سلامت و بهداشت سگ

انگل خارجی سگ ؛ 3 نوع از این بیماری و راه های پیشگیری و درمان آن (بخش 2)

انگل خارجی سگ ؛ 3 نوع از این بیماری و راه های پیشگیری و درمان آن (بخش 2)
3.2/5 - (6 امتیاز)

انگل خارجی سگ شامل انواع کنه ها ، کک ها و شپش ها می باشد که ممکن است سبب بروز عوارضی در این حیوانات شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

در مورد اکثر انگل های خارجی ، روش به کار بردن انواع سموم حشره کش و شست و شوی بدن حیوان و یا استفاده از انواع شامپو های اختصاصی حشره کش قابل استفاده است.

امروزه با استفاده از اسپری ، کشنده انگل های خارجی به راحتی می توان بر علیه این گونه انگل های خارجی در سگ اقدام نمود ، آن چه از نظر بهداشتی بیش تر اهمیت دارد ، تمیز کردن جایگاه ، بستر و محل زندگی و خواب حیوان است که مرتبا باید شسته و در تمیز کردن آن دقت شود.

انگل خارجی سگ و آلودگی به کنه ها

کنه ها انگل های خارجی و مکنده ی خون می باشند ، زمانی که بدن ان ها عاری از خون باشد ، اندازه ی آن ها کوچک و تا اندازه ای پهن بوده ، ولی پس از خون خواری و مکیدن خون ، بزرگ ، برآمده و به رنگ قرمز مایل به قهوه ای در خواهد آمد.

کنه های ماده ، تخم هایش را در نقاط دارای حفاظ مخصوص نگه داشته و سپس خود خواهد مرد. لارو هایی که مجددا از تخم خارج می شوند ، در صورتی که در مناطق مرطوب قرار گیرند ، در روی خاک ، علوفه و سبزینه های کوتاه رشد کرده ، تجمع یافته و همان جا خواهند ماند تا زمانی که قادر به انتقال به بدن سگ یا دیگر حیوانات گردند.

آلودگی به انواع کنه ها در سگ بسیار شایع بوده ، کنه ها معمولا به موهای بدن سگ چسبیده و دهان خود را در نقطه ای از پوست چسبانده و شروع به خون خواری و مکیدن از بدن سگ می کنند ، کنه ها باعث انتقال بسیاری از بیماری های خطرناک می شوند.

بیش تر کنه ها را در روی سر حیوان ، دور چشم ها ، اندام های شکمی ، در کشاله ران ( محل هایی که ممکن است موی کمتری وجود داشته باشد ) می توان دید.

بیشتر کنه ها باعث کم خونی ، فلجی که ناشی از عوامل ترکیبی در بزاق کنه بوده و انتقال بیماریهای خطرناکح دیگر می شوند.

کنه ها

کنه ها

راه های مختلفی برای جدا کردن کنه ها از سطح بدن حیوان وجود دارد ، بهترین شیوه کاربردی ، استفاده از پنبه آغشته به الکل بوده و یا استفاده از مواد بی حس کننده موضعی مانند اتر یا کلروفرم و غیره. بعد از این که محلول های فوق روی کنه اثر گذاشت ، باعث می شود یا بی حس شود و یا در حالتی قرار خواهند گرفت که هر گونه حرکت از او سلب خواهد شد. سپس با استفاده از یک پنس جراحی یا با استفاده از مو چین ، می توان اقدام به برداشت کنه در سطح کرد.

مو چین یا پنس جراحی را نزدیک دهان کنه قرار داده و آن را محکم بگیرید و به طور عمودی آن را به سمت خارج بکشید. دقت کنید تمام بدن کنه از سطح سطح پوست سگ خارج شود.

در غیر این صورت باعث تشکیل آبسه و عفونت زیر پوست در حیوان می گردد. ضمنا می توان از اسپری مخصوص سموم حشره کش و یا سموم دفع آفات نباتی هم برای از بین بردن آن استفاده کرد.

کنه ها نه تنها بیماری های عفونی مختلفی را انتقال می دهند ، بلکه باعث چرکی شدن پوست و به خصوص امکان مسمومیت های داخلی را برای سگ فراهم می کند. احتمال وجود لاغری و علائم فلجی در میزبان ( سگ ) وجود دارد.

استفاده از قلاده های ضد کنه و ضد کک که حاوی ترکیبات ارگانو فسفات بوده ، برای اکثر سگ ها باعث ایجاد ایمنی شده و در کنترل و جلوگیری از آلودگی به کنه ها موثر واقع می شود.

باید توجه داشت ، بعضی از نژاد های سگ مانند گری هوند و پیپت نسبت به ترکیبات ارگانو فسفات موجود در ترکیب قلاده ، حساس بوده و باعث ایجاد حساسیت و آلرژی در حیوان می شود.

ضروری است ، محل نگهداری سگ ها را ( کنل ) جهت جلوگیری از آلودگی سگ ها به انواع کنه ها با فواصل منظم ، محل نگهداری را توسط مواد ضد عفونی کننده مناسب مانند لیزول – کالاتیون ضد عفونی کنید. در به کار بردن مواد ضد عفونی نهایت دقت لازم است مبذول گردد تا از مسمومیت در سگ ها جلوگیری شود. میزان ، روش ، نوع و درصد رقت سموم توسط دکتر دام پزشک راهنمایی خواهد شد.

آلودگی به کک و انگل خارجی سگ

کک ها انگل های خئن خواری هستند و باعث گزش و مکیدن خون در حیوان می شوند. اصولا گزش و تغذیه آن ها از خون در سگ باعث ایجاد راکسیون های آلرژیکی از قبیل خارش ، عفونت پوست و بالاخره کم خونی را در سگ فراهم می کند.

کک ها جزء عواملی هستند که به عنوان میزبان واسط در انتقال برخی از کرم های پهن ( دیفیلیدیوم کانینوم ) به صورت میزبان واسط عمل کرده و باعث انتقال و جا به جایی این کرم ها می شود.

زمانی که کک ها شروع به مکیدن و خون خواری می کنند ، بزاق مترشحه از آن ها ، مانع از انعقاد خون در سگ گردیده ، به خصوص وجود ترکیبات موجود در بزاق موجب افزایش حساسیت در انسان و سگ می شود.

در نتیجه خارش شدید به کک به وجود می آید. این گونه التهابات در ناحیه پشت سر حیوان بیش تر دیده می شود. به علاوه گزش کک ها ، اغب باعث ریزش مو در محل گزیده شده گردیده و در نواحی پشت ، گردن و سطح داخلی کشاله ران می توان آثار آن را مشاهده کرد.

با توجه به این که کک فاقد بال بوده ، ولی در عوض حالت جهشی دارد لذا با جست و جوی دست ها در لابه لای موهای بدن سگ می توان او را مشاهده کرده به محض دست کشیدن ، سریعا پریده و مانع از گرفتن آن ها خواهد شد. محل گزش آن ها شبیه به جوش های قرمز کوچک بوده ، در ضمن مشاهده ذرات سفید و سیاه رنگ دال بر وجود تخم و یا نوع کک ها بوده که نشان گر وجود آلودگی سگ به کک را روشن و مدلل می سازد.

تخم ها کم تر در سطح پوست حالت چسبندگی به خود می گیرند. اغلب به راحتی در آشیانه سگ پخش شده و در عرض مدت زمان 8 تا 12 روز تبدیل به نوچه کک می شوند. به طور خلاصه ، در هر کجا ممکن است پراکنده شوند ، به همین علت ریشه کنی آن با مشکلات فراوان همراه است.

جهت ریشه کنی و از بین بردن کک ها ، از حشره کش ها و سموم شیمیایی مخصوص ، جهت شست و شوی بدن سگ استفاده می شود. ضمنا استفاده از قلاده های ضد کک هم موثر خواهد بود.

در صورتی که محوطه و محیط اطراف جایگاه سگ ، سم پاشی نگردد ، امکان آلودگی به علت باز شدن مجدد تخم ها و تبدیل به نوچه وجود دارد. بنابراین کک های جدید باعث آلودگی مجدد خواهند شد .

در صورتی که سگ را در آپارتمان نگهداری می کنید ، لازم است تمام وسایل زندگی را به وسیله جارو های برقی ( قالی – کف بستر ) را پاک سازی کرد ، شست کف بستر یا سبد نگهداری حیوان ، بسیار در ریشه کنی و آلودگی های تخم این انگلی در سگ موثر خواهد بود.

انگل خارجی سگ و آلودگی به شپش

شپش ها موجودات خاکستری رنگی هستند که حدود 2 میلی متر طول داشته ، تخم خود را به موهای سگ می چسبانند و لارو های آن ها از همان محل تخم خارج گردیده ، مراحل رشد حدود 2 هفته به طول می انجامد. به علت وجود حرکات آن ها ، باعث مکیدن خون  لنف توسط شپش می شود و به صورت خراشیدن پوست بیش تر دیده می شوند. گاهی امکان ضاعیات پوستی خفیف مانند پاپول و وزیکول هم دیده می شود.

در لودگی های شدید در توله ها امکلن کم خونی وجود دارد و گاهی باعث مرگ در توله ها می گردد.

آلودگی به شپش در سگ ها

آلودگی به شپش در سگ ها

اصولا شپش های سگ را به دو دسته تقسیم می کنند.

  1. شپش های جونده که بیش تر از بافت مرده تغذیه می کنند.
  2. شپش های مکنده که بیش تر به داخل پوست نفوذ کرده و از مایعات بافتی تغذیه می کنند.

شپش ها مخصوص سگ بوده و به گربه و انسان منتقل نمی شوند، ولی امکان ایجاد حساسیت را در انسان می توانند ایجاد کنند.

کنترل شپش :

برای پیشگیری از انگل خارجی سگ لازم است ابتدا موهای سگ کوتاه گردد . انجام این کار باعث حذف و از بین رفتن شپش ها و تخم آن ها می شود. درمان مکرر با اسپری یا حمام های ضد حشره کش معمول که در مورد کک ، کنه به کار برده می شود ، برای از بین بردن این انگل های پوستی رایج است.

اقدامات انجام گرفته ، لازم است در چندین نوبت و با فواصل بین 7 تا 10 روز باید تکرار شود ، استفاده از حشره کش ها مانند گامکسان و مالاتیون با توجه به میزان و رقیق کردن آن باید با دستور و تجویز دکتر دام پزشک صورت گیرد.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=22063

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =