شناخت بیماری ماهی

بیماری سل ماهی

بیماری سل ماهی
2/5 - (3 امتیاز)

بیماری سل ماهی توسط باکتری های جنس مایکوباکتریوم (Mycobacterium) ایجاد میشود که نزدیکی زیادی با عامل ایجاد سل در انسان دارند.

شناخت :

سل ماهی اگرچه در طبیعت بین ماهی ها خیلی نایاب است ولی در آکواریم ها گسترش زیاد دارد. جالب توجه این که در اکثر ماهی ها, در بسیاری از موارد بیماری کشنده ای به حساب نمی آید.
اسپورهای باکتری در بدن ماهی به صورت دانه های گره مانند کپسول شده در می آید و تا وقتی که شرایط زیست برای ماهی مناسب می باشد, به صورت تمون میباشد.
اگر ماهی به هر دلیلی ضعیف شود که عامل آن ممکن است تغییرات ویژگی های آب و یا بیماری باشد, گره ها شکافته میشوند و باکتری های حاصله رشد و نمو کرده, اثرات بیماری ظاهر می شوند وسرانجام باعث مرگ ماهی می شوند.

علائم :

علائم بالینی بیماری سل ماهی آن از دست دادن اشتها, تنبلی , لاغری پیش رونده و در نهایت مرگ و میر است. در ماهی تترا ایجاد لکه های زرد در پایه ساقه دمی, علامت اصلی این بیماری است.

درمان :

مداوای سل در ماهی ها همانند مداوای بیماری سل در انسان ها است. دارو های لازم را معمولا آکواریم فروشی ها ندارند و بایستی از داروخانه های دامپزشکی تهیه کرد.
انواع دارو های ایزونیازید(Isoniyazid) و ریفامین(Rifamin) هر دو برای مداوای این بیماری در ماهی ها موثر هستند. ایزونیازید بایستی به میزان 250 میلی گرم به ازاء هر5 لیتر آب آکواریم ریخته شود و مداوا یک ماه و ترجیحاٌ دو ماه ادامه یابد.
مداوا را می توان از راه اضافه کردن ریفامین به غذا هم سرعت بخشید. اگر به غذای ماهی که از جگر گوساله و سریال چاودار درست شده است, به هر 300 گرم آن 50 میلی گرم ریفامین اضافه شود و غذا منجمد گردد و روزانه به ماهی بیمار داده شود, بیماری سریع تر برطرف میشود.
از آنجا که امکانن سرایط بیماری سل از ماهی به انسان وجود دارد, بایستی هنگام کار با آکواریم محتوی ماهی بیمار, دقت کافی به عمل آید تا بریدگی و زخم در دست وجود نداشته باشد.

دارو های مرتبط :

گالری تصاویر :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=9342

1 دیدگاه در “بیماری سل ماهی

  1. یکتا گفت:

    سلام
    یه شارک دارم بدنش خیلی لاغره و مدفوع هم نمی‌بینم . غذا هم کم و بیش میخوره یعنی میره سمت غذا . بعد بدنش لکه های خاکستری داره .
    باید چیکار کنم ؟؟؟؟؟؟
    دوتا پولی و سه تا شارک دیگه و یه ردلاین هم دارم اونا سالمن فقط این شارکه نمیدونم چش شده به نظرتون سو تغذیه نیست !؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × یک =