سلامت و بهداشت سگ

نارسایی قلبی سگ و اطلاعاتی که باید در مورد آن داشته باشید

نارسایی قلبی سگ/بیماری قلبی سگ
4.5/5 - (2 امتیاز)

نارسایی قلبی سگ زمانی اتفاق می افتد که قلب توانایی رساندن خون اکسیژن دار به بدن را نداشته باشد. این نارسایی موجب جمع شدن آب در ریه های سگ می شود.

امروزه طبق آمار موجود بیش از 3 میلیون سگ درگیر انواع بیماری های قلبی و نارسایی های مربوط به آن می باشند. نارسایی قلبی سبب اشکال در پمپاژ خون به عروق و متعاقب آن مشکلات بعدی می شوند و با مزمن شدن نارسایی های قلبی صدمه بیشتری به قلب می رسد.

نارسایی قلبی سگ

دو شکل عمده از نارسایی قلبی در سگ ها، اتساع قلب در اثر آسیب به عضلات قلب (DCM = Dilated Cardiomyopathy) و نارسایی دریچه میترال (MVI = Mitral Valve Insufficiency) می باشد. در اتساع قلب (DCM) عضله دیواره قلب نازک و ضعیف می شود و قادر به انقباض کامل نخواهد بود که در نهایت سبب نارسایی در گردش خون می شود.

نارسایی دریچه ی میترال (MVI) در اثر دژنره شدن فیبرهای دریچه قلب و ایجاد آسیب در آن ها است که نمی توانند به طور کامل بسته شوند که این حالت روی جریان گردش خون اثر می گذارد. آسیب به عضله قلب بیشتر در سگ های بزرگ مانند گریت دین (Great Danes) اتفاق می افتد ولی نارسایی دریچه ی میترال در سگ های پیر و مسن از نژاد پودل مینیاتوری (Miniature Poodles) و داشهوند (Dachshunds) دیده می شود.

علائم نارسایی های قلبی شامل خسته شدن سریع، سرفه مخصوصا در زمان پیاده روی صبحگاهی، مشکلات تنفسی، غش و کاهش توانایی (Fainting) و کاهش انرژی بدن می باشد.

نارسایی قلبی سگ/بیماری قلبی سگ

نارسایی قلبی سگ/بیماری قلبی سگ

آنچه دامپزشک می تواند انجام دهد

  • برای تشخیص و درمان بیماری های قلبی عروقی لازم است حیوان توسط دامپزشک معاینه کامل شود که این کار با گوش کردن صدای قلب، گرفتن عکس رادیوگراف از ناحیه سینه و قلب و تهیه الکتروکاردیوگراف (ECG) انجام می شود و بدین صورت می توان اختلالات قلبی را تشخیص داد. توصیه می شود برای بررسی وضعیت داخل قلب یک اکوکاردیوگراف هم تهیه شود که روش عملکرد اکو مانند اولتراسوند است و می توان به کمک آن مشکلات موجود در دریچه های قلبی را در صورت وجود بیماری تشخیص داد.
  • براساس نوع بیماری درمان دارویی مقتضی انجام می شود. توصیه می شود سدیم جیره غذایی کاهش یابد و به کمک مواد مدر و محرک ادرار مایع تجمع یافته در عروق که سبب اتساع و بزرگ شدن دیواره سیاهرگ ها می شوند، استفاده نمود تا سبب تسهیل در گردش خون شود. دیگوکسین (Digoxin) یا دیژیتالیس (Digitalis) دارویی است که سبب افزایش قدرت قلب و کند شدن ضربان آن م شود که در نهایت برای درمان نارسایی های قلبی مفید است.
  • کارگذاری ضربان ساز (Pacemaker) نیز با جراحی برای درمان اختلالات الکتریکی قلب در سگ هایی که به درمان های دارویی جواب نمی دهند موثر خواهد بود. این سگ ها دارای ضربان قلب ضعیف هستند و ناتوان می باشند و در زمان تمرین و تحرک زود خسته می شوند. پیس میکر وارد ورید جوگولار (Jugular) شده و سپس به قلب وارد می شود. سیم آن به یک پالس ساز که در زیر پوست ناحیه گردن قرار گرفته است متصل می شود. پیس میکر در تمام طول زندگی حیوان در ناحیه باقی می ماند و حیواناتی که دارای این وسیله باشند نیاز به یک گردن بند مخصوص به جای قلاده بعد از عمل دارند تا به موقعیت ناحیه جوگولار در زیر پوست گردن (ناحیه قرارگیری پالس ساز) آسیب نرسد.
لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=17206

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − پنج =