آب شیرین

ماهی سیچلاید سوراخ کلیدی Cleithracara maroni را بهتر بشناسید

سیچلاید سوراخ کلیدی
3/5 - (1 امتیاز)

سیچلاید سوراخ کلیدی یکی از معروفترین گونه های سیچلاید مناسب برای نگهداری در آکواریوم ها، است. در زیر 3 شعاع سخت باله پشتی آن، لکه تیره ای وجود دارد که با رنگ روشن به گونه ای دیده می شود که شکل سوراخ کلید دارد و اسم آن هم از همین ویژگی گرفته شده است. این ماهی که خاستگاه آن گویان (Guyana) است، یکی از مهربانترین و خجالتی ترین سیچلاید ها می باشد. برای تکثیر آن بایستی برخی کارها برای ایجاد شرایط مناسب و برخی امور برای حفظ نتایج بدست آمده انجام گیرد.

تشخیص نر و ماده سیچلاید سوراخ کلیدی

تشخیص نر و ماده سیچلاید سوراخ کلیدی چندان آسان نیست، باله های پشتی و مخرجی نرها نوک تیزتر از مادهها است. تا وقتی که کاملا رسیده و آماده تخمریزی نباشند، نمیتوان آنها را از هم بدون اشتباه تشخیص داد. حتی در آن وقت هم ممکن است اشتباهاتی صورت گیرد و دو ماهی ماده یا دو نر برای تولیدمثل انتخاب گردند.
برخلاف سیچلاید های دیگر، سیچلاید سوراخ کلیدی گیاهان کف آکواریوم را خراب نمی کند و چون کمی خجول هستند از آنها در مواقع لازم برای پنهان شدن استفاده می کنند. آکواریوم مناسب برای نگهداری آنها 60×30×30 سانتیمتر است.

 

شرایط نگهداری

آب مناسب برای سیچلاید سوراخ کلیدی تمیز، نرم، خنثی یا کمی اسیدی با گرمای 28 تا 29 درجه سانتیگراد است. غذاهای خشک منجمد را دوست دارند ولی میتوان از غذاهای دیگر به شرطی که اندازه آنها کوچک و مناسب باشد، به آنها داد. اگر در شرایط خوب پرورشی قرار گیرند، وقتی طول آنها به 6 تا 7 سانتیمتر برسد، آمادگی تخمریزی پیدا خواهند کرد.
در فصل تولیدمثل و پیش از تخمریزی، تغییراتی در مولدین ایجاد می گردد. بخاطر رشد و نمو تخمدان ها، شکم ماهی ماده حجیمتر شده و در هر 2 جنس، در مخرج تناسلی لوله کوتاهی برای تخمریزی ایجاد می شود که در ماهی ماده بزرگتر است.
کف آکواریومی که برای تخمریزی سیچلاید سوراخ کلیدی آماده می شود، بایستی گیاه کافی و چند عدد سنگ داشته باشد. بعلاوه بایستی روی سنگها، سطحی صاف برای تخمریزی وجود داشته باشد. تخمریزی آنها شباهت زیای به سایر سیچلاید ها دارد.

 

سیچلاید سوراخ کلیدی

 

تخمریزی سیچلاید سوراخ کلیدی

پس از انتخاب محل تخمریزی آن را به خوبی تمیز می کنند و وقتی پس از معاشقه های معمول آماده تخمریزی شدند 150 تا 300 تخم چسبنده به حالت گرد گذاشته می شود که بلافاصله توسط نر بارور می شوند. در گرمای 28 تا 29 درجه سانتیگراد 5 تا 6 روز طول می کشد تا نوزادان از تخم خارج شوند. نر و ماده به نحوی جالب از تخمها و نوزادان حفاظت می کنند و اگر مزاحمتی برای آنها وجود نداشته باشد، به نوبت تخم ها را با باله زدن تهویه و تمیز می کنند و گاه ممکن است تمیز کردن را با دهان انجام دهند.
اگر سیچلاید سوراخ کلیدی به گونه ای ترسانده شوند، ممکن است همه تخمها و نوزادها را بخورند. برای این منظور، بهتر است هر دو مولد را پس از تخمریزی از آکواریوم خارج کرد. پس از این که شنای آزاد نوزادها شروع شد که حدود 8 روز پس از تولد آغاز می شود، بایستی به آنها ناپلیوس آرتمیا و یا غذاهای خشک منجمد داد. تخمریزی آن منظم نیست.

در یک فصل تولیدمثلی، سیچلاید سوراخ کلیدی ممکن است 2 تا 3 بار و با فاصله زمانی نسبتا کم، تخمریزی کند. به هر حال اگرچه تکثیر آن ممکن است سخت و کم بازده باشد، ولی انجام آن تجربه ای ارزنده است.

سیچلاید سوراخ کلیدی

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=3526

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + 2 =