شناخت بیماری ماهی

بیماری پلیستوفورا ماهی

بیماری پلیستوفورا ماهی
5/5 - (1 امتیاز)

بیماری پلیستوفورا ماهی های نئون و گونه های نزدیک به آن را درگیر می کند. ابتدا بدن ماهی کمرنگ شده و در ناحیه ی پشت و دم لکه های روشن ایجاد می شود.

شناخت :

عامل ایجاد این بیماری پلیستوفورا هایفسوبرایکون (Plistophora hyphessobryconis) است که نوعی تک یاخته اسپوردار است. این انگل علاوه بر ماهی تترای نئون, گونه های نزدیک به آن را هم آلوده می سازد.
انگل در مواردی که بین تار های عضلانی دیده می شود, دارای شکل کروی است و قطر آن حدود 30 میکرون است و گاهی در دسته های 30 تایی دیده می شوند.
اگر این انگل پاره شود, داخل آن پر از اسپورهای ریزی است که قطر آن ها 5 میکرون است. پس از ترکیده شدن انگل, اسپور ها خارج می شوند و به بخش های دیگر بدن سرایت کرده و آنها را آلوده می سازند.
عامل مولد بیماری ممکن است از بدن ماهی وارد آب شده و از دستگاه گوارش وارد بدن ماهی سالم شده و آن را آلوده سازد. امکان جابجایی انگل از طریق حمل و نقل و به ویژه حمل و نقل انواع ماهی تترا هم وجود دارد.

علائم :

در بیماری پلیستوفورا ماهی تترای نئون آلوده, ابتدا بدن کم رنگ می شود و در ناحیه دمی و پشت ماهی لکه های روشن یا سفید ظاهر شده و ممکن است نوار قرمز روی بدن آن کلاٌ ناپدید شود.
ماهی آلوده اگر در شرایط نامناسب نگهداری شود, زخم های روی بدن آن ممکن است از پوششی کپسول مانند احاطه گردد و ماهی در چنین حالتی ممکن است مدت ها به حیات خود ادامه دهد.

درمان :

در شرایط مناسب پی اچ بین 5 الی 6 و آب نرم فاقد کلسیم زیادی، عامل بیماری پلیستوفورا نمی تواند دوام پیدا کند. در شرایط آب سخت و قلیایی, دوام و ازدیاد عامل بیماری بیشتر می شود.
برای مداوای این بیماری تا کنون داروی خوب و مناسبی شناخته نشده است.

دارو های مرتبط :

گالری تصاویر :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=9409

1 دیدگاه در “بیماری پلیستوفورا ماهی

  1. محمد میلاد فراهانی گفت:

    چه خوبه بیماری معرفی کردین داروهاشم همه دارین
    کار من یکی رو خیلی خوب راه انداختیین
    مرسی از لطفتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =