آب شور

غذا ی مرجان ها، شقایق ها و سایر بی مهرگان

مرجان
4.5/5 - (6 امتیاز)

مرجان ها و شقایق ها نیز مانند ماهی ها و سایر بی مهرگان نیاز به غذا دارند. در بازار انواع غذاهای مخصوص مرجان ها و بی مهرگان وجود دارند که برخی از آنها به عنوان غذای کامل شناخته می شوند در ادامه ی مطلب به بررسی غذای این گروه از بی مهرگان می پردازیم.

مرجان ها از نظر نحوه ی تغذیه به دو گروه تقسیم می شوند

1-مرجان های هم زیست با جلبک های زئوگزانتلا که به نام مرجانهای هرماتیپیک شناخته می شوند. بیشتر مرجانهای نرم و سخت جزء این گروه از مرجانها محسوب می شوند. این دسته از مرجان ها نیز غذای موردنیاز خود را از دو طریق بدست می آورند:

روش تغذیه اوتوتروفیک در مرجان ها (Autotrophic)

در این روش مرجان ها تقریبا 80 درصد از انرژی موردنیاز خود را از انرژی حاصل از انجام عمل فتوسنتز جلبک های زئوگزانتلا بدست می آورند، بنابراین به نور مناسب نیاز دارند.

روش تغذیه هتروتروفیک در مرجان ها (Hetrotrophic)

علیرغم این که این دسته از مرجانها 80 درصد از انرژی موردنیاز خود را از روش اوتوتروفیک بدست می آورند اما به تغذیه از روش های دیگر نیز نیاز دارند که به مجموع این روشها هتروتروفیک می گویند.

در این روش مرجان ها از طریق فیلتر نمودن آب آکواریوم، شکار زئوپلانکتون ها با استفاده از پولیپ ها و تغذیه از مواد معلق آب سایر نیازمندی های خود را بدست می آورند.

2-مرجان هایی که فاقد جلبک های زئوگزانتلا در بافت بدن خود هستند و با نام اهرماتیپیک شناخته می شوند. این دسته از مرجان ها به دلیل عدم امکان تامین غذا از طریق اوتوتروفیک به دلیل عدم همزیستی با جلبک های زئوگزانتلا فقط می توانند بصورت هتروتروفیک نیازهای تغذیه ای خود را برطرف کنند که به همین دلیل نیاز به میزان زیادی غذا دارند.

بنابراین نگهداری آنها کمی سخت به نظر میرسد و نیاز به تغذیه ی روزانه دارند. برخی گرگانیاها و مرجان تیوباسترا نمونه هایی از این دسته هستند.

باتوجه به موارد فوق تامین غذای موردنیاز مرجان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است به ویژه اگر در آکواریوم خود از نوع مرجانهای هم زیست با جلبک های زئوگزانتلا و همچنین مرجان های فاقد جلبک بصورت همزمان نگهداری می کنید.

در بازار انواع غذاهای مخصوص مرجان ها و بی مهرگان وجود دارند که برخی از آنها به عنوان غذای کامل شناخته می شوند زیرا در ترکیبات خود از غذاهای مختلف به همراه آمینواسیدهای ضروری و ویتامین ها سود می برند.

برای آکواریوم مرجانی خود یک غذای کامل به همراه یک یا دو غذای مکمل مانند فیتوپلانکتون و زئوپلانکتون تهیه نمایید. بهترین زمان برای غذادهی به مرجانها هنگام شب و یک ساعت پس از خاموش شدن لامپ های آکواریوم می باشد. مرجانها در طول روز جهت جذب نور بیشتر و تامین انرژی، بافت بدن خود را گسترش می دهند و شاخک های چسبنده ی خود را جمع می کنند.

مرجان

به همین دلیل غذادهی به آنها در طول ساعات روزانه نمی تواند چندان مفید باشد اما با خاموش شدن لامپ های آکواریوم بافت بدن مرجان ها کاملا جمع میشود و شاخک های چسبنده ی آنها گسترش می یابد تا باقی مانده ی نیازهای انرژی خود را از طریق شکار میکروارگانیسم ها و مواد معلق آب تامین نمایند، به همین دلیل این زمان بهترین فرصت برای غذادهی به آنها می باشد.

جهت تغذیه ی مرجان ها به نکات زیر توجه نمایید

سعی کنید به مرجانهای خود هر روز و به میزان مناسب غذادهی کنید و در هر بار از غذاهای متنوع استفاده نمایید.

بهترین حالت غذا دهی استفاده از سرنگ و ریختن غذا بصورت مستقیم بر روی مرجان می باشد.

به هنگام غذادهی سیستم فیلتراسیون و اسکیمر را به مدت 20 دقیقه خاموش نمایید. در صورت تمایل به ریختن غذا به صورت مستقیم بر روی مرجانها باید موج سازها را نیز خاموش کنید تا مرجان ها فرصت تغذیه داشته باشند.

در صورت عدم تمایل به غذادهی مستقیم به مرجانها، نیازی به خاموش کردن موج سازها نخواهد بود و بهتر است غذا را در مقابل موج ساز بریزید تا متوسط موج ساز به تمام نقاط آکواریوم انتقال یابد.

بیشتر مرجانها به ویژه مرجانهای دارای دهان بزرگ مانند مرجان حبابی (بابل) و الگانس قادر به شکار آرتمیای تازه هچ شده و تغذیه از گوشت میگو نیز می باشند. بنابراین می توانید هر هفته یک مرتبه از این غذاها در میان وعده های غذایی آنها بگنجانید.

مرجان

در برخی مواقع میزان غذایی که باید در اختیار مرجانها قرار دهید به اندازه ای نیست که بتوانید آن را بصورت مستقیم و بر روی تک تک مرجانها بریزید در این حالت مقدار مناسب از غذای مرجان را به داخل ظرف کوچکی بریزید و مقداری از آب آکواریوم را به آن اضافه کنید تا حجم غذا افزایش یابد و سپس با استفاده از سرنگ و در چند مرحله به غذادهی مرجانها بپردازید.

از ریخته شدن آب آکواریوم به داخل بطری غذای مرجان ها، حتی یک قطره، جدا بپرهیزید زیرا موجب فاسد شدن آن میشود.

برای این منظور می توانید میزان غذای موردنظر را در ابتدا با استفاده از یک سرنگ به داخل ظرفی کوچک بریزید و سپس به داخل آکواریوم انتقال دهید. از قرار دادن سرنگ یا هر وسیله ی دیگری که ممکن است به آب آغشته باشد در داخل بطری خودداری کنید.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=2825

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + یازده =