سلامت و بهداشت سگ

اضطراب تنهایی سگ و بررسی دلایل به وجود آمدن خشونت در آن

اضطراب ناشی از تنهایی
2.7/5 - (9 امتیاز)

اضطراب تنهایی سگ نوعی اختلال روانی می باشد که در ادامه به بررسی علت به وجود آمدن این اضطراب و همچنین بررسی دلایل خشونت سگ ها می پردازیم.

اضطراب تنهایی سگ ، در زمان جدا شدنش از فردی که بیشترین توجه و وابستگی به حیوان را داشته ایجاد می شود.

اضطراب تنهایی سگ

سگ های مبتلا به این حالت در زمان حضور صاحب خود یا اعضای خانواده مشکلی نداشته و خیلی خوش رفتار و آرام هستند و در زمان جدا شدن از افراد خانواده و یا تنها ماندن دچار هراس و ترس اضطراب می شوند.

علائم اضطراب تنهایی سگ شامل انجام رفتارهای مخرب مانند جویدن وسایل منزل، کندن زمین، دفع مدفوع یا ادرار در محل غیرمتعارف، ترشح زیاد بزاق، پارس کردن غیرعادی، ناله کردن و زوزه کشیدن می باشد.

کلا 14% از سگ ها از این حالت رنج می برند و اضطراب تنهایی سگ ، دومین علت عمده ای است که سبب می شود صاحب سگ، حیوان را به روش بدون درد و با میل و رضایت شخصی خود معدوم نماید.

توجه

تنها گذاشتن یک سگ مبتلا به اضطراب جدایی سبب تشدید عوارض و اضطراب حیوان خواهد شد و سگ به محض این که شما را آماده خروج از منزل می بیند دچار اضطراب خواهد شد.

سعی کنید کارهایی مانند پوشیدن لباس، برداشتن کلید ماشین و بازی با سوئیچ اتومبیل و کارهای مشابهی را که در زمان خروج از منزل انجام می دهید و حیوان متوجه آن هاست زیاد و به صورت مکرر در جلوی حیوان انجام دهید، تا این گونه رفتارها برای حیوان عادی شود و در زمان خروج شما از منزل بی تفاوت شود.

اضطراب ناشی از تنهایی

اضطراب ناشی از تنهایی در سگ ها

آنچه شما می توانید انجام دهید

  • یک راه حل برای پی بردن و تشخیص این که آیا حیوان شما اضطراب تنهایی را در غیاب شما و در زمان تنهایی دارد، این است که یک نوار ویدئویی در زمانی که داخل منزل نیستید، تهیه کنید و حرکات و رفتار حیوان را در غیاب خود بررسی نمایید.لازم به ذکر است که بیماری های دیگر با علائم مشابه اضطراب تنهایی وجود دارد لذا بهتر است با دامپزشک در این موارد مشورت و مذاکره نمایید.
  • سگ های مبتلا به اضطراب تنهایی نمی توانند رفتار خود را کنترل کنند، لذا نباید آن ها را به خاطر رفتارهای ناپسند تنبیه کرد. تنبیه فیزیکی، سرزنش و توبیخ شفاهی و یا آوردن یک سگ دیگر داخل منزل نه تنها کمکی به بهبود بیماری نخواهد کرد بلکه اضطراب و نگرانی حیوان را تشدید می کند.
  • روش های کنترل اضطراب تنهایی در سگ ها شامل اجرای برنامه های مناسب تربیت رفتاری است. مثلا می توان 30 دقیقه قبل از خروج از منزل کمتر به حیوان توجه کردیا از او خداحافظی نکرد و در برابر حیوان غذای مورد علاقه اش را گذاشت. علاوه بر آن در زمان برگشتن به منزل، زیاد به حیوان توجه نکنید تا ساکت و آرام شود.
  • برای عدم نیاز به وابستگی شدید به شما، می توانید حیوان را کمتر با تماس فیزیکی نوازش کنید یا زیاد از حد از نظر رفتاری به او توجه نکنید. به سگ خود آموزش دهید که در یک محیط آرام و بی سر و صدا بنشیند یا بایستد و در زمان اجرای این فرمان او را تشویق کنید. علاوه بر آن به تدریج فاصله خود را با حیوان افزایش دهید تا در تمام مدتی که جدا از او هستید، آرام بگیرد. کاملا سعی کنید حیوان مستقل باشد و از وابستگی زیاد به شما پرهیز کند و از عهده تنهایی خود بدین صورت برآید.
  • می توان از داروهای گیاهی مانند اسانس خالص گل اشرفی (Bach Flower Essence Rescue) به عنوان یک دارو در ظرف آب حیوان اضافه کرد تا در تمام طول روز در اختیار حیوان باشد.

اضطراب تنهایی سگ

اضطراب تنهایی سگ

آنچه دکتر دامپزشک می تواند انجام دهد

  • بهترین راه کنترل اضطراب جدایی، اجرای یک برنامه دو قسمتی است که در مرحله اول از تربیت رفتاری و اصلاح تربیتی استفاده می شود و در مرحله دوم به کمک دارو اضطراب را کاهش می دهند. با اجرای این برنامه، حیوان قادر به یادگیری رفتارهای خوب جدید خواهد بود. حدود 75% از سگ هایی که تحت این روش درمانی قرار گرفته اند در مدت زمانی کمتر از 30 روز بهبودی قابل ملاحظه ای یافته اند. طول دوره درمان براساس شرایط خاص حیوان و شدت بیماری متفاوت خواهد بود.
  • انجام روش طب سوزنی در درمان اضطاب جدایی در برخی موارد موثر بوده است و می توان از این روش به طور موقت برای افزایش میزان سروتونین (Serotonin) و دوپامین (Dopamine) که نوعی واسطه شیمیایی د رسیستم اعصاب مرکزی هستند، استفاده نمود و بدین صورت میزان تولید آن ها را در مغز افزایش داد.

خشونت در سگ ها (AGGRESSION)

هدف از تربیت یک توله، داشتن حیوانی خوش رفتار و با وقار است. تربیت و آموزش صحیح، سبب بروز تفاوت بین یک حیوان شاداب و سرحال با سگی خموده و بی حال خواهد شد. بروز رفتارهای نادرست و توام با خشونت اولین دلیلی است که سبب می شود تا صاحب حیوان برای آرام کردن سگ خود از آرام بخش استفاده نماید.

رفتارهای تهاجمی و همراه با خشونت در رابطه با حدود 10 میلیون سگ در سراسر دنیا وجود دارد. علاوه بر آن آمارهای موجود نشان می دهد که به دلیل همین رفتارهای تهاجمی سالانه حدود بیش از یک میلیون نفر در اثر ابتلا به گازگرفتگی توسط سگ های خشن مورد درمان قرار می گیرند.

رفتارهای خشونت آمیز را نمی توان نادیده گرفت و در صورت تداوم و گذشت زمان تغییر دادن آن ها سخت و مشکل خواهد شد و حیوان به این گونه رفتارها عادت می کند.

توجه

حتی سگ های آرام و خوش رفتار هم گاهی در زمان قرار گرفتن د رشرایط خاصی خشن و عصبی خواهند شد که یکی از این موارد در زمان درد در نواحی مختلف بدن سگ می باشد. در این حالت توصیه می شود که نکات ایمنی و احتیاطات لازم را برای جلوگیری از گاز گرفتن حیوان انجام دهید و به سابقه ذهنی قبلی آرام بودن حیوان اکتفا نکنید.

علت خشونت سگ ها

  • در بین انواع نژادهای سگ از نظر نوع و میزان بروز خشونت تفاوت های زیادی وجود دارد. از نظر ژنتیکی نژادهایی مانند ژرمن شفرد (German Shepherd)، روت وایلر (Rottweiler)، دوبرمن ( Dibeman Pinscher ) و خانواده سگ های جنگی مانند بولداگ (Bulldog) اصولا خشن بوده و دارای رفتارهای تهاجمی هستند. باید خاطر نشان کرد که در برخی از موارد اختصاصی، نژادهایی مثل کوکر اسپانیل و پودل ها هم خشن و عصبانی خواهند شد.
  • رفتارهای تهاجمی و توام با خشونت می تواند د راثر برخی از بیماری ها یا اختلالات روانی حیوان باشد. بهتر از در زمان مشورت با دامپزشک احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند اضطراب ناشی از جدایی و سندرم کاهش هوشیاری مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد. لازم است دامپزشک از دیدگاه و منظر روانشناسی به فعالیت های حیوان توجه نمایند. لازم است رفتارهای عصبی و توام با خشونت حیوان مورد بررسی قرار گرفته و سریع درمان شود تا سبب آسیب به خود حیوان و اطرافیان نشود.

خشونت سگ ها

خشونت سگ

آنچه دامپزشک می تواند انجام دهد

در صورت گاز گرفتن شما توسط حیوان و یا بروز رفتارهایی مانند گاز گرفتن، سریع با دکتر دامپزشک مشورت نمایید ممکن است علائم برخی از بیماری ها مانند در ناشی از آرتروز مفاصل لگن، عفونت های گوش و یا مشکلات مشخص و خاص ژنتیکی سبب بروز رفتارهای عصبی و تهاجمی زودگذر در حیوان شده باشد.

این گونه حیوانات معمولا رفتار خوب و آرامی دارند و ناگهان مبتلا به حمله و اعمال خشونت می شوند که لازم است در کوتاه ترین زمان ممکن، مشکل اصلی شناسایی و توسط دامپزشک درمان شود.

آنچه شما می توانید انجام دهید

  • پیش از تهیه و خرید سگ از تمام جنبه های گوناگون بررسی نمایید که آیا توانایی نگهداری سگ را دارید یا خیر و سعی کنید تا از روی احساسات و به دلیل تحریک شدن با دیدن سگ همسایه یا اطرافیان اقدام به خرید سگ نکنید. بررسی نمایید که آیا از عهده تربیت و صرف وقت و هزینه برای حیوان برمی آیید یا خیر؟ توجه به این مسئله خیلی مهم است و متاسفانه د ربرخی از موارد مشاهده می شود که به واسطه عدم توانایی در برآورده کردن نیازهای اولیه غذایی یا تربیتی حیوان، شما به عنوان یک آزاردهنده حیوانات مطرح می شوید. باید توجه داشت که تهیه سگ و آوردن آن به محیط منزل برای مدت تقریبی 20-15 سال برای شما تعهد اخلاقی و احساسی و وجدانی را همراه دارد پس بهتر است عاقلانه و براساس امکاناتی که در اختیار دارید تصمیم بگیرید.
  • در صورت وجود نوزاد یا اطفال و بچه ها در محیط منزل سعی کنید در انتخاب سگ دقت نمایید و از نژادهایی که با بچه ها بهتر می توانند تطابق و هماهنگی داشته باشند برگزینید.
  • در تمام موارد این نکته مهم را مدنظر داشته باشید که باید شخصیت و خصوصیات سگ با خصوصیات و شرایط زندگی شما و خانواده هماهنگی داشته باشد. در زمان انتخاب و خرید توله ها سعی کنید توله های خشن و عصبانی و دارای رفتار تهاجمی را انتخاب نکنید. علاوه بر آن سراغ توله های ترسو هم نروید. به فعالیت آن ها از دور توجه کرده و عکس العمل های آن ها را مشاهده نمایید. توله را در سن مناسب و زمانی که قابلیت تربیت پذیری دارد انتخاب کنید.
  • گاهی در زمان بازی کردن با حیوان، چون سگ بازی را جدی گرفته و شما را چنگ زده یا گاز می گیرد سعی کنید بازی های خشن و پرتحرک و خشونت آمیز که توام با گلاویز شدن و تحریک حس جنگجویی در اوست انجام ندهید و در صورت بروز حالات تهاجمی در زمان بازی، سریعا بازی را متوقف و حیوان را به صورت لفظی تنبیه کنید تا آرام بگیرد.
  • گاهی سگ ها تحت تاثیر شرایط خاص آب و هوایی و جوی مانند هوای مرطوب، طوفانی و همراه با رعد و برق اقدام به پارس کردن و گاز گرفتن و رفتارهای خشن می کنند، لذا توصیه می شود در این گونه موارد مراقب گاز گرفتن از طرف حیوان، که به واسطه ترس از سر و صدا، رعد و برق و استرس است، باشید و ترجیحا به او آرامش دهید.

توجه

یکی از بزرگ ترین نگرانی ها در مورد سگ در تمام کشورها، ابتلا به ویروس هاری می باشد. بیماری هاری تمام حیوانات خونگرم و سگ و انسان را مبتلا می کند. ویروس بیماری در بزاق حیوان بیمار وجود دارد که از طریق گاز گرفتن و ایجاد زخم های عمقی در بدن، منتقل می شود و انسان به واسطه گزش حیوان آلوده مبتلا به هاری خواهد شد.

ویروس عامل بیماری ضمن حمله به سیستم اعصاب مرکزی سبب فلجی و در نهایت مرگ بیمار خواهد شد. توصیه می شود برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری و پیشگیری از آن ضمن مذاکره با دکتر دامپزشک تمام حیوانات خود را بر علیه این بیماری مهلک و خطرناک واکسیناسیون نمایید.

 

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=17418

2 دیدگاه در “اضطراب تنهایی سگ و بررسی دلایل به وجود آمدن خشونت در آن

  1. علی گفت:

    سلام

    سه سال بود که پای لوله گاز ما بر اثر تردد مدام آقایان دزد قلوه کن شده بود.

    آنقدر به ۱۱۰ زنگ زدم که دیگه وقعی نمیگذاشت ، تا اینکه خدا یک توله ۳ماهه از کسی که توان نگهداریش نداشتن برام فرستاد.

    اولش خیلی عذاب کشیدم چون هیچی از سگ نگهبان نمیدونستم.بیشتر مطالب اینترنت بدردم نخورد چون همه اشتباه بود.

    🔴 الان یکسال از آن روز میگذرد و فرستاده خدا ۱ساله شده و من هیچ زنگی به ۱۱۰ نزدم ، چون قبل وقوع هر جرمی با کوچکترین صدا ، حرکت یا حتی بوی تازه ای پارس میکند. برای همین نسبت به پارسال حتی تا سه پلاک بعد ما حضور زباله گرد،معتاد،دزد و ولگرد نصف شده!.

    – سگ آدم فروشی نمیکنه، اختلاس نمیکنه،حقوق و بیمه مزایا نمیخواد و نمیدونه کینه چی و در لحظه زندگی میکنه…
    – وقتی میبینم برای ۱گرم سوسیس ۲ کیلو گوشت استخوان دستمو حتی اگر ساعتها گرسنه باشه به حرمت نون و نمک بینمون… نمیخوره و به همون کم قانع… میگم خدایا چرا سگ تو قانون مدنی ارث نمیبره؟ . چرا بی مزد و مواجب مال وراث مف؟؟؟ر حفظ میکن تا گ؟؟ کنن تو گورت؟.

    – وقتی تا ۱۸ ساعت صبر میکنه تا من بیام بازش کنم بره دستشویی، یاد بچم میفتم که تا ۷ سالگی خودش خراب میکرد!🤔

    – سگها مثل آدمها شخصیت دارند :
    یکی عامی و خنگ اون یکی فرهیخته و باهوش یکی دیگه تنبل… یکی زرنگ… یکی احمق اون یکی شجاع یکی دیگه ترسو…
    ✔ حالامیفهمم پیش گیری از جرم یعنی چی !.
    ✔ میفهمم کاهش پروندههای نزاع و سرقت در دادگاهها و کلانتریها یعنی چی !
    ✔ میفهمم اگر در جریان جانفشانی در سرقت سگ کشته شه، برای کار بزرگ پیش گیری از جرم و حفاظت از مال ما به اصطلاح انسانها حتی دیه هم بش تعلق نمیگیره!.
    🔴 جالب بدونید وقتی خوابه یواشکی میرم تو حیاط ببینم حواسش به حفاظتش هست؟ ، بعد میبینم با چ دقت نظری سرشو بالا میاره تا مطمئن نشه منم ، سرشو پایین نمی گذاره! هی روزی صد بار میگم خدایا ممنونم که چشم و گوشم برای آشنایی با سگ باز کردی.🙏 من حتی از آقایان دزدی که بانی این آشنایی با این موجود خارق العاده شدن و موجبات کنار گذاشتن باورهای غلط من نسبت به نجس العین را فراهم کردن صمیمانه سپاسگزارم.

    در پناه حق موفق و موید باشید.

    1. امید ملگشاهی گفت:

      درود بر شرفت😍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − 3 =