سلامت و بهداشت سگ

مراقبت های بهداشتی سگ و چند نکته کلیدی در این رابطه (بخش 1)

مراقبت های بهداشتی سگ و چند نکته کلیدی در این رابطه (بخش اول)
3.4/5 - (7 امتیاز)

مراقبت های بهداشتی سگ شامل برطرف کردن نیازهای روزانه این حیوانات همچون شانه کردن و برس کشیدن می باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

تمامی سگ ها نیاز روزانه به شانه کردن پوشش خارجی موهای خود دارند انجام این عمل باعث بهبود وضع پوشش ظاهری حیوان ، به خصوص در نژاد های دارای موهای بلند خواهد شد در نژادهای دارای پوشش پرپشت و موهای بلند و یا مجعد انجام ان عمل بیشتر روزانه ضرورت دارد .

یکی از مشکلات روزمره صاحبان سگ ریختن موهای زائد روزانه در روی فرش ، موکت و تمام اسباب خانه می باشد . در صورتی که با شانه کردن روزانه نه تنها می توانید ریزش موهای زائد را در سگ های خود مرتفع کنید بلکه خود شانه کردن و برس زدن به پوشش خارجی سطح بدن سگ باعث شادابی و افزایش سیستم گردش خون در پوست شده و بدین طریق مشکل ریزش مو را می توان در سگ شما مرتفع ساخت .

مراقبت های بهداشتی سگ و رسیدگی به پوشش و وضعیت موها

البته بایستی به این نکته توجه داشته باشید که تمام سگ ها در طی دو فصل بهار و پاییز در سال ، دچار ریزش مو به طور طبیعی خواهند شد این موضوع هیچگونه ارتباط با ریزش موهای زائد نخواهد داشت و فقط در تمام سال ، دو بار ایجاد می گردد .

مشخصات این گونه موها کاملا متفاوت از موهای زائد بوده اغلب به صورت کرک ، انبوه ناهموار در سطح پوست بخ خصوص در نواحی پشت بدن حیوان ظاهر می شود که با برس زدن روزانه در طی یک مدت کوتاه (4-6 ) هفته ، می توان موها را از سطح پوشش خارجی بدن خارج کرد .

باید به این نکته توجه داشت که اغلب ریزش مو در سگ ، ممکن است بر اثر یک سلسه بیماری های گوارشی و یا در اثر اختلالات در تعادل هورمن های جنسی در حیوان ظاهر شود در این صورت با مراجعه به دامپزشک و شکایت ناشی از ریزش مو با توجه به شانه و برس زدن مرتب ، علت ریزش مو را دامپزشک می تواند جستجو کند .

یکی از موارد رریزش مو بطور مکرر در حیوان ، اشکالات ناشی از تغذیه نا صحیح در حیوان بوده که باعث می شود دفع حیوان همیشه حالت سفت و سخت داشته باشد و انجام عمل دفع در حیوان با مشکل رو به رو شود به طوری که گاهی حیوان از انجام دفع روزانه ، به علت یبوست و سفتی و سختی زیاد ناشی از تغذیه نامنتاسب و بد صرف نظر کرده و ریزش مو را در دراز مدت در حیوان به وجود می آورد .

رسیدگی به پوست و مو (مراقیت های بهداشتی سگ)

رسیدگی به پوست و مو (مراقیت های بهداشتی سگ)

البته مصرف شامپوهای نا مناسب که قدرت قلیایی زیادی داشته و اختلالات پوستی ، بیماری های قارچی ، به خصوص انگل های خارجی نظیر جرب و آلودگی های انگلی داخلی ، همه از عوامل است که باعث ریزش مو در حیوان می گردد .

امروزه ریزش مو در سگ به صورت پاتولوژیک ( مرضی ) با عوامل متعددی همراه است که تحت عنوان سندرم ریزش مو مطرح است . لازم است دامپزشک با انجام آزمایشات خونی ، سرمی ، و آزمایش مدفوع و ارزیابی فاکتور های به دست آمده ، پی به وجودکمبود یا اختلالات آن ببرد .

در این جا لازم است به این نکته اشاره کرد کمبود ویتامین های گروه B کمپلکس و ویتامین های محلول در چربی و کمبود مواد معدنی ( مینرالها ) از عواملی هستند که گاهی قبل از انجام آزمایشات خون به صورت علامتی می تواند در جهت روند بهبودی و جلوگیری از ریزش مو در سگ ها مورد استفاده قرار داد .

توصیه می شود برس و شانه زدن ، را بهتر است از همان دوران تولگی در حیوان انجام داد تا به تدریجح حیوان به آن عادت کند و در آینده انجام این کار حیوان را مضطرب و آشفته نکرده بلکه با انجام این کار از آن لذت هم ببرد .

مراقبت های بهداشتی سگ برای آنهایی که دارای موهای کوتاه بوده معمولا استفاده از یک برس با پرز های نسبتا محکم کفایت می کند با انجام برس زدم موهای مرده و زائد و حذف پوشش بدن درخشنده و براق شده مخصوصا اگر از شامپو های مناسب استفاده شود باعث ایجاد یک نوع درخشندگی و تلالو خاص به پوشش بدن حیوان می دهد که حاکی از سلامتی و تغذیه مناسب در حیوان قلمداد می شود .

همان طور که اشاره شد فصل مو ریزی در دو فصل در حیوان بروز می کند این دو فصل بهار و پاییز بوده و معمولا به مدت ( 4 تا 6 ) هفته ممکن است به طول انجامد و در طی آن موهای قدیمی می ریزنند و پوشش جدیددر عرض 4 تا 6 هفته جایگزین خواهد شد .

لازم است در فصل موریزی ، روزانه پوشش خارجی موهای سگ را شانه و برس زده تا مانع از پخش و پراکنده شدن موهای زائد در فضا و محوطه داخل آپارتمان گردد در صورت طولانی شدن ریزش مو لازم است به این نکته توجه کنید که شاید علت آن در اثر شستشوی بیش از حد و یا مصرف شامپو ها ی غیر اختصاصی برای سگ باشد .

در این گونه موارد شما اغلب شاهد وجود شوره و خشکی پوست در حیوان خواهید شد .البته وجود شوره به میزان بسیار کم و ناچیز در سگ طبیعی بوده و باید توجه داشت بیشتر کسانی که به موی سگ حساسیت دارند وجود شوره ها و سبوره های موجود در انبوه موه های سگ بوده که باعث ایجاد حساسیت در افراد و بچه ها می گردد..

در مواقع شانه کردن تنها اکتفا به برس و شانه کردن حیوان خود اکتفا نکنید بلکه حیوان را باید به خوبی هم تیمار کرده و این کار را با حوصله باید انجام داده و سعی کرد عمل شانه کردن را تا عمق موهای بدن حیوان پیش  برده و تنها به یک شانه کردن سطحی بسنه نکنید . روزانه حداقل به مدت 10 تا 15 دقیقه وقت خود را اختصاص به شانه کردن و برس زدن حیوان خود کنید .

در صورتی که از شانه کردن روزانه و برس زدن به حیوان خود داری کنید بعد از مدتی متوجه وجود گره های موئی انبوه در موهای سگ خود خواهید شد . در چنین مواردی با استفاده از یک قیچی معمولی نوک تیز می توانید گره ها را انبوه موخارج کرده ، هرچند ممکن است برای مدتی آثار برداشت مو در سطح پوشش بدن سگ ، نمایان گردد . ولی این زمان گذرا بوده و به زودی شاهد رشد و رویش مجدد موها خواهید شد .

امکان لین که برداشت گره های مو در حیوان با ایجاد درد همراه باشد وجود دارد . بنابراین لازم است حیوان را با استفاده از داروهای آرام بخش خوراکی در شرایطی قرار دهید که امکان این کار برای شما فراهم شود قرص های آرام بخش  را با مراجعه به دکتر دامپزشک از او بخواهید برای سگ شما تجویز کند .

در صورتی که برداشت گره های مو در حیوان در اثر کشیدن با درد همراه باشد ، احتملا درد ایجاد شده در حیوان باعث می گردد در موارد بعدی از انجام شانه و برس زدن خوددداری کند .

اصولا بعضی از نژاد سگ ها دارای موهای بلند و رشد موها خیلی سریع در آن ها انجام می گیرد بنابراین لازم است برای مراقبت های بهداشتی سگ هایی اینچنین سالی یکی دو بار موهای حیوان را کوتاه نموده مخصوصا در فصل تابستان به علت هوای گرم ، سگ اغلب احساس گرمای بیش از حد کرده و او را ناراحت می کند .

به طوری که گاهی حیوان را کلافه کرده و احسای بدی به او دست می دهد . این حالت در اثر فشردگی و انبوه موهای بلند بدن حیوان باعث گرمازدگی در فصل تابستان در حیوان می شود .

نکته ای که لازم است در حین انجام شانه زدن و برس کشیدن در حیوان مورد دقت قرار داد وجود تیغ گیاهان نوک تیز  در تار و پود موهای انبوه بوده در ضمن وجود انگل های خارجی نظیر کک ، کنه ، مایت از مواردی است که باید همیشه پوست بدن سگ را مورد بازرسی قرار داد. کک با انجام شانه زدن و یا برس کشیدن  از سطح بدن حیوان سریع دور می شود و با پریدن آن ها شما متوجه خواهید شد .

کنه ها ، انگل های خارجی و مکنده خون بوده و در زمانی که عاری از خون بوده معمولا کوچک و پهن بوده ولی پس از خون خواری گرد و بزرگ شده و به رنگ قرمز مایل به قهوه ای در می آیند .

مراقیبت های بهداشتی سگ و شانه کردن مو

مراقیبت های بهداشتی سگ و شانه کردن مو

ولی پس از خون خواری گرد و بزرگ شده و به رنگ قرمز مایل به قهوه ای در می آیند .

قلاده های به کار گرفته شده برای دوری از این نوع آلودگی های انگلی سگ ها موثر بوده منتهی لازم است توجه نمود ترکیبات به کار رفته در این گونه قلاده ها با توجه به ترکیبات شیمیایی در برگیرنده در آن ها در بعضی از سگ ها از قبیل گری هوند و پیپت  با حساسیت همراه است .

در حین انجام شانه زدن به سگ ، باید توجه داشت بعضی از نژادهای سگ های شکاری نظیر سالوکی ، اشپانیل ، گری هوند ، پیپت که جهت انجام شکار در لابلا ی بوته ها در مناطق کوهستانی و در انبوه گیاهان به تعقیب شکار مشغول اند .

امکان فرو رفتن خار بعضی از این گیاهان نوک تیز خشی در لابه لای مو های حیوان وجود دارد و لازم است در هنگام شانه زدن آن را مورد بازرسی قرار داد .

مراقبت های بهداشتی سگ و شانه کردن

اصولا سطح پوشش داخلی  خارجی بدن سگ ها از چندین نوع پوشش خارجی تشکیل شده ، بعضی از نژاد ها دارای موهای بلند برخی موهای ابریشمی برخی مجعد و غیر افشان بعضی ها صاف و بالاخره نوعی از آن ها سیمی می باشند . بعضی دارای موهای ابریشمی نظیر نژادهای افغانی و سالوکی برخی مجعد و غیر افشان غیر قابل نفوذ نسبت به آب نظیر ( کوموندرو ) بعضی از آن ها صاف و کوتاه و بالاخره

در دسته ای نوع سیمی مطرح است بنابراین در هر یک از انواع پوشش ها نیاز به رسیدگی خاص خود را طلب می کند اما آنچه مهم بده اصول شانه کردن است که در تمام انواع نژاد های سگ تقریبا یکسان است و هدفی غیر از رفع موهای زائد و مرده و تمیزی مو و پوست شفافیت و درخشندگی و ایجاد جلای مناسب در سطح پوشش خارجی آن ها نبوده آن چه لازم است در مورد شانه کردن انواع سنگ ها با پوشش های متفاوت مورد دقت قرار داد . رعایت از دستورات ذیل بوده :

  • برای جدا کردن مو ها و از بین بردن گره های مو از شانه ی دارای دندانه ی باز استفاده کنید .
  • سعی کنید در هنگام شانه کردن به میزان لازم مو ها را در جهت خواب آن ها شانه کنید ئو سپس برس بکشید .
  • برای شانه کردن مو های دم و پشت گوش ها و یا زیر چانه از شانه ی نرم استفاده کنید .
  • در کوتاه کردن موهای اطراف اندام تناسلی ،چشم ها و ناحیه رکتوم دقت بسیار به کار ببرید و آن ها را در حد معمول کوتاه کنید .
  • برای شکل ( فرم دادن ) به مو ها و صاف کردن آن ها لازم است تمام بدن را به خوبی برس بزنید .
  • مو های زائد ، بلند و اضافی را با قیچی در حد مطلوب کوتاه کنید .
  • سگ ها را در وان حمام با روش صحیح و اصولی بشویید .

ابزار لازم جهت شانه کردن مو ها

باید توجه داشت حداقل برای هر سگ وجود یک شانه و برس مخصوص به خود همراه با یک قیچی مورد نیاز است ، برس ها به انواع مختلف از نوع مویی ، سیمی ، دوار و غیره قابل استفاده است .

امروزه استفاده از ماشین برقی چهت کوتاه کردن موهای سگ ، بسیار رواج و معمول بوده ولی لازم است در این زمینه دارای تجربه و تبحر کافی باشید و بتوان بسته به بلندی مو ها و نوع پراکندگی و یا انبوه بودن آن از انواع دنده های یدکی که موها را در اندازه های متفاوت کوتاه می کند استفاده کرد .

شانه کردن سگ

شانه کردن سگ

جهت جلگیری از هر گونه زخم و یا قرمزی ناشی از حرارت ناشی از دستگاه ماشین های برقی کوتاه کننده مو لازم است هر چند وقت یک بار ماشین برقی را خاموش و بعد از مدتی مجددا آن را به کار برد تا حرارت دستگاه مانع از آزردگی پوست حیوان نگردد در صورتی که خواسته باشید مو های حیوان را مدل بدهید و آن را به انواع مختلفی در بیاورید .

با مراجعه به متون خارجی می توان از آن ها کمک و الگو گرفت . به عنوان مثال در انواع سگ های نژاد پودل که به صورت استاندارد ، متوسط و عروسکی مطرح است انواع مدل های آرایش مو را در مورد آن ها به کار می توان برد از اختصاصات این نژاد انجام آرایش حیوان به طور روزانه خواهد بود .

انواع شانه های آرایشی جهت انجام مراقبت های بهداشتی سگ

شانه ها باید محکم و قوی باشند بنابراین ترجیحا نوع فلزی آن ایده آل تر است . بهتر است یک شانه ی نرم و یک یا دو شانه نسبتا زبر، برای این کار در اختیار داشته باشید .

شانه ها دارای انواع متعدد بوده و بیشتر به صورت فلزی و یا پلاستیکی بوده در مورد شانه های پلاستیکی ، دندانه ، نوک و کناره ی آن باید گرد باشد تا نتواند به مو و یا پوست آسیب برساند .

گاهی دیده شده شانه های پلاستیکی در اثر جویدن سگ اغلب دندانه ی شانه حالت شکستگی پیدا کرده و در اثر جویدن خرد و ناهموار گردیده آن چه لازم است در مورد شانه زدن مورد توجه قرار داد توجه به سگ هایی که دارای موهای نرم می باشند یا در نژاد هایی که موهای آن ها برای گره خوردن مستعد بوده برای این گونه سگ ها حتما باید از شانه هایی استفاده نمود که دندانه شانه نزدیک هم قرارداشته در غیر این صورت استفاده از شانه هایی که حداقل دارای فاصله ای برابر با دو میلی مترباشند . لازم است مورد استفاده قرار داد .

در مورد سگ هایی که دارای گره مویی و یا توده های انبوه در سطح پوشش خارجی دارند سعی کنید از شانه دندانه باز استفاده کنند و آن را ت عمق مو ها داخل کرده و بدین وسیله در بر طرف کردن گره و باز کردن مو ها همت گمارید . از شانه های دارای دندانه ی نزدیک جهت خارج کردن مو های زائد که اصولا استحکام زیادی نداشته و یا برای شانه کردن مو های صاف استفاده کنید .

در مواردی که به گره های غیر قابل عبور شانه به داخل تار و پود گره های مو برخورد می کنید لازم است جهت مراقبت های بهداشتی سگ شانه را خارج کرده و با استفاده از انگشتانتان و یا با یک شانه دندانه باز سعی کنید گره ایجاد شده را به نحوی باز و افشان کنید .

تیمار کردن و برس کشیدن

سگ ها از هر نژاد و دسته ای که باشند باید به صورت روزانه مراقبت های بهداشتی سگ را برای آنها انجام داد و به وسیله ی یک برس مناسب تیمار گردند انواع متعددی از طیف پوشش موها در سگ ها وجود دارد نژاد های بزرگ نسبت به نژاد های کوچک با توجه به پوشش موهای نرم تر نیاز به مراقبت و مواظبت بیشتری را طلب می کنند . بعضی از سگ ها نظیر نژاد گری هوند ، افغانی و پومرائین نیاز به مراقبت های بیشتری دارند .

برس کشیدن سگ

برس کشیدن سگ

اصولا تیمار کردن در سگ باعث برطرف شدن و از بین رفتن انگل های خارجی از بدن می گردد . به علاوه برس زدن روزانه باعث می گردد میزان سرعت گردش خون در پوست و به طور کلی میزان خون رسانی پوست بهتر انجام گردد و این خود کمک خواهد کرد تا از میزان ریزش مو در سگ ها به طور روزانه جلوگیری شود .

مزیت دیگر از انجام تیمار روزانه از بدو تولگی تا دورانی که حیوان به سن بلوغ می رسد عادت کردن حیوان به انجام این کار بوده سگی که به طور منظم تیمار شده در مواردی که لازم است جهت ایجاد معاینه و واکسیناسیون سالیانه به دامپزشک مراجعه کند کار معاینه را آسان تر می پذیرد.

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=21803

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × چهار =