آب شیرین

احداث کارگاه پرورش ماهی زینتی ; هر آن چه که باید در مورد آن بدانید

پرورش ماهی زینتی احداث کارگاه ماهی پرورش ماهی زینتی
4/5 - (29 امتیاز)

پرورش ماهی زینتی یکی از موضوعات جذاب و ایده آل برای بسیاری از مردم می باشد در ادامه به تجهیزات مورد نیاز این امر می پردازیم.

مکان یابی انتخاب ابزار کار

محلی که قصد احداث کارگاه تکثیر و پرورش ماهی زینتی دارید می تواند از یک فضای مسقف داخل خانه یا زیرزمین تا کارگاه مخصوص ماهی زینتی متغیر باشد این انتخاب بستگی به وضعیت مالی شما و امکان دسترسی به مکان مورد نظر دارد. چون آب مورد نیاز این مراکز می تواند از طریق آب لوله کشی نیز تامین شود و محدودیتی ایجاد نمی کند. بسیاری از سالن های تکثیر و پرورش ماهی در شهر هستند که قسمتی از یک خانه بوده و به جهت تکیه بر تکثیر گونه ای خاص فعالیت می کنند. بسیاری از تولید کنندگان حرفه ای ماهی زینتی در ابتدا در فضا های کوچک اقدام به احداث کارگاه نموده اند سپس کم کم برحجم کار خود افزوده اند. برای مثال تنها تکثیر کننده ماهی دیسکاس در یکی از شهر های بزرگ شرقی ایران، در خانه خود با انجام کمی تغییرات در محوله منزل خود اقدام به ایجاد سالن تکثیر نموده است. استفاده شما از فضای موجود بستگی به حجم فعالیت شما نیز دارد. می شوند.

ردیف لوازم مورد نیاز تجهیز سالن های خرد
1 تانک ها آکواریوم و پایه
وان پلاستیکی
وان پلی اتیلن
2 سیستم هوادهی کمپرسور هوا
فیلتر ابری
لوله سه لایه و شلنگ هوا
ترمینال 5 شاخه یا شیر تک
3 سیستم روشنایی سیم کشی برق
لامپ مهتابی
ترانس و فیوز
4 سیستم گرمایشی بخاری گازی
لوله کشی تهویه

احداث سالن پرورش ماهی زینتی خرد

تانک ها: اگر بخواهید در فضای کوچک نسبت به ایجاد کار گاه اقدام نمایید می توانید از آکواریوم های 45*45*90 سانتی متری دارای پایه استفاده نمایید که در سطح مقطع اتاق بتوانید 3 آکواریوم روی هم تعبیه نمایید. آکواریوم های تکثیر به نسبت کوچکتر ساخته می شوند. معمولا پایه ها از جنس قوطی آهنی یا گالوانیزه تهیه می شوند. پایه آهنی پس از مدتی فعالیت به لحاظ وجود رطوبت در فضای سالن احتمال زنگ زدگی دارد در حالی که پایه گالوانیزه اصلا زنگ نمی زند و در عین حال گران تر است. پایه ها می توانند از 3 تا 9 آکواریوم را روی خود نگه دای کنند. در محل قرار گرفتن آکواریوم بایستی از یونولیت استفاده نمایید تا فشار آب به کف باعث شکسته شدن شیشه کف نگردد. اگر فضای کافی در اختیار باشد می توانید از وان های پلاستیکی بیضی شکل که 70 لیتری است و از پلاستیک فروشی ها قابل تهیه است استفاده نمایید که هزینه کمتری نسبت به وان های پلی اتیلن دارند.

احداث سالن پرورش ماهی زینتی خرد

تانک ها: اگر بخواهید در فضای کوچک نسبت به ایجاد کار گاه اقدام نمایید می توانید از آکواریوم های 45*45*90 سانتی متری دارای پایه استفاده نمایید که در سطح مقطع اتاق بتوانید 3 آکواریوم روی هم تعبیه نمایید. آکواریوم های تکثیر به نسبت کوچکتر ساخته می شوند. معمولا پایه ها از جنس قوطی آهنی یا گالوانیزه تهیه می شوند. پایه آهنی پس از مدتی فعالیت به لحاظ وجود رطوبت در فضای سالن احتمال زنگ زدگی دارد در حالی که پایه گالوانیزه اصلا زنگ نمی زند و در عین حال گران تر است. پایه ها می توانند از 3 تا 9 آکواریوم را روی خود نگه دای کنند. در محل قرار گرفتن آکواریوم بایستی از یونولیت استفاده نمایید تا فشار آب به کف باعث شکسته شدن شیشه کف نگردد. اگر فضای کافی در اختیار باشد می توانید از وان های پلاستیکی بیضی شکل که 70 لیتری است و از پلاستیک فروشی ها قابل تهیه است استفاده نمایید که هزینه کمتری نسبت به وان های پلی اتیلن دارند.

سیستم هوادهی: در چنین کار گاه هایی می تواند با یک دستگاه کمپرسور به توان تولید هوا برای حداقل 48 انشعاب هوا مرتفع شود. هوای مورد نیاز انشعاب ها از طریق لوله های نیوپایپ یا سه لایه از سقف به سرتاسر سالن فرستاده شده و از محل بندهایی با شلنگ هوا و شیر تک به داخل آکواریوم ها منشعب می شوند. جهت تخلیه آب آکواریوم و شستشوی آن ها می توان از پمپپ های پاور هد و یا پمپ تخلیه اسفاده کرد. جهت سیفون فضولات و پس مانده های غذایی در کف آکواریوم ها یا وان ها می توانید از شلنگ هوا استفاده کنید که از یک سر داخل آب قرار داده شده. و از سمت دیگر با مکش آب کثیف خارج خواهد شد.

سیستم روشنایی: در سالن های کوچک می تواند با نصب مهتابی بالای سر آکواریوم ها بدون قرار دادن قاب مهتابی باشد زیرا قاب مهتابی پس از مدتی زنگ زده و خراب می شود. ترانس ها جهت جلوگیری از اتصالات احتمالی می توانند روی سقف یا جعبه های تقسیم نصب شوند و از آنجا با سیم کشی به لامپ ها متصل شوند.

سیستم گرمایشی: در چنین مکان هایی می تواند استفاده از بخاری گازی باشد که گرمای فضای داخلی را بالا برده و به تبع آن آب نیز گرم می شود. در این صورت گونه هایی که دمای بالا تری را می پسندند باید در آکواریوم های بالایی و گونه هایی با دمای مطلوب پایین تر در ردیف های پایینی پایه ها قرار داده شوند. در کل طراحی چنین سالن هایی شباهت زیادی به راه اندازی فروشگاه ماهی زینتی دار. پس موارد ذیل با ترجیح صرفه بیش تر در کارگاه خرد استفاده می شوند.

احداث کارگاه ماهیان زینتی

این کارگاه ها اختصاصا جهت تکثیر و پرورش ماهیان زینتی احداث می شوند و معمولا هزینه بالایی دارند در عین حال که می توان تولید بسیار بیشتری در آن داشت. قدم اول برای احداث چنین کارگاه هایی مکان یابی و خرید زمین مورد نیاز است. اگر بخواهید تولید اقتصادی داشته باشید بایستی مساحتی حدود 500 متر مربع انتخاب نمایید ( گرچه با توان تولید کمتر مساحت های پایین تر نیز قابل اجرا است ) که می توانید سالانه حدود 120 هزار قطعه بچه ماهی تولید نمایید.

سازه کارگاه

از آنجا که هوای داخل مجموعه برای کنترل دما باید محبوس باشد برای جلوگیری از اتلاف انرژی بیشتری بایستی تا جایی که امکان دارد ارتفاع کارگاه کوتاه باشد تا هزینه کمتری برای گرم نگه داشته نیاز داشته باشید. از این رو سازه ( سوله ) برای این کار مناسب نخواهد بود. این امکان با احداث فضای مسقف با پوشش گلخانه ای و یا سقف عادی تامین خواهد شد. در صورتی که از سیستم گلخانه ای استفاده می کنید باید از پوشش هایی جهت جلوگیری از تابش مستقیم نور نیز بهره ببرید.

پرورش ماهی زینتی

پرورش ماهی زینتی

تانک ها

مخازن پرورش برای چنین سالن هایی معمولا به صورت حوضچه طراحی و اجرا می شوند. سازه این حوضچه ها از آجر و سیمان که با لایه ای از ایزوگام یا قیرگونی پوشیده شده و در نهایت روی آن سیمان سفید یا کاشی کشیده شده تشکیل می شود. از وان های پلی اتیلن بزرگ به ابعاد 1*1*2 متر می توان خریداری نمود. مزیت این وان ها در این است که به سادگی قابل جابجایی هستند و تمیز کردن آن ها نیز ساده تر است. اگر ماهیانی چون اسکار و آنجل در ردیف ماهیان تولیدی شما هستند نیاز مبرم به ساخت آکواریوم پرورش نیز دارید وگرنه اغلب ماهیان زینتی را می توانید در حوضچه های سیمانی پرورش دهید. در هر حال برای تکثیر قابل کنترل ساخت آکواریوم تکثیر جز لاینفک یک کارگاه ماهیان زینتی است. تانک های موجود در کارگاه های تکثیر و پرورش ماهی زینتی خالی از شن یا ماسه است.

سیستم هوا دهی

تامین هوای مورد نیاز حوضچه های پرورش ماهی زینتی به واسطه کمپرسور بسیار قوی که جوابگوی این فضا باشد و فشار هوا را تا دور ترین انشعاب تامین کند امکان پذیر است. به این سیستم لوله های سه لایه یا نیوپایپ  وصل شده و با نصب به سقف در سرتاسر کارگاه تقسیم می شوند. از محل بند های مشخص شده روی لوله ها که انشعاب شلنگ هوا نصب می شود هوا به داخل حوضچه انتقال می یابد. داخل آب در کف، فیلتری اسفنجی که دارای لوله تخلیه هوا است در انتهای شلنگ هوا قرار می گیرد. برای سهولت در تخلیه این قبیل حوضچه ها سوراخی مورب در کف تعبیه می شود که لوله pvc بلندی داخل آن قرار می گیرد به نحوی که سر این لوله از آب بیرون نباشد. هر گاه بخواهید آب را تخلیه کنید سر لوله را به پایین هل داده به نحوی که آب داخل آن شود به این صورت آب تا ارتفاع فرو رفته لوله تخلیه می شود.

ردیف سازه مورد نیاز کارگاه ماهیان زینتی
1 مخازن پرورش آکواریوم و پایه
حوضچه سیمانی
2 سیستم هوادهی ترمینال 5
کمپرسور مرکزی
فیلتر ابری
لوله سبز و شلنگ هوا
3 سیستم روشنایی سیم کشی برق
لامپ مهتابی
ترانس و فیوز
4 سیستم گرمایشی اینچ کشی
شوفاژ خانه مرکزی

سیستم روشنایی

در چنین کارگاه هایی از آنجا که محیط مسقف و تاریک است و از طرفی ماهیان تولیدی جهت رنگ بندی مطلوب باید نور دریافت کنند از سیستم روشنایی روی هر حوضچه توسط نصب لامپ مهتابی دارای دو سر فیوز با سیم به ترانس که داخل جعبه یا بر روی سقف نصب شده استفاده می شود.

سیستم گرمایشی

سیستم گرمایشی در سالن های بزرگ با سوزاندن گاز شهری به صرفه نخواهد بود از این رو در اغلب سالن ها از سیستم اینچ کشی استفاده شده است. این سیستم در واقع همان مدار شوفاژ است که از شوفاژ خانه مرکزی آب گرم داخل لوله فلزی که در نزدیک کف حوضچه ها در امتداد از همه حوضچه ها می گذرد دارد جریان می یابد و در حین عبور از لوله با تبادل مستقیم، گرمای خود را به آب می دهد و در انتها از لوله برگشتی که در زیر حوضچه انتهایی نصب می شود به شوفاژ خانه بر می گردد. در این سیستم دمای حوضچه ابتدایی و انتهایی اختلاف دمای 2 درجه سانتیگراد را در پی خواهد داشت. در سیستم پیشرفته تری که در سالن دیگری اجرا شده لوله اصلی جریان آب گرم از بالای حوضچه با انشعابی وارد آب شده و پس از طی محیط آن از لوله خروجی مجزایی که از هر حوضچه خارج می شود و به لوله اصلی برگشتی متصل می شود آب سرد را به شوفاژخانه منتقل می کند. در این سیستم دمای آب در تمام حوضچه ها برابر خواهد بود.

اصول بر آورد هزینه

هزینه های تولید به دو گروه هزینه های جاری و هزینه های ثابت تقسیم می شوند. در برآورد هزینه های تولید باید دقت کنید برای هر دسته 5 درصد هزینه های پیش بینی نشده در نظر بگیرید.

هزینه ساخت و ساز جزو هزینه های ثابت محسوب می شوند. برای محاسبه قیمت تمام شده ماهیان تولیدی باید هزینه آن ها بر اساس عمر مفید به اندازه استهلاک سالیانه محاسبه شود. معمولا عمر مفید حوضچه های سیمانی 20 ساله، آکواریوم 5 ساله، وان های پلی اتیلن 10 ساله، سیستم های هوا دهی، گرمایشی و روشنایی 10 ساله محاسبه می شود. هزینه های جاری شامل کلیه هزینه هایی می شود که نسبت به میزان تولید متغیر است و به آن سرمایه در گردش می گویند. برای محاسبه قیمت تمام شده ماهیان تولیدی، با جمع استهلاک سالیانه جمع می شوند. این دسته از هزینه ها شامل خرید مولدین، غذا، دارو و مکمل، پرسنلی، برق و سوخت و حمل و نقل می شوند.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=21829

2 دیدگاه در “احداث کارگاه پرورش ماهی زینتی ; هر آن چه که باید در مورد آن بدانید

  1. مهدی گفت:

    سایت جامع ماهیان زینتی بر این باور است که تبادل اطلاعات بین دانشگاه ، تولید کننده و بازار مصرف می تواند در رونق صنعت پر سود پرورش و تکثیر ماهیان زینتی نقش مفیدی را ایفا نماید. این سایت از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده و به تازگی به فضای جدیدی منتقل شده است .
    آماده تبادل لینک با سایت هایی که به موضوعات مشترک با ماهیان زینتی می پردازند هستیم .
    با تشکر
    مدیریت سایت

  2. فاضلی گفت:

    سلام
    بنده قصد دارم یه سالن پرورش بزرگ احداث کنم
    میخواستم بدونم امکانش هست از تجربیات شما استفاده کنم؟
    امکان بازدید دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − سیزده =