سلامت و بهداشت سگ

بیماری گوش سگ و هر آن چه که باید در مورد آن بدانید

بیماری گوش سگ
3.1/5 - (36 امتیاز)

بیماری گوش سگ که بسیار آزار دهنده می باشد، علائم و راه های درمانی متفاوتی دارد که در ادامه مطلب به بررسی بیشتر آن می پردازیم.

سطح داخل گوش به صورت طبیعی نرم و دارای مقدار کمی ترشحات موم مانند است برخی از بیماری ها سبب تحریک، التهاب و عفونت گوش ها می شوند. با پت زیپ همراه باشید.

مشکلات گوش ( EAR PROBLEMS )

در صورت عدم درمان بیماری های گوش، مشکلات پیچیده تری مانند: عفونت گوش داخلی، کاهش حس شنوایی، تولید هماتوم و پاره شدن عروق خونی در بخش آویزان گوش و التهاب مغزی ایجاد می شود. بیشتر سگ ها با علائمی مانند: خاراندن، تکان دادن و یا کج نگه داشتن سر خود به ما می فهمانند که گوش آن ها مشکل دارد.

عوارض بیماری های مربوط  به گوش بیشتر در نژادهایی با گوش های سست و آویزان و همراه با کانال گوش تنگ و باریک مشاهده می شوند. علاوه بر آن سگ هایی که در تماس با محیط های گرم و مرطوب بوده یا در آب شنا می کنند بیشتر درمعرض ابتلا به بیماری های گوش هستند. دامپزشکان اغلب برای بیان عوارض این گونه نژادها اصطلاحاتی مانند گوش کوکری (Cooker ears) و گوش شناگران (Swimmers ears) را به کار می برند.

علائم بیماری

  • تحریک شدید گوش
  • استشمام بوی بد از ناحیه گوش
  • خروج ترشحات از گوش

 

بیماری گوش سگ

بیماری گوش سگ – خاراندن گوش از علائم بیماری

علل بیماری در Dog Ear Disease 

  • جرب های گوش عمده ترین عامل مشکلات گوش در گربه و توله سگ ها هستند. جرب ها با وجود موهای نازک و ظریفی که روی بدن خود دارند سبب تحریک گوش حیوان شده و حیوان اقدام به خاراندن و چنگ زدن گوش خود و یا مالیدن آن به اطراف می کند. این جرب ها تمام طول زندگی خود را در داخل گوش حیوان طی می کنند و می توانند به سایر توله ها و سگ های دیگر هم منتقل شوند، لذا در صورت تشخیص آن ها باید همه ی حیوانات در تماس با هم درمان شوند.
  • واکنش آلرژیک به گرده گیاهان، قارچ ها، علف ها و کک ها نیز در سگ ها متداول است. در این حالت سگ ها علاوه بر خارش گوش، پاهایشان را نیز می لیسند چون با پنجه های خود به گوش می زنند.عفونت های گوش که به واسطه حساسیت ها و آلرژی ایجاد می شود تا زمان عدم حذف عامل حساسیت زا سبب عود بیماری های گوش خواهند شد.
  • کپک ها به صورت طبیعی و به میزان کم در داخل گوش زندگی می کنند. ولی در صورت رشد و افزایش تعداد آن ها سبب تولید ترشحات مومی و بدبویی در گوش خواهند شد. گوش های با کانال و مجاری عمیق که حداقل جریان و تبادل هوا را دارند و تاریک نیز هستند محیط بسیار مناسبی را برای رشد کپک ها و عوارض گوشی ایجاد می کنند.
  • به دنبال بروز هر گونه التهاب در گوش، عفونت های ثانویه حاصله از باکتری ها سبب ایجاد ترشحات چرکی بدبو و دردناک در ناحیه خواهند شد.
  • تمیز کردن گوش به صورت خیلی خشن و ناراحت کننده و یا وارد شدن برخی از دانه ها یا خار و خاشاک علف ها نیز سبب درد و التهاب و عوارض گوش خواهد شد.

 

بیماری گوش سگ

بیماری گوش سگ

آن چه شما و دامپزشک می توانید انجام دهید

  • دکتر دامپزشک جهت تشخیص علت اصلی بیماری مقداری از ترشحات موجود در گوش را با میکروسکوپ بررسی نموده و سپس بر اساس عامل اصلی، درمان را شروع می کند. در این روش گاهی با درمان های مکمل و ترکیبی از داروها، جرب ها و مخمر های موجود در گوش را از بین می برند. علاوه بر آن در صورت نیاز، دامپزشک تست آلرژی را برای تشخیص عامل حساسیت را انجام می دهد.
  • برخی از شوینده های گوش هم که به صورت ترکیبی داخلی منزل برای شستشوی گوش تهیه می شوند، مناسب هستند مثلا می توانند از مقادیر مساوی آب و سرکه برای شستشو به صورت مخلوط استفاده نمایید، با وارد کردن مقداری از این محلول در کانال گوش و ماساژ دادن ناحیه به مدت 5-10 ثانیه و تخلیه ترشحات با گوش پاک کن ناحیه تمیز خواهد شد.
  • با درمان عوارض بیماری های گوش و حذف عفونت از ناحیه، بوی بد گوش و حالت بی قراری حیوان از بین خواهد رفت. پس از درمان بهتر است به صورت هفتگی و مرتب گوش سگ را تمیز نمایید. باید در نظر داشت که برای تمیز کردن گوش با گوش پاک کن لازم است نوک گوش پاک کن تا جایی که شما عمق را مشاهده می کنید وارد کانال گوش شود.
  • باید در نظر داشت که سگ های با گوش بلند و افتاده بیشتر در معرض مشکلات و عوارض گوش هستند. چون تهویه کامل در کانال گوش صورت نمی گیرد لذا لازم است تمیز کردن مرتب گوش این نوع سگ ها انجام شود.

توجه

در صورت وجود مشکل در گوش، حیوان با خاراندن و چنگ زدن به گوش و تکان دادن مرتب سر سبب آسیب به عروق لاله گوش و تورم در آن ناحیه می شود.که به نام هماتوم نامیده می شود. برای درمان، دکتر دامپزشک باید با عمل جراحی لخته خون را خارج نماید. در مورد تومور هایی در گوش و کانال ان نیز باید با دکتر دامپزشک مشورت شود و در برخی موارد عمل جراحی برای درمان ضروری می باشد.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=17316

10 دیدگاه در “بیماری گوش سگ و هر آن چه که باید در مورد آن بدانید

  1. ایوب گفت:

    باسلام از در اختیار گذاشتن این اطلاعات مهم ومفید کمال تشکر را دارم بسیار عالی بود به من کمک زیادی کردید امیدوارم که در راستای این هدف مهم خداوند یاور وحامی شما باشد با این کار شما که منتشر کردن این اطلاعات است خدا میدونه که چند ها هزار از این موجودات بی زبان از مرگ ودردهای غیر قابل تحمل نجات میابند

  2. بهمن عسکری گفت:

    درودبرشما وسپاس بخاطرمطالب ارزنده ومفیدتون..یه سگ تریر پنج ساله دارم‌که شب گذشته بردمش بیرون وبه محض برگشتن شروع به تکان دادن سر ودستپمالیدن به گوش چپش کرد وبا ماساژ وبررسی متوجه درد درناحیه گوش چپش شدم.داخل گوش را تاجایی که ممکن بودباچراغ قوه بررسی کردم‌ولی چیزی نبود جایی که بردمش علفهای بلندی داشت واتفاقا یک یهته پیش هم یه کنه کوچیک راازداخل گوشش بیرون اوردم ولی اینبار کنه ای وجودنداره.به نظرتون مشکلش ازچی میتونه باشه..بشدت درد داره ونمیتونه بخوابه..کمی اسپری بی حس کننده پشت گوشش مالیدم‌که چندان فایده نداشت وخیلی بی حاله ..سپاس

  3. سارا گفت:

    درد گوش از بدترین دردهاست طفلک جای بردن دکتر اینجا سوال مطرح میکنید! بی فوت وقت ببرید دکتر اصلا تعلل نکنید

    1. مهرزاد رسالت گفت:

      بله شما راحت میدم،متاسفانه من چشمم بد ترسیده از هرچی درمانگاه و کلینیک،از دانشگاه تهران گرفته تا خصوصیات.من که هیچی سگم هم به محض اینکه مرسی درمانگاه بشدت استرسی میشه و ریزش مو شدید پیدا میکنه.به دلیل رعایت نکردن عوامل بهداشتی در کلینیک ها خیلی از مریضی های باکتریائی و انگلی و ویروسی تو همین مراکز به حیوانات منتقل میشه.

  4. سعيد گفت:

    سلام يه حشره يا جونور تو گوش سگ هست بايد چيكار كرد؟

  5. پوریا گفت:

    سلام حشره تو گوش سگ تون هستش ؟ احتمال داره که کک باشه به دامپزشک مراجعه کنید

  6. دانیال گفت:

    اگر عفونت کرده از قطره میکساکورت استفاده کن هر 8 ساعت بمدت 10روز

  7. پانیذ گفت:

    سلام و وقتتون بخیر سگ من ۴ سالشه و علاقه زیادی به شنا و اب داره امروز که شنا کرد اومد خونه بدنش قفل کرد متوجه شدم اب تو گوشش رفته حالت تهوع سر گیجه های بد داشت .سشوار گرفتم تو گوشش و یک سیسی ابنمک شکر دادم .
    دکتر خودش فعلا نیست چکار باید بکنم الان حالش خوبه دیگه قفل نمیشه ولی ممکنه بازم اب تو گوشش باشه

  8. مهرزاد رسالت گفت:

    سگ بنده چندین روزه که سرش رو به دفعات خیلی زیاد تکون میده و گاها یه گوشش پایین تر از اون یکی وایزیسته.
    توی گوشش رو تا انتها و جایی که میشد دیدم و بررسی کردم چیز غیر طبیعی نبود.هیچ بویی هم نمیده گوشش.
    این اتفاق دقیقا از وقتی شروع شد که بردمش کوه و جنگل و رودخونه و بعدش بخاطر اینکه خیلی کثیف شده بود شستمش ولی خیلی با احتیاط در قسمت سر و صورت تا آب داخل گوشش نره.ولی بعد اون این اتفاق افتاده.یکی دو روز قطع شد دوباره شروع شد.و اینکه مدام نیست یهو قطع میکنه و یهو شروع میکنه.شروع که میکنه خیلی پشت هم انجام میده اینکارو.
    از متن شما احتمال جرب دادم ولی چیزی تو گوش ندیدم.جایی هم خونده بودم آب اگه بشه داخل بخاطر نوع وشکل هندسی این عضو آب گیر میکنه و در نمیاد و باعث عفونت میشه که اون هم بوی بد داره که این نداره.

  9. فریده صالحی گفت:

    آیا کک و کنه وارد مجاری داخلی گوش سگ میشود؟ و آیا زنده میماند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =