ماکیان

شرایط نگهداری از جوجه قرقاول و تشریح تجهیزات مورد نیاز

نگهداری از جوجه قرقاول
3/5 - (2 امتیاز)

نگهداری از جوجه قرقاول به مراقبت های دقیقی نیاز دارد. برای آشنایی با این جزئیات و 6 مورد از مهم ترین نکات مراقبت به ادامه مطلب توجه کنید.

قرقاول پرنده ای زیبا است که به دلایل گوناگون نگهداری می شود. برای نگهداری و پرورش این پرنده، به شرایط و امکانات ویژه ای نیاز دارید که در ادامه متن به بررسی آن ها می پردازیم. همان طور که می دانید به طور کلی جوجه ها نسبت به پرنده بالغ، حساسیت بیش تری دارند. از این رو نگهداری از آن ها کمی دشوارتر به نظر می رسد. در این متن قصد داریم کلیه شرایط و امکاناتی که برای پرورش و نگهداری از جوجه قرقاول، مورد نیاز است را بررسی کنیم.

برای بررسی اهداف پرورش قرقاول اینجا کلیک کنید.

نگهداری از جوجه قرقاول

جوجه قرقاول

شرایط سالن نگهداری از جوجه قرقاول

جوجه قرقاول تازه متولد شده، دارای بدنی بسیار حساس است و باید مراقبت های خاصی برای زنده ماندن این پرنده صورت گیرد. اولین و مهم ترین اقدام لازم، تهیه کردن غذای مناسب و کافی است. فضای سالن پرورش نیز باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه عوامل بیماری زا باشد. برای این کار بهتر است ضد عفونی صورت گیرد.

وجود فضای کافی نیز از دیگر شرایط مهم است. به طور میانگین، هر جوجه قرقاول تازه متولد شده، به 0.5 فوت مربع فضا نیاز دارد. بهتر است فضای بیش تری را در نظر بگیرید تا با افزایش سن و اندازه جثه، مشکلی به وجود نیاید. برای پوشاندن کف سالن نباید از کاغذ و مقوا و سایر موارد نامناسب استفاده کرد. بهتر است کف سالن را با خاک اره به طور کامل بپوشانید. خاک اره مقداری ناهمواری ایجاد می کند که برای ایستادن جوجه ها مناسب است. جوجه قرقاول توانایی پایینی در ایستادن بر روی سطوح صاف دارد.

نگهداری از جوجه قرقاول

سالن نگهداری از جوجه قرقاول ها

استفاده از خاک اره برای کف سالن

بهتر است سالن پرورش سر پوشیده باشد. کف سالن بتنی که با خاک اره پوشانده شده باشد، بهترین گزینه برای نگهداری است. در غیر این صورت می توانید از کف سالن چوبی نیز استفاده کنید. در این مورد، کیفیت چوبی که استفاده می شود بسیار تعیین کننده است. همچنین فاصله زمانی تمیز کردن کف سالن نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نگهداری از جوجه قرقاول

کف سالن نگهداری از قرقاول را با خاک اره بپوشانید.

تمیز بودن و ضدعفونی کردن سالن نگهداری

اگر در سالنی که قصد پرورش قرقاول را دارید، قبلا مرغ یا سایر پرندگان نگهداری شده اند، حتما قبل از استفاده، به صورت کامل تمیز شود و اقدامات مربوط به ضد عفونی صورت گیرد. پس از آن نیز بعد از اتمام هر دوره ی پرورش، تمیز کردن و ضدعفونی کردن سالن ضروری است. توجه داشته باشید که چند روز قبل از آن که جوجه ها را به سالن نگهداری وارد کنید، اجازه بدهید کف کاملا خشک شود و همچنین دمای مناسب را ایجاد کنید.

در صورتی که بستر خیس باشد یا مقداری رطوبت داشته باشد، زمینه برای بروز بسیاری از بیماری ها مساعد می گردد. بیماری هایی از جمله کوکسیدیوز در اثر وجود رطوبت عود می کنند که مراحل درمان پیچیده و سختی نیز دارند.

به طور کلی به ازای هر 200 تا 250 جوجه، به مادر مصنوعی نیاز دارید. به دلیل آن که تخم قرقاول هایی که نطفه دار هستند، در اواخر بهار و اوایل فصل تابستان، قابل دسترسی می باشند، به منبع گرمایشی خاصی برای سالن نیاز ندارید. در این فصول به دلیل گرمی هوا، به منبع خارجی نیازی نیست.

نگهداری از جوجه قرقاول

جوجه قرقاول

تامین نور به وسیله لامپ های مادون قرمز

برای تامین نور مورد نیاز در سالن پرورش، به طور معمول از لامپ های مادون قرمز استفاده می کنند که پرتوهای نوری قرمز رنگی دارند. استفاده از نور سفید برای سالن مناسب نیست. چرا که در اثر استفاده از آن، مشکلاتی از قبیل دگر خواری، کانیبالیسم و غیره به وجود می آید. به همین دلیل توصیه می شود از نور سفید استفاده نکنید.

محل قرار گیری دان خوری در سالن نیز بسیار مهم است. دان خوری ها باید در مکان هایی قرار بگیرند که نور مادون قرمز به طور مستقیم بر آن ها نتابد. چرا که سبب فاسد شدن و از بین رفتن ویتامین های موجود در دان خواهد شد. تاثیر این نور به ویژه بر ریبوفلاوین است که سبب از بین رفتن کامل آن خواهد شد.

نگهداری از جوجه قرقاول

برای نگهداری از جوجه قرقاول استفاده از لامپ مادون قرمز بسیار مناسب است.

میزان دمای مناسب برای پرورش

دمای مناسب برای مادر مصنوعی در هفته اول، بهتر است 100 درجه فارنهایت (معادل 37.7 درجه ی سانتی گراد) در نظر گرفته شود. حداقل 24 ساعت قبل از آن که جوجه را به سالن وارد کنید، دمای لازم را محیط برقرار کنید تا هنگام ورود جوجه ها، دما یکسان و شرایط آماده باشد.

در روزهای اول و دوم پس از ورود، نظارت مداوم و مستمری نسبت به شرایط سالن داشته باشید. از مواردی که به بررسی بالا نیازمند هستند، لامپ های مادون قرمز است که باید از عملکرد صحیح آن ها مطمعن شوید. برای ایجاد دمای مناسب، یک هفته پس از آن که جوجه ها را به سالن وارد کردید، به تدریج دما را کاهش دهید. کاهش دما در این زمان 5 درجه می باشد. پس از آن نیز دما به آرامی کم می شود تا در نهایت به 85 درجه فارنهایت (معادل 29.4 درجه ی سانتی گراد) برسد.

پس از آن که 4 هفته از استقرار جوجه قرقاول ها در سالن گذشت، دیگر می توانید منابع گرمایشی را کاهش دهید. اما به شما پیشنهاد می دهیم همیشه دسترسی به منبع گرما داشته باشید. تا اگر به صورت ناگهانی مشکلی پیش آمد یا با لرزیدن قرقاول ها رو به رو شدید، بتوانید از گرمای لازم استفاده کنید. بهترین دما در زمان تخم گذاری قرقاول ها بین 70 تا 80 درجه فارنهایت (معادل 21 تا 26.5 درجه ی سانتی گراد) می باشد.

نگهداری از جوجه قرقاول

دما عاملی بسیار مهم در نگهداری از جوجه قرقاول ها

تامین غذای جوجه قرقاول

استفاده از غذای کافی و مناسب که نیازهای غذایی قرقاول ها را به طور کامل تامین کند، از دیگر مواردی است که در نگهداری از جوجه قرقاول باید به آن توجه داشت. برای پوشش کف سالن بهتر است از خاک اره استفاده کنید. سایر موارد در ادامه گفته خواهد شد. باید توجه کافی به آن را داشته باشید. برای ایجاد رشد سریع، شکل گیری و استحکام بدن و همچنین پر در آوری جوجه ها، باید جیره غذایی اولیه حاوی 28 تا 30 درصد پروتئین خالص باشد.

در ابتدا استفاده از غذاهایی که حالت خمیری شکل دارند و خوردن آن ها برای جوحه راحت است، اولویت دارد. توجه داشته باشید که جوجه های تازه متولد شده تا سن 3 هفتگی قادر نیستند غذاهای پلت را مورد استفاده قرار دهند. از مواردی که برای پیشگیری از ابتلا به کوکسیدیوز بسیار مهم است، وجود کوکسیدیواستات است که حتما باید در غذای مصرفی قرقاول وجود داشته باشید تا از ابتلا به این بیماری سخت و عذاب دهنده، جلوگیری کند.

آب که عنصر حیات شناخته می شود، یکی از مهم ترین و اصلی ترین نیازهای همه موجودات زنده از جمله قرقاول است. در مصرف آب باید همیشه به خنک بوده و پاکیزه بودن آن توجه داشته باشید. برای پیشگیری از خیس شدن و ورود قرقاول ها به آب خوری، می توانید از سنگ های مرمر بهره بگیرید. توجه داشته باشید که محل نصب آب خوری ها باید از مادر مصنوعی مقداری فاصله داشته باشد. به طور کلی، قرقاولی که در حال رشد است، باید بین 2 تا 5 گالن آب مصرف کند. پس از دو هفته اول، میزان مصرف آب نیز کاهش پیدا می کند.

نگهداری از جوجه قرقاول

برای جوجه قرقاول ها باید از غذایی با میزان پروتئین بالا استفاده شود.

 

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=35898

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =