آب شور

مزایا و معایب استفاده از کالک واسر ری اکتور در آکواریوم آب شور

دستگاه کالک واسر ری اکتور
1/5 - (1 امتیاز)

کالک واسر واژه ی آلمانی برای آب آهک (Lime Water) یا هیدروکسید کلسیم است که در صنعت آکواریوم به این نام معروف شده است. افزودن کالک واسر به آب آکواریوم یکی از بهترین شیوه های تامین کلسیم محسوب می شود. در بخش معرفی عناصر موجود در آب دریا به موضوع کالک واسر بیشتر پرداخته شده است به همین دلیل در این بخش فقط به نحوه ی عملکرد و مزایا و معایب دستگاه کالک واسر ری اکتور می پردازیم.

دستگاه کالک واسر ری اکتور

این دستگاه نیز همانند کلسیم ری اکتور معمولا از یک بخش استوانه ای اکریلکی شفاف و یک واترپمپ یا هر وسیله ی دیگری جهت به حرکت درآوردن محلول داخل فیلتر تشکیل می شود. ورودی یا منبع تغذیه ی این دستگاه از فیلتر R/O می باشد که آب تصفیه شده را به داخل دستگاه پمپاژ می کند. بر سر راه شلنگ فیلتر R/O نیز یک شیر تنظیم جریان قرار می گیرد تا میزان ورودی آب به داخل دستگاه را کنترل نماید. در صورت عدم امکان نصب دستگاه بصورت مستقیم به فیلتر R/Oمی توانید آب تصفیه شده را در مخزنی جمع آوری نموده و با استفاده از یک پمپ پیمانه آب را بصورت کنترل شده به داخل دستگاه انتقال دهید. در صورت عدم دسترسی به پمپ پیمانه می توانید مخزن آب را در ارتفاع بالاتر از دستگاه قرار دهید و با استفاده از یک شیر ساده میزان ورودی آب به داخل دستگاه را کنترل نمایید.

دقت نمایید که از ریختن آب شهری به داخل دستگاه خودداری کنید. پس از وصل نمودن آب R/O به دستگاه و پر شدن مخزن، ورودی دستگاه را ببندید و سپس به میزان لازم از پودر کالک واسر (باتوجه به ظرفیت ری اکتور) به داخل دستگاه ریخته و آن را به برق متصل کنید تا واتر پمپ داخلی، پودر را با آب مخلوط نماید. دقت نمایید تا از ریختن بیش از حد موردنیاز پودر به داخل دستگاه خوداری کنید زیرا کلسیم در کف دستگاه رسوب خواهد کرد. مراجعه به دفترچه ی همراه محصول در خصوص میزان استفاده از پودر الزامی است. پس از مخلوط شدن کامل پودر با آب، شیر ورودی را باز نمایید تا آب بصورت قطره ای (در هر ثانیه یک قطره) از یک طرف وارد دستگاه شده و از طرف دیگر آب کلسیم دار خارج شود.

از باز کردن یکباره ی شیر ورودی جدا پرهیز نمایید زیرا محلول داخل دستگاه از PH بسیار بالایی در حدود 12 برخوردار است که ورود حجم بالایی از این محصول به داخل آکواریوم موجب برهم خوردن تعادل PH در داخل آکواریوم شده و آبزیان را دچار استرس شدید خواهد کرد. علاوه بر آن حجم زیاد هیدروکسید کلسیم وار شده به داخل سامپ موجب رسوب کلسیم بصورت کربنات کلسیم می شود که کاهش KH آکواریوم را در پی خواهد داشت.

میزان خروجی دستگاه را به نحوی تنظیم نمایید که جایگزین آب بخار شده از آکواریوم شود. در صورتی که میزان دستگاه بیشتر از میزان آب تبخیر شده بود می توانید با نصب یک تایمر دستگاه را در طول ساعات شبانه (خاموش بودن لامپ ها) که سطح PH آب کاهش می یابد، روشن نمایید (توجه داشته باشید که منظور از روشن بودن دستگاه وارد و خارج شدن آب از آن می باشد و نه روشن بودن واتر پمپ داخلی آن). در سیستم های بزرگ و حاوی تعداد زیادی از مرجان های سخت یا صدف های دو کپه ای که مصرف کلسیم و سختی کربنات در آنها بسیار زیاد است بصورت همزمان در کنار کالک واسر ری اکتور از کلسیم ری اکتور نیز استفاده می شود اما در این صورت خروجی آنها را در یک محل یا یک خانه ی مشترک سامپ قرار نمیدهند، زیرا کارایی یکدیگر را خنثی می کنند.

در برخی مواقع نیز آنها را بصورت متناوب مورد استفاده قرار می دهند. در این حالت در طول ساعات روشنایی که میزان PH آب به حداکثر خود می رسد دستگاه کلسیم ری اکتور فعالیت می کند و در هنگام خاموش بودن سیستم روشنایی آکواریوم که PH آب کاهش می یابد، دستگاه کالک واسر ری اکتور فعالیت می کند تا مانع از سقوط PH به مرز خطرناک شود.

دستگاه کالک واسر ری اکتور

در صورت تمایل به نصب دستگاه کالک واسر ری اکتور علاوه بر توضیحات فوق به موارد زیر دقت نمایید

1-خاموش کردن پمپ داخل دستگاه برای مدت بیش از 12 ساعت پرهیز نمایید، زیرا کلسیم در کف دستگاه رسوب خواهد کرد.

2-مرز بین محلول شفاف و محلول شیری رنگ داخل دستگاه باید به نحوی باشد که مانع ورود محلول شیری رنگ به داخل آکواریوم شود که در این صورت خطر ورود بیش از حد هیدراکسید کلسیم به داخل آکواریوم وجود خواهد داشت.

3-در صورتی که PH آب آکواریوم در طول شبانه روز در حد بالا باش (8.2 الی 8.4) تامین کلسیم موردنیاز آکواریوم از طریق کالک واسر به صورت دستی و یا با استفاده از دستگاه اصلا توصیه نمی شود.

4-استفاده از دستگاه کالک واسر ری اکتور به عنوان تنها روش تامین کلسیم موردنیاز آکواریوم در بلندمدت می تواند موجب افت KH شود، بنابراین تست منظم KH و افزایش ظرفیت بافری آب با استفاده از محصولات با کیفیت امری ضروری خواهد بود.

مزایای استفاده از کالک واسر ری اکتور

  1. تامین کلسیم آب با روشی بسیار ارزان و مناسب
  2. افزایش و تثبیت PH آب که در بیشتر آکواریوم های مرجانی کاری مشکل و پرهزینه می باشد.
  3. کاهش فسفات و برخی فلزات سنگین موجود در آب. در محل ریخته شدن محلول کالک واسر به داخل سامپ به دلیل بالا بودن PH و کلسیم، فسفات با کلسیم ترکیب شده و رسوب می کند. همچنین سایر فلزات سنگین هم بصورت ترکیبات هیدروکسیدی یا انواع نمک های کلسیم رسوب می کند.
  4. افزایش رشد جلبک های کورالاین که به رنگ بنفش، صورتی و سبز هستند.
  5. کاهش رشد جلبک های مزاحم به دلیل بالا بودن میزان PH آب. جلبک های مزاحم مانند دیاتوم ها در محیط های دارای PH کمتر از سرعت رشد بیشتری برخوردارند. بنابراین در شرایط مشابه هرچه PH آب بالاتر باشد، احتمالا رشد دیاتوم ها بسیار کمتر خواهد بود. در صورت تثبیت PH در حد 8.2 الی 8.4 در تمامی ساعات شبانه روز، حتی در صورت بالا بودن سطح نیترات، فسفات و نور رشد جلبک های مزاحم کنترل شده بوده و نامحسوس خواهد بود.

معایب

  1. در صورت عدم نظارت دقیق و وارد شدن بیش ساز حد محلول کالک واسر به داخل آکواریوم PH آب افزایش می یابد و کلسیم بصورت کربنات کلسیم رسوب می کند که در نهایت موجب کاهش سطح کلسیم محلول در آب و KH می شود.
  2. در صورتی که محلول کالک واسر در نزدیکی پمپ یا هر وسیله ی دیگری ریخته شود به مرور بر روی این وسایل رسوب کلسیم تشکیل شده و موجب کاهش عملکرد یا از بین رفتن آنها می شود. به همین دلیل بهتر است خروجی دستگاه را به یکی از خانه های خالی سامپ انتقال دهید.
لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=2536

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − 1 =