آب شور

همه چیز در مورد بیماری های ویروسی ماهیان و انواع آن ها

3.2/5 - (4 امتیاز)

بیماری های ویروسی ماهیان ، کمتر قابل شناسایی هستند. نشانه های این بیماری ها شباهت زیادی به بیماری های باکتریایی دارد اما آنتی بیوتیک تاثیری بر ویروس ندارد.

بیماری های ویروسی ماهیان بسیاری را از بین می برند و احتمالا مرگ بی دلیل بسیاری از ماهی ها در آکواریوم که توضیح منطقی و دلیل خاصی برایش نمی توان یافت ناشی از بیماری های ویروسی است. از جمله بیماری های ویروسی ماهیان، بیماری غده ( لیفوسیس تیس ) را میتوان نام برد.

متاسفانه بدون یک میکروسکوپ پیشرفته و ویروس شناس با تجربه نمی توان وجود ویروس های مختلف را در ماهی تشخیص داد. در بین تمام ویروس ها تنها یک ویروس با نام لیمفوسیس تیس وجود دارد که دارای عوارض ظاهری مشخصی است و گاهی در آکواریوم بروز می کند.

بیماری غده یا لیمفوسیس تیس ( Lymphocystis )

بیماری غده  که از بیماری های ویروسی ماهیان است در ماهیانی که در شرایط مناسب نگهداری نمی شوند و یا در شرایط نامناسب و استرس زا جابجا می شوند متداول است. گزارش هایی وجود دارد که استفاده از داروهای حاوی مس به مدت طولانی می تواند منجر به بروز این بیماری شود. یا از بین لایه مخاطی روی پوست، بافت بدن ماهی در مقابل ویروس آسیب پذیر می شود.

تقریبا تمام ماهی های آب شور امکان گرفتن بیماری غده را دارند اما برخی خانواده ها مانند فرشته ماهی ها و پروانه ها از آسیب پذیری بیشتری برخوردارند و جراح ماهیان و راس ها نیز در مقابل این ویروس بسیار مقاوم هستند. وجود غده های بزرگ در نواحی مختلف بدون ماهی بیانگر بروز این بیماری است.

نشانه های بیماری غده یا لیفوسیس تیس

ورود ویروس به داخل سلول های بافت بدن ماهی، موجب رشد بیش از حد این سلول ها می شود (چند صدتا هزار برابر). در ابتدای بروز این بیماری به دلیل نقطه های سفیدرنگ ایجاد شده در محل ورود ویروس به داخل سلول، ممکن است این بیماری با بیماری کریپتوکاریون اشتباه گرفته شود. این بیماری از باله ها شروع می شود و به سایر نقاط بدن انتقال می یابد.

با یپشرفت بیماری سلول های بزرگ شده شبیه به غده های بزرگ یا گل کلم می شوند و تشخیص بیماری را آسان می کنند. گاهی اوقات این بیماری به نواحی دهان و آبشش های ماهی سرایت می کند و ماهی را با مشکلات بسیاری جهت دریافت اکسیژن و غذاخوردن مواجه می سازد.

روش های درمان بیماری غده یا لیفوسیس تیس 

متاسفانه روش درمان خاصی جهت این ویروس که از بیماری های ویروسی ماهیان است، شناخته نشده است، هرچند این بیماری به عنوان یک بیماری مهلک شناخته نمی شود. قرنطینه کردن ماهی آلوده و تقویت آن با غذاهای متنوع و غنی شده با انواع ویتامین موجب می شود تا سیستم ایمنی بدن ماهی به مقابله با این ویروس بپردازد و معمولا پس از گذشت 1 الی چندماه با اتمام دوره ی زندگی این ویروس، ماهی سلامت خود را باز می یابد.

البته در ماهیانی که ناحیه ی دهان و آبشش آنها درگیر این بیماری باشد امکان مرگ بسیار زیاد خواهد بود و در این مواقع توصیه می شود تا ماهی آلوده را از آب خارج نمایید تا سریعتر بمیرد زیرا در غیر اینصورت دچار مرگ طولانی و بدی خواهد شد. روش دیگر بریدن اندام آلوده شده با استفاده از یک قیچی تیز و استریل شده و یا تیغ جراحی می باشد.

در این روش ماهی را با استفاده از ماده ی بیهوشی (Ms-222) با دز 5 الی 100 میلی گرم در لیتر بیهوش می کنند و پس از بریدن بخشی از اندام آلوده شده و ضدعفونی محل برش مجددا ماهی را به تانک قرنطینه بر میگردانند. البته این روش فقط در حالتی قابل اجراست که اندام آلوده شده قابل برش باشد و بریدن آن اخلالی در سلامت ماهی ایجاد نکند، مانند باله ها یا دم ماهی. ما استفاده از این روش را توصیه نمی کنیم زیرا به تجهیزات و امکانات خاص و تجربه ی کافی نیاز دارد.

داروهای موجود در بازار برای بیماری غده

همانطور که اشاره شد درمانی برای بیماری غده که از بیماری های ویروسی ماهیان است، وجود ندارد اما محصول Paraguard از شرمت Seachem در مراحل ابتدایی بیماری می تواند تا حدودی کمک کننده باشد ویا حداقل از آلوده شدن ماهی به سایر بیماری های ثانویه جلوگیری نماید.

بیماری ویروسی ماهی

بیماری ویروسی ماهی

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=4667

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =