرواره ماهی خال آبی نر به معاشقه خیره کننده خود معروف است که در آن به سرعت از لانه خود خارجمی شود، خود را یک لحظه نشان می دهد و به سرعت داخل لانه باز می گردد. طی این خودنمایی ها، رنگ پشت بدن آن تیره یا سیاه می شود و رنگ جلوی بدنش در قسمت نزدیک به سر به سفید یا زرد روشن تغییر خواهد کرد. این ماهی این رفتار را آن قدر ادامه می دهد تا با موفقیت جفت خود را جذب کنه و آن را به داخل لانه هدایت کند. سپس در لانه جفنت گیری انجام خواهد شد.
آرواره ماهی خال آبی مشابه با سر زرد اقیانوس اطلس (Atlantic Yellow-head) تخم ها را در دهان خود پرورش می دهد و به اصطلاح mouthbrooder ( دهان پرور ) است. درصورتی که ماهی نر در جذب ماهی ماده موفق شود، ماهی ماده به مدت چند دقیقه وارد لانه ماهی نر می شود و در آنجا جفت گیری انجام می شود. سپس ماهی ماده به لانه خود باز خواهد گشت.

نکته :

طی دوره سازگاری بهتر است برخی منابع نوری را روشن نگه دارید. این ماهی برای سازگاری، نیامند یافتن مکان مناسب برای حفر کردن و ساخت لانه است. روشن نگاه داشتن برخی چراغ ها به فرآیند لانه سازی و سازگاری سریع تر کمک خواهد کرد.

بنا بر دلایلی مانند نیاز به فضای زیاد، اجتماعی بودن و ساکن مناطق نیمه استوایی بودن، انتخاب این ماهی برای بیشتر افراد مناسب نیست. برای افراد مبتدی پیشنهاد می شود به جای انتخاب این ماهی،عضو دیگر این خانواده یعنی آرواره ماهی مرواریدی یا سرطلایی گرمسیری غرب اطلس (O. aurifrons) را انتخاب کنید.

محصولات مرتبط :

گالری تصاویر :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=10106

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 9 =