شناخت نژاد های سگ

سگ نژاد جک راسل تریر

جک راسل تریر
4.4/5 - (27 امتیاز)

جک راسل تریر بسیار باهوش و فعال است و باید هر روز ورزش کند. این سگ عاشق خانواده خود می باشد و آموزش های خود را به خوبی فرا می گیرد.

جک راسل تریر با نام پارسون راسل تریر هم شناخته می شود. این سگ ها کوچک، باهوش و پرجنب و جوش می باشند. این سگ ها را فقط افرادی با تجربه کافی، می توانند تربیت کنند.

بررسی نموداری نژاد جک راسل تریر

سازگاری :

سازگاری با زندگی در آپارتمان
مناسب بودن برای تازه کارها
میزان حساسیت در برابر محیط اطراف
تحمل تنهایی
تحمل هوای سرد
تحمل هوای گرم

سلامت و بهداشت :

ریزش مو
کف کردن دهان
آرامش در هنگام رسیدگی و اصلاح
مقاومت در برابر بیماری
پتانسیل افزایش وزن
سایز

قابلیت آموزش :

سادگی آموزش
هوش
پتانسیل گاز زدن
تمایل برای شکار
گرایش به پارس یا زوزه کردن
پتانسیل ولگردی

دوستی :

عکس العمل در برابر آشنایان
رفتار دوستانه با بچه ها
رفتار دوستانه با سگ ها
رفتار دوستانه مقابل غریبه ها

نیاز های ورزشی :

میزان انرژی
میزان قدرت
نیاز به ورزش
پتانسیل بازیگوشی
جک راسل تریر Jack Russell Terrier

دانستنی های نژاد

  • جک راسل تریر، عاشق کندن خاک و ایجاد کردن حفره است و نمی توان این عادت او را ترک داد.تمام نژاد های تریر این حفاری کردن را دوست دارند و می تواند در مدت کوتاهی این کار را انجام دهند.
  • این سگ ها به راحتی می توانند از بالای حصار و یا با کندن خاک و یا بالارفتن از درخت فرار کنند بنابراین موقع گردش آنها باید کاملا مراقب آن ها باشید.
  • نگهداری از این سگ برای افراد باتجربه نیز گاهی مشکل است. پس اگر تجربه کمی در مورد سگ ها دارید هیچگاه از این نژاد سگ خریداری نکنید.
  • این سگ ها همیشه پارس می کنند و پارس کردن برای آن ها یک نوع سرگرمی به حساب می آید. پس نباید در آپارتمان نگهداری شوند.
  • باید در دوران تولگی با سگ های دیگر آموزش ببینند. در غیر این صورت با سگ های دیگر پرخاشگر هستند.
  • این سگ ها را نباید تنها گذاشت آن ها در محیط خانواده رشد می کنند و اگر می خواهید برای مدت کوتاهی نیز آنها را در خانه تنها بگذارید سعی کنید تلویزیون را برایشان روشن بگذارید.
  • این سگ ها می توانند به ارتفاع یک مترو نیم بپرند.
  • این سگ ها را همیشه با قلاده نگهداری کنید. این سگ ها شکارچی حیوانات کوچکتر هستند.
  • این سگ ها انرژی خیلی زیادی دارند بنابراین روزی چند بار باید فعالیت بدنی داشته باشند آن ها در خانه و یا بیرون به پریدن و بازی کردن مشغول هستند.
  • جک راسل تریر سالم را از مراکز معتبر و صاحبان مسئول خریداری کنید که آزمایشات لازم و همچنین آزمایشات ژنتیک را روی آنها انجام داده باشند. به هیچ عنوان از مراکز نامعتبر خریداری نشود.

ابعاد و وزن

وزن در نرها: (۶-۸) کیلوگرم.

وزن در ماده ها: (۶-۸) کیلوگرم.

قد در نرها: (۲۵-۳۸) سانتی متر.

قد در ماده ها: (۲۵-۳۸) سانتی متر.

شخصیت

سگ های جک راسل تریر دوست داشتنی و سرگرم کننده هستند این سگ ها اگر آزاد باشند به دنبال سگ ها و گربه ها می روند زیرا حالت تهاجمی نسبت به حیوانات کوچکتر دارند این سگ ها بسیار باهوش هستند و آموزش را به خوبی فرا می گیرند.

البته آموزش های او باید همراه با تشویق باشد در غیر این صورت او زود خسته می شود .این سگ ها بسیار مهربان و پرجنب و جوش و اهل گردش هستند.

جک راسل تریر مثل هر سگ دیگری باید اجتماعی شود و بتواند با مردم و حیوانات رابطه برقرار کند سگی که روابط اجتماعیش قوی شده یک سگ همراه و خوب برای صاحبش می باشد.

گالری عکس

جک راسل تریر Jack Russell Terrier

بهداشت و بیماری

سگ جک راسل تریر در کل سگ سالم و خوبی می باشد؛ولی ممکن است مثل نژاد های دیگر دچار بیماری شود .

گواهی عدم سوء پیشینه سلامت یک سگ نشان دهنده آن است که آزمایشات لازم روی آن انجام شده است.

گواهی عدم سوء پیشینه سلامت راسل تریر باید شامل گواهی سلامت چشم  و گواهی ارتوپدی آن برای زانو باشد. این گواهی برای سگ های زیر 2 سال صادر نمی شود.

سگ ها باید آزمون خاص دامپزشکی را قبل از ثبت نام در باشگاه جک راسل تریر آمریکا انجام داده باشند .اگر سگها دارای نقص باشند در این باشگاه ثبت نام نمی شوند.

  • بیماری لگ– کالو– پرتس: لگ کالو پرتس ممکن است با بیماری دیسپلازی مفصل ران اشتباه گرفته شود .این بیماری بیشتر در سگ های کوچک یافت می شود.در این بیماری مفصل ران مانند یک توپ تغییر می کند.که می توان با عمل جراجی آن را بهبود داد.
  • ناشنوایی: این اختلال ممکن است در هر دو گوش یا یکی از آن ها ایجاد شود و سبب ناشنوایی سگ شود. بهتر است با استفاده از تست های شنوایی، سگ خود را در زمان تولگی از لحاظ میزان شنوایی بررسی کنید. برای این منظور به مراکز تست BAER مراجعه نمایید. اگر سگی یکی از گوش هایش مشکل ناشنوایی داشته باشد، می تواند به راحتی به زندگی خود ادامه دهد. اما در صورتی که هر دو گوش ناشنوا باشد، باید آموزش های لازم برای ادامه ی زندگی بدون حس شنوانایی به او داده شود.
  • در رفتگی کشکک: در سگ های کوچک، احتمال بروز این بیماری وجود دارد. در سگ های مبتلا به این بیماری، راه رفتن با مشکل مواجه می شود و سگ در حین راه رفتن می لنگد. علت آن شکل نگرفتن درست استخوان ها و اتصال آن ها به دیگ دیگر است. در موارد پیشرفته ممکن است برای بهبود به عمل جراحی نیاز باشد. از دیگر علائم این بیماری می تواند ورم مفاصل باشد. رژیم غذایی مناسب می تواند به بهبود کمک کند.
  • آب سیاه:این بیماری بسیار خطرناک است و در آخر منجر به کوری سگ می شود در این بیماری فشار چشم بی نهایت بالا میرود.این بیماری فقط روی یک چشم تاثیر می گذارد.در این بیماری چشم مایعی به نام زلالیه تولید می کند که باید تخلیه شود در غیر این صورت فشار چشم دوباره بالا می رود.این بیماری با التهاب و تاری دید همراه است و بسار دردناک می باشد.
  • جابجایی لنز: منظور همان جابه جایی عدسی چشم می باشد که در موارد شدید باید چشم تخلیه شود وگاهی که بیماری خفیف تر است با دارو و عمل جراحی بهبود می یابد.

تغذیه

غذایی که روزانه به سگ خود می دهید را به دو قسمت تقسیم کنید. میزان کل این غذا باید ۱.۲۵ تا ۱.۷۵ پیمانه غذای خشک و با کیفیت باشد.

نکته : میزان مصرف غذا در سگ های مختلف، متفاوت است. این میزان به سن سگ، سوخت و ساز بدن آن، میزان فعالیت و اندازه ی بدن بستگی دارد. به جای این که غذای زیاد و بی کیفیت به آن بدهید، بهتر است از مقدار کمتری غذا که کیفیت بالایی دارد، استفاده کنید.

به منظور بررسی این موضوع که سگ جک راسل تریر شما اضافه وزن دارد یا خیر، می توانید با استفاده از دست خود کمر آن را لمس کنید. اگر به راحتی قادر به لمس دنده هایش بودید یعنی چاق نیست. اما اگر نتوانستید به راحتی دنده هایش را لمس کنید، بهتر است بدانید که مقداری اضافه وزن دارد. در این صورت باید میزان غذای او را کنترل کنید.

نگهداری و مراقبت

جک راسل تریر به افرادی که با او زندگی می کنند علاقه بسیاری دارد .این سگ اگر طعمه ای مثل گربه ببیند از هر راهی استفاده می کند تا آن را بدست آورد .پس ممکن است بپرد و یا زمین را بکند و حتی از لای حصار الکترونیکی نیز رد شود.پس برای نگهداری از این سگ کاملا مراقب باشید .نگهداری راسل تریر در یک حیاط کاملا بسته باعث می شود بدون هیچ خطری انرژی خود را تخلیه کند و بازی کند.

این سگ پر جنب و جوش به 30 تا 45 دقیقه فعالیت روزانه نیاز دارد تا انرژی خود را تخلیه کند ولی در هنگامی که آن را به خارج از حیاط می برید قلاده ی او را ببندید زیرا تمایل دارد به دنبال حیوانات دیگر و یا ماشین ها بدود.

این سگ ها همونطور که در برابر خشونت، لجباز و خودرای می شوند در مقابل تشویق و تحسین غذایی نیز بسیار خوب خود را نشان می دهند و آموزش داده شده را به خوبی انجام می دهند.

این سگ را از دوران تولگی آموزش دهید تا آموزش ها را به خوبی فرا گیرد و روابط خوبی با سگ های دیگر برقرار کند.

جک راسل تریر Jack Russell Terrier

رسیدگی و آراستن

جک راسل تریر دو نوع پوشش صاف و شکسته دارند. در هر دو نوع این پوشش دو لایه با یک بافت درشت وجود دارد. در پوشش شکسته موهای ابرو و ریش کمی بلندتر از پوشش صاف می باشد. این سگ ها خشن تر نیز هستند.

این نژاد را می توان به رنگ های سفید و سیاه، سفید، قهوه ای مایل به زرد یا ترکیب سه رنگ (سفید، سیاه و قهوه ای مایل به زرد) یافت. رنگ سفید روی بدن به صاحب او کمک می کند تا او را در منطقه شکار ببیند.

موهای این سگ را باید هفته ای یک بار برس بکشید تا موهای مرده ی آن از بین برود و حمام کردن این سگ در صورت لزوم می باشد.

ماهی یک یا دو بار ناخن هایش را کوتاه کنید اما لطفا افراط نکنید چرا که در این صورت سبب احساس درد و ناراحتی می شود. اگر دچار درد شود دفعه ی بعد با شما همکاری نخواهد کرد و این کار به تجربه ی تلخی برای او تبدیل می شود. در هنگام راه رفتن اگر صدای کشیده شدن ناخن هایش را بر روی زمین شنیدید، زمان کوتاه کردن آن ها فرا رسیده است. اگر ناخن هایش کوتاه باشد، زمانی که شما را بغل می کند و به شما خوش آمد گویی می کند، ناخن هایش آسیبی به شما نخواهند زد.

بهداشت دهان و دندان نظافتی است که این سگ به آن احتیاج دارد. در هفته چند بار دندان های او را مسواک بزنید تا دچار بیماری پریودنال نشود.

محل نگهداری

نژاد جک راسل تریر را می توان در خانه و آپارتمان نگهداری کرد ولی به شرط آن که روزی دوبار او را به فضای آزاد برده تا انرژی خود را تخلیه کند و به خوبی ورزش کند.یک حیاط کوچک یا تراس آپارتمان برای فعالیت بدنی این سگ کافی می باشد.

سازگاری

جک راسل تریر برای خانه هایی با بچه های کوچک مناسب نمی باشد بلکه این سگ دوسداشتنی و مهربان برای خانه هایی مناسب است که فرزندان بزرگتری دارند.

شما باید به کودکان خود نحوه ی رفتار با سگ را آموزش دهید. زمانی که سگ خواب است یا در حال غذا خوردن می باشد، نباید به او نزدیک شود. وقتی که سگ در حال آموزش دیدن است نباید به او غذا دهد. هیچگاه کودکان خود را با سگ ها تنها نگذارید و همیشه مواظب آن ها باشید.

بعضی از این سگ ها نسبت به گربه ها و یا سگ های هم جنس خود حالت تهاجمی دارند به طوری که ممکن است حتی آن ها را بکشند.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=13877

9 دیدگاه در “سگ نژاد جک راسل تریر

  1. محدثه گفت:

    نميدونستم تنوع سگاي ترير انقدر زياده

  2. محمد گفت:

    این نژاد واقعا خوبه
    اطلاعاتی که راجبش نوشتین واقعا کامل و مفید بود

  3. محمد گفت:

    خیلی توضیحات خوبی بود

  4. reza450 گفت:

    خیلی مطلب کاملی بود من از این نژاد دارم خیلی بهم کمک کرد

    1. سحر گفت:

      من دارم این نژاد رو میخرم ولی آپارتمان نشین هستم. میشه جوری تربیتش کرد که واق نزنه و به دستور صاحبش ساکت بشه؟

  5. kjksf45778 گفت:

    کوچولوی ناز

  6. حسن زاده گفت:

    سلام ما هم داریم از این نژاد چه جوری میتونیم براش جفت پیدا کنیم ؟

  7. M گفت:

    من ازاین نژاددارم یه چندسانت قدبلندتراست ومهربون بی نهایت ،،چشماشوبازکردمنودیدپسرمه ۷ماهشه

    1. محبوب گفت:

      ما یک ماهگی یکیشو اوردیم. نژادش میکسه البته. دهنمونو سرویس کرده بس ک انرژی داره. البته فوق العاده باهوش و بامزه س. الان یک ماهه داریمش و کلی دستور رو یاد گرفته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + هفده =