آب شور

همه چیز در مورد موج ساز آکواریوم آب شور

موج ساز آکواریوم
4.1/5 - (14 امتیاز)

موج ساز و حضور آن جهت حفظ سلامت آبزیان و پخش یکنواخت غذا و افزودنی ها و اکسیژن در آکواریوم  امری ضروری است. امروزه پمپ های موج ساز توسط شرکتهای مختلف وارد بازار شده اند که آب را بطور متناوب به گوشه های مختلف آکواریوم پمپاژ می نمایند. استفاده از این پمپ ها جهت پوشش دادن کامل تمام گوشه ها و زوایای آکواریوم و حفظ سلامت محیط آن و همچنین ایجاد شرایط یکسان در تمام سطوح زیرین، میانی و فوقانی آب ضروری به نظر می رسد.

انتخاب موج ساز

در انتخاب موج ساز حتما به مشخصات نوشته سده توسط شرکت سازنده بر روی آن دقت نمایید تا با حجم و طول آکواریوم شما مطابقت داشته باشد. میزان گردش آب داخل آکواریوم بصورت استاندارد برای سیستم های فیش اونلی 10 الی 20 برابر و سیستم های ریف 20 الی 25 برابر حجم آکواریوم در نظر گرفته می شود. البته ناگفته نماند که این اعداد بصورت کلی و مقدماتی طرح می شوند و در برخی مواقع می توان این نسبت را افزایش داد.

موج ساز آکواریوم به عنوان مثال جراح ماهیان نیاز به اکسیژن و گردش آب بالایی دارند. بنابراین در صورت نگهداری از آنها در سیستم های فیش اونلی می توان میزان گردش آب را بیش از 20 برابر در نظر گرفت و یا در آکواریوم های تخصصی برای نگهداری مرجان های سخت پولیپ کوتاه می توان میزان گردش آب را تا 40 برابر حجم آکواریوم نیز افزایش داد اما دقت داشته باشید که در چنین سیستمی فقط میتوان از مرجان های سخت پولیپ کوتاه نگهداری نمود، زیرا سایر مرجان ها قادر به تحمل چنین گردش آبی نبوده و دچار استرس خواهند شد.

موج ساز آکواریوم

چند نکته ی مهم در خصوص استفاده از موج ساز

حتما به جای استفاده از یک موج سازی قوی بهتر است از و یا چند موج ساز ضعیف تر استفاده نمایید تا گردش آب بصورت یکنواخت و اصطلاحا نرم صورت پذیرد.

در محاسبه ی حجم آکواریوم برای تعیین میزان گردش آب، حجم سامپ محاسبه نمی شود.

پس از مشخص شدن میزان گردش آب موردنیاز، میزان آب ورودی از سامپ به داخل آکواریوم را نیز از آن کسر نمایید.

موج ساز ها را در جهات مختلف نصب کنید تا جریان یکنواخت در سرتاسر آکواریوم برقرار باشد. جهت تست این موضوع می توانید به حرکت شاخک های مرجان های پولیپ بلند یا شقایق ها دقت نمایید. حرکت آنها باید بصورتر فت و برگشت بوده و در تمامی سطوح آکواریوم چنین جریانی وجود داشته باشد.

در صورتی که موج سازها درست نصب نشده باشند حرکت شاخک های مرجان ها به یک سمت خواهد بود که نشانه ی خوبی نیست و باید نحوه ی گردش آب اصلاح شود.

موج ساز ها را به نحوی تنظیم کنید که سطح آب بصورت خروشان و موج دار باشد. چنین حالتی دو مزیت دارد: اول آنکه میزان اکسیژن آب افزایش می یابد و دومن دمای آب کاهش می یابد. فقط ممکن است میزان تبخیر آب نیز افزایش یابد که جایگزین نمودن آب تبخیر شده بصورت روزانه می تواند مانع از بروز مشکل شود.

موج سازها را با قدرت متفاوت انتخاب و خرید نمایید. به عنوان مثال برای تامین 8000 لیتر گردش آب بهتر است دو موج ساز با قدرت 3000 و 5000 لیتر در ساعت تهیه نمایید.

محصولات مرتبط :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=2503

9 دیدگاه در “همه چیز در مورد موج ساز آکواریوم آب شور

  1. حامد وزیری گفت:

    با عرض سلام
    آیا قیمت های مندرج در وبسایت بروز می باشند
    مثلا قیمت انواع موجسازهای سوبو

    1. دکتر مهر گفت:

      بله به روز هستش

  2. مجید گفت:

    سلام آیا آکواریو با حجم 40لیتر نیاز به موج ساز داره

      1. جلال گفت:

        سلام
        آیا در آکواریوم آب شور ۴۰ لیتری (نانو) اسکیمر لازم است؟
        آکواریوم از این حالتهایی است که پشت آکواریوم فضای تسویه وجود دارد و آب از فضای اسفنج ها و مدیاها (دایره های تو خالی) عبور میکند.

      2. Shahram گفت:

        سلام آکواریوم ۳۰۰ لیتری آب شور موج ساز با چه قدرتی مناسب هست ممنون میشم جواب بدید 🙏🏻

  3. احسان گفت:

    سلام خسته نباشید برای ۲۵۰لیتر یک موج ساز کافیست؟

  4. حسین گفت:

    سلام وقت بخیر من آکواریوم پلنت با ابعاد ۵۰ ارتفاع و ۳۰عرض و ۶۰طول دارم آیا موج ساز نیازه و اگر نیازه چه مشخصاتی پیشنهاد میکنید
    ممنونم

  5. reza گفت:

    میتونید به مقدار سی درصد در هفته سیفون بزنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + 6 =