سگ

همه چیز در مورد اصلاح و کوتاه کردن ناخن سگ و مشکلات احتمالی آن

ناخن سگ
1.5/5 - (2 امتیاز)

کوتاه کردن ناخن سگ ها خیلی مهم است. بلند شدن طول ناخن و ورود آن به پوست سبب عفونت های دردناک خواهد شد. در ادامه به بررسی بیشتر این مطلب می پردازیم.

برای اکثر سگ ها سخت و دشوار است که ناخن خود را در اختیار شما بگذارند تا کوتاه کنید ولی اگر این عادت از بچگی و در زمان تولگی در حیوان ایجاد شود به راحتی می توانید در سنین بالاتر هم ناخن ها را کوتاه کنید.با پت زیپ همراه باشید.

مشکلات ناحیه پنجه ( CLAW PROBLEMS )

در اثر تحرک و راه رفتن کافی حیوان، ناخن ها سایش پیدا کرده و کوتاه می شوند. شنیدن صدای کلیک روی سطح سفت و سخت و در زمان راه رفتن حیوان احتمالا به واسطه بلند شدن ناخن ها خواهد بود. کوتاه کردن و بررسی ناخن ها به صورت ماهیانه مناسب و مفید خواهد بود. لازم است حیوان به کوتاه کردن ناخن عادت کند.

در برخی از سگ ها ناخن فرعی و اضافی که ناخن شماره یک است و مشابه موقعیت انگشت شست در انسان می باشد، وجود دارد که این نوع ناخن ها به علت عدم سایش باید به طور مرتب اصلاح و کوتاه شوند در صورت عدم کوتاه کردن ناخن های فرعی، در اثر چرخش، ناخن وارد پوست شده و سبب ایجاد عفونت های دردناک پوستی می شوند. گاهی نیز ناخن های اضافی به صورت قلاب مانند به موهای حیوان، لباس و یا دیگر وسایل موجود در منزل گیر می کنند و از پایه جدا شده که سبب بروز جراحت و عفونت و مشکلات جدی خواهد شد.

 

کوتاه کردن ناخن سگ

کوتاه کردن ناخن سگ

توجه

همیشه باید وضعیت ناخن ها و کف پا را بررسی کرد، چون گاهی عفونت هایی در قاعده و ریشه ناخن ها ایجاد می شود که سبب عوارض شدید بعدی خواهد شد. نواحی مبتلا بعدا دردناک و متورم خواهند شد.

به واسطه درد شدید ناحیه ناخن، لمس ناحیه خطرناک خواهد بود چون حیوان در این موارد اقدام به گاز گرفتن شما خواهد کرد. در این موارد نیاز به تزریق آرامبخش توسط دکتر دامپزشک خواهد بود.

در برخی از موارد تحت نظر و توصیه دامپزشک می توان پاها را در حمام آب نمک معمولی قرار داد و مشکلات سطحی را درمان نمود.

آن چه شما و دامپزشک می توانید در کوتاه کردن ناخن سگ انجام دهید

  • برای کوتاه کردن ناخن بهتر است به دامپزشک مراجعه نمایید. هیچ گاه از قیچی و دیگر وسایل برنده برای کوتاه کردن ناخن استفاده نکنید چون احتمال شکستگی ناخن و یا عوارض جدی دیگر وجود خواهد داشت.
  • در صورت کوتاه کردن نامناسب و غیر اصولی ناخن ها خونریزی شدید و غیر قابل کنترل اتفاق می افتد که به واسطه قطع عروق خونی موجود در وسط ناخن است. مشاهده عروق خونی موجود در وسط ناخن است. مشاهده عروق خونی در ناخن های روشن ساده است ولی در مورد ناخن هایی با رنگ تیره به علت عدم مشاهده این عروق احتمال قطع آن ها و ایجاد عوارض، بیشتر است. بهتر است برای کوتاه کردن ناخن بخشی از انتهای آن که به طرف پایین انحناء یافته کوتاه شود و بقیه ناخن که به صورت موازی با پنجه است باقی مانده و کوتاه نشود.
  • در مورد خونریزی از ناخن درصورت قطع نامناسب آن لازم است از مواد قابض و یا چسب های نیترات نقره برای جلوگیری از خونریزی استفاده شود. آرد گندم، ذرت یا پکینگ پودر زمانی که با فشار در موضع قرار گیرند به کنترل خونریزی تا زمان رسانیدن به دامپزشک کمک می کنند.
  • چون عصب ناخن خیلی حساس است ضربه شدید به ناخن و تحریک عصب سبب ایجاد درد شدید در ناحیه می شود.
  • امروزه از ناخن گیر های برقی و هوشمند استفاده می شود که در صورت تماس با بافت حساس ناخن به صورت اتوماتیک قطع می شوند و از آسیب به عصب ناخن جلوگیری می شود.
  • بهتر است در زمان کوتاه کردن ناخن ها دکتر دامپزشک بالشتک های کف پا را نیز معاینه کند و ضمن حذف موهای اضافی ناحیه ی پمجه آن ها را در معرض دید بهتر قرار دهد تا در صورت بروز عوارض در ناحیه بالشتک کف پایی بهتر بتوان آن ها را مشاهده و درمان کرد.
  • می توان در سنین پایین و زمانی که حیوان در سن تولگی می باشد اقدام به حذف ناخن اضافی با روش جراحی کرد.، تا در سنین بالا سبب عوارض بعدی نشود میتوان این ناخن ها را در سن 6-9 ماهگی یعنی همان زمان که اقدام به عیمکردن حیوان می شود، جراحی نمود.
  • کوتاه کردن ناخن ها مخصوصا در مورد سگ های عصبی و پرتحرک خیلی خطرناک است و لازم است کوتاه کردن ناخن ها در مورد این سگ ها توسط دامپزشک و با احتیاط کامل انجام شود.
لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=17630

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج + دو =