ماکیان

راهنمای خرید و آموزش کاسکوی سخن گو با جزئیات کامل

آموزش کاسکوی سخن گو
4/5 - (77 امتیاز)

آموزش کاسکوی سخن گو از سن پایین شروع می شود. این پرنده قدرت فوق العاده ای در این زمینه دارد که حیرات آور بوده و در جنس نر و ماده یکسان است.

قدرت و توانایی سخن گویی کاسکو حیرت آور است که سبب شده است محبوبیت زیادی در میان انسان ها پیدا کنند. در سراسر جهان تعداد بسیار زیادی از این پرنده به خانه انسان ها وارد شده است. در زمان های گذشته، این پرنده کلمات را زودتر از سن یک سالگی یاد نمی گرفت. اما امروزه، جوجه کاسکوها نه تنها قدری زودتر شروع به سخن گویی می کنند، بلکه بسیار واضح تر نیز سخن می گویند.

اگرچه کاسکوها دارای شهرت فراوانی به جهت بهترین طوطی های سخن گو هستند، اما گاهی اوقات در حضور افراد نا آشنا، کاملا ساکت می شوند. این پرندگان مقداری خجالتی هستند و مقداری زمان می برد تا با فرد جدید احساس راحتی پیدا کنند.

آموزش کاسکوی سخن گو

کاسکو توانایی سخن گویی بی نظیری دارد.

تشخیص و انتخاب جوجه کاسکو سخن گو 

کاسکو های نر و ماده توانایی یکسانی در تقلید صدا دارند و هر دو جنس تعداد لغاتی را که فرا می گیرند به تدریج افزایش می دهند. پرنده ای که فعال تر باشد، (نر یا ماده بوده آن فرقی نمی کند) نسبت به پرنده خجالتی احتمال بیش تری برای برقراری ارتباط و سخن گویی دارد. به همین دلیل در انتخاب و خرید، پرنده ای را بیابید که فعال تر بوده و به نور و صدا عکس العمل بیش تری نشان می دهد.

در انتخاب، به دنبال جوجه کاسکویی باشید که علایق و توجه خود را با کشیدن بال هایش و تکان دادن سر یا حرکت سریع دم از یک طرف به طرف دیگر نشان می دهد. این رفتارهای شادی بخش که به سادگی قابل مشاهده هستند، نشان گر این است که پرنده به آن چه که در اطراف او روی می دهد علاقمند است.

آموزش کاسکوی سخن گو

آموزش سخن گویی به کاسکو می تواند از سن پایین شروع شود.

اگر پرنده به اندازه کافی بزرگ باشد و رنگ چشمانش به اندازه ای روشن شده باشد که بتوانید حرکات عنبیه را در مقایسه با مردمک چشم ببینید، متوجه خواهید شد که برخی اوقات کاسکو علایق خود را با باریک کردن مردمک چشم در حالی که پلک خود را به صورت بادامی درآورده است، نشان می دهد. این عمل “با دقت اشاره کردن” یا “برق زدن” نامیده می شود.

صاحب جدید پرنده اگر قبل از گرفته شدن از شیر، پرنده را به طور مکرر (حداقل هفته ای یک بار) ملاقات کرده و آن را در دست بگیرد و با وی برهمکنش داشته باشد خواهد توانست علاوه بر ایجاد ارتباط در مورد سلامتی، سن و اجتماعی سازی پرنده در طی دوره غذا دهی با دست نکات بیش تری را در مورد پرنده خود بیاموزد.

آموزش کاسکوی سخن گو

کاسکوی فعال و زیرک، انتخاب بهتری برای خرید و آموزش است.

زمان شروع آموزش سخن گویی کاسکو

آموزش سخن گویی را می توان قبل از آن که جوجه از شیر گرفته شود آغاز کرد. توجه داشته باشید که از شیر گرفتن جوجه باید حتما توسط افراد متخصص صورت گیرد. سخن گفتن، تقلید کردن و آواز خواندن در گذشته چنین تصور می شد که بر هم کنش های یک به یک که شامل مقدار زیادی تکرار باشد، بهترین روش برای اموزش سخن گویی به کاسکو است.

در صورتی که این سخن درست باشد، این پرندگان فقط صدا ها را تقلید می کنند و نه اینکه کلمات را با توجه به معنی آن ها به کار برند. ولی امروزه علاقمندان و کاسکو داران بر این عقیده اند که آن ها بیش تر از آن که تقلید کننده باشند، با توجه به معنی سخن می گویند. تجربیات دکتر ایرن پپربرگ نشان داده است که تلاش برای آموزش طوطی های خاکستری با استفاده از نوارهای صوتی و تصویری بی نتیجه است.

آموزش سخن گویی به روش مدل رقیب و مربی

پرنده او به نام “الكس”، توانایی سخن گویی خود را با درک از طریق روش استعمال کلمات به وسیله مدل رقیب فراگرفت. به این نحو که پرنده با دو نفر بر هم کنش داشته و این افراد رفتارهایی (كلمات و تشخیص) را که باید آموزش داده شود به صورت پرسش و پاسخ نشان می دهند. یک نفر از دیگری در مورد رنگ و شکل اشیا می پرسد. این فرد، رفتار مدل را دارد ضمن اینکه به عنوان رقیب پرنده نیز به شمار می رود. مدل به سؤالات پاسخ داده و جایزه ای به عنوان پاداش می گیرد. گاهی اوقات، نقش مدل رقیب و مربی برعکس می شوند.

این روش به طوطی های جوان امکان برقراری ارتباط با اعضای گروه را از طریق گوش دادن به هم خوانی پرندگان بزرگ تر و سخن
گفتن در حضور و یا غیاب آن ها، می آموزد. همچنین بهتر است که انسان ها و سایر پرندگان سخن گو را نیز در این فرآیند شرکت دهیم. البته این روش در صورتی کارآمد است که پرنده جوان باشد و در موقعیت ایجاد شده آشفته نشود. اگر پرنده به خوبی با شرایط آشنا شده باشد، در این تکنیک رقیب می تواند حتی یک شیء، سگ خانواده یا اسباب بازی طوطی سخن گو باشد. طوطی ها اغلب اسامی را خیلی زود فرا می گیرند. زیرا معمولا افراد با صدا کردن اسامی پاسخ فوری از خود نشان می دهند.

آموزش کاسکوی سخن گو

تعامل کنترل شده کاسکو با سایر حیوانات به سخن گویی آن کمک می کند.

ایجاد صوت و صداهای گوش خراش توسط کاسکو

علاوه بر یادگیری سخن گویی، کاسکو ها، ایجاد صوت را نیز فرا می گیرند. احتمالا مشهورترین صدایی که کاسکو ها ایجاد می کنند صدای گوش خراش زنگ تلفن است که به منظور جلب توجه اطرافيان ایجاد می شود. طوطی های خاکستری وحشی و نیز همنشین علاقمند هستند که سایر انواع اصوات را مانند ضربه زدن با منقار به دیوار که به مفهوم “آیا شما آنجا هستید؟” ایجاد کنند. با این حا آن ها صدای سوت یا کلیک کردن (نشانی از شاد بودن) یا صداهایی که به منظور تشویق به کار می روند مانند “آه پسر” را نیز ایجاد می کنند.

اصوات نسبت به سخن گویی حقیقی پیچیدگی کم تری دارند و برای پرنده سرگرم کننده تر هستند. ایجاد صدا برای برخی طوطی های خاکستری به حدی لذت بخش است که ترجیح می دهند به جای سخن گفتن، صدا ایجاد کنند. آزار دهنده ترین اصوات آن هایی هستند که کاسکوهای هم نشین به منظور جلب توجه فوری انسان ها ایجاد می کنند.

اگر آژیر خودرو یا آژیر حس گر دود، باعث جلب توجه فوری انسان ها می شوند، شما می توانید مطمئن باشید که یک کاسکوی جوان یاد می گیرد که حتی پس از یک بار شنیدن این صداها آن ها را تقلید کند. در این مورد، روش مدل رقیب در یادگیری و ایجاد آن صداها دخالت ندارد.

آموزش کاسکوی سخن گو

سوت زدن از صداهای مورد علاقه کاسکوها است.

آموزش قدم به قدم سخن گویی

برای آموزش جوجه کاسکوی سخن گو به محرک های محیطی نیاز دارید. حداقل در طول دو سال اول، محیط زندگی برای جوجه های خاکستری باید شبیه مدرسه پرستاری با تعداد زیادی اسباب بازی و لوازم جذاب که در اطراف او پراکنده باشد فراهم گردد. تکرار کلمات مهم است شما باید با یک جوجه خاکستری همانند یک کودک (کمتر از هفت سال) برخورد کنید.

یعنی انتظار داشته باشید تا او کلماتی را که بیش تر می شنود، فرا بگیرد. کلمات را با توجه به مفهوم آن ها به کار برید. یعنی به همان طریقی که در مورد بچه ها به کار می برید. اغلب کاسکو های جوان، اولین تلاش خود برای برقراری ارتباط را احتمالا به منظور تحریک کردن شما برای برداشتن و در آغوش گرفتن آن ها انجام می دهند. لذا نباید پرنده را در حین آموزش در دست و یا در آغوش گرفت.

سعی کنید کم حرف بزنید و حرف زدن شما به صورت کودک وار باشد، تا در اولین مرحله آموزش موفق باشید. صدایی را ایجاد کنید که پرنده بتواند آن را ایجاد کرده و تکرار کند. پس از تکرار آن توسط پرنده، به او جایزه داده و تشویق کنید و بدین ترتیب در پرنده الگویی را پدید می آورید که می توانید به طور مستمر از آن برای آموزش پرنده استفاده کنید. طوطی های خاکستری علاقه دارند عبارت هایی مانند “پرنده خوب” را که نشانه ای از شادی است بیاموزند. اگر پرنده خجالتی است، از صداهای ملایم و آرامش بخش استفاده کنید.

آموزش کاسکوی سخن گو

کاسکو جوان را با فعالیت های روزانه آشنا کنید.

تکرار ؛ امری بسیار مهم در یادگیری و سخن گویی کاسکو

کاسکوی جوان معمولا نمی تواند بلافاصله کلمه را تکرار کند. نشانه های اولیه پیشرفت، شامل زیر لب سخن گفتن و من من کردن است. در این حین گه گاه انتظار اشاره کردن یا حتی  چشمک زدن از طرف پرنده را نیز داشته باشید. جوجه کاسکوها انسان ها را با کلمات قابل فهم و عبارت هایی که پس از تمرین می آيند، فرا می گیرند.

مهم ترین بخش آموزش کاسکو، پاسخ دادن به پرنده است. هر چه پاسخ های گروه بیش تر باشد، پرنده جوان بیش تر تمرین خواهد کرد.
گرچه کاسکو ها به آسانی کلمات را از هر دو جنس (زن و مرد) فرا می گیرند، ولی آنان تمایل دارند که صدا های شدید مردانه را تکرار کنند.

صدایی که پرنده تقلید می کند، به ما نشان می دهد که پرنده با چه کسی بیش تر ارتباط برقرار کرده است. کاسکو ها علاقه خاصی دارند که صدای انسان رقیب خود را به منظور جلب توجه فرد محبوب خود تقلید کنند. به آرامی آواز خواندن و مستقیما گوش دادن به کاسکو، یک راه بسیار عالی برای جلب توجه کامل پرنده است.

آموزش کاسکوی سخن گو

تکرار در آموزش کاسکو بسیار مهم است.

بازی سوت زدن و فعالیت های روزانه

بازی های سوت زدن، در آموزش کاسکوی سخن گو موثر است . این بازی ها هم برای پرنده و هم برای انسان بسیار جالب هستند. احتمالا انجام ندادن این بازی ها با طوطی خاکستری غیر قابل اجتناب است. یادگیری آهنگ ها و اضافه نمودن آهنگ ها به یک دیگر موجبات سرگرمی و برقراری ارتباط بیش تر را فراهم می آورد. ولی در عین حال دقت داشته باشید که اگر برای تشویق پرنده برای انجام کاری، به جای گفتن “بیا اینجا” یا “قدم بردار” از سوت زدن استفاده کنید، پرنده انگیزه خود را برای فراگیری کلمات از دست خواهد داد.

حتما کاسکو جوان را در جریان فعالیت های روزمره قرار دهید. مانند: خوردن، خوابیدن، حمام کردن و ابراز علاقه به افراد یا حیوانات دیگر. این صحبت ها و گزارش دادن ها باعث ایجاد حس عضوی از گروه بودن در پرنده خواهد شد. باید جوجه کاسکو را تحریک کرد تا با سایر اعضای گروه نیز رابطه برقرار کند. اگر با مشکل پرخاش گری پرنده مواجه نیستید، می توانید به طوطی خاکستری اجازه دهید تا از مزایای قرار گفتن در مکان مرتفع، بهره مند شده و در حین آموزش صحبت کردن، بالاتر از همه قرار گیرد.

جوجه کاسکو پس از مدتی متوجه خواهد شد کلماتی را که می شنود علاوه بر سرگرمی و تنوع، کلماتی هستند که در آینده برای تأمین نیازهای وی مفید واقع خواهند شد. دقت داشته باشید که کلمات می بایست با ذوق و شوق و احساس ادا شوند تا بیشترین تأثیر را بر پرنده داشته باشند. این نکته را نیز باید در نظر داشت که بعضا ممکن است پرنده الفاظ رکیک را فقط با یک بار تکرار به خاطر بسپارد، البته این در صورتی است که پرنده به همنشینی با انسان سازگاری یافته باشد.

دور بودن از چشم کاسکو، سبب حرف زدن آن ها می شود

برخی طوطی های خاکستری در ابتدا به منظور جلب توجه حرف می زنند. لذا ممکن است زمانی شروع به سخن گویی کنند که صدای انسان ها را می شنوند ولی آن ها را نمی بینند. آن ها در ابتدا به منظور جلب توجه انسان ها به منظور بیرون آوردن از قفس حرف می زنند. این انگیزه “محروم سازی مانعی” نامیده می شود. مدت های طولانی مشاهده شده بود که پرندگانی که قفس آن ها در گوشه اتاق قرار می گیرد، بیشتر از پرندگانی که در نشیمنگاه های باز نگهداری می شوند، حرف می زنند.

این حرف زدن که از قرار گرفتن در کنار موانع نشأت می گیرد، در ایجاد حس ایمنی در پرنده مؤثر است. البته این بدان مفهوم نیست که اگر پرنده به اتاق دیگری برده شود شروع به سخن گفتن خواهد نمود. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد که شما اندکی از وقت خود را در اتاق دیگری بگذرانید تا پرنده فرصتی برای سخن گفتن داشته باشد.

آموزش کاسکوی سخن گو

گاهی دور بودن از چشمان کاسکو سبب ترغیب حرف زدن در این پرنده می شود.

کاسکو سخن گوی تضمین شده

گاهی اوقات اگرچه افراد تمامی تلاش خود را به منظور تشویق و آموزش کاسکوی سخن گو انجام می دهند، ولی پرنده حرف نمی زند. این نکته را باید در نظر داشت که هر برنده ای خصوصیات خاص خود را دارد و تمامی کاسکو ها تمایل به برقراری ارتباط از طریق سخن گفتن را ندارند.

تنها راهی که ما را مطمئن می سازد که پرنده حرف زدن را خواهد آموخت این است که پرنده ای را بخریم که توانایی سخن گویی را از خود نشان دهد. بعضا این بدین معنا است که پرنده ای را بخریم که بلوغ یافته باشد. هیجان ناشی از ورود به خانه و محیط جدید، برخی اوقات باعث می شود که پرنده کلمات و رفتارهای جدیدی را بیاموزد.

آموزش کاسکوی سخن گو

کاسکو Casco

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=35808

1 دیدگاه در “راهنمای خرید و آموزش کاسکوی سخن گو با جزئیات کامل

  1. روژان گفت:

    سلام، بهترین سن خرید کاسکو یا کاکادو چ سنی؟ آیا داشتن هر دو پرنده کنار هم امکان پذیر است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک + چهارده =