آب شیرین

شرایط محیطی مناسب در آکواریوم ; هر آن چه که باید در مورد آن بدانید

شرایط محیطی آکواریوم
4.3/5 - (10 امتیاز)

شرایط محیطی آکواریوم برای بقا و رشد ماهی ها و گیاهان بسیار ضروری می باشد. در ادامه با شرایط آب آکواریوم مانند رنگ و دما و همچنین محصولات مرتبط آشنا می شویم.

از آن جا که ماهی در آب زندگی می کند و از آب تاثیر می پذیرد، فاکتورهای فیزیک و شیمیایی آب (شرایط محیطی آکواریوم ) در رشد و نمو آن ها موثر خواهد بود. مهم ترین آن ها عبارت اند از:

عوامل موثر بر شرایط محیطی

درجه حرارت آب

درجه حرارت آب بر حسب سانتیگراد توسط دماسنج قابل اندازه گیری است. درجه حرارت مناسب جهت ماهیان آکواریومی گرمسیری 24 – 30 درجه است که با تنظیم بخاری همان دما را می توان درآکواریوم بر قرار کرد. در سالن های تکثیر کوچک از بخاری گازی بیشتر استفاده می شود اما در سالن های بزرگ از سیستم های پیشرفته شوفاژی استفاده می شود.

درجه اسیدیته آب

برای اندازه گیری درجه اسیدیته یا پی هاش آب می توان از کاغذهای پی هاش متر که در بسته های 100 برگی در بازار موجود است و از 0 تا 14 درجه بندی شده، استفاده کرد به این منظور یک برگ از آن را در کنار بسته قرار و با نمونه رنگ روی بسته مطابقت دهید تا عدد درجه اسیدیته مشخص شود.

لوله کشی شهری که بیشتر مورد استفاده آکواریوم داران است پی هاش مناسب دارد. دامنه تحمل ماهیان 6.2 تا 9.2 است. اگر بخواهید درجه اسیدیته آب را کاهش دهید می توانید مقداری آب هم دما که کاملا عاری از مواد و گاز های مضر باشد به آکواریوم اضافه نمایید. به علاوه می توانید از بیکربنات سدیم نیز استفاده کنید. جهت افزایش درجه اسیدیته آب به میزان 0.5 درجه برای یک آکواریوم 100 لیتری می توانید از فسفات اسید دو سدیم به میزان 250 سانتی متر مکعب استفاده کنید.

درجه سختی آب

به میزان غلظت یون های کلسیم و منیزیم در کحلول آب درجه سختی می گویند. درجه سختی آب به میزان آهک سنجیده می شود. در اکثر موارد درجه سخنی آلمانی مبنای محاسبه قرار می گیرد. درجه سختی آمانی از صفر شروع و تا 25 ادامه دارد. ویژگی های اصلی آب مورد نظر جهت احداث سالن تکثیر و پرورش ماهیان آزمایشگاه آب شناسی اندازه گیری می شود.

درجه سختی آب توسط سختی سنج های شیشه ای که مشابه دماسنج است سنجیده می شود. استفاده ازاین وسیله جهت آکواریوم داران عادی توصیه نمی شود.

بهترین شیوه جهت کاهش سختی آب استفاده از زرین کاندی است. به این صورت که رزین را در لوله یا فیلتر خارجی ریخته و از یک طرف آب را به لوله وصل می کنیم تا از سمت دیگر لوله ها آب خارج شده و به داخل آکواریوم وارد شود سرعت آب باید به نحوی باشد که یون های سختی آب فرصت جذب توسط رزین را داشته باشند یعنی در حدی که آب خروجی، قطره قطره بیرون بریزد. توجه داشته باشید که ذرات رزین پس از مدتی با جذب یون های کلسیم و منیزیم خاصیت خود را از دست می دهند که باید احیاء شوند. برای همین این منظور رزین را از لوله خارج کنید و آن را چند ساعت در محلول آب نمک غلیظ شده قرار دهید. با این کار یون های سختی آب به بلور های نمک متصل شده و زرین آزاد می شود.

هر گروه ازماهیان درجه سختی ویژه ای را جهت تکثیر می طلبند. مثلا برای ماهیان کاراسین، آب خیلی سبک تا نیمه سنگین، تترا ها آب خیلی سبک تا سبکف بارب ماهیان و دانیو ها آب سبک، سیچلایده ها آب سبک تا سنگین و ماهیان زنده زا آب سنگین تا سنگین مناسب است. گلدفیش ها و گورامی ها همه نوع آب را از سبک تا خیلی سنگین تحمل می کنند.

شرایط محیطی آکواریوم

ماهی دار کردن آکواریوم

پس از نصب و راه اندازی آکواریوم نوبت به ماهی دار کردن آکواریوم می رسد. این طور نیست که هر تعداد و در هر اندازه که بخواهید بتوانید در یک آکواریوم ماهی رها سازی کنید. بلکه یک آکواریوم گنجایش مخصوصی برای پذیرش ماهی دارد. همچنین این ذهنیت گه با افزایش هوا دهی و فیلتراسیون می توان تعداد را افزایش داد درست نیست، چون ماهی ها از طریق آبشش خود آمونیاک تولید می کنند که در آب محلول بوده و با هوا دهی حذف نمی شود. به غیر از خصوصیات آب، اولین عامل در انتخاب طیف ماهیان قابل نگه داری در یک آکواریوم تعداد است که رابطه مستقیمی با طول ماهی دارد. جدول ذیل رابطه طول ماهی ها را با حجم آ بمورد نیاز نشان می دهد.

دومین عامل محدود کننده، رابطه طولی ماهیان است که ماهیانی که در آکواریوم نگه داری می شوند نباید تفاوت چندانی در سایز  داشته باشند. سومین عامل محدود کننده، خصوصیات رفتاری ماهیان است یعنی اینکه ممکن است صلح جو و اجتماعی، یا پرخاشگر و تهاجمی باشند.

پس از انتخاب نوع و تعداد ماهی های مورد نظر جهت رهاسازی در آکواریوم دقت کنید که پلاستیک محتوی ماهی را یکدفعه داخل آب تخلیه نکنید. چون با تخلیه ناگهانی ماهیان فرصت لازم را برای تعدیل دمایی با آب ندارند و استرس، تلفات را ایجاد خواهد کرد. برای هم دما سازی پلاستیک محتوی ماهی را به مدت حداقل 15 دقیقه مستقیما داخل آب بگذارید تا دمای دو محیط یکسان شود.

از آنجا که آب محتوی ماهی احتمال وجود عوامل بیماری زا را دارد بهتر است آب پلاستیک را داخل آکواریوم نریزید. پس از هم دما سازی درب پلاستیک را باز کرده و به آرامی با تور دستی ماهیان را در آکواریوم رها سازی نمایید.

اگر بخواهید ماهی جدیدی را به آکواریوم حاوی ماهی اضافه کنید حتما از آکواریوم قرنطینه استفاده نمایید و ماهی جدید را به مدت یک هفته داخل آن در شرایط برابر با آکواریوم اصلی نگه داری کنید. اگر مشکلی از لحاظ بروز بیماری در ماهی ا مشاهده نکردید ماهیان جدید را به محل اصلی منتقل کنید. اهمیت این عمل از آنجاست که همه گیری (اپیدمی) احتمالی که در مرحله نهفته (کمون) باشد.

شرایط محیطی آکواریوم

چرا رنگ آب آکواریوم بعد از مدتی کدر می شود یا تغییر رنگ می دهد؟

یکی از مواردی که در زیبا بودن آکواریوم، بسیار موثر است، شفاف بودن آب آکواریوم می باشد. کدر شدن آب آکواریوم یکی از رایج ترین مشکلاتی که برای آکواریوم دارها پیش می آید، پدیده ی آب کدر است. از آن جایی که علت واحدی برای این پدیده وجود ندارد، جواب نیز یکی نیست. اگرچه با توجه به رنگ آب و شرایط آن
، می تواند به چند عمل اصلی تقسیم شود. معمولا عوامل متعددی باعث از بین رفتن شفافیت آب می شوند. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آب سفید شیری یا سفید مایل به خاکستری

کثیف بودن شن – اگر آب یک یا دو ساعت پس از پر کردن تانک و یا بلا فاصله کدر شود، احتمالا به خاطر این است که شن را به خوبی نشسته اید. تانک را خشک کنید و شن بستر را تا زمانی که آب آن شفاف نشده است بشویید. این کار مشکل شما را حل نخواهد کرد.

ترکیبات محلول – اگر شست و شوی شن بسترمشکل شما را حل نمی کند

متحمل ترین علت کدر شدن آب تانکی که تازه راه اندازی کرده اید است، میزان بالای ترکیبات محلولی مانند فسفات، سیسیلکات و یا فلزات سنگین است. اگر آب را چک کنید، بدون شک ph آب بالا خواهد بود ( قلیایی) د راین موارد، راه حل تعویض (سیفون) کردن آب خواهد بود. راه حل دیگر که علاوه بر شفاف کردن آب مزایای دیگری نیز خواهد داشت، استفاده از آب RO  است.

رشد باکتری ها

در بسیاری ازموارد آب کدر بلافاصله پس از راه اندازی یک آکواریوم پدیدار نمی شود. در عوض، ممکن است روزها، هفته ها و یا حتی ماه ها بعد به وجود بیاید. دراین موارد معمولا علت، رشد باکتری هاست. همانطور که وقتی آب وارد سیکل می شود، کدر شدن آب حتی به میزان اندک، طبیعی است. چند هفته تا چند ماه طول خواهد کشید تا کلنی باکتری هایی که قادر به تجزیه کردن فضولات و پسماند ها در آب هستند، به وجود بیاید. در این موارد، کدر شدن آب، به مرور زمان خود به خود برطرف خواهد شد.

گیاهان پوسیده و یا غذاهای اضافی که خورده نشده باقی می مانند نیز، می توانند سبب کدر شدن آب در هنگام رشد باکتری ها شوند. علت کدر شدن آب هر چه باشد، نباید از رشد باکتری ترسید. تمیز نگه داشتن آکواریوم با خارج کردن آشغال هایی مانند گیاهان پوسیده و غذاهای اضافی، سیفون مرتب بستر و تعویض قسمتی از آب کدر شدن قسمتی از آب را سریعا از بین می برد. غذا دهی را به هر دو روز یا هر سه روز یک بار کاهش دهید: این کار از ورود غذای اضافه به آب جلوگیری میکند.

اگر ذرات اضافی ای در آب وجود دارند که با سیفون کردن و تعویض بخشی از آب از بین نمی روند، می توانید از مواردی استفاده کنید که سبب می شوند ذرات کوچک به هم متصل و به راحتی توسط فیلتر جذب شوند. البته بهتر است قبل از این کار فیلتر خود را تمیز کنید تا مطمئن شوید که کار کرد آن بهینه است. این مواد عموما به نام شفاف کننده های آب فروخته می شوند و در غالب ماهی فروشی ها وجود دارند.

آب سبز

آب سبز کشنده نیست و به علت رشد جلبک ها به وجود می آید. خلاص شدن از دست آن قسمت سخت ماجراست. اگر علت را بدانید درمان آسانتر می شود.علل اولیه ی به وجود آمدن آب سبز این ها هستند:

نور بیش از حد – بارز ترین علت و آسان ترین آنها برای درمان، نور بیش از حد است. قرار دادن آکواریوم در نور مستقیم خورشید، یا روشن گذاشتن بیش از حد لامپ ها، سبب رشد جلبک می شود. مدت زمانی که لامپ ها روشن هستند را کاهش دهید و آکواریوم را به جای منتقل کنید که خارج از تابش نور مستقیم آفتاب باشد.

مواد مغذی اضافی – موادی مانند فسفات و نیترات نیز به رشد جلبک ها کمک می کنند و برای مقابله ی موفقیت آمیز با جلبک، باید میزان آن ها در آب را کاهش داد . تعویض بخشی از آب یک راه حل فوری است، اما احتمالا دائمی نخواهد بود. برای رهایی از فسفات و نیترات به طور دائم، باید منابع تولید آن ها را از بین ببرید.

فسفات – فسفات از دو منبع سر چشمه می گیرد. یکی فاسد شدن موادی مانند غذای ماهی، و دیگری خود آب. اندازه گیری فسفات آبی که از آن در آکواریوم استفاده می کنید، مشخص می کند که مشکل شما از منبع آب است یا نه. آگر منبع آّ فسفات بالایی دارد، باید از آب  RO استفاده کنید و یا قبل از اینکه آب را به آکواریوم اضافه کنید، آن را ازبین ببرید. میزان غذایی که به ماهی هایتان می دهید و از برندی استفاده کنید که فسفات کمتری دارد.

نیترات – به طور طبیعی نیترات آب، به مرور زمان با تجزیه ی فضولات ماهی بالا می رود. تنها راه از بین بردن نیترات، تعویض قسمتی از آب است اطمینان حاصل کنید که فیلتر شما تمیز و برای سایز آکواریومتان مناسب است. همچنین مطمئن شوید که تانک شما بیش از حد شلوغ نیست، در غیر این صورت باید همیشه فکر مقابله با نیترات بالای آب باشید. در غالب موارد کدر شدن آب با تعویض هفتگی 10 تا 15 درصد ار آب، تمیز نگه داشتن شن و استفاده از غذای مرغوب بر طرف خواهد شد.

شرایط محیطی آکواریوم

شرایط محیطی آکواریوم – سبز شدن آب آکواریوم

نکات مهم در مورد شرایط محیطی آکواریوم

 

  • برای تمیز کردن آکواریوم نباید از صابون یا هر مواد شونده دیگری استفاده کنید، زیرا اثرات این مواد حتی پس از شستن آن ها با آب گرم نیز باقی می ماند.
  • تمیز کردن آکواریوم از آکواریوم از محلول آب گرم و نمک استفاده کنید، پس از شستشوی آکواریوم مطمئن شوید که نمک اضافی روی شیشه آن باقی نمانده باشد.
  • هر ماه حدود 20% از آب را تعویض کنید.

شرایط محیطی آکواریوم (بوی بد آکواریوم)

بوی بد آکواریوم، یا به دلیل گاز آمونیاک است و یا به خاطر مدفوع ماهی ها ( زیرا محل زندگی و مدفوع ماهی ها یکجا می باشد). برای جلوگیری از ایجاد بوی نامطبوع، از فیلتر برقی استفاده گردد.

ذغال کربن فعال شده بوی بد را جذب می کند و در نتیجه آکواریوم دیگر بوی بد نواهد داشت. با انجام توصیه های ذکر شده در بالا، در تمیز نگه داشتن آکواریومتان و سالم نگه داشتن ماهی ها، موفق خواهید بود.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=21558

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 8 =