شناخت نژاد های سگ

سگ نژاد پرتگیز واتر داگ

سگ نژاد پرتگیز واتر داگ
5/5 - (4 امتیاز)

پرتگیز واتر داگ علاقه ی زیادی به انسان ها دارند و در صورت داشتن تحرک و فعالیت به میزان کافی قادرند به سادگی در محیط آپارتمان زندگی کنند.

 

پرتگیز واتر داگ نوعی نژاد بوده که برای کمک کردن در سفرهای ماهی گیری، پیدا کردن وسیله های گم شده، جمع آوری ماهی های به دام افتاده ی درون تور مورد استفاده قرار می گیرد.

در حال حاضر آنها حیواناتی مونس، جذاب و بسیار سرگرم کننده برای اعضای خانواده می باشند. آنها را به عنوان اولین سگ ایالات متحده نشان داده اند.

این نژاد همچنان استعداد و علاقه ی خود نسبت به آب را بدون توجه به پاهای شناگری که دارند حفظ نموده اند، که این امر منجر به ارزشمند شدن آنها نزد خانواده ها شده است.

بررسی نموداری نژاد پرتگیز واتر داگ

سازگاری :

سازگاری با زندگی در آپارتمان
مناسب بودن برای تازه کارها
میزان حساسیت در برابر محیط اطراف
تحمل تنهایی
تحمل هوای سرد
تحمل هوای گرم

سلامت و بهداشت :

ریزش مو
کف کردن دهان
آرامش در هنگام رسیدگی و اصلاح
مقاومت در برابر بیماری
پتانسیل افزایش وزن
سایز

قابلیت آموزش :

سادگی آموزش
هوش
پتانسیل گاز زدن
تمایل برای شکار
گرایش به پارس یا زوزه کردن
پتانسیل ولگردی

دوستی :

عکس العمل در برابر آشنایان
رفتار دوستانه با بچه ها
رفتار دوستانه با سگ ها
رفتار دوستانه مقابل غریبه ها

نیاز های ورزشی :

میزان انرژی
میزان قدرت
نیاز به ورزش
پتانسیل بازیگوشی
پرتگیز واتر داگ Portuguese Water Dog

دانستنی های نژاد

  • پرتگیز واتر داگ ها سگ هایی با انرژی بسیار بالا می باشد که نیاز دارند در روز 30 دقیقه تا یک ساعت تحرک خیلی بالایی داشته باشند.
  • پرتگیز واتر داگ ها علاقه ی زیادی به شنا کردن دارند و یک همراه عالی برای دویدن به صورت آهسته می باشند.
  •  پرتگیز واتر داگ ها امکان دارد در صورتی که تحرک و جنب و جوشی نداشته باشند اقدام به خرابکاری و کارهای مخرب کنند. این سگ ها به جویدن بسیار علاقمند هستند.
  • پرتگیز واتر داگ ها استعداد بالایی دارند. این سگ ها به یادگیری چیزهای جدید علاقه ی زیادی داشته، ولی امکان دارد به سادگی حوصله ی آن ها سر رفته و بی حوصله شوند، به همین دلیل آموزش دادن به آنها باید بسیار مهیج و چالش برانگیز باشد.
  • پرتگیز واتر داگ ها رابطه ی خوبی با بچه ها دارند به ویژه در صورتی که با آنها رشد کرده باشند. این سگ ها امکان دارد در مقابل افراد ناشناس گوشه گیر بوده، ولی همچنان علاقه و توجه خود را به اعضای خانواده نگه می دارند.
  • پرتگیز واتر داگها ریزش موی بالایی نخواهند داشت و اکثرا ضد حساسیت می باشند. یادتان باشد که سگی وجود ندارد که کاملا ضد حساسیت باشد یا ریزش مو و شوره ی سر نداشته باشد فقط مقدار این ریزش ها و شوره ها در سگ های مختلف متفاوت می باشد.
  • برای اینکه آلرژی شما نسبت به حیوانات خانگی از بین برود باید یک مدتی را با یک حیوان مشخص شده در فاصله ی زمانی معینی گذرانده، و به علامت های آن توجه کرده و آن را مد نظر قرار دهید. تا بتوانید نسبت به آلرژی خود اطلاع پیدا کنید.
  • پرتگیز واتر داگ علاقه ی زیادی به انسان ها دارد و باید در محیط خانواده و در کنار افراد خانواده زندگی کند.
  • پرتگیز واتر داگ در صورت داشتن تحرک و جنب و جوش به مقدار کافی، خود را به سادگی با شرایط زندگی کردن در محیط آپارتمان سازگار می کند.
  • پرتگیز واتر داگ در مقایسه با بقیه ی نژادها دیرتر به سن بلوغ خواهند رسید.
  • اگر می خواهید توله سگ سالمی داشته باشید، هیچ گاه از پرورش دهنده ای که اعتباری نداشته و یا فروشگاه هایی که اقدام به فروش حیوانات خانگی می کنند خرید ننماید. پرورش دهنده ای را جستجو کنید که اقدام به انجام همه ی آزمایش هایی که مرتبط با سگ ها بوده را در مورد عارضه های ژنتیکی کرده باشد.

ابعاد و وزن

وزن نرها : (۱۹-۲۷) کیلوگرم، وزن ماده ها : (۱۶-۲۳) کیلوگرم.

قد نرها : (۵۰-۵۸) سانتی متر، قد ماده ها : (۴۳-۵۳) سانتی متر.

شخصیت

سگ پرتگیز واتر داگ دارای ویژگی های خاص بسیاری می باشد :

خستگی ناپذیر بودن، شخصیتی جذاب و دوست داشتنی دارند، بسیار سرگرم کننده هستند و همچنین دارای حس شوخ طبعی می باشند.

این نژاد استعداد بالایی دارند، در صورتی که او از شما عقب تر باشد، به جای شما فکر خواهند کرد. آنها برای اینکه شما بخندید مثل مثل یک دلقک عمل می کنند.

پرتگیز واتر داگ در اخلاق و رفتارهای متفاوتی دیده می شوند. تعدادی از آنها اراده ی بالایی دارند و تعدادی دیگر بسیار تنبل و بی تحرک بوده و همچنین دوست دارند کارهای ساده و راحت را انجام دهند ولی اکثر آنها در شرایطی متعادل هستند.

این نژاد هم مانند باقی سگ ها نیازمند برقراری رابطه با افراد می باشد و باید این کار را سریعا انجام دهید، باید هنگامی که خیلی کوچک می باشند با آدم ها ی مختلف، صداها، منظره ها و تجربه های گوناگونی رو به رو شوند. این شرایط شما را مطمعن می کند که سگتان در حال طی کردن و مبدل شدن به سگی همراه و اهل تفریح و گشت و گذار می باشد.

گالری عکس

پرتگیز واتر داگ Portuguese Water Dog

بهداشت و بیماری

پرتگیز واتر داگ ها معمولا سگ هایی هستند که کمتر به بیماری مبتلا می شوند و سالمند؛ ولی آنها هم شبیه همه ی نژادها امکان دارد مبتلا به بعضی از عارضه ها شوند. درست است که احتمال دارد این نژاد به تمام بیماری ها دچار نشود ولی در صورتی که از این نژاد نگهداری می کنید باید در مورد آنها اطلاعات کافی داشته باشید.

  • دیسپلازی مفصل ران : نوعی عارضه ی ارثی می باشد که استخوان ران به درستی به مفصل ران جوش نخورده است. تعدادی از سگ های مبتلا امکان دارد در قسمت لگن، و همچنین پاهای پشتی خود احساس درد و ناتوانی کنند؛ ولی امکان دارد که شما نفهمید که این سگ مشکل داشته و درگیر بیماری دیسپلازی ران شده است. امکان دارد در سن های بالاتر مفاصل آن ورم کند. بنیاد ارتوپدی حیوانات یا برنامه بهبود ران دانشگاه پنسیلوانیا pennHIP اقدام به غربالگری اشعه X برای دیسپلازی ران کردند. در صورتی که شما قصد خرید توله سگ را دارید باید از پرورش دهنده ی آن بپرسید که آزمایش های مرتبط با این عارضه روی والدین سگ (پدر و مادر) صورت گرفته یا خیر و مطمعن شوید که سگ هیچگونه بیماری ندارد.
  • اتساع کاردیومیوپاتی در خردسالی : نوعی عارضه ی موروثی بوده که منجر به مرگ آنها به طور ناگهانی در سن های 5 ماهگی و 7 ماهگی خواهد شد. هم اکنون درمانی برای این بیماری موجود نمی باشد. فقط می توان از پرورش یافتن سگ هایی که مبتلا به این بیماری هستند جلوگیری کرد که این ژن انتقال پیدا نکند و تعداد سگ های مبتلا به این بیماری افزایش نیابد.
  • پیشرو شبکیه آتروفی (PRA) : نوعی اختلا در ناحیه چشم به وجود می آورد، که موجب از بین رفتن آهسته ی شبکیه ی چشم می شود. در ابتدای این عارضه، سگ بینایی خود را در شب از دست می دهد و دچار شب کوری خواهد شد. با پیشروی این عارضه دیگر قادر به دیدن در روز هم نمی باشد. سگهایی که زاویه ی دیدشان محدود شده و یا کاملا نمیبینند، خود را با این موقعیت وفق می دهند. پرورش دهندگانی که اعتبار بالایی دارند در سال یک بار برای معاینه ی چشم سگ و همچنین گرفتن گواهی سالم بودن آن به دامپزشک مراجعه خواهند کرد.
  • بیماری استورج (GM1) : نوعی اختلال ژنتیکی می باشد که به دلیل نبودن یک آنزیم به وجود می آید که منجر به جمع شدن مواد سمی روی سلول های عصبی می شوند. این بیماری بسیار سخت و خطرناک است و منجر به مرگ سگ خواهد شد. برای فهمیدن اینکه سگ عاری از این بیماری است یا خیر باید تست DNA انجام دهند. این آزمایش به خوبی می تواند مانع پیشرفت این بیماری شود.

در صورتی که شما اقدام به خرید توله سگی کردید باید پرورش دهنده ای را بیابید که یک گواهی مبنی بر اینکه والدین سگ هیچگونه عارضه ی خاصی نداشته اند را داشته و شما باید آن را ببینید. این گواهی نشان می دهد که سگ در رابطه با یک عارضه ی ویژه مورد آزمایش قرار گرفته است.

شما باید گواهی مربوط به نداشتن بیماری و مورد آزمایش قرار گرفتن پرتگیز واتر داگ در مورد یک بیماری خاص از بنیاد ارتوپدی حیوانات، گواهی سالم و طبیعی بودن چشم سگ از بنیاد رجیستری (CERF)، برای به وجود آورنده ی بیماری شبکیه (PRA) یک درجه اپتیگن و همچنین برای بیماری GM1 یک آزمایش DNA را مشاهده کنید.

امکان دارد گواهی نداشتن سوء پیشینه سلامت برای سگ هایی که سنشان کمتر از 2 سال است صادر نشود زیرا تعدادی از عارضه های سلامتی تا هنگام بلوغ سگ قابل مشاهده نیستند. به همین دلیل در جست و جوی پرورش دهنده ای باشید که تا 2 یا 3 سالگی از سگ نگهداری کرده است.

تغذیه

بهتر است برای پرتگیز واتر داگ ها دو وعده ی غذایی در نظر بگیرید. میزان کل غذای مصرفی توسط این سگ باید ۲.۵ تا ۳.۵ پیمانه غذای خشک با کیفیت مخصوص سگ باشد.

نکته : میزان غذای مصرفی سگ شما وابسته به سن، ساختار، سوخت وساز و میزان سطع فعالیت های آن می باشد.

مانند انسان ها سگ ها نیز دارای شخصیتی حقیقی می باشند و نیاز غذایی تمامی آنها شبیه به هم نبوده و همچنین کیفیت غذای آنها بسیار گوناگون می باشد.

به طور کلی توصیه می کنیم به جای غذای بی کیفیت و زیاد، از غذای با کیفیت بالا و مقدار کمتر استفاده کنید تا سگ شما سالم بماند.

اگر احساس می کنید سگ شما مقداری افزایش وزن دارد، باید به وسیله ی چشم او را آزمایش نمایید، در ابتدا تنها با نگاه کردن این کار را انجام دهید. باید بتوانید کمر سگ را مشاهده کنید. در ادامه دستتان را روی پشت سگ و شستتان را در ادامه ی ستون فقرات قرار داده و به وسیله ی انگشت هایتان به طرف پایین کشیده و نباید هنگام لمس کردن دنده ها به آنها فشار وارد کنید. در صورتی که قادر به انجام این کارها نبودید او نیاز دارد که حجم غذاییش کم شود و تحرکش بالا رود.

نگهداری و مراقبت

پرتگیز واتر داگها علاقه ی زیادی به افراد دارند و باید از آنها درون محیط خانه نگهداری شود نه خارج از منزل.

در شرایط مناسب آنها دارای محیطی حفاظتی شده هستند که با خیال آسوده در آن محیط بازی خواهند کرد. با وجود تحرک بالا و جست و خیز زیاد، می توانند خود را با زندگی در محیط آپارتمان سازگار کنند.

آن ها در روز به 30 دقیقه فعالیت مانند : پیاده روی های بلند مدت، دویدن به صورت آهسته یا شنا کردن، بازی های واکشی احتیاج خواهند داشت. در صورت داشتن تحرف کافی، آنها همراه و مونسی آرام در محیط منزل می باشند. امکان دارد بدون این شرایط هنگام بازگشت به خانه با منظره ی بدی مواجه شوید که همه چیز جویده شده است.

برای آموزش دادن به پرتگیز واتر داگ از شیوه های تشویقی مانند تعریف و تمجید، بازی، غذا، استفاده کنید.

قدرت یادگیری بالایی دارند و از مسلط شدن بر آموزش های تازه خوشحال می شوند. برای اینکه باعث تحریک ذهن آنها شوید و فعالیتی را انجام داده که از انجام آن راضی باشند و لذت ببرند باید به آنها آموزش هایی مربوط به اطاعت، چابکی، ردیابی یا کار کردن با آب دهید.

هر روش یادگیری به شما این امکان را می دهد که رابطه ی خوب و ویژه ای را با سگ خود داشته باشید. به آنها کاری بدهید تا انجام داده و او از این کار بسیار خوشحال و شاد می شود.

اطلاع داشته باشید که پرتگیز واتر داگ علاقه ی زیادی به جویدن دارند. برای آنها وسایل بازی قابل جویدن و شرایط لازم برای چرخش و بازی کردن را به وجود آورید، تا سرگرم شوند.

از سن های کم به آنها یاد دهید که چه چیزهایی قابل جویدن است و چه چیزهایی را نباید بجود.

پرتگیز واتر داگ Portuguese Water Dog

رسیدگی و آراستن

پرتگیز واتر داگ دارای دو نوع پوشش است : فرفری و مواج.

هر دوی این پوشش ها یک نوع پوشش حساب می شوند، یعنی لایه ی زیرینی وجود نخواهد داشت. برای همین مثل بقیه ی نژادها ریزش مو در آنها وجود نداشته و نژادی ضد حساسیت هستند. (در همه ی سگ ها ریزش مو و شوره در درجه های مختلف موجود است. و هیچ سگی وجود ندارد که به طور کامل ضد حساسیت باشد.)

پرتگیز واتر داگ ها را در رنگ های متفاوتی مانند سیاه، سفید، سایه های مختلفی از قهوه ای، یا سیاه، یا قهوه ای با سفید می توان دید.

پرتگیز واتر داگ را به عنوان سگی که شبیه به شیر می باشد، و یا یک سگ شکاری که موهای آن کوتاه شده است، و دارای انتهای پشت کوتاه، با کمی پرز در انتهای دم است می شناسند.

سگ های شکاری که موی کوتاهی دارند، دارای پوششی به اندازه ی 12 سانتی متر بلندی کوتاهی و یا تراشیده شده در تمام نقاط بدن بوده و به بیرون از بدن رشد نموده اند.

باید موی آنها را 2 یا 3 بار در هفته شانه کنید تا مانع از درهم رفتن و نامرتب شدن موی آنها شود. باید به طور ماهانه موی آنها را کوتاه کرده یا بتراشید تا پوشش تمیزی داشته باشد.

باید اطلاع داشته باشید سگ هایی که مدت طولانی را در آب می گذرانند، باید پس از شنا نمودن آنها را با آب تازه و شیرین شست تا مواد شیمیایی، نمک و باقی موارد که امکان دارد موجب بروز عارضه های پوستی گردد از بین رود.

گوش آنها را خوب تمیز کنید و بعد از آن باید خشک شود تا گوش او عفونت نکند.

برای اینکه مانع از جمع شدن باکتری در دهان آنها شوید باید دندان آنها را ۲ تا ۳ بار در هفته مسواک کنید. برای ممانعت از عارضه های مربوط به لثه و بوی بد دهان باید دندان آنها را هر روز مسواک کنید.

در صورتی که صدای کشیده شدن نخنشان روی زمین را شنیدید یعنی ناخن آنها بیشتر از اندازه ی معمول خود رشد نموده است. باید ناخن آنها را در ماه 1 یا 2 بار کوتاه نمایید.

سگ ها حساسیت زیادی نسبت به پاهایشان دارند، به همین دلیل باید پنجه ی آنها را بررسی نموده و به آن رسیدگی نمایید.

محل نگهداری

پرتگیز واتر داگ ها برای زندگی کردن در محیط آپارتمان مناسب می باشند اما باید به طور روزانه به اندازه ی کافی تحرک بدنی داشته باشند.

در محیط خانه بسیار ساکت هستند و این نژاد را می توان به سادگی در منزل نگهداری نمود، محیطی مثل یک حیاط کوچک یا بالکن آپارتمان شما، برای جست و خیز و تحرک های او کافی می باشد.

سازگاری

پرتگیز واتر داگ برای اعضای خانواده همراهی مناسب بوده به ویژه در صورتی که با بچه ها رشد کرده باشد. ولی باز هم امکان دارد کنترل خود را از دست بدهد، با این حال این سگ ها برای کودکان ترسناک به نظر می رسند.

باید آموزش های لازم را به فرزندانتان درباره ی رابطشان با سگ ها و طریقه نوازش کردن آنها بدهید؛ شما باید دائما روی برخورد و رفتار سگ و فرزندتان توجه کرده تا بتوانید مانع صدمه دیدن آنها توسط یکدیگر شوید.

این نژاد رابطه ی خوبی با گربه ها و دیگر سگ ها دارند، به ویژه در صورتی که با آنها بزرگ شوند.

در صورتی که در منزلتان از حیوانات کوچکی مانند همستر، خرگوش، خوکچه هندی مراقبت می کنید باید از آنها به خوبی نگهداری کنید.

ویدئو ها :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=14725

4 دیدگاه در “سگ نژاد پرتگیز واتر داگ

  1. Hamooon گفت:

    مرسی از سایت کامل و عالی

  2. مونا6548 گفت:

    شبیه مارسلو میده

    1. آلاله گفت:

      چقد خوبه که ریزش موشون کمه

  3. Hamid گفت:

    این سگه چقد شبیه عروسکه😅😆

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 − چهار =