شناخت نژاد های سگ

سگ نژاد گلدن رتریور

گلدن رتریور
4.5/5 - (127 امتیاز)

گلدن رتریور یکی از باهوش ترین و محبوب ترین سگ ها در آمریکا محسوب می شود. از این سگ ها برای شکار و ردیابی مواد مخدر استفاده می شود.

گلدن رتریور ها بسیار ورزشکار بوده و اهل پیاده روی هستند و به خوبی از صاحب و رهبر خود اطاعت می کنند این سگ ها به دلیل قدرت مشام و ردیابی خوبشان بیشتر به عنوان سگنگهبان و سگ برای پیدا کردن مواد مخدر استفاده می شوند

بررسی نموداری سگ نژاد گلدن رتریور

سازگاری :

سازگاری با زندگی در آپارتمان
مناسب بودن برای تازه کارها
میزان حساسیت در برابر محیط اطراف
تحمل تنهایی
تحمل هوای سرد
تحمل هوای گرم

سلامت و بهداشت :

ریزش مو
کف کردن دهان
آرامش در هنگام رسیدگی و اصلاح
مقاومت در برابر بیماری
پتانسیل افزایش وزن
سایز

قابلیت آموزش :

سادگی آموزش
هوش
پتانسیل گاز زدن
تمایل برای شکار
گرایش به پارس یا زوزه کردن
پتانسیل ولگردی

دوستی :

عکس العمل در برابر آشنایان
رفتار دوستانه با بچه ها
رفتار دوستانه با سگ ها
رفتار دوستانه مقابل غریبه ها

نیاز های ورزشی :

میزان انرژی
میزان قدرت
نیاز به ورزش
پتانسیل بازیگوشی
گلدن رتریور Golden Retriever

دانستنی های نژاد

  • این سگ ها در فصل های بهار و پاییز ریزش موی بیشتری دارند با برس زدن موهای آن ها می توان از ریزش موی آن ها در خانه جلوگیری کرد.
  • آن ها را می توان در خانه نگهداری کرد آنو ها عاشق خانواده هستند ولی موقع تنهایی در حیاط بسته باشند.
  • گلدن رتریور برای تخلیه انرژی خود به روزی 40 تا 60 دقیقه ورزش نیاز دارد .این سگ به ورزش علاقه زیادی دارد.
  • این سگ ها رفتار مناسبی با بچه ها دارند و یک نگهبان خوب برای آن ها هستند ولی باید مواظب آن ها باشید زیرا که ممکن است دست بچه ها را بکشند.
  • این سگ با وفا از خوردن لذت می برد و معمولا دچار اضافه وزن می شود پس در خورد و خوراک او دقت کنید.
  • این سگ ها عاشق شکار هستند . دقت کنید اگر می خواهید یک سگ گلدن رتریور تهیه کنید از مراکز و اشخاص معتبر این کار را انجام دهید. زیرا که آزمایش های لازم را روی آن انجام داده اند و از نظر ژنتیک سالم هستند. هیچ گاه از یک صاحب غیر مسئول خریداری نشود.
  • این سگ قیمت های مختلفی در ایران دارد برای آن که از قیمت اصلی آن با خبر شوید به یک مرکز خرید و فروش سگ گلدن رتریور مراجعه کنید.

تاریخچه

  • آلاسکن مالاموت قدمت بسیاری دارد. یکی از قدیمی ترین سگ های قطب شمال که با اسم Mahlemut شناخته می شد، اجداد آلاسکن مالاموت های امروزی بوده است. آن ها در شمال شرقی شبه جزیره سوارد زندگی می کردند.
  • در گذشته از این سگ ها برای کشیدن سورتمه استفاده می شد و اصطلاحا به آن ها سگ سورتمه می گفتند. در آن زمان با اتفاق افتادن جنگ جهانی دوم، از مالاموت ها برای کشیدن سورتمه در جنگ استفاده کردند. متاسفانه تعداد بسیار زیادی از آن ها در راه وطن خود، از بین رفتند.

ابعاد و وزن

  • وزن در نرها: (۳۳-۳۸) کیلوگرم.
  • وزن در ماده ها: (۲۸-۳۳) کیلوگرم.
  • ارتفاع در نرها: (۵۸-۶۳) سانتی متر.
  • وزن در ماده ها: (۵۴-۵۶) سانتی متر.

شخصیت

به طور کلی برای آموزش و تربیت سگ ها باید از زمان تولگی آن ها اقدام کنید. آلاسکن مالاموت نیز از این قاعده مستثنی نیست. او را در سنین پایین به خوبی آموزش دهید تا زمانی که به بلوغ رسید به مشکل بر نخورید.

او بسیار مهربان، با وفا و دوست داشتنی است. به صاحب خود به شدت علاقمند می شود و نیازمند توجه است.

گالری عکس

گلدن رتریور Golden Retriever

بهداشت و بیماری

این سگ ها معمولا سالم هستند ولی بعضی بیماری ها در آن ها دیده شده است اگر شما سگی با این نژاد دارید باید به بیماری های او نیز پی ببرید .

دیسپلازی مفصل ران: این بیماری یک بیماری ارثی محسوب می شود که در آن  استخوان ران به مفصل آن متناسب نمی باشد این بیماری ممکن است در اثر عوامل دیگر مثل محیط زیست ، رفتار ژنتیک و رژیم غذایی نیز باشد. در سگ هایی باسن بالاتر نیز ممکن است این بیماری رخ دهد و مفصل متورم شود راه درمان آن جراحی می باشد .شما برای خرید یک سگ سالم باید از جای معتبر تهیه کنید تا مطمئن شوید که آزمایش های ژنتیک روی آن ها انجام شده است.

دیسپلازی آرنج:در سگ هایی با نژاد بزرگ این بیماری رخ می دهد . دیسپلازی آرنج یک بیماری ارثی می باشد. این بیماری باعث سستی مفاصل سه استخوان آرنج می باشد که باعهث لنگ زدن سگ می شود. برای درمان این بیماری می توان از داروهای ضد تورم و هم چنین جراحی استفاده کرد.اگرر سگ شما دچار این بیماری بود به دامپزشک مراجعه کرده تا راه های دیگر درمان را به شما آموزش دهد .

آب مروارید: این بیماری معمولا ارثی می باشد و در سگ هاای که زیر 6 سال دارند رایج تر است.

پیشروی شبکیه آتروفی (PRA): این بیماری مربوط به چشم سگ می باشد که اگر به آن رسیدگی نشود موجب از دست دادن عصب پشت چشم شده و در نهایت کوری را به دنبال دارد. اگر چشم سگ شما کور شد نگران نباشید چون که آن ها قادر هستند حواس های دیگر خود را تقویت کنند و به راحتی به زندگی عادی خود بپردازند. سگ های خود را سالیانه نزد چشم پزشک ببرید و از سلامت آن اطمینان حاصل کنید.

تنگی دریچه آئورت:این بیماری معمولا ارثی می باشد . در این بیماری دریچه آئورت در قلب تنگ شده و کار قلب را سخت تر انجام می دهد یعنی جریان خون را به سختی به اعضای بدن می رساند . این بیماری گاهی موجب غش ردن سگ می شود و گاهی سگ دچار مرگ ناگهانی می شود.

کوندریت OCD: این بیماری مربوط به رشد نامناسب غضروف در آرنج می شود ک خم کردن را برای سگ دشوار می کند . این بیماری در 4 تا 9 ماهگی قابل تشخیص می باشد. غذاهایی با پروتئین بالا و یا رشد افزا در دوران تولگی سگ باعث تشدید این بیماری می شود.

آلرژی: یک بیماری شایع و رایج در سگ ها آلرژی می باشد آلرژی ممکن است در سگ ها در اثر مواد غذایی باشد و یا این که لمس کردن و استشمام گرو غبار . از عواملی که ممکن است موجب آلرژی در سگ ها شود می توان به شامپو ، گرد و غبار ، مواد غذایی ، پودر ضد کک ، رخت خواب و … اشاره کرد.

بیماری فون ویلبراند: این بیماری مربوط به خون ریزی کم و یا بیش از اندازه سگ است اگر شما می دانید که سگتان دچار این بیماری شده است از دامپزشک خود بخواهید قبل از عمل جراحی آزمایش های خون لازمه را روی آن انجام دهد./

اتساع معده و ولولوس (GDV): این بیاری برای سگ ها خطرناک می باشد و باید به آن رسیدگی شود.  این نفخ ممکن است در اثر زیاد خورد و یا سریع خوردن غذا اتفاق بیفتاد هم چنین ممکن است در اثر سریع و زیاد خوردن آب نیز رخ دهد . این بیماری بیشتر در سگ های مسن دیده می شود. از عوامل این بیماری به اغ و استفراغ و افسردگی و بیحالی و ضعف و بیقراری اشاره کرد. اگر سگ شما دچار این بیماری شده است فورا به دامپزشک مراجعه کنید . بعضی از این بیماری ارثی می باشد پس بهتر است سگ در این وضعیت عقیم شود.

استئوسارکوم: این نوع سرطان بسیار بدخیم بوده و بیشتر در سگ های نژاد بزرگ رخ می دهد.

صرع: ممکن است صرع ارثی نیز باشد از عوامل تشخیص این بیماری گیجی ، بیهوشی ، تشنج خفیف و یا قوی می باشد. اگر سگ شما دچار این بیماری شده است فورا به دامپزشک مراجعه کنید و درمان را آغاز کنید.

کم کاری تیروئید: این بیماری اختلال در غده تیروئید می باشد که باعث چاقی ، ریزش مو ، بی حالی ، هیپرپیگمانتاسیون و دیگر بیماری ها می شود. که برای درمان آن نیاز به داروهای مخصوص و رژیم غذایی مناسب می باشد . که شما با کمک دامپزشک می توانید آن را درمان کنید.

Hemangiosarcoma: این بیماری معمولا در سگ های مسن رخ می دهد . یک نوع سرطان است که در طحال و رگ های خونی رخ می دهد.

 

تغذیه

به سگ نژاد گلدن رتریور دو تا سه پیمانه در روز غذای باکیفیت بدهید توجه کنید که غذا در دو وعده مختلف باشد و هیچ موقع همه غذا را یک جا به او ندهید.

سگ های بالغ با توجه به وزن و سوخت و ساز بدن و هم چنین میزان فعالیت ، غذا مصرف می کنند . هر چه غذای آن ها با کیفیت باشد زود تر سیر می شوند و انرژی بیشتری دارند توجه کنید که گلدن رتریور علاقه فراوانی به غذا دارد و زود چاق می شود پس در خورد و خوراک او دقت کنید. اگر می خواهید بدانید گه سگ شما دچار اضافه وزن می باشد یا نه ، دست خود را روی پشت او در امتداد ستون فقراتش بکشید اگر به راحتی حس شد لاغر بوده و اگر به سختی لمس شد دچار اضافه وزن است.

اگر سگ چاق باشد با تست چشم هم قابل تشخیص می باشد.

اگه سگ دچار چاقی و اضافه وزن بود با ورزش و رژیم مناسب به او کمک کنید وزش را پایین بیاورد.

گلدن رتریور Golden Retriever

رسیدگی و آراستن

نژاد اصلی گلدن رتریور سفید یک دست نمی باشد بلکه روی پوست آن سایه روشن هایی وجود دارد.

موی این سگ در بهار و پاییز به شدت می ریزد و در فصل های زمستان و تابستان ریزش کمی دارد اگه شما یک سگ از این نژاد دارید باید به ریزش موی او عادت کنید.

این سگ یک بار در ماه به حمام ونیازمند است ولی باید هفته ای چند بار موهای آن را برس بکشید تا حدودی از ریزش موی آن در روی زمین جلوگیری کنید . برس کشیدن روزانه باعث می شود که موهای مرده آن از بین رود.

به بهداشت سگ خود رسیدگی کنید طوری که دندان های او را هفته ای چند بار مسواک بزنید تا بوی بد دهان آن از بین برود و باکتری های آن کشته شود هم چنین مسواک باعث می شود که سگ دچار بیماری لثه نشود.

عادت های گلدن رتریور را باید از دوران کودکی ( تولگی ) به او آموزش دهید .

در صورتی که صدای کشیده شدن ناخن های سگ را روی زمین شنیدید پس ناخن هایش بلند شده و باید کوتاه شود زیرا ممکن است به شما آسیب برساند پس آن ها را کوتاه کنید توجه داشته باشید که ناخن نباید از ته کوتاه شوند زیرا که باعث خونریزی شده و با بعد سگ به سختی حاضر به انجام این عمل می باشد.

داخل دهان و بینی و گوش های سگ خود را چک کنید تا کبادا دچار قرمزی بوی بد ، التهاب ، عفونت ، زخم و یاخارش باشد در صورت مشاهده این علائم به دامپزشک مراجعه کنید.

برای پاک کردن گوش سگ ها از یک پنبه مرطوب پاک کنید تا از عفونت گوش جلوگیری شود . توجه کنید تمییز کردن گوش خارجی کافی می باشد. پنبه ای که داخل یک گوش می کنید داخل دیگری نکنید.

محل نگهداری

این سگ ها را نمی توان در خانه نگه داری کرد زیرا که به فعالیت زیادی نیاز دارند و در محیط خانه کلافه و عصبی و مخرب می شوند. برای نگهداری از آن ها حداقل به یک حیاط کوچک نیازمند هستید.

سازگاری

این سگ دورگه از هیجان و سرو صدای کودکان ناراحت نمی شود. یک نگهبان خوب برای شما هستند.

شما باید به کودکان خود چگونگی رفتار و لمس کردن سگ ها را بیاموزید و به آن ها بگویید مزاحمت برای سگ در حال آموزش ، که در حال غذا خوردن و یا خوابیدن است ایجاد نکنید. هرگز با دم سگ بازی نکنید و آن را نکشید.

هر چه قدر که سگ شما اهلی باشد باز هم خطر وجود دارد پس هیچ گاه سگ را با کودکتان تنها نگذارید و از آن ها مراقبت کنید.

این سگ ها در حالت کلی تهاجمی نیستند و اگر آموزش ببینند به راحتی می تواندد با سگ ها و گربه ها هم ارتباط دوستی برقرار کنند.

ویدئو ها :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=22466

2 دیدگاه در “سگ نژاد گلدن رتریور

  1. FARMEHR گفت:

    خیلی من از این سگ خوشم میاد دو سه هفته دیگه میخوام بخرم شما میفروشین؟

  2. کیامهر گفت:

    داداش 661 سانته قدشون؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =