شناخت نژاد های سگ

سگ نژاد شی هوا هوا ( چی وا وا )

سگ نژاد شی هوا هوا ( چی وا وا )
4.4/5 - (22 امتیاز)

شی هوا هوا سگی چابک و کوچک است او علاقه زیادی به ورزش داردو باید روزانه فعالیت بدنی داشته باشد. این سگ را می توان در خانه نگهداری کرد.

شی هوا هوا در رنگ ها و اندازه های متنوعی موجود است. او سگی مردمی با ارتباط عمومی قوی است. یکی از 10 نژاد نخست پیشنهاد شده در بین سگ هاست.

بررسی نموداری نژاد شی هوا هوا

سازگاری :

سازگاری با زندگی در آپارتمان
مناسب بودن برای تازه کارها
میزان حساسیت در برابر محیط اطراف
تحمل تنهایی
تحمل هوای سرد
تحمل هوای گرم

سلامت و بهداشت :

ریزش مو
کف کردن دهان
آرامش در هنگام رسیدگی و اصلاح
مقاومت در برابر بیماری
پتانسیل افزایش وزن
سایز

قابلیت آموزش :

سادگی آموزش
هوش
پتانسیل گاز زدن
تمایل برای شکار
گرایش به پارس یا زوزه کردن
پتانسیل ولگردی

دوستی :

عکس العمل در برابر آشنایان
رفتار دوستانه با بچه ها
رفتار دوستانه با سگ ها
رفتار دوستانه مقابل غریبه ها

نیاز های ورزشی :

میزان انرژی
میزان قدرت
نیاز به ورزش
پتانسیل بازیگوشی
شی هوا هوا Chihuahua

دانستنی های نژاد

  • شی وا وا به طور معول زیاد عمر می کند و در صورت مراقبت عمر او تا 18 سال نیز می رسد.
  • توله مادری را انتخاب کنید که از نظر بیماری های قلبی و ژنتیکی بررسی شده باشد و دارای کارت سلامت باشد.
  • این سگ به علت جثه ی کوچکی که دارد می تواند به راحتی طعمه پرندگان بزرگ تر مانند شاهین و پرندگان شکاری و شغال و سگ های بزرگ تر شوند.
  • شی هوا هوا بسیار سرمایی است و از جمله مشکلاتی که می تواند برای او پیش بیاید این است که دچار سرما و لرز شود. برای حفاظت از او می توانید از لباس های گرم و ژاکت استفاده کنید.
  • این سگ چنانچه  از کودکی مورد آموزش قرار نگرفته باشد می تواند رفتاری نادرست و غیر صمیمی با دیگر سگ ها داشته باشد. او علاقه زیادی به دنبال کردن سگ های دیگر دارد و اگر با سگی بزرگت که حالت تهاجم و دفاعی دارد رو به رو شود می تواند مشکل ساز باشد.
  • این سگ انتخاب خوبی برای دوستی و بازی با کودکان است اما در عین حال می تواند ضعیف باشد و از سوی کودکان مورد آزار قرار گیرد. پرورش دهندگان این نوع سگ به فروش توله های زیر 8  سال علاقه بیشتری نشان می دهند.
  • اگر قصد خرید دارید توله ای را انتخاب کنید که در خانواده و کنار تعداد افراد زیاد پرورش یافته باشد. او می تواند با غریبه ها راحت تر باشد.
  • آنها به 20 الی 30 دقیقه فعالیت و بازی در طول روز نیاز دارند. بر فعالیت های او به ویژه زمانی که لباسی به تن ندارد نظارت کنید.
  • مساله دیگری که در ارتباط با این سگ ها حائز اهمیت است پرخواری آنها می تواند باشد به ویژه زمانیکه رژم نادرستی از نظر غذایی داشته باشند. آنها هنگام خستگی نا آرام و تخریب کننده می توانند باشند.
  • موم گوش و همچنین خشکی آن می تواند سبب آسیب به گوش شی هوا هوا باشد.
  • برای خرید توله به مراکز معتبر و پرورش دهندگان حرفه ای مراجعه نمایید و توله ای را انتخاب نمایید که از نظر بیماری های ژنتیکی مورد آزمایش قرار گرفته باشد. مطمئن شوید که از روی صداهایشان نیز مورد بررسی قرار گرفته اند.
  • سگ های شی هوا هوا با موی بلند طرفداران بیشتری دارند. این سگ ها در قیمت های مختلف به فروش می رسند برای اطلاع از این قیمت ها به فروشگاه های معتبر مراجعه نمایید.

ابعاد و وزن

وزن سگ نر : (1.5-6) کیلوگرم.

در ماده : (1.5-6) کیلوگرم.

قد سگ نر : (15-23) سانتی متر.

در ماده : (15-23) سانتی متر.

گالری عکس

شی هوا هوا Chihuahua

بهداشت و بیماری

سگ های نژاد شی وا وا عموما سالم هستند اما مانند دیگر نژاد ها ممکن است دچار مشکلات و عوارضی شوند که باید راجب ابن مشکلات اطلاعاتی در دست داشته باشید.

  • تنگی ریوی: این بیماری سبب انسداد عروق خونی منشاب  شده از قلب به دریچه ریوی می شود که نوعی بیماری مادرزادی است. این بیماری سبب نارسایی و بزرگ شدن قلب سگ می شود. در مرحل اولیه بیماری که انسداد کم است نیازی به درمان نیست اما در مواردی که انسداد شدید است درمان جراحی پیشنهاد شده که بسته به محل انسداد روش های گوناگونی دارد.
  • در رفتگی کشکک: این بیماری در سگ های کوچتک تر عمومیت بیشتری دارد.کشکک دارای سه بخش درشت نی استخوان ران و پلاتا یا همان کشکک است که زمانیکه اتصال این سه به خوبی بهم انجام نشده باشد این بیماری عارض می شود. این بیماری ممکن است در بدو تولد ایجاد شود اما تا سنین بالاتر قابل رویت نیست. همچنین در رفته گی هایی که در اثر مالش ایجاد می شوند سبب متورم شدن مفاصل و ایجا بیماری  دژنراتیو مفصل می شود. در دررفته گی های شدید درمان جراحی برای ترمیم مفاصل توصیه می شود.
  • نقص قلبی: یکی از متداول ترین بیماری ها در خصوص سگ های این نژاد تنگی دریچه راست قلب است که قلب را از ریه جدا می کند. سگی که به این بیماری مبتلا است دارای یک سوفل است که می تواند نشان دهنده بیماری قلبی باشد. سوفل یک اختلاع در جریان خون بوده که توسط دریچه قلب ایجاد می شود و در دو درجه یکی با صدای خیلی بلند و دیگری باصدایی کوتاه تر و نرم تر رتبه بندی می شود.
  • نای فرو: نوعی بیماری مادرزاد است که در اثر بلع سریع هوا ریه ها پهن شده و ورود هوا به ریه ها را دچار مشکل می کند.
  • گسترش فونتانل: این سگ در هنگام دنیا آمدن ، قسمت نرمی روی سر خود دارد که با بالارفتن سن این ناحیه سفت می شود که در مواردی ممکن است به همان نرمی باقی بماند که با وارد آمدن ضربه به سر ممکن است سگ بمیرد.
  • لرز: اتفاقی رایج و معمولی برای این سگ است معمولا زمانیکه این سگ دچار هیجان شده و یا در معرض سرما قرار می گیرد ممکن است لرز کند.
  • هیدروسفالی: در نتیجه نقص مادرزادی تروما و یا انسداد مایع مغزی نخاعی (CSF) سبب وارد آمدن فشار به مغز می شود. هیچ درمانی برای این بیماری کشف نشده اما گاهی استروئیدها می توانند به کاهش عوارض این بیماری کمک کنند. این بیماری از طریق سنوگرافی قابل تشخیص است.
  • هیپوگلیسمی: افت قند خون عارضه ایست که تمامی توله های این نژاد درگیر آن هستند. این بیماری در مراحل اولیه به راحتی درمان می شود اما درصورت عدم رسیدگی به موقع درمان آن سخت و زمانبر است. این بیماری را ممکن است با بیماری های دیگری همچون هپاتیت ویروسی و یا انسفالیت اشتباه بگیرند زیرا علائم مشابهی دارند. از پرورش دهندگان این سگ ها باید راجب به انجام آزمایشات در خصوص این بیماری سوال کرد. توله هایی که به این بیماری دچار هستند ممکن است دچار لرز شوند که در صورت ادامه این امر ممکن است تشنج کرده و به کما بروند. اگر با چنین وضعی روبه رو شدید بلافاصله مقداری عسل زیر زبان او قرار داده و او راسریع به نزد دامپزشک ببرید. این اتفاقات زمانی رخ میدهد که توله این نژاد زخیره کافی چربی نداشته باشد تا در زمان استرس گلوکز و قند کافی را به مصرف برساند. اگر توله شی هوا هوا دچار علائمی همچون لنگش شد و یا زبان و لثه او آبی رنگ شد باید فورا اقدام کرد.

تغذیه

1.2 تا 1.4 پیمانه مواد غذایی مفید و مغذی به صورت دو وعده غذایی در روز برای شی هوا هوا پیشنهاد می شود. میزان غذایی که سگ میخورد بسته به میزان فعالیت فیزیک و ساختار و سوخت ساز اوست. قطعا سگی که فعالیت بیشتری دارد به غذای بیشتری نسبت به سگ های گوشه گیر نیاز دارند. به جای اینکه همیشه غذا در دسترس سگتان باشد بهتر است غذاهای مغذی تر را با میزان کالری بیشتر در دو وعده به آنها بخورانید.

شی هواهوا Chihuahua

رسیدگی و آراستن

موهای شی هوا هوا به دو صورت صاف و بلند رویش می کند. پوست بدن این سگ ها براق و صاف است و در نزدیکی گردن موهای ضخیم تری دارد. موهای سرو گوش اش نازک تر است و دمی خزدار دارد. او موهای زخیمی بروی پاها و گردن خود دارد و پاهای عقبی اش موهای بلندی دارد که مانند شلوار است. موی بدن این سگ تقریبا صاف است اما در مواردی کمی تاب هم خواهد داشت در نزدیگی گوش مو دارند و موهای دم او پرتر و بلند تر از سایر نواحی است.

این نژاد سگ رنگ های متنوعی می تواند داشته باشد از سیاه و سفید گرفته تا حنایی شکلاتی خاکستری و نقره ای. او را می توان در ترکیب رنگ هایی مانند شکلاتی به همراه سیاه و سفید و یا آبی با قهوه ای مایل به زرد و سقید و یا خال خال و راه راه می توان یافت. در پوشش آنها سایه هایی نیز می توان مشاهده کرد. این سگ بسیار به شست و شو نظافت اهمیت می دهد و نظافت او بیش از چند دقیقه در هفته به طول نمی انجامد. برای برس کشدن موهای او از شانه های دندانه ریز استفاده کنید تا موهای مرده و زاید او را از بین ببرد. اگر او را مرتب شانه کنید به یک بماه یا دو ماه یک بار حمام نیاز خواهد داشت و برای اینکه پوست و موی او خشک نشود از شامپوهای فرموله و مخصوص استفاده نمایید.

یک بار در هفته گوش های سگ را از نظر وجود قرمزی ویا بوی بد بررسی کنید این علائم نشان دهنده وجود عفونت است. برای پاکسازی گوش او از مقداری پنبه مرطوب و آغشته به PH متعادل استفاده کنید. برای این کار تنها پاکسازی گوش خارجی کافیست و لازم نسیت چیزی را به گوش میانی او فربرده و از این کار جدا خودداری نمایید. در صورتیکه گوشش خسک بود آنرا با روغن بچه و یا روغن نارگیل چرب نمایید.

بعضی از این سگ ها می توانند قطرات اشکی را در زیر چشمان خود بیابند شما می تواند آنها با دقت پاکسازی نموده و از بین ببرید.

یک الی دو بار در ماه اقدام به کوتاه کردن ناخن های شی هوا هوا نمایید. اگر صدای جیرجیر ناخن هایش برروی زمین را میشنوید آنها را حتما کوتاه کنید تا از آسیب رساندن به شما هنگامیکه میخواهد به آغوش شما بیاید جلوگیری شود. در ناخن پاهای این سگ رگ های خونی بسیاری وجود دارد که اگر آنها را زیاد کوتاه کنید ممکن است سبب خونریزی در آن ناحیه شود. با این کار ممکن است برای دفعات بعدی که می خواهید ناخن هایش را کوتاه کنید با شما همکاری نکند. بنابراین در این مورد با یک دامپزشک مشورت کنید. این سگ ها نسبت به پنجه های پاهای خود بسیار حساس هستند بنابراین پنجه های آنها را مرتبا بررسی کنید. عادات سگ خود را باید از هنگامیکه توله است تغییر دهید. همیشه داخل دهان و گوش او را بررسی نمایید.

همانطور که به نظافت او می پردازید او را از نظر وجود قرمزی خارش التهاب و یا حساسیت به لمس نیز بررسی کنید. بینی گوش چشم و دهان او را مرتبا بررسی کنید. چشم های او باید بدون هیچگونه قرمزی و یا ترشحی باشد.

محل نگهداری

چی وا وا می تواند گزینه های مناسبی برای زندگی در آپارتمان باشد. اما باید به میزان کافی در روز فعالیت داشته باشند که یک حیاط و یا تراس کوچک در منزل برای این امر مناسب است.

سازگاری

شی هوا هوا به علت جثه کوچکی که دارد برای زندگی در خانواده هایی که کودکان خردسال دارند مناسب نیست. زیرا هردوی آنها می توانند به هم آسیب برسانند. این سگ ها برای خانواده های که کودکانشان بزرگ تر هستند و درک درستی از چگونگی رفتار با این سگ ها را دارند می تواند بسیار مناسب باشد. آنها کودکان را دوست دارند. باید چگونگی لمس و برخورد با این سگ هارا به کودکانتان آموزش دهید و هرگز به کودکانتان اجازه ندهید که در حین بازی برای این سگ ها غذا ببرند. همچنین باید مراقب هر دوی آنها باشد تا از گاز گرفتن یا کشیدن گوش و دم آنها خودداری شود. این سگ ها از تنهایی بیزارند.

این سگ ها را باید از سنین پائین با کودکان آشنا کرد و از تعامل آنها با کودکان مطمئن شد حتی اگر در خانواده ای زندگی می کنند که کودک ندارد. در غیر این صورت در مواجه با کودکان ممکن است دچار ترس و نگرانی شود.

این سگ های ریز جثه می توانند رهبری عده ای از سگ ها حتی آنهایی که از خودشانم بزرگتر هستند را برعهده گیرند و برحسب آن ممکن است دچار مشکلاتی شوند. آنها اگر آموزش دیده باشند می توانند تعامل و دوستی خوبی با دیگر حیوانات خانگی داشته باشند.

ویدئو ها :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=16110

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + 1 =