شناخت نژاد های سگ

سگ نژاد کاردیگان ولش کورگی

کاردین ولش کرگی Cardigan Welsh Corgi
4.3/5 - (13 امتیاز)

کاردیگان ولش کورگی نژادی لجباز، فداکار و با استعداد هستند. این سگ ها بسیار پر تحرک بوده و با بچه ها رابطه ی بسیار مناسبی خواهند داشت. این نژاد دارای سگ های بلند و کوتاهی می باشد که گوش هایی شبیه روباه دارند. آن ها دارای دو نوع می باشند : Pembroke ها که دم ندارند وCardigan  که دمی بلند و پرپشت دارند.

 Pembrokeدارای چشم و بینی تیره هستند ولی Cardigan ها چشم و بینی روشنی دارند.  موی آن ها در رنگ های متفاوتی مانند : قهوه ای، سرخ، سیاه، سفید و غیره مشاهده می گردد.

عموما Pembroke ها رنگ روشن تری نسبت به Cardigan ها دارند و همچنین گوش هایشان کوچک تر و نزدیک به هم می باشد.

وِلش کُرگی ها در مقابل افراد ناشناس رفتاری تهاجمی از خود نشان می دهند و باید آن ها را در سن های پایین اجتماعی نمود.

تعداد زیادی از آنها برای محافظت کردن از قلمرو خود جانشان را از دست می دهند. معمولا زیاد پارس می کند و نگهبانان بسیار عالی و مناسبی می باشند.

عموما نرهای این نژاد نسبت به هم رفتاری تهاجمی دارند به ویژه در صورتی که سگ ماده ای هم در این بین حضور داشته باشد.

بررسی نموداری نژاد کاردیگان ولش کورگی

سازگاری :

سازگاری با زندگی در آپارتمان
مناسب بودن برای تازه کارها
میزان حساسیت در برابر محیط اطراف
تحمل تنهایی
تحمل هوای سرد
تحمل هوای گرم

سلامت و بهداشت :

ریزش مو
کف کردن دهان
آرامش در هنگام رسیدگی و اصلاح
مقاومت در برابر بیماری
پتانسیل افزایش وزن
سایز

قابلیت آموزش :

سادگی آموزش
هوش
پتانسیل گاز زدن
تمایل برای شکار
گرایش به پارس یا زوزه کردن
پتانسیل ولگردی

دوستی :

عکس العمل در برابر آشنایان
رفتار دوستانه با بچه ها
رفتار دوستانه با سگ ها
رفتار دوستانه مقابل غریبه ها

نیاز های ورزشی :

میزان انرژی
میزان قدرت
نیاز به ورزش
پتانسیل بازیگوشی
کاردین ولش کرگی Cardigan Welsh Corgi

دانستنی های نژاد

  • کاردیگان ولش کورگی هوش بالایی دارد، ولی بعضی وقت ها بسیار لجباز و مستقل خواهد شد.

  • ولش کورگی علاقه ی زیادی به خوردن دارد و باید روی غذای آنها نظارت شود که در صورت انجام نشدن این کار چاق خواهند شد.

  • کاردیگان ولش کورگی انرژی بالایی داشته و احتیاج دارد که روزانه ورزش کند.
  • اگر قصد خرید کاردین ولش کرگی را دارید نباید آن ها را از پرورش دهندگانی که آگاهی های لازم را ندارند و یا فروشگاه های حیوانات خانگی خریداری کنید.
  • اگر می خواهید از قیمت سگ ولش کرگی و یا فروختن توله ی آنها اطلاع پیدا کنید باید به فروشگاه هایی که مجاز در فروش حیوانات خانگی هستند مراجعه نمایید

تاریخچه

کاردین ولش کرگی از نژاد سگ های پا کوتاه و شکاری به وجود آمده، که اجداد کاردین معتقدند که این نژاد بیشتر از 3000 سال قبل به وسیله ی قبلیه ی سلتیک که از اروپای مرکزی به ولز مهاجرت نمودند، به وجود آمده اند. در ابتدا این نژاد شکلی بین Teckel و خانواده اشپیتز داشت.

این سگ ها ، به گله های گاو کشاورزان کمک می کردند و آن ها را از شر شکارچیان در امان نگه می داشتند.

کاردین ولش کرگی به کشاورزان در بردن گاوهایشان به دشت و بازار نیز کمک می کردد. این سگ ها به عنوان سگ گله گاو، سگ های نگهبان، حیوانات خانگی خانواده ها و کشنده های حشرات موذی بسیار مورد توجه قرار گرفته و با ارزش شدند.

ارزش آن ها به قدری بود که برای رفاه مالی کشاورزان، نوعی قانون ولزی باستان، برای افرادی که به این سگ ها آسیبی وارد کنند و یا این سگ را بدزدند مجازاتی شدید در نظر گرفت.

به علاوه خانم bp در سال 1931 اولین جفت کاردین را به ایالات متحده وارد نمود. در سال 1935 کاردیگان ولش کورگی را به رسمیت شناختند.

ابعاد و وزن

وزن سگ های نر : (۱۱-۱۴) کیلوگرم، وزن سگ های ماده : (۱۱-۱۳) کیلوگرم.

قد سگ های نر : (۲۵-۳۰) سانتی متر، قد سگ های ماده : (۲۵-۳۰) سانتی متر.

شخصیت

کاردین ولش کرگی همراه و مونسی فوق العاده برای خانواده ها می باشد آن ها دارای شخصیتی سازگار و همچنین اخلاقی مسئولیت پذیر هستند.

قدرت و توانایی دید بالایی دارند و در این کار بسیار هوشیارانه عمل می کنند امکان دارد به طرف غریبه ها هجوم ببرند. این نژاد نسبت به بو، عطر و هر صدای نا آشنای غیر طبیعی عکس العمل نشان داده و شروع به پارس کردن می کنند.

این سگ ها برای بچه ها دوستان بسیار عالی هستند. به علت هوش بالایی که دارد تربیت شدن آن ها کار ساده ای است. کاردیگان ولش ها سگ های دارای استقلال و متفکری می باشند و اکثرا کارهایی که خودشان انتخاب کرده اند را انجام می دهند .

کاردیگان ولش کرگی نیز شبیه به باقی سگ ها نیاز دارد در تولگی آموزش های مربوط به اجتماعی شدن را فرا گیرد این کار را با قرار دادن آنها در کنار مردم، منظره ها و صداها انجام دهید.

گالری عکس

کاردین ولش کرگی Cardigan Welsh Corgi

بهداشت و بیماری

کاردیگان ولش کورگی ها در کل سگ های سالمی هستند، ولی مثل تمامی نژادها، امکان دارد آن ها هم درگیر بعضی از بیماری ها شوند.

  • بیماری مربوط به ستون فقرات و گلوکوم در آنها زیاد به چشم میخورد.
  • بیماری دیسک بین مهرها : به دلیل پشت بلندی که دارند امکان مبتلا شدن به پارگی دیسک کمر در آنها وجود دارد.از علامت های آن می توان به بی ثباتی، مشکل بالا رفتن یا پایین آمدن از پله ها، ضعف و فلج شدن اشاره کرد.
  • پیشرو شبکیه : این عارضه از خانواده ی بیماری های مربوط به چشم می باشد که باعث می شود شبکیه ی چشم به آرامی از بین برود. در ابتدای این بیماری سگ دید خود را در شب از دست می دهد و دچار شب کوری می شود. با پیشرفت کردن این بیماری سگ بینایی خود در روز را هم از دست خواهد داد.

تغذیه

پیشنهاد می شود در روز 1 تا 1.5 پیمانه مواد غذایی خشک که کیفیت بالایی دارد، در دو وعده ی غذایی به آنها بدهید.

دقت داشته باشید که مقدار غذایی که سگ بالغ مصرف می کند وابسته به اندازه، سن، جثه، سوخت و ساز بدن و همچنین مقدار تحرک آن می باشد.

در صورتی که احساس می کنید سگ شما مقداری اضافه وزن پیدا کرده است و از این امر مطمعن نمی باشید به وسیله ی اندازه گرفتن غذای آن و همچنین غذا دادن به آن روزانه 2 مرتبه، می توانید سگ خود را در موقعیتی عالی قرار دهید.

ابتدا به سگ خود نگاه نمایید باید بتوانید کمر آن را ببینید. دستان خود را در ناحیه ی کمر آن، در ادامه ی ستون فقرات قرار داده و به وسیله ی انگشتان خود بدون اعمال فشار به طرف پایین لمس نمایید. باید بتوانید دنده های او را احساس کنید که در این شرایط سگ در وضعیتی کاملا ایده آل به سر می برد. اگر اضافه وزن داشت باید مقدار غذایی او را کم کرده و یا ورزش آن را بیشتر کنید.

نگهداری و مراقبت

کاردیگان ولش کورگی ها شبیه نوعی ماشین اسپورت زیبا، بدنی کشیده و سریع دارند. آنها می توانند به عنوان سگ های گله دار، روزانه گله را در مسافت های بسیار طولانی حرکت دهند.

آن ها به روزانه ورزش کردن در قالب نوعی پیاده روی  و همچنین آموزش دیدن برای انجام نوعی ورزش با سرعت نیاز دارند.

این نژاد به خاطر پاهای کوتاهی که دارند امکان دارد آسیب ببینند. به این دلیل که آن اسکلت و ساختمان بدن همچنان کامل نمی باشد.

کاردیگان ولش کورگی ، به دلیل پوششی که دارد بدنش در مقابل آب و هواهای خیلی سرد و خیس مقاوم و محکم می باشد، ولی این موضوع به این معنی نمی باشد که آن ها قادرند در محیطی خارج از خانه زندگی کنند. آنها بسیار اجتماعی و مردم دوست هستند.

کاردین ولش کرگی Cardigan Welsh Corgi

رسیدگی و آراستن

 کاردیگان ولش کورگی دارای پوششی بسیار زیاد با یک زیر لایه ی کوتاه و یک زیر لایه ی بلندتر و روکشی ضخیم است. آن ها در سال 2 مرتبه ریزش موی زیادی خواهند داشت برای حذف موهای مرده و اضافه ی آنها در فصل ریزش، آن ها را شانه زده و با آب گرم حمام دهید.

این نژاد در تمامی رنگ ها مانند : قرمز و راه راه، سیاه و سفید، با یا بدون قهوه ای مایل به زرد یا طرقه آبی مشاهده خواهد شد.

کاردیگان ولش کورگی عموما دارای نشانه هایی سفید روی پا، سینه، گردن، پوزه، شکم می باشد .

تعدادی از آن ها پوششی لطیف و کرکی شکل داشته که مناسب نمی باشد به دلیل اینکه آن ها باعث حفاظت از عنصرهای سگ نخواهد شد.

برای اینکه مانع از جمع شدن باکتری در دهان آنها شوید باید دندان آنها را ۲ تا ۳ بار در هفته مسواک کنید. برای ممانعت از عارضه های مربوط به لثه و بوی بد دهان باید دندان آنها را هر روز مسواک کنید.

در صورتی که صدای کشیده شدن نخنشان روی زمین را شنیدید یعنی ناخن آنها بیشتر از اندازه ی معمول خود رشد نموده است. باید ناخن آنها را در ماه 1 یا 2 بار کوتاه نمایید. رگ های خونی در ناخن پای سگ ها بوده که در صورت کوتاه شدن بیشتر از حد آن ها امکان خون ریزی وجود دارد.

اگر گوش سگ شما بوی بدی بدهد یا قرمزی و التهاب داشته باشد، ممکن است عفونت کرده باشد. با یک پنبه ی مرطوب و با پی اچ خنثی می توانید گوشش را به آرامی تمیز کنید. مراقب باشید که هرگز چیزی را به داخل کانال گوش نباید فرو کنید.

در حین نظافت کردن آن ها باید بدنشان را از نظر زخم، خارش، علامت های عفونت مثل قرمزی، حساسیت به لمس یا التهاب روی پوست بررسی نمایید. گوش، بینی، دهان و چشم را مورد بررسی قرار دهید، چشم ها باید روشن بوده و عاری از هرگونه ترشح و قرمزی باشد.

محل نگهداری

کاردیگان ولش کورگی را می توان به راحتی در محیط آپارتمان نگهداری کرد. عموما این سگ ها درون خونه تحرک و فعالیت بالایی دارند و همچنین به حیاط نیازی نخواهند داشت. آنها احتیاج دارند که در روز به طور منظم فعالیت داشته باشند.

سازگاری

کاردیگان ولش کورگی ها علاقه ی زیادی به کودکان دارند، برای اینکه از گاز گرفتن و کشیده شدن دم سگ ها به وسیله ی کودکان جلوگیری کنید باید آموزش های لازم به آن ها را بدهید و بر کارها و رفتار بین سگ ها و بچه ها نظارت داشته باشید .

این سگ ها نسبت به بقیه ی حیوانات خانگی که در خانواده هستند رفتار و برخوردی دوستانه دارند.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=16012

3 دیدگاه در “سگ نژاد کاردیگان ولش کورگی

  1. sima گفت:

    کوچولوی شیطوووووووووووون

  2. محسن گفت:

    سلام من یدونه همین نژاد رو تازه گرفتم و تا حالا تجربه نگهداری از حیوان خانگی هم نداشتم . بنظرم بهترین و خوش اخلاق ترین سگی هست که میتونه برای خانواده وجود داشته باشه. خیلی عالیه و مهربان

    1. royafaraji گفت:

      سلام منم این سگ رو دارم منتها فقط بدیش اینه که به شدت صدای وحشتناک و بلندی داره و از مهمون غریبه بیزاره,و روی هر صدای عجیبی واکنش نشون میده.
      ولی در کل اگه پارس کردنش رو بشه کنترل کرد فوق العاده مهربون و بی نظیره این نژاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 9 =