سلامت و بهداشت سگ

آلودگی انگلی سگ ؛ انواع این بیماری و راه های پیشگیری و درمان آن (بخش 1)

آلودگی انگلی سگ ؛ انواع این بیماری و راه های پیشگیری و درمان آن
4/5 - (29 امتیاز)

آلودگی انگلی سگ را به دو دسته انگل های داخلی و خارجی تقسیم می کنند. هر یک از این آلودگی ها سبب بروز عوارضی در بدن این حیوانات می شود.

آلودگی های انگلی را در سگ به دو دسته تقسیم می کنند :

انگل های خارجی که در سطح پوست بدن سگ زندگی می کنند و تغذیه آن ها از سطح پوست و مکیدن خون و گزش میسر است ، مانند انواع جرب ها ( مایت ها ) انواع کنه ها ، کک ، شپش ها ، مگس های گزنده مخصوص سگ و بالاخره انواع قارچ ، در مورد آلودگی های قارچ ، لازم است متذکر شد ، بعضی از انواع قارچ هایی که در سگ تشخیص داده شده ، قابل انتقال به انسان هم می باشند .

انگل های داخلی ، در داخل دستگاه های بدن سگ ، مراحل تکاملی زندگی خود را ادامه می دهند و این سیر تکاملی ممکن است ، در اندام های مختلف بدن سگ انجام گیرد .

منتهی سیر تکاملی اسن انگل یا چرخه سیکل حیاتی ، اغلب در روده باریک ، باعث گسترش و تکامل و سیر چرخشی انگل خواهد شد ، به طوری که مراحل خراج شدن از تخم و لارو و مراحل تکاملی بیش تر در روده باریک در سگ انجام می شود  .

از جمله انگل های داخلی می توان به کرم های پهن ( نواری ) کرم های گرد ( نخی شکل ) کرم های قلاب دار ( کرم های خون خوار ) کرم های شلاقی ( کرم های سوزنی ) اشاره کرد.

آلودگی انگلی سگ و روش های مبارزه با انگل های خارجی

در مورد اکثر انگل های خارجی ، روش به کار بردن انواع سموم حشره کش و شست و شوی بدن حیوان و یا استفاده از انواع شامپو های اختصاصی حشره کش قابل استفاده است.

آلودگی انگلی سگ

آلودگی انگلی سگ

امروزه با استفاده از اسپری ، کشنده انگل های خارجی به راحتی می توان بر علیه این گونه انگل های خارجی در سگ اقدام نمود ، آن چه از نظر بهداشتی بیش تر اهمیت دارد ، تمیز کردن جایگاه ، بستر و محل زندگی و خواب حیوان است که مرتبا باید شسته و در تمیز کردن آن دقت شود.

آلودگی انگلی سگ و روش های مبارزه با انگل های داخلی

در مورد انگل های داخلی ، با انجام برنامه های ضد انگلی که در مورد هر یک از آن ها ، شیوه درمانی ، اختصاصی را می طلبد و با یک برنامه مدون ، مبارزه و اجرای آن به خوبی انجام می شود ، می توان وجود انگل های داخلی را در بدن سگ ریشه کن نمود.

انجام این گونه برنامه های ضد انگلی بر علیه کرم های گرد علاوه بر این که می توان سلامتی حیوان را تضمین کند ، چون بعضی از آن ها می توانند ، در انسان مشکلاتی را از نظیر انتقال انگلی در انسان ، ایجاد کنند ، در حقیقت به طور غیر مستقیم می تواند کمک کند تا سلامتی اعضای خانواده که در تماس با سگ می باشن ، کاملا حفظ شود .

در این مورد توصیه های لازم توسط دکتر دامپزشک ، درباره ی هر یک از انواع انگل داخلی به شما ارائه خواهد شد ، ولی ان چه از اهمیت بیش تری برخوردار است ، انجام داروهای ضد انگلی در توله ها بوده ، که باید از بدو تولد ، درمان با داروهای ضد انگلی را دریافت کنند .

چون گروهی از آن ها ( کرم های گرد ) از طریق شیر و یا از طریق تماس با مدفوع آلوده مادر ، به هنگام لیس زدن بدن سگ ، و یا در هنگام شیر خوارگی ، ممکن است دچار آلودگی شوند و با بلع تخم های انگلی مربوط به مادر خود ، به توله ها منتقل شود ، و سیر تکاملی انگل در نتیجه در بدن توله تکامل یابد.

به همین دلیل توصیه می شود ، ( سگ های ماده ) را لازم است ، به وسیله داروهای انگلی در سه مرحله تحت درمان دارو های ضد انگلی قرار داد و سعی شود ، به نحوی مقتضی در جمع آوری مدفوع سگ آلوده هر چه سریع تر از محل زندگی سگ مادر و توله ها به خارج از محیط زندگی آن ها انتقال و بروش های علمی و اصولی آن ها را در زیر خاک مدفون و با آب آهک از بین برده ، تا در دسترس سایر سگ های ولگرد قرار نگیرند.

مراحل تجویز داروهای انگلی در سگ های ماده در سه مرحله از آبستنی باید انجام گیرد که عبارتند از :

پیش از آبستنی

در مراحل دوران بار داری

پس از آبستنی ( دوره ی شیر واری )

آلودگی های انگل های داخلی

وجود انگل های داخلی در دستگاه گوارش در سگ نسبتا زیاد بوده ، ولی چون بعضی از این آلودگی ها ، ممکن است برای انسان با خطراتی همراه باشد ، به شرح مختصری از این آلودگی ها به اختصار اشاره می شود.

آلودگی انگلی سگ و کرم های پهن یا نواری

کیست هیداتید

هیداتیدوز یا کیست هیداتیک ، یکی از قدیمی ترین بیماری های شناخته شده در انسان است ، که اولین بار این بیماری به نام کیسه پر از آب از آن یاد شده است.

بیماری توسط لارو انگل اکینوکوکوس گرانو لوزوس یا تینا اکینو کوکوس در انسان ایجاد می شود ، عامل اصلی این بیماری انگلی از خانواده کرم های پهن نواری یا سستودها است که در روزه ی کوچک گوشت خواران از جمله سگ زندگی می کند ، سگ ها ممکن است بدون این که کوچک ترین علائم بالینی را از خود بروز دهند ، دارای هزاران تخم انگلی در روده ی خود باشند.

انگل ، کرم نواری باریکی است که تنها 2 تا 6 میلی متر طول دارد و شامل سر و بدنی دارای 3 تا 4 قطعه است. آخرین بند در بدن حیوان که به نام بند بارور مطرح است ، حاوی حدود 500 تا 550 عدد تخم را شامل می شود.

این تخم ها عمدتا همراه با بند آخر بدن ، میزبان را ترک کرده و می توان آن ها را به صورت شکل دانه های برنج در اطراف مقعد حیوان آلوده مشاهده کرد. در صورتی که تخم ها در روده پاره شوند ، می توان آن ها را در مدفوع ملاحظه کرد ، ولی با چشم غیر مسلح دیده نمی شوند.

تخم های کوچک این انگل را بر روی سطح بدن حیوان ، پوشش خارجی آن میتوان مشاهده کرد و امکان این که این تخم ها سبزیجات و یا علوفه ها را آلوده کنند ، وجود دارد.

گاهی ممکن است به نحوی در اثر آبیاری در مزارع و مراتع با آب جاری در جویبار ها و نهر ها آلوده شده و در نتیجه در مناطق روستایی که ظرف غذاخوری خود را در این گونه آب هاتمیز می کنند ، امکان چسبیدن این تخم ها به ظروف غذا خوری آن ها وجود دارد.

کرم های پهن یا نواری

کرم های پهن یا نواری

در نتیجه در صورت ورود حتی یک تخم به داخل بدن انسان و یا حیونات ( میزبانان واسطه ) ممکن است ، کیست هیداتیک یا کیسه ی پر آبی به اندازه ی حفره ی بزرگی را در محوطه داخل بطنی بدن انسان یا حیوانات میزبان به وجود آورد.

عمدتا راه آلوده شدن انسان از طریق میوه جاتی که روی زمین افتاده و بدون تمیز کردن خورده می شود ، سبزیجات که در هنگام شست و شو خوب تمیز و ضد عفونی نشود ، خوردن توت فرنگی تمیز نشده به علت تماس بوته توت فرنگی با کود آلوده به تخم انگل و بالاخره تماس مستقیم با سگ و دست زدن به حیوان و یا نوازش کردن حیوان وجود دارد.

علائم بیماری بسته به عضو آلوده و شدت آلودگی متفاوت بوده ، مراحل اولیه آلودگی در انسان معمولا فاقد هر گونه علائم بالینی است ، ولی به مرور در اثر رشد کیست ها و ایجاد فشار های مکانیکی به اعضا هم جوار ، عوارض عضوی آن در بیماری ظاهر می شود.

وجود کیست در کبد با علائمی همچون درد در ناحیه راست ، بالای محوطه شکم شروع می شود و به تدریج با بزرگ شدن کیست ، باعث ایجاد نرسایی کبد ، کم خونی ، لاغری ، زردی و بالاخره بزرگ شدن کبد همراه خواهد بود.

در صورت جایگزینی کیست در کبد که به ندرت امکان پذیر است ، علائمی همچون سرفه ، هموپتزی ، تنگی نفس و درد قفسه صدری دیده می شود. هم چنین در اثر درگیری در سایر اعضا نیز علائم خاص خود را بروز را می دهد.

در صورت سوراخ شدن کیست به هر علت ( دست کاری ) محتوی انگل و راه یافتن لارو انگلی به داخل مجاری خون و لنف ، انسداد عروقی به وجود می آید و این ها همه عوارض هیداتیدوز می باشند.

آزاد شدن مایعات موجود در کیست به طور خود به خود یا در اثر وجود ضربه یا در حین انجام عمل جراحی ، می تواند منر به شوک اافیلا کتیک که بسیار کشنده خواهد بود، شود.

در بیش تر موارد عمل جراحی برای خارج کردن کیست با موفقیت همراه است. امروزه با استفاده از روش انجام عمل جراحی با برودت زیر صفر (20-) تواسنه اند شانس عمل جراحی و موفقیت آن را تا حد زیادی افزایش دهند .

تکنیک کاربردی شامل استفاده از دستگاه قیفی شکل ابتکاری ، به وسیله یکی از جراحان معروف ایرانی ، شانس موفقیت در انجام عمل جراحی را دو چندان کرده است. امروزه به دلیل مخارج بالای جراحی ، سعی می شود از شیوه های درمانی دارویی آن هم استفاده شود .

سیکل چرخه زندگی انگلی

عامل این بیماری انگلی از خانواده ی کرم های پهن نواری بوده ، که در روزه کوچک سگ و گاهی اوقات در سایر گوشت خواران زندگی می کند. گوشت خواران به عنوان میزبان های نهایی این انگلی تلقی می شوند.

اما انسان و تعدادی از پستانداران از جمله نشخوار کنندگان نقش میزبان واسطه را بازی می کنند ، آخرین قطعه ی بند بارور ، زنامی که جرا می شود ، حاوی 500 تا 550 عدد تخم بوده که از طریق مدفوع به خارج راه می یابد.

تخم این آلودگی انگلی سگ در محیط خارج از طریق قرار گرفتن بر روی سبزیجات ، علوفه ، آب جاری ور جویبار ها و نهر ها ، مصرف میوه جات آلوده به تخم انگل ( توت فرنگی ) وارد بدن تعدادی از پستانداران به خصوص نشخوار کنندگان می گردد.

انسان هم به صورت تصادفی همان طور که گفته شد ، در معرض خطر ابتلا به انگل قرار دارد که به دو صورت مستقیم از طریق تماس با سگ و غیر مستقیم از طریق مصرف سبزیجات و میوه های آلوده مبتلا می شود.

در انسان و بعضی از پستانداران تخم انگل در داخل روده تشکیل لارو را می دهد که به داخل دیواره ی روده نفوذ خواهد کرد و از طریق گردش خون کبدی خود را به کبد می رساند. اکثر این لارو ها در کبد متوقف می شوند و تشکیل کیست را می دهند ، ولی تعدادی از لاروها از طریق ریه به داخل سیستم گردش خون عمومی راه پیدا کرده و در نتیجه وارد سایر ارگان های دیگر بدن می گردد.

در گوسفند و گاو نیز مانند انسان می توان کیست ها را در اعضای مختلف بدن مشاهده کرد. اگر امعاء و احشای آلوده ی نشخوار کنندگان مثل گوسفند و گاو که حاوی کیست انگلی می باشند ، در اختیار سگ قرار گیرد ، لاروها در بدن سگ به سیکل حیاتی خود ادامه داده و به کرم بالغ تبدیل می گردند.

کرم های بالغ به تدریج ، ایجاد تخم نموده که از طریق مدفوع سگ به محیط خارج راه می یابند و به این صورت چرخه ی زندگی انگل در طبیعت حفظ می شود.

نکات بهداشتی

علت این که با انجام کشتارهای غیر مجاز در سطح شهر ، شهرداری به شدت مبارزه و مانع از انجام این گونه کشتارهای غیر مجاز ( ذبح گوسفند ) در معابر و گذرگاه های عمومی در مناطق شهری و روستایی می شود .

وجود همین امعاء و احشاء آلوده گوسفند بوده ، که ذبح کننده به محض مشاهده آلودگی ( کیست ) آن را از محوطه بطنی ( شکمی ) حیوان خارج کرده و آن را به خصوص در مناطق روستایی در دسترس سگ به عنوان میزبان واسط قرار داده ، در نتیجه چرخه زندگی انگلی کامل و مجددا باعث ایجاد آلودگی و پراکندگی تخم انگل در سگ در طبیعت خواهد شد.

در مناطق شهری احشاء آلوده در جوی آب و یا نهر آب قرار داده می شوند، ممکن است به نحوی در دسترس سگ های ولگرد قرار گیرند. در نتیجه این چرخه ی سیکل انگل در بدن سگ کامل و به وسیله مدفوع آلوده حاوی تخم به خارج پراکنده می شود.

آلودگی انگلی سگ و جلوگیری از آن

یکی از راه های مبارزه با این انگل ، قطع سیر تکاملی کرم اکینو کوکوس گرانو لوزیس در روزه ی سگ می باشد ، با تجویز داروهای مخصوص انگلی به وسیله دکتر دامپزشک هر شش ماه یک بار می وان ، آن را به کلی در سگ از بین برد.

راه دیگر مبارزه با این انگل قطع سیر تکاملی کرم ، از طریق مصرف سبزیجات یا استفاده از تکنیک های شست و شو و استفاده از مواردی که بتوانند آن ها را کاملا ضد عفونی کنند.

آلودگی انگلی سگ و جلوگیری از آن

آلودگی انگلی سگ و جلوگیری از آن

معتقدند مصرف چند قطره محلول های شوینده ظروف شست و شو و یا مصرف قدری نمک به آ”ب سبزیجات ، باعث می شود تخم انگلی چسبیده به سطح سبزیجات با توجه به غلظت نمک در آب ، باعث قرار گرفتن انگل در سطح آب خواهد شد که با جریان آب از سطح سبزیجات خارج می شود.

در مورد شوینده های تمیز کننده ظروف هم با همین مکانیسم ، تخم انگل را در سطح آب خواهند آورد ( کشش سطحی ) و می توان آن را از سطح سبزیجات خارج کرد.

حضور حتی المقدور تماس خیلی نزدیک با سگ به نحوی که بعضی از بچه ها در منازل با سگ داند و یا استفاده از دستکش های یک بار مصرف ، از موارد دیگر از راه های جلوگیری از قطع سیر تکاملی این کرم پهن می باشد.

در صورتی که ار دستکش استفاده نشود ، بعد از تماس با سگ به خصوص قبل از مصرف غذا ، دست ها را با صابون یا شوینده های دیگر لازم است بشوییم. همان طوری که قبلا گفته شد ، مصرف دارو های انگلی در سگ یکی از راه های مبارزه با این انگل خواهد بود که هر شش ماه یک بار باید مصرف شود.

سگ هایی که مبتلا به کرم پهن ( اکینو کوکوس گرانو لوزوس ) هستند ، بعد از مصرف داروهای انگلی و خارج شدن کرم ، لازم است مدفوع سگ را در محلی مدفون کرده و روی آن آب آهک یا مواد ضد عفونی ریخته و از دسترس حیوانات دور نگه داشت.

توصیه شده هرگز از انداختن امعاء و احشاء و اندرونه های گوسفند و گاو ( به خصوص ریه ها ) برای تغذیه سگ در اختیار آن ها قرار نگیرد ، زیرا در این صورت اگر این اندورنه ها آلوده باشند ، باعث اشاعه ی آلودگی خواهند شد.

لازم است تذکر داد ، کرم مذکور در سگ معمولا بدون آزار بوده و فقط بر حسب شدت آلودگی ممکن است ، مختصر التهاب روده که گاهی توام با خون ریزی جزئی است ، مشکلات دیگری برای سگ به همراه نخواهد داشت. ضمنا علاوه بر کرم های پهن ، انواع دیگری از کرم ها در سگ وجود دارد ، ولی خطری را متوجه انسان نخواهد کرد.

کرم های گرد ( آسکاریس )

چندین نوع کرم گرد در روده ی باریک زندگی می کنند. مهم ترین و متداول ترین آن ها ، انواع آسکاریس ها هستند. توکسوکار کانیس و توکسو کارا لئونینا از انواع کرم های گرد هستند که روده ی بزرگ ، رگ های خونی و یا در مجاری تنفسی سگ زندگی می کنند.

آسکاریس ها از غذاهای هضم شده موجود در دستگاه گوارش سگ تغذیه کرده و خصوصا توله سگ ها را دچار سوء تغذیه می کند ، آن ها به داخل دیواره ی دستگاه گوارش توله سگ ها نفوذ کرده و از طریق خون خود را به کبد رسانده و سپس راهی ریه ها شده و در آن جا سر در خواهند آورد. سپس از ریه ها به ناحیه نای رفته و در ان جا به وسیله انجام سرفه بالاخره ، مجددا دوباره بلعیده می شوند و به دستگاه گوارش باز می گردند.

در اکثر توله های آلوده نشانه ای از علائم بالینی ، آلودگی به کرم های رد را مشاهده نخواهیم کرد. اما میلیون ها تخم آلوده کننده به وسیله آن ها در محیط پراکنده می شود که می تواند برای سایر سگ ها و احتمالا برای بچه ها خطرناک باشد.

این کرم ها شبیه یک رشته ماکارونی سفید رنگ و صاف هستند و اگر مدتی در هوای زاد مانده باشند ، حالت پیچ خورده به خود گرفته و معمولا طولی در حدود 2 تا 8 سانتی متر دارند. گاهی مواقع شدت آلودگی به قدری است که ، سگ استفراغ کرده و مقدار زیادی از کرم ها را به بیرون می راند.

در بعضی موارد، در توله های آلوده ممکن است سگ را به هپاتیت ، پنومونی ، تشنج و حتی انسداد دستگاه گوارش مبتلا سازد. زمانی که توله ها به تدریج بزرگ می شوند، اکثر کرم ها به عضلات مهاجرت کرده و در آن جا کیست را تشکیل کی دهند.

این کرم ها تا زمانی که توله بالغ و سپس آبستن شود ، در حالت کمون باقی مانده و سپس در طول آبستنی از طریق جفت به ریه های جنین وارد می شوند. از این رو این گروه از توله ها با آلودگی انگلی متولد شده و باید مورد درمان با داروهای ضد انگلی کرم های گرد قرار گیرند.

این کرم ها می توانند انسان را نیز آلوده کنند و در مواردی نادر در افرادی که دارای ایمنی ضعیفی هستند موجب عوارضی گردند. در موارد نادر ، امکان مهاجرت احشائی لاروهای انگلی سبب تشکیل کیست در چشم بچه ها خواهد شد. این مسئله بسیار خطرناک است و ممکن است با نابینایی در بچه ها همراه گردد.

نسبت آلودگی در نزد توله هایی که هم نشین محبوب اغلب بچه ها هستند ، بیش تر از سگ هایی است که سن آن ها بیش تر از شش ماه است. در سگ های بالغ نسبت آلودگی کم تر از توله ها بوده ، ولی در سگ های پیر هنوز ممکن است آلودگی وجود داشته باشد.

آلودگی انگلی سگ و پیش گیری آلودگی در توله ها

از آن جایی که سگ های جوان از یک تا شش ماهگی بیشتر مبتلا به آلودگی می شوند ، لازم است بعد از این که توله ها در اختیار صاحبشان قرار می گیرند ، زیر نظر دکتر دام پزشک تجویز دارو های انگلی انجام گیرد.

توله ها را در دو نوبت یکی در دو هفتگی مجددا در چهار هفتگی با دارو های ضد کرم اختصاصی می توان تحت معالجه قرار داد.

در ضمن لازم است قبل از شروع تولید مثل و یا حداقل سه هفته بعد از زاییدن ، سگ های ماده را با داروهای ضد کرم از این آلودگی پاک کرد ، چون امکان آلودگی توله ها از طریق عبور تخم از راه جفت به جنین وجود دارد.

دیده شده در توله ها ، بعد از تولد یا چند روز بعد از تولد ، حتی اگر شرایط زندگی آن ها از نظر بهداتشی هم مناسب باشد ، مقدار زیادی انگل از خود دفع می کنند و این آلودگی از طریق مادر به جفت و سپس به جنین می رسد. بنابراین با دادن داروهای ضد کرم این آلودگی را به خوبی می توان بر طرف ساخت.

در هنگام مصرف دارو های ضد کرم بهتر است معده حیوان خالی باشد ، معمولا تا 2 ساعت بعد از تجویز دارو ، بهتر است هیچ گونه غذایی به حیوان داده نشود ، چون ممکن است موجب استفراغ شود.

باید توجه داشت دارویی که برای کرم های گرد داده می شود ، فقط روی کرم های بالغ می تواند موثر باشد و هرگز تاثیری روی لارو و تخم انگل نخواهد داشت. به همین علت تجویز دارو را پس از 2 تا 3 هفته مجددا تکرار می کنند تا در صورتی که در این فصله لارو های انگلی در دستگاه گوارش وجود داشته باشند و به کرم بالغ تبدیل شده باشند ، تحت تاثیر درمان مجدد قرار گیرد و از بین برود.

به صاحبان سگ ها توصیه می شود چنان چه در تغذیه حیوان خود از گوشت خام استفاده می کنند ، هر سه ماه یک بار تجویز دارو های انگلی را زیر نظر دکتر دام پزشک تکرار کنند ، در غیر این صورت هر شش ماه یک بار با مشورت دکتر دام پزشک دارو های انگلی تکرار شود. رعایت مسائل بهداشتی در کنترل این آلودگی برای رفع آلودگی در توله ها نقش به سزایی دارد.

کرم های قلاب دار ( خون خوار )

کرم های قلاب دار متعددی مانند ( انکیلو ستوما کانیس ) و انیناریا استنو سفالیس و انکیلو ستوما برازیلیانس موجب آلودگی انگلی در سگ می شوند ، اصولا خون خوار بوده ، به وسیله چشم غیر مسلح دیده می شوند. این کرم ها باعث اسهال ، کم خونی ، ضعف بدنی ، فقر آهن در بدن می شوند.

تخم این کرم قلاب دار با مدفوع سگ همراه بوده و در محیط خارج باز و لارو آلوده کننده ای را به وجود خ.اهد آورد ، لارو ذکر شده می تواند از طریق بلع در سگ و یا از راه نفوذ در پوست برای سگ عفونت زا باشد.

کرم های قلاب دار ( خون خوار )

کرم های قلاب دار ( خون خوار )

در صورتی که لارو بلع گردد ، در روزه تبدیل به کرم قلاب دار می گردد که با مکیدن خون از بافت های داخل روده ، باعث ایجاد جراحاتی در سطح روده می گردد.

این کرم ها معمولا از خود ماده ضد انعقادی ترشح کرده ، که مانع از ایجاد لخته خون گردیده و حتی در صورتی که از محلی به محل دیگر روده حرکت کنند ، خون ریزی هم چنان ادامه خواهد داشت و سبب کم خونی در سگ می گردد و با دیدن مدفوع سیاه ، قیری شکل ، می توان وجود کرم قلاب دار روده را صد در صد پیش بینی کرد.

پیش گیری از آلودگی در توله ها

لازم است محل زندگی سگ ها را با محلول آب نمک غلیظ به میزان 4 لیتر برای هر 3 متر مربع ( مساحتی که برای زندگی سگ ها در نظر گرفته می شود ) ضد عفونی کرد. از محلول بنزو لکونیوم هیدرو کلراید 4 درصد هم می توان برای ضد عفونی استفاده کرد. ضمنا آب آهک هم قابل استفاده است.

سگ های ماده را در دوران آبستنی ، لازم است تحت نظر داشته و زیر نظر دکتر دام پزشک داروهای ضد انگلی را تجویز کرد.

کرم های شلاقی

عفونت با کرم شلاقی ( تریشوریس ولپیس ) در سگ های بسیار معمول است. هیچ گونه علائم بالینی در آلودگی های خفیف دیده نمی شود. اما در آلودگی های شدید ، واکنش های التهابی و خون ریزی در روده ی بزرگ دیده می شود که منجر به کاهش وزن و اسهال می گردد. از آن جایی که ممکن است خون تازه قرمز رنگ در مدفوع سگ های آلوده دیده شود ، امکان کم خونی هم وجود دارد.

توکسوپلاسموزیس

توکسوپلاسموز یکی از بیماری های مشترک بوده، گسترش این بیماری در انسان و حیوانات مختلف از قبیل گوسفند ، گاو و گربه رو به افزایش است و امروزه در تمام نقاط دنیا این بیماری وجود دارد.

عام بیماری یک تک یاخته به نام توکسوپلاسما  گونه ای است. در مورد سیر تکاملی این انگل هنوز اطلاعات جامعی در دست نیست و به طور کامل روشن نشده ، ولی انگل تمایل خاصی به بافت های عصبی جنین دارد ، در صورتی که این تک یاخته با مقاومت بدن رو به رو شود ، حالت کیستس به خود گرفته و مدت ها می تواند در مغز ، ریه ، قلب و سایر اعضا بدن باقی بماند و ممکن است ضاعیات فراوانی را در  بافت های انسان ایجاد کند.

عفونت های انگلی سگ

عفونت های انگلی سگ

آلودگی انگلی سگ از طریق ارثی و مادر زادی انجام می گیرد. در این صورت انگل از مادر به جنین منتقل و بیش تر در ماه های اول حاملگی منجر به سقط یا تلف شدن جنین می گردد. در مورد آلودگی اکتسابی ، آلودگی بیش تر از طریق دهان صورت می گیرد و انسان کیست مقاوم انگل را با سرفه حیواناتی از قبیل سگ و گربه به خارج رانده و مجددا آن را می بلعد و یا از راه تنفس وارد بدن می کند ، آلودگی از طریق مدفوع سگ نیز امکان پذیر است.

توصیه شده در موقع نزدیک شدن به سگ از تماس به اطراف دهان سگ حتی الامکان دوری شود ، با توجه به این مه اغلب دوست داران سگ را بچه ها تشکیل می دهند و به علت علاقه ی خاصی که دارند سعی می کنند او را در آغوش بگیرند .

ممکن است در نتیجه تماس پوزه حیوان با صورت ، امکلن آلودگی حاصل شود. در صورتی که سگ آلوده باشد ، باعث انتقال آن به اطفال یا افرادی که با سگ سر و کار دارند خواد شد.

لازم است با استفاده از دستکش های یک بار مصرف و در صورت امکلن با استفاده از دهان بند های بهداشتی ، بچه ها را تشویق به انجام ای عمل کرد.

سیکل کامل زندگی انگلی در اپتیلیوم روده کوچک گربه بیش تر کامل می شود ، بنابراین انتقال اووسیت از گربه به منظور کنترل توکسو پلاسموز باید محدود گردد. اغلب اوقات عفونت های توکسو پلاسمتیی در توله های جوان به صورت تاخیری یا بدون علامت می باشد .

زمانی که عفونت به صورت حاد و عمومی در توله های جوان رخ داد ، علائم شامل تب ، بی اشتهایی ، سرفه ، دیس پنه ، اسهال ، زردی و علائم عصبی است. در حیوانات بالغ غالبا با درگیری مزمن سیستم اعصاب مرکزی همراه است. توکسوپلاسموز مادر زادی همان طور که گفته شد یکی از دلایل مهم سقط و مرده زایی است.

عفونت کرم قلب

دیروفیلاریا ایمیتیس مکررا در سگ ها ایجاد عفونت می کند. به صورتی که تخم های لقاح شده رشد کرده و در رحم فیلاریای ماده بالغ هچ می شوند. نوزاد فعال ( میکروفیلاریا ) به داخل خون تخلیه شده ، در آن جا تا زمانی که توسط میزبان واسط ( پشه ) به منظور ادامه رشد ، خورده شود ، باقی می ماند.

لارو در بدن پشه به محله سوم تبدیل می شود. مرحله سوم لاروی از طریق زخم حاصل از گزش پشه در زمان تغذیه به سگ منتقل می شود. کرم های بالغ در بطن راست قلب میزبان زندگی می کنند.

علائم بالینی شامل وجود سرفه های مزمن ، وقفه تنفسی ، امکان پخش کردن حیوان به هنگام تمرین وجود آب آوردگی شکم و هیدرو توراکس بوده ، در مس محوطه بطنی ، دردناک بودن کبد قابل لمس بوده ، مرگ حیوان بیش تر در اثر ضعف عمومی و یا حالات صرعی در زمان تمرین شدید در حیوان ایجاد می شود.

تشخیص مثبت کرم قلب ، می تواند به وسیله مشاهده با میکروسکوپ و دیدن میکرو فیلاریاها در خون کامل و یا در سرم خون لخته شده میسر باشد.

تریپانوزومیازیس

یک بیماری تک یاخته ای مهم توسط تریپانوزوم ( تریپانوزوم اوانسی ) ایجاد می شود. انتقال بیماری توسط گزش مگس از حیوان آلوده به حیوانات سالم صورت می گیرد

علائم بالینی به صورت تب های متناوب ، کاهش وزن و کم خونی میسر می شود ، تایید تشخیص بستگی به مشاهده تریپانوزومیا در گسترش لام خونی گرفته شده از حیوان بعد از رنگ آمیزی میسر می باشد.

لازم است در فصل تابستان با استفاده از داروهای حشره کش ، جایگاه سگ را تمیز نگاه داشته تا از ورود سگ ها به اطراف لانه های سگ بتون جلوگیری کرد.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=21946

1 دیدگاه در “آلودگی انگلی سگ ؛ انواع این بیماری و راه های پیشگیری و درمان آن (بخش 1)

  1. ابراهیم گفت:

    ممنون از مطالب مفید شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 2 =