آب شیرین

همه چیز درباره ی ماهی سیچلاید دهان آتشین ( Thorichthys meeki )

سیچلاید دهان آتشین
3.7/5 - (6 امتیاز)

رنگبندی زیبا و چشمگیر ماهی سیچلاید دهان آتشین ، آن را به یکی از جالبترین ماهیهای آکواریومی آب شیرین تبدیل تبدیل کرده است. ماهی آرام و صلح جویی است که به راحتی میتوان آن را با سیچلاید های دیگر نگهداری نمود ولی برای نگهداری با ماهی دیگری که اندازه آنها کوچک است، مناسب نیست. سیچلاید دهان آتشین ماهی جالب و خوبی است که میتواند دست آموز شود و غذا را روی انگشت غذادهنده به ویژه صاحب آکواریوم بگیرد. ماهی است گوشتخوار و بایستی به آن غذای زنده و گوشتی یا خشک منجمد شده داده شود. مادهها از نرها کوچکتر هستند. طول نرها به 12 تا 13 سانتیمتر و مادهها به 10 تا 11 سانتیمتر میرسد. اگر در شرایط خوب نگهداری شوند و به آنها غذای خوب و مناسب داده شود از وقتی طول آنها به 5 سانتیمتر میرسد می توانند تولیدمثل کنند.
حرارت آب برای نگهداری ماهی سیچلاید دهان آتشین 20 تا 29 درجه سانتیگراد است. آب آنها بایستی کمی قلیایی باشد (پی اچ 7.2) حجم مفید آکواریوم بایستی حداقل 60 لیتر باشد.

 

رنگبندی سیچلاید دهان آتشین

رنگبندی سیچلاید دهان آتشین جالب است. رنگ بدن عمدتا آبی متمایل به خاکستری با درخشش بنفش است.
پشت آنها تیره تر است. روی بدن آنها باندهای عمودی و افقی جالبی وجود دارد. باله های زوج آنها متمایل به زرد یا متمایل به قرمز- قهوه ای و باله های فرد آنها دارای لبه آبی- سبز است. یک رنگ آتشین نارنجی متمایل به قرمز سطح مشکی را می پوشاند که تا گلو و دهان ادامه می یابد.
جفت یابی آنها آسان و وظایف مربوط به والدین را به خوبی انجام میدهند. پیش از تولیدمثل، رنگ آنها تیره تر شده، یک رنگ قرمز درخشان روی شکم تا گلو و دهان ماهی نر ایجاد می شود. اگر ماهی نر کاملا رسیده باشد، در نوک باله پشتی آن یک رشته نسبتا طویل ایجاد می شود.
تشخیص نر و ماده سیچلاید دهان آتشین تا پیش از آماده شدن آنها برای تولیدمثل، چندان عملی نیست، رنگ ماهی ماده بیشتر ملایم و کمرنگتر، باله های آن کوتاهتر و شکم آن پرتر است.

 


نر و ماده سیچلاید دهان آتشین

وقتی نر سیچلاید دهان آتشین آمادگی تولیدمثل پیدا می کند، خیلی ناآرام و عصبی می شود و اگر ماده آمادگی تخمریزی نداشته باشد، ممکن است به وسیله آن کشته شود. برای تخمریزی آنها بایستی از آکواریوم های بزرگ که دارای بستری با چند سنگ طبیعی است، استفاده شود. از گلدانهای سفالی نارنجی رنگ هم میتوان برای تخمریزی استفاده نمود.
در آکواریوم سیچلاید دهان آتشین نباید گیاه گذاشته شود چون آنها را می کنند و از بین می برند. کف آکواریوم بایستی 4 تا 5 سانتیمتر ماسه داشته باشد چون ماهی نر در آن لانه یا حفرههایی برای نگهداری نوزادها پس از تخم گشایی درست می کند. بهتر است ماهی نر جفت خودش را انتخاب کند. ابتدا نر و ماده بصورتی جنگ مانند با دهان همدیگر را می گیرند و اگر این روش به خوبی به انتها برسد، نر و ماده همدیگر را پذیرفته و شروع به تمیز کردن محل انتخاب شده در حد خیلی مطلوبی می نمایند.
سپس ماهی نر شروع به شنا کردن در اطراف ماده کرده و فاصله خود را با او هربار کمتر می کند. کمی بعد ماهی ماده شروع به ریختن تخم روی بستر انتخاب شده می نماید و نر بلافاصله شروع به بارور کردن آنها می کند.

سیچلاید دهان آتشین

پس از این که تخمریزی سیچلاید دهان آتشین تمام شد، نر و ماده با باله زدن بر روی آنها، آب را جابجا کرده و اکسیژن رسانی مناسب صورت می گیرد. در گرمای 25 درجه سانتیگراد، طول دوره رشدونمو جنینی تا خروج نوزادها از تخم 2 تا 3 روز است. پس از تولد، ماهیهای مولد نوزادها را با دهان گرفته و به لانه ها یا حفرههای درست شده در ماسه ها انتقال میدهند. نوزادها ممکن است هر بار از یک گودال به گودال دیگر انتقال داده شوند. شنای آزاد 3 تا 4 روز بعد شروع می شود. پس از آغاز شنای آزاد، مولدین بایستی از آکواریوم خارج شوند. باتوجه به این که اندازه نوزادها نسبتا بزرگ است، بایستی به آنها ناپلیوس آرتمیا و غذای زنده خشک منجمد شده داده شود.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=3543

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 11 =