سگ

سگ شی هوا هوا ( چی وا وا ) کوچکترین نژاد سگ در جهان را بشناسیم

شی هوا هوا/چی وا وا/سگ عروسکی
4.3/5 - (10 امتیاز)

شی هوا هوا ( چی وا وا ) جز سگ های کوچک و عروسکی می باشد. این سگ در سراسر دنیا و حتی ایران طرفداران زیادی دارد و منشا این نژاد مربوط به مکزیک است.شی هوا هوا یا همان چی وا وا ( سگ عروسکی ) یک سگ کوچک است که با زندگی آپارتمانی سازگار می باشد و در رنگ های متنوعی یافت می شود. این نژاد بسیار باهوش می باشد و آموزش دادن به آن بسیار ساده و لذت بخش است. جز دسته سگ های عروسکی است و از انواع آن می توان به پامرانین، شیتزو و یورکشایر اشاره کرد.

همچنین بخوانید :

با سگ های نژاد عروسکی شیتزو، پامرانین و یورکشایر به طور کامل آشنا شوید.

بسیاری از افراد دوست دارند یک سگ داشته باشند اما به دلیل شرایط زندگی آنها ممکن است نتوانند سگ هایی که جثه متوسط یا بزرگی را دارند نگهداری کنند و معمولا به سراغ سگ های کوچک جثه می روند و شی هوا هوا ( چی وا وا ) یکی از بهترین نژاد ها در بین آنهاست. شی هوا هوا جز 13 سگ برتر در دنیا می باشد.جالب است بدانید که سه سگ شی هوا هوا در سال 2009 جان یک دختر بچه 3 ساله را در باغ وحشی در جنوب کالیفرنیا نجات دادند.

شی هوا هوا / چی وا وا ( سگ عروسکی )

شی هوا هوا / چی وا وا ( سگ عروسکی )

ویژگی های اخلاقی شی هوا هوا

این نژاد زیاد خوش اخلاق نیست و تمایل به گاز گرفتن دارد به همین سبب سعی کنید که اگر بچه کوچک در خانه دارید به دنبال خرید این نژاد نروید. اما می توان گفت که بسیار باهوش هستند و به سرعت چیز های جدید را یاد می گیرند. نسبت به اطراف خود حساس می باشند و هر نوع حرکتی را تشخیص می دهند از این رو می توان گفت که نگهبانان خوبی می باشند. معمولا به یک نفر تمایل شدید دارند اما اگر به آنها درست آموزش دهید با افراد دیگر نیز سازگار می شوند.

سگ بازیگوش و پر جنب و جوشی است. رابطه خوبی با کودکان ندارد و به دلیل جثه کوچکش آسیب پذیر است و ممکن است با برخورد های غیر مناسب کودکان عصبانی شده و به سمت آنها یورش ببرد. پیشنهاد ما به شما این است که بچه های بالای 12 سال را در کنار شی هوا هوا قرار دهید. این نژاد رابطه خوبی با هم نوعان خود نیز برقرار نمی کند اما سازگاری آنها با انسان ها بهتر است.

شی هوا هوا ( سگ عروسکی )

شی هوا هوا ( سگ عروسکی )

 

بیماری های شی هوا هوا

سگ های نژاد چی وا وا ( سگ عروسکی ) عموما سالم هستند اما مانند دیگر نژاد ها ممکن است دچار مشکلات و عوارضی شوند که می خواهیم آنها را برای شما شرح دهیم.

  • تنگی ریوی: این بیماری سبب انسداد عروق خونی منشعب شده از قلب به دریچه ریوی می شود که نوعی بیماری مادرزادی است. این بیماری سبب نارسایی و بزرگ شدن قلب سگ می شود. در مرحل اولیه بیماری که انسداد کم است نیازی به درمان نیست اما در مواردی که انسداد شدید است درمان جراحی پیشنهاد شده که بسته به محل انسداد روش های گوناگونی دارد.
  • در رفتگی کشکک: این بیماری در سگ های کوچک تر عمومیت بیشتری دارد. کشکک دارای سه بخش درشت نی، استخوان ران و پلاتا یا همان کشکک است که زمانیکه اتصال این سه به خوبی بهم انجام نشده باشد این بیماری عارض می شود. این بیماری ممکن است در بدو تولد ایجاد شود اما تا سنین بالاتر قابل رویت نیست. همچنین در رفتگی هایی که در اثر مالش ایجاد می شوند سبب متورم شدن مفاصل و ایجا بیماری دژنراتیو مفصل می شود. در در رفتگی های شدید درمان جراحی برای ترمیم مفاصل توصیه می شود.
  • نقص قلبی: یکی از متداول ترین بیماری ها در خصوص سگ های این نژاد تنگی دریچه راست قلب است که قلب را از ریه جدا می کند. سگی که به این بیماری مبتلا است دارای یک سوفل است که می تواند نشان دهنده بیماری قلبی باشد. سوفل یک اختلاع در جریان خون بوده که توسط دریچه قلب ایجاد می شود و در دو درجه یکی با صدای خیلی بلند و دیگری باصدایی کوتاه تر و نرم تر رتبه بندی می شود.
  • نای فرو: نوعی بیماری مادرزاد است که در اثر بلع سریع هوا ریه ها پهن شده و ورود هوا به ریه ها را دچار مشکل می کند.
  • گسترش فونتانل: این سگ با ناحیه نرمی بر روی سرش به دنیا می آید که با بالارفتن سن این ناحیه سفت می شود که در مواردی ممکن است به همان نرمی باقی بماند که با وارد آمدن ضربه به سر ممکن است سگ بمیرد.
  • لرز: اتفاقی رایج و معمولی برای این سگ است معمولا زمانیکه این سگ دچار هیجان شده و یا در معرض سرما قرار می گیرد ممکن است لرز کند.
  • هیدروسفالی: در نتیجه نقص مادرزادی تروما و یا انسداد مایع مغزی نخاعی (CSF) سبب وارد آمدن فشار به مغز می شود. هیچ درمانی برای این بیماری کشف نشده اما گاهی استروئیدها می توانند به کاهش عوارض این بیماری کمک کنند. این بیماری از طریق سنوگرافی قابل تشخیص است.
  • هیپوگلیسمی: افت قند خون عارضه ای است که تمامی توله های این نژاد درگیر آن هستند. این بیماری در مراحل اولیه به راحتی درمان می شود اما درصورت عدم رسیدگی به موقع درمان آن سخت و زمانبر است. این بیماری را ممکن است با بیماری های دیگری همچون هپاتیت ویروسی و یا انسفالیت اشتباه بگیرند زیرا علائم مشابهی دارند. از پرورش دهندگان این سگ ها باید راجب به انجام آزمایشات در خصوص این بیماری سوال کرد. توله هایی که به این بیماری دچار هستند ممکن است دچار لرز شوند که در صورت ادامه این امر ممکن است تشنج کرده و به کما بروند. اگر با چنین وضعی روبه رو شدید بلافاصله مقداری عسل زیر زبان او قرار داده و او را سریع به نزد دامپزشک ببرید. این اتفاقات زمانی رخ می دهد که توله این نژاد ذخیره کافی چربی نداشته باشد تا در زمان استرس گلوکز و قند کافی را به مصرف برساند. اگر توله شی هوا هوا دچار علائمی همچون لنگش شد و یا زبان و لثه او آبی رنگ شد باید فورا اقدام کرد.

توجه

برای سلامتی عمومی چی هوا هوا ( چی وا وا ) به آنها موادی همچون کاکائو، استخوان مرغ و یا گوسفند ندهید زیرا باعث ایجاد بیماری و خفگی برای آنها می شود. و به طور کلی اگر شما به درستی از این نژاد مراقبت کنید می تواند تا 17 سال عمر کند.

شی هوا هوا ( سگ عروسکی )

شی هوا هوا (سگ عروسکی )

رسیدگی و آراستن نژاد شی هوا هوا

موهای شی هوا هوا ( سگ عروسکی ) به دو صورت صاف و بلند رویش می کند. پوست بدن این سگ ها براق و صاف است و در نزدیکی گردن موهای ضخیم تری دارد. موهای سرو گوش اش نازک تر است و دمی خزدار دارد. او موهای زخیمی بروی پاها و گردن خود دارد و پاهای عقبی اش موهای بلندی دارد که مانند شلوار است. موی بدن این سگ تقریبا صاف است اما در مواردی کمی تاب هم خواهد داشت در نزدیگی گوش مو دارند و موهای دم او پرتر پشت تر و بلند تر از سایر نواحی است.

این نژاد سگ می تواند رنگ های متنوعی داشته باشد از سیاه و سفید گرفته تا حنایی شکلاتی خاکستری و نقره ای داشته باشد. او را می توان در ترکیب رنگ هایی مانند شکلاتی به همراه سیاه و سفید، آبی با قهوه ای مایل به زرد و سقید و یا خال خال و راه راه می توان یافت. در پوشش آنها سایه هایی نیز می توان مشاهده کرد.

این سگ بسیار به شست و شو نظافت اهمیت می دهد و نظافت او بیش از چند دقیقه در هفته به طول نمی انجامد. برای برس کشدن موهای او از شانه های دندانه ریز استفاده کنید تا موهای مرده و زاید او را از بین ببرد. اگر او را مرتب شانه کنید. یک یا دو ماه یک بار حمام نیاز خواهد داشت و برای اینکه پوست و موی او خشک نشود از شامپوهای فرموله و مخصوص استفاده نمایید.

یک بار در هفته گوش های سگ را از نظر وجود قرمزی و یا بوی بد بررسی کنید این علائم نشان دهنده وجود عفونت است. برای پاکسازی گوش او از مقداری پنبه مرطوب و آغشته به PH متعادل استفاده کنید.

برای این کار تنها پاکسازی گوش خارجی کافیست و لازم نسیت چیزی را به گوش میانی او فرو برده و از این کار جدا خودداری نمایید. در صورتیکه گوشش خشک بود آنرا با روغن بچه و یا روغن نارگیل چرب نمایید. بعضی از این سگ ها می توانند قطرات اشکی را در زیر چشمان خود بیابند شما می تواند آنها با دقت پاکسازی نموده و از بین ببرید.

یک الی دو بار در ماه اقدام به کوتاه کردن ناخن های شی هوا هوا نمایید. اگر صدای جیرجیر ناخن هایش برروی زمین را می شنوید آنها را حتما کوتاه کنید تا از آسیب رساندن به شما هنگامیکه می خواهد به آغوش شما بیاید جلوگیری شود. در ناخن پاهای این سگ رگ های خونی بسیاری وجود دارد که اگر آنها را زیاد کوتاه کنید ممکن است سبب خونریزی در آن ناحیه شود.

با این کار ممکن است برای دفعات بعدی که می خواهید ناخن هایش را کوتاه کنید با شما همکاری نکند. بنابراین در این مورد با یک دامپزشک مشورت کنید. این سگ ها نسبت به پنجه های پاهای خود بسیار حساس هستند بنابراین پنجه های آنها را مرتبا بررسی کنید. عادات سگ خود را باید از هنگامیکه توله است تغییر دهید. همیشه داخل دهان و گوش او را بررسی نمایید.

همانطور که به نظافت او می پردازید او را از نظر وجود قرمزی، خارش، التهاب و یا حساسیت به لمس نیز بررسی کنید. بینی، گوش، چشم و دهان او را مرتبا بررسی کنید. چشم های او باید بدون هیچگونه قرمزی و یا ترشحی باشد.

شی هوا هوا / چی وا وا

شی هوا هوا / چی وا وا

اطلاعاتی که هنگام خرید چی هوا هوا باید از آن آگاه باشید

  • چی وا وا به طور معول زیاد عمر می کند و در صورت مراقبت درست عمر او تا 17 یا 18 سال نیز می رسد.
  • توله مادری را انتخاب کنید که از نظر بیماری های قلبی و ژنتیکی بررسی شده باشد و دارای کارت سلامت باشد.
  • این سگ به علت جثه ی کوچکی که دارد می تواند به راحتی طعمه پرندگان بزرگ تر مانند شاهین و پرندگان شکاری و شغال و سگ های بزرگ تر شود.
  • شی هوا هوا بسیار سرمایی است و از جمله مشکلاتی که می تواند برای او پیش بیاید این است که دچار سرما و لرز شود. برای حفاظت از او می توانید از لباس های گرم و ژاکت استفاده کنید.
  • این سگ چنانچه  از کودکی مورد آموزش قرار نگرفته باشد می تواند رفتاری نادرست و غیر صمیمی با دیگر سگ ها داشته باشد. او علاقه زیادی به دنبال کردن سگ های دیگر دارد و اگر با سگی بزرگتر که حالت تهاجم و دفاعی دارد رو به رو شود می تواند مشکل ساز باشد.
  • این سگ انتخاب خوبی برای دوستی و بازی با کودکان است اما در عین حال می تواند ضعیف باشد و از سوی کودکان مورد آزار قرار گیرد. پرورش دهندگان این نوع سگ به فروش توله های زیر 8 ماه علاقه بیشتری نشان می دهند.
  • اگر قصد خرید دارید توله ای را انتخاب کنید که در خانواده و کنار تعداد افراد زیادی پرورش یافته باشد. او می تواند با غریبه ها راحت تر باشد.
  • آنها به 20 الی 30 دقیقه فعالیت و بازی در طول روز نیاز دارند. بر فعالیت های او به ویژه زمانی که لباسی به تن ندارد نظارت کنید.
  • مساله دیگری که در ارتباط با این سگ ها حائز اهمیت است پرخوری آنها می تواند باشد به ویژه زمانیکه رژیم نادرستی از نظر غذایی داشته باشند. آنها هنگام خستگی نا آرام و تخریب کننده می توانند باشند.
  • موم گوش و همچنین خشکی آن می تواند سبب آسیب به گوش شی هوا هوا شود.
  • برای خرید توله به مراکز معتبر و پرورش دهندگان حرفه ای مراجعه نمایید و توله ای را انتخاب نمایید که از نظر بیماری های ژنتیکی مورد آزمایش قرار گرفته باشد. مطمئن شوید که از روی صداهایشان نیز مورد بررسی قرار گرفته اند.
  • سگ های شی هوا هوا با موی بلند طرفداران بیشتری دارند. این سگ ها در قیمت های مختلف به فروش می رسند برای اطلاع از این قیمت ها به فروشگاه های معتبر مراجعه نمایید.
شی هوا هوا ( سگ عروسکی )

شی هوا هوا ( سگ عروسکی )

تاریخچه سگ شی هوا هوا

شی هوا هوا جز سگ های معروف و پر طرفدار است. منشا این نژاد متعلق به شهر شی هوا هوای مکزیک در سال 1850 می باشد. این شهر هم مرز با آریزونا و تگزاس آمریکاست. به گفته برخی از محققان شی هوا هوا بر گرفته شده از نژاد تچیچی می باشد. تچیچی در قرن 2 در مکزیک می زیسته است. تچیچی ها از شی هوا هوا های امروزی بزرگ تر بوده اند و علت آن این است که شی هوا هوا با سگ های مینیاتوری چینی ترکیب شده و سایز کوچکتری پیدا کرده است. تحقیقات نشان می دهد که این نژاد در دوره اینکاها اهلی شده اند.

خرافه گویی های زیادی درباره شی هوا هوا وجود دارد. آزتک ها معتقد بودند این نژاد از قدرت ماورایی بر خوردار است و باعث کمک کردن به صاحبانشان می شوند و یا اینکه آنها روح ها را راهنمایی و محافظت می کنند. برخی معتقند که این نژاد توسط اسپانیایی ها به آمریکای جنوبی آورده شده است. در سال 1904 نژاد شی هوا هوا ( چی وا وا ) همراه با تمامی استاندارد های مختص به خود وارد کتاب AKC شد.

جالب است بدانید که در این استاندارد ها قیافه ظاهری و وزن سگ بسیار مهم است و هر چه وزن در این نژاد کمتر باشد آن سگ با ارزش تر است. کارشناسان معتقد هستند کسانی که نوع بومی این سگ را در قرن 19 به آمریکا بردند به دلیل تنوع در رنگ یا دیگر ویژگی هایش بوده است. در واقع این نژاد محبوبیت اصلی خود را به خاطر حالت مینیاتوری و عروسکی بودن بدست آورده و امرزوه رتبه شی هوا هوا در AKC ( انجمن سگ آمریکا ) 13 می باشد.

شی هوا هوا ( سگ عروسکی )

شی هوا هوا ( سگ عروسکی )

ویژگی های ظاهری سگ شی هوا هوا

  • وزن سگ نر : (1.5-6) کیلوگرم، در ماده : (1.5-6) کیلوگرم.
  • قد سگ نر : (15-23) سانتی متر، در ماده : (15-23) سانتی متر.
  • طول عمر : بین 10 تا 18 سال می باشد.
  • تنوع رنگی : در رنگ های سفید، سیاه، قرمز و آبی خاکستری دیده می شوند.
  • نوع پوشش : در دو حالت مو بلند و مو کوتاه دیده می شوند. اما هر دو گونه از نظر وراثتی با هم هیچ فرقی ندارند.
شی هوا هوا / چی وا وا ( سگ عروسکی )

شی هوا هوا / چی وا وا ( سگ عروسکی )

چگونه شی هوا هوا را آموزش دهیم

همان طور که در ابتدا هم گفتم این نژاد بسیار با هوش است و آموزش ها را به سرعت فرا می گیرد. باید از همان تولگی به سگ آموزش دهید که شما را به عنوان رهبر خود بپذیرد یا به عبارتی به او آموزش نقش آلفا دهید. آموزش های زبانی مانند بشین، دست بده یا بچرخ تاثیر خوبی روی شی هوا هوا داشته و باعث می شود با انگیزه و خوشحال این کار را انجام دهد. سعی کنید در طول روز آنها را بیکار نگذارید چون باعث کلافگی و بی حوصلگی آنها می شود. به آنها کار دهید تا هم بتوانند در طول روز انرژی خود را تخلیه کنند و هم اینکه اعتماد به نفس آنها بالا رود.

هنگامی که از خود رفتار های مخربی همچون گاز گرفتن و سر و صدای بی دلیل سر می دهند با گفتن کلمات باز دارنده ای مانند ( نه ) و ( بس کن ) او را از کارش باز دارید. این عمل باعث می شود سگ رفته رفته تن صدای شما را در شرایط مختلف تشخیص داده و دستور درست را انجام و به خاطر کار های درست و غلطش تنبیه یا تشویق شود. در هنگام آموزش شی هوا هوا (چی وا وا ) مانند هر سگ دیگر دادن غذای تشویقی به او باعث می شود که رفتار بهتری از خود نشان دهد و سریع تر یاد بگیرد.

عقیم کردن شی هوا هوا

شاید تعجب کنید اما یکی از بهترین کار برای کمک به سلامتی سگ شما عقیم کردن او می باشد و نژاد شی هوا هوا ( چی وا وا ) هم از این قضیه مستثنی نیست. در واقع منظور از عقیم کردن در آوردن تخم دان ها در گونه ماده و تخلیه بیضه ها در گونه نر است. این کار در ماده باعث کاهش خطر ابتلا به تومور های پستان، جلوگیری از بارداری ناخواسته، از بین رفتن عفونت های رحم و سرطان رحم می شود.

در نر ها هم از ایجاد اختلالات ادراری، سرطان بیضه، مشکلات پروستات و یک سری رفتار های پرخاشگرایانه جلوگیری می کند. حدودا در سن شش ماهگی با مشورت دامپزشک می توانید سگ خود را عقیم کنید.

تغذیه نژاد شی هوا هوا

شی هوا هوا جز سگ های کوچک در دنیا می باشد و تغذیه آنها نسبت به سایر سگ ها متفات است. هنگام تغذیه آنها باید بدانید که به اندازه کافی غذا دریافت می کنند یا نه، زیرا در توله سگ ها تغذیه برای رشد و در سگ های بزرگسال غذا برای دریافت انرژی روزانه و سلامتی می باشد. اگر تغذیه بیش از نیاز سگ باشد باعث چاقی او شده و به سلامتش صدمه می زند. پس سعی کنید با تغذیه درست باعث چاقی سگتان نشوید و آنها را به وزن ایده آل برسانید.

به طور کلی تغذیه وابسته به عوامل مختلفی می باشد که به شرح آنها می پردازیم. اولین مورد در تغذیه سن سگ می باشد که همان طور هم که در بالا گفتیم تغذیه سگ های بزرگسال و توله ها با هم فرق دارد. به عنوان مثال ممکن است توله سگ شی هوا هوا کالری بیشتری نسبت به یک شی هوا هوای بالغ احتیاج داشته باشد.

این نژاد به سرعت رشد می کند و در 9 ماه اول بیشترین رشد را دارند و بعد از 9 ماهگی میزان رشدش کم شده و از 9 تا 12 ماهگی تنها 450 گرم به وزن آنها اضافه می شود. پس می توان به این نتیجه رسید که یک شی هو هوای بزرگسال نسبت به وزن بدنش به کالری کمتری احتیاج دارد. البته در سگ های مسن ( 8 یا 9 سال ) نیز نیاز به کالری کمتر است زیرا آنها تمایل به ورزش و تحرک کمتری نسبت به دوره جوانی خود دارند.

دومین مورد میزان فعالیت سگ می باشد که بسیار حائز اهمیت است. در واقع هر چه سگ بیشتر فعالیت کند نیازمند کالری بیشتری می باشد. تحرک سگ ها دو نوع است نوع اول همان ورزش های ساده مانند پیاده روی می تواند باشد و نوع دوم فعالیت های شدتی مانند دویدن در دشت باز یا بازی کردن با فریزبی و حتی بدنسازی ( خاص سگ های بزرگ و گارد می باشد ) است. شی هوا هوا نیز هم هنگامی که در خانه تنها می شود به جست خیز و فعالیت مشغول شده و کالری زیادی می سوزاند.

شی هوا هوا ( چی وا وا ) در برخی موارد نسبت به سگ های دیگر فعال تر است. مورد سوم وضیعیت سلامت و بهداشت آنها می باشد که بر کالری مصرفی سگ تاثیر گذار است. به عنوان مثال یک سگ بیمار ممکن است چند روز غذا نخورد یا کم غذا بخورد باعث می شود که کالری های مورد نیازش را دریافت نکند و سریعا لاغر شود. مورد دیگر سگ های حامله می باشند که به دلیل شرایط خاصی که دارند باید کالری بیشتری مصرف کنند به خصوص در هنگام به دنیا آمدن توله زیرا آنها برای تولید شیر باید بیشتر کالری دریافت کنند.

میزان کالری دریافتی شی هوا هوا

همان طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم میزان کالری توله سگ با سگ بالغ متفاوت است. شی هوا هوا ها معمولا در 18 ماهگی بالغ می شوند. و هنگام بزرگسالی نسبت به هر پوند ( 453 گرم ) کالری کمتری نیاز دارند. نیاز سگ شی هوا هوا 40 کالری به ازای هر پوند از وزن آن ها می باشد. حال بیایید به چند مثال دیگر که رابطه وزن با کالری در آنها آمده نگاه کنیم.

2.5 پوند (1.13 کیلوگرم) = 80 تا 120 کالری
3 پوند(1.36 کیلوگرم) = 96 تا 144 کالری
3.5 پوند (1.58 کیلوگرم) = 112 تا 168 کالری
4 پوند (1.81 kg) = 128 تا 192 کالری
4.5 پوند (2.04 کیلوگرم) = 144 تا 216 کالری
5 پوند (2.26 kg) = 160 تا 240 کالری
5.5 پوند (2.49 kg) = 176 تا 264 کالری
6 پوند (2.72 کیلوگرم) = 192 تا 288 کالری
6.5 پوند (2.94 کیلوگرم) = 208 تا 312 کالری
7 پوند (3.17 کیلوگرم) = 224 تا 336 کالری
7.5 پوند (3.4 کیلوگرم) = 240 تا 360 کالری
8 پوند (3.62 کیلوگرم) = 256 تا 384 کالری
8.5 پوند  (3.85 کیلوگرم) = 272 تا 408 کالری
9 پوند (4.08 کیلوگرم) = 288 تا 432 کالری

محل نگهداری سگ شـی هوا هوا

این نژاد قابلیت سازگاری با زندگی آپارتمانی را دارد. سعی کنید آنها را در خانه تنها نگذارید زیرا کلافه و پر خاشگر می شوند و برای سرگرمی آنها از اسباب بازی هایی استفاده کنید که سخت و مقاوم باشند تا شی هوا هوا با جویدن آن ها خود را سرگرم کند. این نژاد به هیچ وجه مناسب زندگی در هوای سرد نیست و آب و هوای گرم برای آنها مناسب می باشد. نگهداری این سگ برای کسانی که اولین بار صاحب یک سگ می شوند بسیار ساده می باشد.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=19287

1 دیدگاه در “سگ شی هوا هوا ( چی وا وا ) کوچکترین نژاد سگ در جهان را بشناسیم

  1. رها گفت:

    من یک دختر 10 ساله دارم و یک سگ شی هواهوا سگ هم عاشق او هستش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =