سلامت و بهداشت سگ

استفراغ سگ و هر آن چه که باید در مورد درمان آن بدانید

استفراغ سگ
3.7/5 - (4 امتیاز)

استفراغ سگ را نمی توان همیشه یک نوع بیماری در نظر گرفت چون گاهی در سگ ها بدون هیچ گونه علت مشخصی صورت می گیرد. در ادامه به توضیحات بیشتر می پردازیم.

اختلالات و بیماری های معده و روده ها در سگ علل متفاوتی دارد و عبارت اند از خوردن اجسام خارجی، عفونت های باکتریایی و ویروسی، انگل های گوارشی مخصوصا کرم های انگلی، انواع آلرژی های گوارشی، بیماری های مرتبط با دیگر ارگان ها (مانند کلیه، کبد، پانکراس) و در نهایت دیابت.

استفراغ ( VOMITING )

یکی از مهم ترین علل استفراغ در سگ خوردن غذاهای نامشخص می باشد که به صورت یک عادت نامطلوب دیده می شود. در صورت بروز استفراغ مداوم (همراه یا بدون بیماری) توام با کاهش وزن بی حالی و ضعف، اسهال یا یبوست لازم است در اسرع وقت حیوان توسط دامپزشک درمان شود. از دست رفتن شدید آب بدن و عدم درمان در طولانی مدت سبب ایجاد مشکلات جدی خواهد شد. در زمان استفراغ مواد موجود در معده و یا روده (شامل غذا،اسید و آنزیم های گوارشی) به بیرون می ریزدکه نباید این حالت را با برگشت محتویات از مری به طرف بالا (Regurgitation) یکسان دانست.

علائم بیماری Dog vomiting 

قبل از وقوع استفراغ، افزایش تراوش بزاق از دهان، احساس ناراحتی و بیقراری، قدم زدن و ناله کردن و صدای غرغر از داخل شکم مشاهده و شنیده می شود.

 

استفراغ سگ

استفراغ سگ

علل بیماری

  • بی اختیاری در خورد مواد غذایی مانند خوردن آشغال و غذاهای با چربی زیاد یا خوردن مواد زائد باقیمانده از روی میز غذا.
  • اجسام خارجی مانند خوردن استخوان، توپ لاستیکی، سنگ و مواد مشابه.
  • وجود انگل های گوارشی مانند کرم های گرد مخصوصا در توله ها.
  • بیماری های ویروسی مانند دیستمپر و پاروویروس.
  • بیماری های گوناگون مانند دیابت، تومورها و زخم های معده که اغلب همراه با استفراغ خونی هستند.
  • مواد سمی مانند داروهای داخل منزل، سموم موش کش، ضد یخ و مواد جونده کش.
  • تحریک مرکز استفراغ مانند استفراغ کردن در زمان سوار شدن در ماشین( motion sickness).
  • استرس و هیجان که سبب تغیرات رفتاری در حیوان می شود.

 

آن چه شما و دامپزشک در مورد Dog vomiting باید انجام دهید

  • باید بین استفراغ و برگشت محتویات از مری که یک نوع برگشت غیر ارادی غذا قبل از رسیدن به معده می باشد تمایز قائل شد.در زمان برگشت محتویات از مری باید به بیماری های ناحیه مری مانند انسداد و یا تنگی مشکوک شد که تشخیص آن به عهده دامپزشک است.مورد برگشت مواد از مری که حاوی غذا های نیمه جویده و هضم نشده است بیشتر در توله ها دیده می شود و آن ها برای دفع و برگرداندن این مواد از مری سعی و کوشش نمی کنند بلکه این حالت خود به خودی و غیر ارادی است.
  • با مشاهده استفراغ لازم است غذا و آب به مدت 12-24 ساعت در اختیار حیوان قرار نگیرد چون خوراندن مواد غذایی در زمان بروز استفراغ سبب تشدید این حالت می شود.می توان با در اختیار گذاشتن قالب های یخ، حیوان را ترغیب به لیسیدن آن کرد و برای تامین مواد غذایی از دست رفته و افزایش قدرت جسمانی به سگ آب مرغ یا جوجه داد. از روز دوم پس از وقوع استفراغ می توان قطعات کوچک و خرد شده گوشت مرغ را 4-6 بار در روز به حیوان داد. تجویز برنج سبوس (Brown Rice) به صورت پخته و سبزیجات خرد شده خام هم مناسب است. از روز سوم به بعد می توان حیوان را کم کم به رژیم غذایی معمولی بازگردانیدو یک چهارم غذای متداول را 3-4 بار در روز به حیوان داد. یک هفته بعد از وقوع بیماری می توان تعداد دفعات غذایی را به دو بار در روز کاهش داد.
  • در موارد استفراغ خفیف می توان پس از مخلوط کردن 8 قاشق غذاخوری جعفری خرد شده با آب و پس از جوشانیدن به مدت 5 دقیقه و صاف کردن، عصاره تهیه شده آن را به کمک یک قاشق چایخوری مخلوط نمود و هر 10 دقیقه یک قاشق غذا خوری به حیوان داد. می توان با مخلوط 8 قاشق غذاخوری آویشن یا اکلیل کوهی و 2 فنجان که به مدت 10 دقیقه جوشانیده می شود عصاره ای تهیه کرد که پس از صاف کردن هر 10 دقیقه یک قاشق چای خوری به حیوان داد. بهتر است برای بقیه روز هم یک قاشق غذا خوری عسل در یک لیتر آب گرم حل شود و به حیوان داده شود.یک روز بعد می توان سبزیجات خرد شده یا غذای سبک را به صورت کم حجم برای سگ در نظر گرفت و برای روز های بعد غذاهای معمول و جامد را شروع کرد. در صورت ادامه استفراغ لازم است حتما حیوان توسط دامپزشک معاینه شود.با آزمایش خون احتمال وجود بیماری های کبد، کلیه، دیابت، سرطان ها و یا آلرژی های مختلف بررسی می شود. تهیه یک عکس رادیولوژی از ناحیه شکم نیز برای بررسی احتمال وجود اجسام خارجی یا وجود تومور های سرطانی لازم است.

توجه

در صورتی که سگ تمایل بخ خوردن علف برای استفراغ می تواند علامت وجود کرم های انگلی روده باشد. وجود خون در استفراغ خیلی مهم است و باید سریعا این حالت را به دامپزشک اطلاع داد. در مورد توله هایی که دچار استفراغ شده اند لازم است در اسرع وقت توسط دامپزشک معاینه و درمان شوند تا از نظر وجود اجسام خارجی و احتمال کم آبی بدن بررسی شوند. هرگز سعی نکنید با داروهای موجود در منزل مانند آسپرین و داروهای مشابه در زمان بروز استفراغ اقدام به درمان حیوانات خانگی کنید.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=17351

1 دیدگاه در “استفراغ سگ و هر آن چه که باید در مورد درمان آن بدانید

  1. یاسمین گفت:

    آخه بدی استفراغ سگ اینه که هر رنگش یه علت خاص داره و همین کار رو سخت میکنه که بفهمیم مشکل جدیه یا نه. مثلا توی پت پرس خوندم استفراغ سگ که رنگش زرد باشه ناشی از کیسه صفراست و اونم باز خودش چندین دلیل داره. نکته بدترش اینه که خود بالا آوردن علامت بدیه و حالا همین علامت توی توله سگ باید چند برابر اهمیت داده بشه و خطرناک تر میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 3 =