شناخت ماهی آب شور

ماهی راس کوریس قرمز

راس کوریس
1.3/5 - (3 امتیاز)

ماهی راس کوریس قرمز در تپه های مرجانی زندگی می کند. این ماهی گزینه مناسبی برای نگهداری است و به فضای کافی و عمیق برای شنا کردن نیازمند است.

رژیم غذایی :

گوشتخوار

فرم رنگی :

سیاه، آبی، سبز، نارنجی، قرمز، سقید و زرد

مناسب برای پاکسازی :

خیر

مبدا :

آب های استوایی هند و اقیانوس آرام و هاوایی تا دریای سرخ

سمی :

خیر

دمای مناسب آب :

22 – 25 درجه سانتیگراد

PH مناسب آب :

8.1 الی 8.4

شوری مناسب آب :

1.020 – 1.025

نام علمی :

Coris gaimard

نام انگلیسی :

Coris Wrasse

خانواده گونه :

Labridae

ســـطــح نگهــــداری :

متوسط

مناسب برای آکواریوم های مرجانی :

با احتیاط

رفتار :

نیمه مهاجم

مناسب برای تازه کارها :

بلی

حداکثر اندازه :

40 سانتی متر

معرفی :

راس کوریس قرمز در تپه های مرجانی زندگی می کند و در مناطقی که تپه مرجانی با شن و ماسه، خرده ها و تکه های مرجانی همراه باشد، در عمق ا تا ۵۰ متری آب وجود دارد. با وجود این که ماهی های این گونه امکان رشد تا ۴۰ سانتی متر رشد را دارند، بیشتر آنها بیش از ۲۰ سانتی متر رشد نمی کنند. طول بدن این ماهی ها در آکواریوم به ندرت به بیش از ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر می رسد.

راس کوریس قرمز به آکواریوم ۴۷۳ لیتری یا بزرگتر با بستر شنی دست کم با ضخامت ۵ سانتی متر نیاز دارد تا از این بستر برای نقب زدن و خوابیدن و یا پنهان شدن در زمان احساس خطر استفاده کند. راس کوریس قرمز را در بسترهایی متشکل از مرجان های شکسته شده یا امثال آن نگهداری نکنید چرا که احتمال زنده ماندن در چنین بسترهایی بسیار کم است. این ماهی ها زمانی که کوچک هستند تقریبا با هر ماهی که آنها را نخورد قابل نگهداری هستند، اما پس از بلوغ بسیار خطرناک می شوند و نباید آنها را با بی مهرگان نگه داشت.

ماهی های راس کوریس جوان به صورت گروهی اما ماهی های بالغ تنها زندگی می کنند . این ماهی به صورت معمول در همه قسمت های آکواریوم شنا می کند اما بیشتر نزدیک به کف آب باقی می ماند. راس کوریس قرمز را بهتر است به تنهایی در آکواریوم نگاه داشت.

ماهی راس کوریس قرمز جوان به عنوان نظافتچی نیمه وقت در آکواریوم فعالیت می کند و انگل ها و بافت های مرده را از میزبان ها جدا می کند و ممکن است در طبیعت و اسارت توسط این میزبان ها خورده شود. به همین دلیل، درصورتی که آن را با باس های بزرگ، ماهی های بادکنکی ، مارماهی ها و سایر ماهی های بزرگ نگهداری می کنید، بداند که احتمال خورده شدن آن ها وجود دارد.

شرایط نگهداری :

ماهی راس کوریس قرمز معمولا در مناطق آفتابی زندگی می کند و به همین دلیل در آکواریوم نیازمند به نور زیاد است. بررسی های مربوط به کیفیت آب برای این ماهی کم هستند. راس کوریس قرمز در برابر پارامترهای نرمال مقاوم می باشند، عدم وجود آمونیاک و نیتریت یا مقدار کم آنها و مقدار کم نیترات برای این ماهی کافی است.

اندازه فیلتر آکواریوم باید بسیار بزرگ باشد. راس کوریس قرمز نه تنها زیاد تغذیه می کند، بلکه مدام در حال کندن بستر و زیر سنگ های کوچک است که مطنبق بر رفتار آنها در زیستگاه طبیعی است. بنابراین وجود فیلتر خارجی دارای قدرت گردش زیاد ضروری خواهد بود.

توجه به دو نکته دیگر در نگهداری این ماهی ضروری است: تزیینات آکواریومی و بیرون پریدن ماهی ها. راس کوریس قرمز به بستر شنی، فضای شنای کافی و پوشش سنگی نیازمند است. از اشیای سنگین که ممکن است به دلیل کندن ماهی به آسانی برگردند، استفاده نکنید. قسمت بالای آکواریوم را به خوبی ببندید، به خصوص زمانی که آن ها را برای اولین بار به آکواریوم وارد می کنید، چرا که راس کوریس قرمز ممکن است بلافاصله به بیرون بپرد.

تولید مثل و دوره های زندگی :

راس کوریس قرمز در گذر زمان دچار تغییرات رنگی و ساختاری چشمگیری می گردد. راس کوریس های جوان بدن قرمز متمایل به نارنجی با لکه های زین شکل در بدن دارند. این ماهی های جوان در مرحله بعد زندگی خود، تبدیل به ماده های فاز ابتدایی با بدن سبز متمایل به آبی، دم زرد و لکه های آبی درخشان در انتهای بدن می شوند. پس از مدتی با رشد و عدم وجود نر کافی، برخی از ماهی های ماده به نرهای فاز پایانی تبدیل خواهند شد. نرها معمولا تیره تر با نوارهای عمودی سبز کمرنگ بر روی پهلوهای خود هستند.

بر اساس ماه، موج ها و دمای آب، این گونه در فاصله چند تا چندین متری کف تپه مرجانی تخم ریزی می نماید. این ماهی های راس کوریس قرمز در اسارت زاد و ولد نخواهند کرد.

تغذیه :

در طبیعت غذای راس کوریس قرمز عموما نرم تنان و خرچنگ ها هستند. این ماهی ها تا حدی تهاجمی هستند که حتی به انگشتان شما درصورتی که حواس خود را جمع نکنید ممکن است حمله کنند. از وجود غذای کافی برای سایر ماهی ها مطمئن شوید. بهتر باشد همزمان در دو سر آکواریوم غذا بریزید.غذاهای راس کوریس قرمز باید شامل میگو Mysis یخ زده غنی شده با ویتامین، میگو دریایی brine غنی شده با ویتامین و دیگر غذاهای گوشتی همراه با پولکی های دریایی با کیفیت بالا باشد. این ماهی ها باید دست کم دو بار در روز تغذیه شود. به راس کوریس های جوان چندین بار در روز غذا دهید. غذای آن ها را با میگو دریایی زنده یا یخ زده و یا سایر غذاهای پروتئینی آغاز نمایید.

بهتر این است که از ماهی های غذایی مثل گلدفیش، گوپی ها و … برای تغذیه آنها استفاده نکنید تا در هزینه و زحمت مورد نیاز برای آنها صرفه جویی کنید، و نیز این غذاها باعث ایجاد مشکلات رفتاری در آنها می شود ( آنها را بسیار بدجنس می کند ).

بیماری :

ماهی های راس کوریس قرمز به بیماری های تک سلولی های خاص ماهی های دریایی گرمسیری، مثل Cryptocaryoniasis و Oodiniumiasis مبتلا می شوند. از آنجا که این ماهی ها به درمان های آماده برای این بیماری ها علاقه زیادی ندارند بهتر این است که از اقدامات پیشگیرانه مثل قرنطینه ی آنها و کیفیت آب بالا استفاده شود.

نکته :

حمل و نقل راس کوریس قرمز معمولا به خوبی انجام نمی شودد، بنابراین از خرید ماهی های بالغ زیبایی که به تازگی رسیده اند خودداری کنید. ابتدا صبر کنید تا ببینید چگونه عمل می کند. آیا آن ماهی ها به خوبی با اسارت پس از حمل و نقل کنار می آیند یا خیر. نگهداشتن ماهی های راس کوریس قرمز جوان از نگهداری ماهی های بالغ سخت تر خواهد بود. این ماهی ها در اسارت متولد نشده اند.

بالاترین میزان آسیب دیدگی ماهی ها ناشی نگهداری نامناسب آنها است. برای جابجایی از توری های نرم استفاده کرده و آنها را با احتیاط در دستان خود نگه دارید. بهتر این است که از گرفتن آنها با تورخودداری کنید، مگر اینکه مجبور به این کار شوید. علایم نگهداری نامناسب به سختی قابل تشخیص هستند. پارگی در قسمت دهان، جراحت دیدن بدن و پوسته های باله ای شکسته شده ممکن است قابل تشخیص باشند اما آسیب دیدگی های درونی را به سختی می توان شناسایی کرد.

محصولات مرتبط :

گالری تصاویر :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=10172

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 8 =