آب شیرین

گربه ماهی برنزی یا کریدوراس برنزی Corydoras aeneus را بیشتر بشناسید

3.5/5 - (2 امتیاز)

شاید معروفترین کریدوراس ها که جزء گربه ماهیهای زره دار می باشند، ماهی کوچک کریدوراس برنزی یا گربه ماهی برنزی است که رنگ آن از متمایل به زرد تا قهوه ای متمایل به خاکستری می باشد. بصورت دسته های کوچکی در آبهای گل آلود کم ژرفای بخشهای زیادی از آمریکای جنوبی یافت می شود ولی عمدتا از ترینیداد به جاهای دیگر برده شده است.
گربه ماهی برنزی یا کریدوراس برنزی ، ماهی صلح جویی است که قد آن تا 7 سانتیمتر میرسد. ولی این اندازه تنها در طبیعت دیده می شود و در آکواریوم ها کمی کوچکتر هستند. آب مناسب برای آنها بایستی خنثی تا کمی قلیایی با سختی 10 درجه آلمانی باشد.

 

کلسیم ، برای رشدونمو گربه ماهی برنزی یا کریدوراس برنزی نقش مهمی دارد. هر نوع غذایی را می خورند ولی گهگاه بایستی به آنها غذای زنده و یا غذای زنده منجمد خشک شده مثل گرم توبیفکس داده شود. روده آنها در طول زمان به گونه ای تکامل یافته که شبکه مویرگی ایجاد شده در آن قادر است اکسیژن هوا را که گهگاه این ماهیها با شنا کردن به سطح آب می گیرند، جذب و به سیستم تنفس آن کمک نماید.

تکثیر گربه ماهی برنزی یا کریدوراس برنزی

تکثیر گربه ماهی برنزی یا کریدوراس برنزی نسبتا آسان است. نر و ماده را میتوان به راحتی تشخیص داد. ماهی نر کوچکتر است و روی طرفین بدن آن رنگ متالیک درخشان بیشتری از ماده دارد. شکم ماهی ماده متمایل به قرمز است.
برای تکثیر گربه ماهی برنزی بایستی ماهی ماده ای را که شکم آن در اثر آماده شدن با تغذیه خوب متورم شده است (به دلیل رشد تخمدانها) در یک آکواریوم لخت 60 لیتری با 1 یا 2 ماهی نر قرار داد. میتوان از آب شیر که کلر آن گرفته شده است استفاده نمود.

 

 

درجه حرارت تاثیر زیادی ندارد ولی بهتر است برای تولیدمثل آنها گرما را ابتدا روی 26 تا 27 درجه سانتیگراد تنظیم نمود و از غروب به بعد، کم کم درجه حرارت را به 16 درجه سانتیگراد کاهش داد. کاهش گرمای آب محرکی در تخمریزی آن می باشد. فعالیتهای تخمریزی آنها بسیار جالب و دوست داشتنی است.

ماهی نر درست بالای ماهی ماده قرار گرفته و شروع به باله زدن می کند و گهگاه به طرف جلو و عقب آن حرکت کرده و به گونه ای قلقلک دادن آن از طرفین با سبیلکهای حسی خود آن را تحریک می کند. گهگاه هم در بالای ماهی ماده و در حالتی قرار می گیرد که با دهان خود به پشت گردن آن می چسبد.

سپس هر دو باهم در همین حالت، مدتی به اطراف شنا کرده و اگر ماهی ماده آمادگی تخمریزی را پیدا کند، محلی را برای تخم ریزی انتخاب کرده و شروع به تمیز کردن آن می کند. این محل معمولا روی شیشه آکواریوم می باشد. ماهی نر سپس به پایین افتاده و از پهلو می پیچید. ماهی ماده هم به طرف پایین شنا کرده و دهان خود را به قسمت مخرج تناسلی نر متصل کرده تا اسپرم آن را بگیرد.

ماهی نر به سپس سبیلکهای حسی ماهی ماده را با شعاع های سخت باله پشتی خود می گیرد. ماهی ماده بدن خود را به نرمی پیچانده و 5 تا 6 عدد تخم مروارید مانند را در بخش کیسه مانند کوچکی که با باله های شکمی خود درست می کند، میگذارد و از ماهی نر جدا شده و به محل تخمریزی تمیز شده رفته و ابتدا آنجا را با دهان خود لمس کرده و اسپرم گرفته شده را در آنجا ریخته و سپس تخمهای محکم و چسبنده را در همان محل گذاشته که در آنجا بارور می شوند و تا هنگام تخم گشایی به هم و به دیواره شیشه ای آکواریوم می چسبند.

 

 

 

این کار همچنان و با همان روش ادامه می یابد تا حدود 150 عدد تخم در محل انتخاب شده قرار گرفته بارور شده و به همدیگر و دیواره آکواریوم بچسبند.
پس از تخمریزی، نر و ماده بایستی از آکواریوم خارج شوند. دوره رشدونمو جنینی تا خروج نوزادها از تخمن بسته به درجه حرارت 3 تا 4 روز است. اگر حرارت ثابت آب تا 24 درجه سانتیگراد باشد، طول دوره رشدونمو جنینی تا خروج نوزادان از تخم، 4 روز خواهد بود. نوزادها پس از تخم گشایی به کف آکواریوم رفته و در آنجا حالتی دراز کشیده به خود می گیرند.

در این حالت شباهت زیادی به بچه قورباغه های تازه متولد شده، ولی با رنگ سفید و اندازه خیلی کوچکتر دارند. پس از 5 روز شنای آزاد را شروع می کنند. بلافاصله پس از آغاز شنای آزاد، بایستی با انفوزوئر و یا زرده تخم مرغ و سپس با ناپلیوس آرتمیا تغذیه شوند. رشدونمو آنها نسبتا کند است. پس از یک ماه، رنگ والدین را به خود می گیرند، پس از دو سال به بلوغ جنسی میرسند.

تولیدمثل گونه های دیگر گربه ماهیها یا کریدوراس ها مثل کریدوراس فلفی با اسم علمی Corydoras paleatus و کریدوراس بند بند با اسم علمی C.metae و کریدوراس دم خال دار با اسم علمی C.caudimaculatus تا حد زیادی همانند گربه ماهی یا کریدوراس برنزی است.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=3405

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 6 =