تغذیه و رژیم غذایی گربه

تن ماهی برای گربه غذای مفیدی است یا مضر

تن ماهی برای گربه
4.1/5 - (8 امتیاز)

تن ماهی برای گربه از جمله غذاهاییست که طرفداران زیادی دارد. اما باید بررسی کرد که آیا این غذا برای آن ها مفید است یا مضر. در ادامه به بررسی می پردازیم.

من می توانم به گربه ام تن ماهی بدهم؟ احتمالا این سوال برای شما پیش آمده است، مخصوصا زمانی که غذای گربه شما تمام شده و می خواهید بدانید که آیا می توانید به او کنسرو ماهی بدهبد یا خیر. تن ماهـی کنسروی برای انسان ها نیز وجود دارد. آیا این غذا برای گربه ها هم مناسب است؟

پاسخ این سوال “بله” است، اکثر گربه ها می توانند بدون آنکه مشکلی برایشان پیش بیاید، از این غذا استفاده کنند. اما باید اعتدال را رعایت کرد و از این خوارک تنها در شرایط خاص استفاده نمود. در برخی شرایط، تن ماهی برای گربه ها بسیار پرخطر است. شما همیشه باید پیش از انتخاب غذای گربه ی خود، از جمله تن ماهـی، با دامپزشک خود مشورت کنید.

"<yoastmark

چه زمانی تن ماهی برای گربه بی خطر است

تن ماهی در مجموع در صورت مصرف متعادل، برای گربه بی خطر است، اما نباید جایگزین غذای اصلی گربه ی شما شود. اگرچه این غذا برای گربه ها منبع خوبی از پروتیین و امگا 3 است اما سایر ویتامین های ضروری و مواد مغذی مورد نیازشان را فراهم نمی کند. خوردن بیش از حد آن ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدی در سلامتی گربه ها شود.

بهترین کار این است که به گربه ی خود تن ماهـی 100% خالص دهید، برخی از افزودنی های مصنوعی غذایی برای گربه ها مجاز نیستند و ممکن است منجر به مشکلات تیرویید شود. برچسب روی کنسرو غذا را مطالعه کرده و مطمئن شوید که افزودنی های شیمیایی در آن وجود نداشته باشد.

در مورد ماهی های کنسرو شده، مطمئن شوید که فاقد هرگونه افزودنی باشند. موادی مثل سیر و فلفل و براخی افزودنی ها ممکن است برای گربه ها سمی یا نا سالم باشد.

دقت کنید که استخوان های پخته شده ممکن است به دستگاه گوارش گربه ی شما آسیب بزنند و یا حتی باعث خفگی شوند. بهتر است کنسرو ماهی را پیش از تغذیه ی گربه، به خوبی بپزید.

اگر می خواهید به گربه ی خود غذای خام دهید، باید در این مورد با دامپزشک خود صحبت کنید و یاد بگیرید که غذای خام را چگونه آماده کنید تا ریسک آلودگی به باکتری ها و انگل ها برای گربه ی شما کاهش یابد.

 

چه زمانی تن ماهی برای گربه ها بد است

دلایل بسیاری وجود دارد که شما نباید دائما به گربه ی خود تن ماهـی بدهید. بهتر است بدانید که ماهی تـن در اعماق آب زندگی می کند و جزو غذای معمول گربه ها نمی باشد؛ بنابراین نمی تواند نیازهای غذایی گربه ها را به صورت کامل برطرف کند. به همین دلیل بهترین کار این است که گاهی کنسرو ماهی را جداگانه و یا همراه با غذای اصلی به گربه ها بدهید.

کنسرو ماهی گاهی برای گربه ها مضر است.

کنسرو ماهی گاهی برای گربه ها مضر است.

در شرایط زیر ممکن است تن ماهی برای گربه ها مضر باشد

1. اعتیاد به تن ماهی :

بو و مزه تـن ماهی برای برخی گربه ها بسیار جذاب است تا حدی که ممکن است برخی گربه ها به آن معتاد شوند و دیگر سایر غذاها را نخورند. به همین علت بهتر است از این غذا به صورت طولانی مدت استفاده نکنید تا بتوانید از غذاهای دیگر نیز به گربه بدهید.

2. خوردن بیش از حد کنسرو ماهی :

کنسرو ماهی نمی تواند همه ی ویتامین ها و مواد مغذی مورد نیاز گربه ها برای زنده ماندن را تامین کند. برای مثال آن ها ممکن است از کمبود ویتامین ای رنج ببرند که می تواند باعث زرد شدن چربی ها شود، شرایطی که در آن بافت های زیر پوست آسیب می بینند.

3. مسمومیت با جیوه :

تن ماهی حاوی مقدار کمی جیوه است. اگر تن ماهی زیادی به گربه داده شود و یا اگر مقدار کمی تن ماهی در طول زمان به صورت مداوم به گربه خورانده شود، ممکن است گربه را مسموم کند. این مسمومیت گاهی می تواند خطرناک باشد. اگر از این خوراک استفاده می کنید، بهتر است زیاد از حد استفاده نشود و گاهی از غذاهای دیگر کمک بگیرید.

4. آلرژی :

برخی آنها به تن ماهی آلرژی دارند. اگر دامپزشک شما اجازه داد که به گربه ی خود تـن ماهی بدهید، می توانید این کار را با مقدار کمی از این کنسرو آغاز کنید و بررسی کنید که آیا علایمی مثل تورم، سرفه، عطسه، خارش و یا سایر نشانه های آلرژی در گربه شما به وجود می آیند یا نه. اگر گربه شما به کنسرو ماهی آلرژی داشت، دیگر هرگز این غذا را به او ندهید.

چگونه باید به گربه ی خود تن ماهی بدهم؟

ابتدا شما باید با دامپزشک خود مشورت کنید. آن ها می توانند به شما مقدار دقیق تن ماهـی در هر وعده را بگویند و دستوراتی برای آماده سازی تن ماهی برای گربه تان بدهند و نیز به شما بگویند که چند وقت یکبار می توانید از تن ماهی در رژیم غذایی گربه ی خود استفاده کنید.

اگر دامپزشک شما گفت که می توانید از کنسرو ماهی استفاده کنید، ابتدا مقدار کمی از این غذا را به گربه ی خود بدهید و واکنشش را ببینید. اگر نشانه ای از آلرژی یا بیماری مشاهده کردید، دیگر از این غذا استفاده نکنید.

تن ماهی را فقط گاهی اوقات می توانید برای گربه ها استفاده کنید و بهترین حالت این است که آن را با غذای اصلی گربه مخلوط کنید. یک قوطی کامل تن ماهی برای یک وعده غذای گربه خیلی زیاد است. یک قاشق چایخوری تن ماهی، دو تا سه بار در هفته کافی است. این غذا نباید بخش بزرگی از رژیم غذایی گربه را در بر بگیرد.

اگر از تن ماهی کنسروی استفاده می کنید، همانطور که گفته شد اطمینان حاصل کنید که افزودنی های شیمیایی نداشته باشد. شما می توانید از آب غذای معمول گربه ی خود رو تـن ماهی بریزید تا تشویق شود که آن را بخورد، البته این کار را برای مدت طولانی نباید انجام دهید.

اگر از ماهـی تن تازه می خواهید استفاده کنید، مطمئن شوید که بدون استخوان باشد و فلفل یا سایر موادی که ممکن است برای گربه مضر باشند یا روی آن نریزید.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=17653

5 دیدگاه در “تن ماهی برای گربه غذای مفیدی است یا مضر

  1. احسان گفت:

    تن ماهي رو بجوشونيم يا نه ؟ 😂

    1. Karen گفت:

      تن ماهی رو باید پخت و به گربه داد؟
      بهترین مارک غذای گربه چ برندی هست؟

      1. Nasim گفت:

        مارک هایی که درش مواد غذایی گوشتی مثل مرغ و ماهی و گوشت تازه استفاده شده باشه و این تازه بودن در لیستش تاکید شده باشه باشه نه اینکه نوشته باشه پروتئین خام و… مارک هایی مثلN&D و sanabelle جزو بهترین ها هستن

  2. روشنک گفت:

    سلام
    من یه بچه گربه شش ماهه دارم، الان بهش کنسرو ماهی کیلکا دادم، اول کنسرو جوشوندم بعد هم دونه های ماهی رو با آب شستم که نمکش بره، بهش دادم خورد خیییییلی هم خوشش اومد، ولی یک ربع بعدش همه شو بالا آورد
    به نظرتون چ دلیلی ممکنه داشته باشه؟
    اگه احتمالا به خاطر استخون های ریزش بوده خب میتونم تو میکسر لهش کنم براش
    ولی میگم نکنه کلا چون کنسرو مواد شیمیایی داره براش بد بوده که بالا آوردش
    ممنون میشم اگه اطلاعاتی دارین راهنمایی کنین

    1. امیر گفت:

      به نظرم جز غذایه خشک و تشویقی و غذایه کنسروی مخصوص گربه هیچی بهش ندع اگرم دوس داری خونگی بپزی براش هویج و مرغو سیب زمینی و اب پز اگرم دوس داشتی کدو حلوایی بعدم بریز تو میکسر یکمم از اب مرغ بریز یه کوچولو بعد میکس کن
      بریز تو یه ظرف بده بهش گربه من ک عاشقشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =