شناخت نژاد های سگ

سگ نژاد باست هوند

باست هوند
4.9/5 - (10 امتیاز)

باست هوند ها سگ هایی با وفا و با مزه هستند. این سگ های پا کوتاه حس بویایی بسیار قوی دارند که باعث می شود به شکارچیان خوبی در بین بوته ها و جنگل تبدیل شوند.

این سگ ها بسیار از خود گذشته هستند و می توانند بهترین همبازی برای کودکانتان باشند.

بررسی نموداری باست هوند

سازگاری :

سازگاری با زندگی در آپارتمان
مناسب بودن برای تازه کارها
میزان حساسیت دربرابر محیط اطراف
تحمل تنهایی
تحمل هوای سرد
تحمل هوای گرم

سلامت و بهداشت :

ریزش مو
کف کردن دهان
آرامش در هنگام رسیدگی و اصلاح
مقاومت در برابر بیماری
پتانسیل افزایش وزن
سایز

قابلیت آموزش :

سادگی آموزش
هوش
پتانسیل گاز زدن
تمایل برای شکار
گرایش به پارس یا زوزه کردن
پتانسیل ولگردی

دوستی :

عکس العمل در برابر آشنایان
رفتار دوستانه با بچه ها
رفتار دوستانه با سگ ها
رفتار دوستانه مقابل غریبه ها

نیاز های ورزشی :

میزان انرژی
میزان قدرت
نیاز به ورزش
پتانسیل بازیگوشی
باست هوند Basset Hound

دانستنی های نژاد

رنگ نژاد باست هوند ترکیبی از قهوه ای روشن، سفید و قهوه ای تیره یا مشکی است.

باست هاند سگ شکاری است و تربیت آن مشکلاتی به همراه دارد زیرا آنها بسیار حساس هستند و به تنبیه اصلا واکنش خوبی نشان نمی دهند اما می شود به آنها غذای تشویقی پیشنهاد کرد.

اگر شما فردی وسواسی هستید و دائما به نظافت خانه می پردازید اصلا به باست هوند دل خوش نکنید چون که آنها عاشق کثیف کاری اند و دائما آب دهان خود را هنگامی که می دود و یا سر خود را تکان می دهد روی زمین می ریزد. و یا هنگام خوردن غذا و آب بسیار شلخته است .

حمام کردن باست هوند کار آسانی است بخاطر اینکه آنها مو های کوتاهی دارند.

لازم است برای نظافت دهان آنها هفته ای دوبار دهان آن ها را مسواک بزنید.

گوش باست هوند ها بزرگ و رو به پایین است و امکان دارد خاک و باکتری زیر آن ها جمع شود پس این مورد را هم برای نظافت در نظر بگیرید.

تاریخچه

باست هوند ها اصلیتی فرانسوی دارند. این سگ ها به جولی (jolie) نیز نامیده می شوند که به معنی زشت زیبا یا زشت جذاب است و باست که به معنی کوتاه می باشد. این سگ از نوادگان سنت هوبر هوند است که خود یکی اجداد بلاد هوند می باشد.

ابعاد و وزن

وزن در نرها: (۲۳-۳۰) کیلوگرم، در ماده ها: (۲۳-۳۰) کیلوگرم.

ارتفاع در نرها: (۳۵.۵) سانتی متر، در ماده ها: (۳۵.۵) سانتی متر.

شخصیت

باست هوند ها حس بویایی قوی دارند همین باعث شده است که برای شکار حیوانات کوچک تا بزرگ بسیار کارآمد باشد. این سگها بسیار فداکار، وفادار و با بچه ها رابطه خوبی دارند به همین دلیل میتوان از آنها به عنوان یک سگ خانگی نیز نگهداری کرد.

گالری عکس

باست هوند Basset Hound

بهداشت و بیماری

  • باست ها سگ های سالمی هستند اما به دلیل ظاهر و فرم بدنی منحصر به فردی که دارند نیازمند یک سری مراقبت ها هستند. و ولولوس (GDV): یک بیماری گوارشی است که باعث نفخ شکم باست هوند و باید آنرا با یک دامپزشک در میان گذاشت تا حالت حادی به خود نگیرد.
  • توجه این بیماری ممکن است کشنده باشد پس اگر متوجه حالت هایی از سگ مانند بی حالی، ریزش شدید آب دهان و باد معده شده اید به دام پزشک مراجعه کنید.
  • گلوکوم: در این بیماری فشار خون چشم سگ بیش از اندازه بالا می رود که حالت معمولی خود را از دست می دهد و قرمز می شود. در صورت مشاهده چنین مشکلی در سگ خود به دام پزشک مراجعه کنید چون که امکان کور شدن سگ وجود دارد.
  • بیماری فون ویلبراند: این بیماری موروثی است که می تواند باعث خونریزی خفیف تا نسبتا شدید و طولالی مدت در سگ شود. اگر شما احساس کردید که سگتان به این بیماری مبتلا است از دامپزشک خود بخواهید تا  آزمایش خون و اقدامات احتیاطی لازم را انجام دهد و در صورت نیاز جراحی سگ شود.
  • لنگش گذرا یا سرگردان به نام Panostwitis: این یک نوع بیماری کم یاب است که گاهی در سگهای باست جوان دیده میشود. لنگیدن ناگهانی سگ یکی از علامت های اصلی آن است اما سگ مبتلا به این میتواند بدون هیچ مشکلی زندگیش را ادامه دهد. لنگش در سگها میتواند خفیف یا شدید باشد. بسیاری از دامپزشکان از این بیماری آگاهی چندانی ندارند و بهتر است از یک ارتوپد مشورت بگیرند.
  • بیماری مهره دیسک : این بیماری ممکن است در باست ها رخ دهد، طوری که باعث مشکلات عصبی از جمله عدم کنترل ادرار و لنگیدن سگ می شود. و یا در بدترین حالت ممکن است به روده  آسیب بزند و آن را فلج کند.
  • در رفتگی کشکک: در رفتگی کشکک یک بیماری ارثی و نسبتا کم یاب در سگ ها است همچنین ممکن است برای سگ شما هم در طول یک سانحه اتفاق بیوفتد. این بیماری به این صورت است که کشکک شامل استخوان ران، درش نی و نازک نی از هم جدا می شوند و باعث لنگیدن سگ می شود که تنها راه حل آن جراحی است.
  • Thrombopathia: یک نوع دیگر اختلال در پلاکت خون است که در سگها پیدا میشود مانند فون ویلبراند است، این بیماری باعث لخته شدن خون میشود.
  • پلک و مژه مشکلات: باست ها پلک های نازک و حساسی دارند ممکن است این سگ هنگام بازی کردن ضربه ای به پلکش وارد شود و پاره شود که در این صورت به درمان و بخیه نیاز دارد اما در کل باید بگوییم که احتمال بروز این مشکل خیلی کم است.
  • مهرهای بیماری دیسک: سگ های این نژاد به دلیل فرم بدنی خاص و کشیده بیشتر در معرض این مشکل هستند. برای بیشگیری باید سگ خود را از پریدن از نقاط مرتفع مثلا کمد، میز یا مبل منع کنید. چون که حین انجام این کار شوک هایی به ستون فقرات این سگ وارد می شود که طی یک مدت باعت دیسک کمر و جابجایی مهره ها می شود که در بدتربن حالت مشکلات عصبی و فلجی را به همراه دارد و سگ مجبور میشود تا آخر عمر از ویلچر های مخصوص سگ کمک بگیرد.
  • عفونت گوش: این سگها دارای گوش های درازی هستند که باعث میشود گردش هوا داخل گوش به خوبی انجام نشود به همین دلیل باستها به راحتی دچار عفونت گوش میشوند. لازم است هفته ای یکبار گوشهای سگ خود را با پنبه تمیز کنید و اگر گوشش بوی بدی گرفت یا دچار التهاب شد او را نزد دامپزشک ببرید.
  • چاقی: چاقی یک مشکل جدی برای سگهای این نژاد است، شما باید تغذیه او را اندازه گیری کنید و لازم است بدانید که باید چقدر به او غذا دهید تا وزن او حفظ شود و سالم بماند.
  • دیسپلازی مفصل ران: یک نوع بیماری موروثی در بین سگ ها است که در آن استخوان ران به مفصل ران متصل نمی شود و در بعضی موارد به جراحی احتیاج دارند.
  • گیلاس چشم: یک نوع بیماری است که باعث ورم کردن چشم به شکل یک گیلاس در زیر پلک چشم می شود.

تغذیه

توصیه می شود روزانه 1.5 تا 3 پیمانه به صورت دو وعده غذایی در روز غذای سگ با کیفیت بالا به او بدهبد

توجه: مقدار غذایی که به سگ می دهید بسته به سن، اندازه و فعالیت آن متفاوت است. اگر احساس کردید که سگ شما اضافه وزن دارد همان دو وعده غذا را به او می دهید اما مقدار آن را طی زمانی به طور آهسته کم تر می کنید.

توجه 2 : این را در نظر بگیرید که سگ های نژاد باست سگ های پرخوری هستند و می توانند بدون این که سیر شوند مقدار زیادی غذا بخورند پس به عنوان صاحب آنها باید غذای آنها را دسته بندی کنید تا هم در این مورد صرف جویی کنید و هم جلوی اضافه وزن سگ خود را بگیرید. چون که باست ها به دلیل فرم بدنی خود می توانند دچار یک سری مشکلات کمر و مفاصل شوند.

نگهداری و مراقبت

سگهای این نژاد به فعالیت و تمرین زیادی نیاز دارند، هم چنین باید هر روز آنها را برس بزنید. باست ها میتوانند با بچه ها رابطه ی خوبی برقرار کنند. اگر تعقیب کردن زیاد را دوست دارد از قلاده استفاده کنید.

باست هوند Basset Hound

رسیدگی و آراستن

باست ها مو های کوتاهی دارند و این باعث می شود که حمام کردن آنها راحت باشد.

باست ها معمولا در تمام رنگها دیده میشوند اما رایج ترین رنگ در میان آنها قهوه ای مایل به زرد، سیاه و سفید و تماما سفید است و رنگهای قهوه ای و سفید، قرمز و لیمویی به ندرت در میان آنها دیده میشود.

باستها ممکن است به رنگ آبی ( نمادهای خاکستری) نیز دیده شوند اما این رنگ در اثر مشکلات متعددی مانند روده periscoping، آلرژی پوست و حساسیت های غذایی به وجود می آید.

نظافت کردن باست ها کار آسانی است. پوست آنها دارای پرزهای کوتاهی است که گرد و خاک روی آن  دفع میشود. آنها به ندرت به حمام کردن نیاز دارند مگر اینکه خود را با چیزهای بد بو کثیف کنند. برای نظافت کردن این سگ ها به یک rubdown خوب، یک قلم موی زبر، پارچه های درشت و یک جفت دستکش نیاز دارید. باست ها دارای گوش های درازی هستند که روی زمین کشیده میشوند به همین گوش هایشان بسیار کثیف میشود. لازم است که حداقل هفته ای یکبار سگ خود را برای پاک کردن گوشها، تمیز کردن چین و چروک صورت و بررسی پنجه هایش نزد دامپزشک ببرید.

برای جلوگیری از تجمع باکتری ها و بوی بد دهان لازم است حداقل هفته ای ۲ یا ۳ بار دندان هایش را مسواک بزنید اما اگر میخواهید که سگتان دچار بیماری های لثه نشود بهتر است که هر روز این کار را انجام دهید.

محل نگهداری

باست ها به دلیل فرم بدنی که دارند به یک سری ورزش های خاص نیاز دارند و بهتر است که برنامه ای را برای آنها در نظر بگیرید. اما کلا باست ها با زندگی آپارتمانی مشکلی ندارند.

سازگاری

برای کنترل آنها می توانید از قلاده استفاده کنید چون که تمایل زیادی برای تعقیب حیوانات دیگر دارند باست هوند ها دوست دارند با بچه های شما بازی کنند البته باید به فرزندان خود چگونگی رفتار با سگ را آموزش دهید تا به یکدیگر آسیب نزنند.

ویدئو ها :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=13477

5 دیدگاه در “سگ نژاد باست هوند

  1. سوگند ارغوانی گفت:

    مطالب کامل و مفید بودن

  2. نگین گفت:

    نژاد خوبیه برای نگهداری توی
    اپارتمان خوبه

  3. فرهادی گفت:

    قلاده کتفی خوبه یا گردنی برای سگها؟

  4. میلاد گفت:

    خیلی کامل توضیح دارید👌

  5. میلاد گفت:

    خیلی کامل توضیح دادید👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − دو =