ماکیان

آموزش جوجه کشی قناری و تشریح کامل شرایط مورد نیاز

جوجه کشی قناری
3.6/5 - (11 امتیاز)

جوجه کشی قناری به شرایط مساعدی از جمله، اندازه مناسب قفس، نور کافی و گرمای هوا نیازمند است. در ادامه متن به بررسی کامل آن می پردازیم.

افراد بیشماری به جوجه کشی قناری علاقمند هستند. اگر شرایط مناسب و دانش کافی داشته باشید، می توانید این کار را انجام دهید. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به تجهیزات و شرایطی که برای این عمل مورد نیاز است، اشاره کنیم.

قفس های مخصوص جوجه کشی قناری

یکی از عوامل بسیار مهم و ضروری در جفت گیری قناری های، استفاده از قفس مناسب است که محل زندگی و استراحت این پرندگان به شما رفته و اهمیت فوق العاده ای برای تکثیر دارد. توصیه می کنیم پرنده های ماده را در قفس های بزرگ پروازی که به آن Flightcage گفته می شود، قرار دهید. سپس به آن ها امکان داد تا مدتی را با یک دیگر وقت بگذرانند و به نوعی آشنا شوند. به عنوان مثال، چنانچه طول قفس معادل ۷۰ سانتی متر باشد می توان شش قناری ماده را در آن جای داد. البته چنانچه قفس بزرگ تری در اختیار باشد، بهتر است فضای بیشتری را در اختیار پرندگان قرار دهید.

به طور کلی قفس هایی که برای تکثیر قناری تولید می شود به نحوی است که هر قفس جفت گیری ابعادی معادل 40*30*30 سانتی متر داشته باشد. گرچه ممکن است جفت گیری در این محفظه های کوچک با موفقیت صورت گیرد، ولی تجربه نشان می دهد که این فضاهای اندازه ای کوچک و نامناسب هستند. استفاده از چنین قفس هایی انسان را به یاد مرغداری های مدرن می اندازد که در آن ها مرغ بیچاره قادر نسبت حرکت کرده و راه برود و بسیار آزار می بیند.

در صورتی که قفس ها را با ابعاد ۵۰ سانتی متر در نظر بگیریم، بسیار بهتر و مناسب تر است، چرا که در این صورت، پرنده ها می توانند با آزادی بیشتری داشته باشند و در داخل قفس ها آزادانه تر حرکت کنند. چوب هایی که برای نشستن پرنده ها در نظر گرفته می شود باید به اندازه کافی از یک دیگر فاصله داشته باشند تا پرنده ها ناچار به استفاده از بال های خود باشند و برای حرکت از روی یکی به دیگری، کمی پرواز کنند.

جوجه کشی قناری

قفسی با ابعاد 50 سانتی متر برای جفت گیری قناری مناسب است.

استفاده از قفس های جعبه ای برای جوجه کشی قناری

استفاده کردن از  قفس های جعبه ای (Box type) و یا فلزی نیز در جوجه کشی رایج است. این نوع قفس ها با توجه به شرایط موجود و سلیقه شخصی مورد استفاده قرار می گیرند. من خود هر دو نوع را در طول بیست سال گذشته به کار گرفته و نتایج خوبی را نیز از قفس های ذکر شده کسب کرذم. در خصوص قناری هایی که فرم و شکل بدن آن ها بسیار مناسب و خیلی مورد توجه است و همچنین در مواردی که مخلوط کردن دو نوع ژنوم مختلف قناری مد نظر پرورش دهنده است، من شخصا نوع جعبه ای را که دارای ۳ دیواره یک پارچه (فاقد سوراخ) است مورد استفاده قرار می دهم.

در این نوع از قفس ها، پرنده ها بیش تر از قفس های باز احساس راحتی و امنیت می کنند. تصور بر این است که به دلیل همین احساس امنیت، از آرامش و سلامت بیش تری نیز برخوردار می شوند. به علاوه در قفس هایی که گفته شد، کوران هوا هم به است به حداقل می رسد که یک عامل آزار دهنده برای قناریی است. از این رو پرنده ها محفوظ تر هستند.

جوجه کشی قناری

برای جفت گیری و جوجه کشی از قناری ابتدا باید شرایط مناسب را فراهم کنید.

دقت داشته باشید که چوب های داخل قفس نباید خیلی نزدیک به سقف نصب شود. چرا که در این صورت قناری های نر زمان قرار گرفتن بر پشت ماده قناری با مشکل مواجه خواهند شد. قناری نر باید فضای باز و کافی برای باز کردن پرهای خود را داشته باشد، چرا که یکی از اصلی ترین عادات پرنده ها در زمان جفت گیری، بال زدن است. این موضوع، به خصوص در مواقعی که جوجه کشی از قناری های بلند قد و درشت اندام صورت می گیرد، اهمیت بیش تری دارد.

بسیاری از افراد تازه کار به این نکته بسیار مهم توجه نمی کنند و شاهد تخم هایی بدون نطفه خواهند بود. در آن زمان پرورش دهنده دچار حیرت و تعجب می شود و نمی داند که اصلی ترین علت این موضوع فقط خودش می باشد. در این مورد عدم وجود نطفه هیچ ارتباطی به سالم بودن تا نبودن پرنده ندارد.

رژیم غذایی قناری ها در جوجه کشی

در مورد جوجه کشی قناری ، قناری های ماده باید رژیم غذایی بسیار مقوی و کاملی داشته باشند که کلیه نیازهای غذایی پرنده را تامین کند. بهتر است گاهی اوقات نیز مقدار کمی سیب (در ظرف جداگانه) و غذای نرم و تقویتی نیز به پرنده خود بدهید. اصطلاح غذای نرم تقویتی به سایر مواد خوراکی گفته می شود دانه ها و سبزیجات را در بر نمی گیرد.

توجه داشته باشید که در مصرف سبزیجات مخصوصا در فصل سرما، مقدار بسیار کمی استفاده کنید. چرا که این گونه مواد غذایی به راحتی معده قناری ها دچار مشکل و ناراحتی می کند. قناری های نر، مانند ماده ها به غذای بسیار کامل و قوی نیازی ندارند. سیب نیز همانند دیگر غذاهای سبز، فرآیند هضم را سرعت می بخشد و در افزایش سلامت پرنده نقش بسیار موثری دارد.

قناری هایی که در زمستان محل زندگی گرمی ندارند، بهتر است از ویتامین های لازم نیز همراه با مواد غذایی استفاده کنید. این نوع ویتامین ها و مکمل ها را می توانید از فروشندگان قناری تهیه کرد.

جوجه کشی قناری

استفاده از غذای کامل و مقوی در جوجه کشی بسیار مهم است.

حمام دادن قناری

نظافت نیز اهمیت ویژه دارد. قناری ها را باید با آب تمیز و تازه شست و شو دهید. در روزهای آفتابی فصل زمستان نیز می توان ظروف مخصوص حمام را در اختیار قناری ها قرار داد. (البته چنین تصور شده است که قناری ها در هوای سرد نگهداری می شوند). حمام دادن باعث می شود تا در پرندگان احساس سلامت و سرزندگی به وجو بیاید و آن ها را در وضع و موقعیت روحی و جسمی مناسبی قرار دهد. قناری های نر را نیز باید حداقل هفته ای دو بار حمام داد و در هوای گرم ظرف مخصوص حمام را در دسترس شان قرار داد.

تاثیر گرما بر جفت گیری قناری

بسیار مهم است که قناری های ماده، حتما فصل زمستان را در جایی نسبتا سرد و خنک سپری کنند، چرا که قرار دادن آن ها در اتاق های گرم سبب می شود که زودتر از حد معمول برای جفت گیری آمادگی پیدا کنند. برای ادامه زندگی جوجه هایی که به تازگی سر از تخم بیرون آورده اند، اواسط بهمن – اسفند شب ها بسیار بلند (البته با توجه به این که غذایی به جوجه های حساس و ظریف در شب داده نمی شود) و روزها بسیار کوتاه است.

جوجه کشی قناری

گرما در جفت گیری قناری ها نقش به سزایی دارد.

به همین علت است که رپورش دهندگانی که پرندگان خود را قبل از زمان جفت گیری، جفت کشی می کنند، باید حتما اضافه بر ایجاد گرمای لازم (که البته بسیار مهم است) و نور کافی نیز وجود داشته باشد. قناری های نر را می توان در اتاقی که از گرمای مناسبی برخوردار است نگهداری نمود. در مورد پرنده نر اهمیت چندانی ندارد که تمایلات جفت گیری پیش از موعد مقرر شده، بیدار و آشکار شود. ولی در صورتی که نرها در محیط گرم باقی بمانند، دیگر لازم نیست در مورد هضم اغذيه آن ها نگرانی به خود راه دهید.

در صورتی که نرها نیز همانند ماده قناری ها، زمستان را در اتاق سرد سپری کنند، در آن زمان لازم است به یاد داشته باشید که بیضه پرنده نر، آهسته تر و دیر تر از تخمدان قناری های ماده به مرحله بلوغ می رسد.

تاثیر نور بر جفت گیری قناری

از دیگر موارد بسیار مهم و حیاتی برای جفت گیری موفق، میزان نور کافی است. وجود همین روشنایی است که پرنده ها را برای جفت گیری آماده می کند. نتایج مطالعات و تحقیقات اخیر نشان می دهد که ساعت داخلی (Internal clock) بدن کلیه جانداران و به خصوص مهره داران که طبعا شامل قناری ها نیز می شود، به وسیله نور تنظیم می شود. مدت زمان نور روزانه و کوتاه با طولانی شدن آن، سیکل سالیانه پرندگان را تنظیم و مرتب می سازد.

در فصل زمستان اهمیت چندانی ندارد که قناری ها میزان نورد کافی دریافت کنند. ولی از طرفی این گونه پرندگان را نیز نباید همانند روش ظالمانه دیرین، در قفس های تاریک و با فضاهای نیمه تاریک نگهداری کرد. این مسئله به طور مکرر سبب تولید تخم های بدون نطفه، فاسد و دارای رنگ روشن می شود. پیدایش یک چنین تخم هایی به هیچ وجه با وجود با عدم وجود تمایلات جنسی در قناری ها مرتبط نیست. آن چه از این مسئله استنباط می شود آن است که اسپرم های کاملا رسیده و بالغ در محيط جفت گیری وجود نداشته است.

جوجه کشی قناری

قفس قناری را در حلی قرار دهید که نورگیری مناسبی داشته باشد.

در زمان جفت گیری احساس امنیت و آرامش بسیار مهم است

قفس قناری را در جایی کم رفت و آمد قرار دهید و ظروف آب را غذا طوری در قفس بگذارید که هنگام برداشتن، پر کردن و نصب مجدد آن، استرسی به پرنده وارد نشود. افرادی که در این گونه موارد به طور مکرر ماده قناری ها را از قفس خارج نموده و یا هنگام انجام این گونه امور ناچار هستند که هر دفعه لانه را از قفس خارج کنند تا بتوانند دست خود را به داخل ببرند، نباید انتظار داشتن نتایج مطلوب و مناسبی از آمیزش دادن قناری های خود داشته باشند.

همیشه باید تلاش کرد تا هر نوع ایجاد مزاحمت و اختلالی در زندگی و آرامش قناری ها را تا حد ممکن از بین برد. آن چه به هنگام جفت گیری، از نظر پرندگان دارای اهمیت ویژه ای است، همانا وجود امنیت و آرامش است که نباید دست خوش اختلال شود.

قراردادن لانه در خارج و یا داخل قفس به اندازه قفس و سایر ویژگی های موجود بستگی دارد. چنان چه قفس کاملا جا دار و بزرگ باشد، دیگر دلیلی برای قرار دادن لانه در خارج از قفس وجود نخواهد داشت. تولید کنندگانی که جوجه کشی مجتمع و مختلط را ترجیح می دهند، معمولا تمایل زیادی به قرار دادن لانه در داخل قفس نشان می دهند.

جوجه کشی قناری

احساس آرامش و امنیت در جفت گیری قناری ها بسیار مهم است.

روش جوجه کشی مجتمع

این روش، یکی از قدیمی ترین راه های جوجه کشی قناری است که سابقه ای یکصد و پنجاه ساله دارد. جوجه کشی مجتمع بدین ترتیب صورت می پذیرد که قناری های ماده را به همراه نر ها در یک اتاق پرواز بزرگ و مجزا رها می کنند تا انجام آمیزش در سطح زیاد عملی شود. معمولا در هر محفظه جفت گیری سه قناری نر یا بیش تر را با چهار تا پنج قناری ماده انجام می دهند.

از اصلی ترین معایت این روش آن است که مزاحمت مداومی برای جفت ها به وجود می آید. روش جوجه کشی مجتمع امروزه به هیچ وجه مناسب نیست. زیرا تعيين قطعی والدین جوجه ها ممکن نیست و به علاوه جنگ و جدال دائمی پرنده ها با یک دیگر در یک چنان محیط بسته ای آسایش و آرامش را از دیگران سلب می کند.

این گونه برخوردها بخاطر دفاع پرنده ها از حد و مرز خودشان صورت می گیرد و سر و صداهای مداومی که قناری های نر جفت گیری کننده از خود در می آورند، محیط را دچار اغتشاش و آشوب می سازد. این گونه جوجه کشی قناری را تنها در فضاهای بزرگ پرورش پرندگان می توان به صورت صحیح و انسانی انجام داد.

جوجه کشی قناری

روش جوجی کشی مجتمع از قدیمی ترین راه های تکثیر قناری است.

جفت گیری یک قناری نر با چند قناری ماده

یکی دیگر از راه های پرورش قناری آن است که تنها یک قناری نر، با چند ماده قناری به نوبت جفت گیری کرده و سپس قناری های ماده را در قفس های جداگانه نگهداری می کنند و مسئولیت انجام کلیه کارها (نظیر ساختن لانه و گرم نگاه داشتن تخم ها و جوجه ها و همچنین پرورش و حفاظت از جوجه ها و غیره) نیز بر عهده پرنده ماده است.

این روش با استانداردهای نوین جوجه کشی مطابقت ندارد و به علت صدماتی که متوجه جوجه ها می کند، کنار گذاشته شده است. این تکنیک را فقط در موارد استثنایی و خاص می توان قابل استفاده دانست. به عنوان مثال، چنانچه تنها یک قناری نر فوق العاده خوب و استثنایی را که در اختیار می باشد بخواهند تا سر حد امکان با تعداد زیادی ماده قناری آمیزش داده و صفات بارز و خارق العاده قناری نر را در زمینه رنگ و زیبایی جثه و اندام و با خصوصیات ارزشمند دیگر به جوجه های متعدد منتقل نماید. در یک چنین مواردی به کار گیری روش مجتمع را می توان مجاز و عقلانی دانست.

چنانچه گفته شد، بدین ترتیب ماده قناری ها کلیه وظایف پرورش و حفاظت از جوجه ها را خود بر عهده خواهند داشت، بدین معنی که خوراک دادن جوجه ها تنها به عهده مادر خواهد بود.

جوجه کشی قناری

جوجه قناری ها در روز چهاردهم

بهترین روش جوجه کشی قناری

بهترین و در عین حال طبیعی ترین روش جوجه کشی قناری ها آن است که برای هر زوج قناری یک محفظه مخصوص اختصاص دهند. بدین ترتیب پرنده ها در تمام طول سال در مجاورت یک دیگر زندگی کرده و جوجه های جوان و نوزاد را با کمک همدیگر بزرگ می کنند.

امروزه بسیاری از پرورش دهندگان قناری های آوازی، بر این عقیده هستند که بهتر است یک قناری نر را به نوبت با سه تا چهار قناری ماده جفت گیری نمود. کسانی که به دنبال پرورش قناری های رنگین هستند و یا آن هایی که به پرورش قناری های خوش فرم و زیبا اندام علاقه فراوانی نشان می دهند، ترجیح می دهند تا از روش پیشین یعنی برابر آنچه در طبیعت اتفاق می افتد و در متن به آن اشاره شد، پیروی نمایند. به طور کلی پرورش قناری نیازمند علم و دانش و تجهیزات است که قبل از اقدام باید در خصوص آن تحقیقات لازم صورت گیرد.

جوجه کشی قناری

قناری و جوجه هایش

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=35468

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو − دو =