آب شور

در مورد نمک آکواریوم آب شور بیشتر بدانیم

نمک در آب آکواریوم
1.5/5 - (2 امتیاز)

در سالهای نه چندان دور جهت راه اندازی آکواریوم های آب شور ، نمک وجود نداشت و فقط از آب دریا استفاده می شد و هیچ جایگزین دیگری برای آن وجود نداشت. اما در چند سال اخیر با رشد و پیشرفت صنعت آکواریوم های آب شور، شرکت های تولیدکننده ی تجهیزات آکواریوم اقدام به تولید نمک بصورت آزمایشگاهی و یا با استفاده از آب دریا نموده اند.

استفاده از آب دریا در سیستم های کوچک و بسته ای مانن آکواریوم معایب و محدودیت های بسیار زیادی دارد که استفاده از آنها به همه ی افراد توصیه نمی شود.

برخی مضرات و محدودیت های استفاده از آب دریا به ویژه در ایران

عدم دسترسی همه ی افراد به آب تازه به دلیل دوری از حاشیه ی خلیج فارس که به همین دلیل آب برداشت شده از دریا پس از گذشت مدت زمان کوتاهی به دلیل افزایش آمونیاک و نیتریت در شهرهای دیگر غیرساحلی قابل استفاده نخواهد بود.
نامناسب بودن آب مناطق ساحلی به دلیل آلودگی های زیست محیطی و شیمیایی در بسیاری از نقاط حاشیه خلیج فارس آن را برای استفاده در آکواریوم نامناسب می کند. در صورتی که افراد ساکن در این مناطق تمایل به استفاده از آب دریا داشته باشند باید به مناطق دورتر از ساحل بروند که نیاز به تجهیزات خاص مانند قایق و ظرف بزرگ جهت انتقال آب خواهند داشت که کاری غیرمنطقی و پرهزینه خواهد بود.
انتقال بسیاری از عوامل بیماری زا به داخل آکواریوم از طریق آب جمع آوری شده از دریا. این عوامل بیماری زا در آب دریا به دلیل بزرگ بودن محیط تاثیر چندانی بر ماهی ها ندارند زیرا سیستم ایمنی بدن ماهیان دلیل عدم وجود استرس هایی که در آکواریوم وجود دارد از قدرت بیشتری برخوردار بوده و قدرت مقابله با آنها را دارد.

در حالی که در سیستم های بسته ای مانند آکواریوم، ماهی ها دچار استرس و شرایط نامساعد زیستی هستند و به همین دلیل آسیب پذیرتر از محیط طبیعت می باشند.
بنابراین باتوجه به مسائل فوق، استفاده از نمک آکواریوم منطقی تر به نظر می رسد. هم اکنون شرکت های زیادی در حال تولید نمک بصورت آزمایشگاهی و یا با استفاده از آب دریا هستند که از قیمت تقریبا مناسبی برخوردارند.

در انتخاب نمک حتما دقت نمایید زیرا مهمترین بخش یک آکواریوم که حیات تمام آبزیان به آن بستگی دارد آب آکواریوم است. استفاده از نمک های بی کیفیت موجب می شود که شرایط شیمیایی آب به دلیل کمبود برخی عناصر متوازن نبوده و به آبزیان آسیب وارد شود.

نمک آکواریوم آب شور

به هنگام خرید نمک برای آکواریوم و جهت نگهداری آن به موارد زیر دقت نمایید

  • نمک آکواریوم را حتما بصورت بسته بندی خریداری کنید زیرا در صورتی که درب نمک برای مدت طولانی باز بوده باشد امکان واکنش نشان دادن آن با هوای آزاد وجود خواهد داشت. بنابراین از خرید نمک های باز و فله ای خودداری کنید.
  • درب سطل یا کیسه ی نمک را در صورت باقی ماندن نمک پس از استفاده حتما ببندید تا از کیفیت آن در اثر مجاورت با هوا کاسته نشود.
  • معمولا هر کیلو نمک را میتوان با 28 الی 30 لیتر آب مخلوط نمود تا به غلظت 1.023 در دمای 25 درجه سانتیگراد رسید علیرغم این موضوع جهت تنظیم دقیق غلظت آب حتما با استفاده از یک شوری سنج دقیق به صورت متناوب غلظت آب را تست بزنید.
  • جهت اطمینان یافتن از کیفیت نمک می توانید در یک ظرف تمیز مقداری آب RO (به عنوان مثال 3 لیتر) ریخته و آن را با مقدار مناسبی نمک (برای این مثال در حدود 100 گرم) مخلوط نمایید تا غلظت آب در دمای 25 درجه ی سانتی گراد به 1.023 برسد.

دقت داشته باشید که این کار را با افزودن تدریجی نمک به آب آکواریوم انجام دهید و با یک شوری سنج دقیق غلظت نمک را در چند مرحله بسنجید تا به شوری مناسب برسید. سپس بعد از گذشت یک ساعت آب شور بدست آمده را با استفاده از تست کیت های دقیق تست بزنید.

تست های مهم شامل تست کلسیم، منیزیوم، سختی کربنات KH و فسفات PH می شود. استفاده از آب سرد جهت ترکیب با نمک ممکن است نتایج تست برخی پارامترها را دقیق نشان ندهد. بنابراین بهتر است در ابتدا با استفاده از یک بخاری، دمای آب را به درجه ی سانتیگراد برسانید و سپس آب را تست بزنید.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=2419

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =