سلامت و بهداشت سگ

عفونت باکتریایی سگ و هر آن چه که باید در مورد درمان آن بدانید

عفونت باکتریایی سگ
2/5 - (1 امتیاز)

عفونت باکتریایی سگ ها در انواع مختلفی دیده می شوند که بیشتر در قسمت لب ها، صورت و ناحیه تناسلی رخ می دهد. در ادامه به بررسی بیشتر آن می پردازیم.

سگ ها ممکن است در معرض بیماری های مختلفی قرار گیرند عفونت باکتریایی سگ یکی از این بیماری های پوستی می باشد.با پت زیپ همراه باشید.

عفونت باکتریایی ( BACTERIAL INFECTIONNS )

یکی از مهم ترین علل خارش سگ، عفونت باکتریایی پوست است و زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن سگ به واسطه آلرژی بیماری یا استرس تضعیف شده باشد. پیودرم ( Pyoderma ) اصطلاحی است که برای عفونت باکتریایی پوست به کار می رود و به معنی چرکی شدن پوست است.

انواع عفونت باکتریایی سگ

  • باکتری های استافیلوکوکی شایع ترین عوامل باکتریایی پوستی در سگ ها می باشند. در حالت طبیعی تعداد بسیار کمی از این باکتر ها به صورت غیر بیماری زاروی سطح پوست قرار دارند ولی در صورت خارش پوست و زخم شدن سطح آن این باکتری ها وارد عمق پوست شده و پس از تزاید سبب عفونت های پوستی می شوند.
  • علائم عفونت های پوستی شامل از بین رفتن لایه سطحی پوست، حساس شدن پوست، خارش، زخم، دلمه و پوستول ( یک نوع حالت چرکی شدن پوست ) می باشد. با گذشت زمان نواحی مو ریخته، پوسته پوسته و با بوی بد در ناحیه ایجاد می شود. عفونت بر اساس نوع عامل در نواحی مختلف بدن ایجاد می شود. مثلا در آلرژی ناشی از کک ها، عفونت های حاصله در ناحیه ی پشت و نزدیک دم ایجاد می گردد ولی در آلرژی استنشاقی صورت، پاها، چانه و زیر شکم مبتلا به عفونت های پوستی می شوند.
  • باکتری ها می توانند سبب ایجاد عفونت در پوست ناحیه پنجه ها هم بشوند که به نام پیودرم بین انگشتی ( Interdigital Pyoderma ) نامیده می شود و اغلب همراه با آلودگی به جرب دمودکس است.
  • عفونت های باکتریایی ناحیه چانه تحت عنوان آکنه سگ ها ( Canine Acne ) نامیده می شوند. سگ های فربه و تنومندو نژاد هایی با صورت چین دار که چین های پوستی زیادی دارند، اغلب دچار عفونت های پوستی می شوند. در اثر سایش پوست این نواحی به یک دیگر و ایجاد یک محیط مرطوب و تاریک در بین چین ها محل مناسبی برای رشد و تکثیر باکتریها فراهم خواهد شد.

 

عفونت باکتریایی سگ

عفونت باکتریایی سگ

نکته

صورت، لب ها و ناحیه تناسلی بیشتر در معرض عفونت های باکتریایی قرار می گیرند.

آن چه دامپزشک می تواند انجام دهد:

برای درمان عفونت های باکتریایی پوست تجویز آنتی بیوتیک های خوراکی به مدت 2-3 هفته مفید خواهد بود. زخم های کوچک را می توان به صورت موضعی درمان نمود. برای درمان عفونت های گسترده و عمومی حمام دادن با فراورده های دارای بنزول پراکسید ( Benzol Peroxide  ) مفید خواهد بود. کاربرد الکل و پودر بچه بی بو نیز در درمان عفونت چین های پوستی و کاهش رطوبت و خشک کردن ناحیه مفید است.

در موارد عفونت های شدید با انجام اعمال جراحی ترمیمی می توان مناطق اضافی پوست را برداشت ( این کار بیشتر در مورد سگ هایی که دارای چین پوستی هستند انجام می شود ). انجام واکسیناسیون با واکسن های استافیلوکوکی مخصوصا در سگ هایی که به طور مرتب و مداوم به آلرژی های پوستی مبتلا می شوند، مفید خواهد بود.

درمان های گیاهی برای عفونت باکتریایی پوست

در موارد ابتلا به عفونت های استافیلوکوکی افزدن ریشه چای Goldendeal  به رژیم غذایی روزانه مفید خواهد بود. کاربرد لوسیون گل اشرفی ( کالاندولا ) نیز به صورت موضعی در درمان عفونت های پوستی موثر است.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=17578

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =