آب شور

تعداد ماهیان مناسب جهت نگهداری در یک آکواریوم را بهتر بدانید

تعداد ماهیان مناسب جهت نگهداری در یک آکواریوم را بهتر بدانید
2.7/5 - (12 امتیاز)

تعداد ماهیان قابل نگهداری در یک آکواریوم، شاید یکی از سوالات مهم در ذهن بیشتر افراد، باشد. این سوال یکی از موضوعات مهم در نگهداری آکواریوم محسوب می شود.

نگهداری ماهی بیشتر از گنجایش آکواریوم می تواند ضمن ایجاد استرس در ماهیان موجب بهم ریختن تعادل پارامترهای شیمیایی و حیاتی آب شود.

استاندارد تعداد ماهیان قابل نگهداری در آکواریوم

برای تعیین تعداد ماهیان مناسب و قابل نگهداری در آکواریوم استاندارد جهانی خاصی وجود دارد. این استاندارد به عنوان یک معیار کلی مطرح است و باتوجه به نوع سیستم فیلتراسیون و تجهیزات نصب شده بر روی آکواریوم و همچنین نوع ماهیان انتخابی کمی قابل تغییر است.

براساس این استاندارد به ازای هر 6 لیتر آب یک سانتی متر ماهی می توان نگهداری کرد. به عنوان مثال در یک آکواریوم 600 لیتری بهتر است حداکثر 100 سانتی متر ماهی شامل 8 عدد ماهی 10 سانتی متری و 4 عدد ماهی 5 سانتی متری برسد، نگهداری کنید.

همانطور که قبلا نیز گفته شد باتوجه به چند عامل دیگر میتوان این استاندارد تعداد ماهیان را کاهش و یا افزایش داد. در این استاندارد ماهی ها بصورت ترکیبی و منطقی در نظر گرفته شده اند. به عنوان مثال نمی توان 100 سانتی متر ماهی را فقط از بین ماهیان پهن مانند فرشته ماهیان یا جراح ماهیان انتخاب نمود و یا در یک آکواریوم 60 لیتری نمیتوان یک فرشته ماهی 10 سانتی متری را نگهداری کرد.

تعداد ماهیان آکواریوم

تعداد ماهیان آکواریوم

 

از طرف دیگر، در صورت داشتن سیستم فیلتراسیون قوی، انجام تعویض آب آکواریوم بصورت منظم و کنترل دقیق پارامترهای شیمیایی آب، می توانید استاندارد فوق را با احتیاط و در طول زمان تا 50 درصد نیز افزایش دهید ولی در ابتدا، برنامه ریزی خود را براساس استاندارد فوق انجام دهید.
یکی دیگر از معضلات تعداد زیادی ماهی در آکواریوم مبارزه آنها بر سر قلمرو می باشد. ماهی ها پس از ورود به آکواریوم قلمرو خاصی را برای خود در نظر می گیرند و از ورود سایر ماهیان به این قلمرو جلوگیری می کنند.

بنابراین در صورت زیاد بودن تعداد ماهیان همیشه در آکواریوم نزاع بر سر حفظ قلمرو وجود خواهد داشت و بطور طبیعی ماهیان ضعیف تر و یا تازه وارد از بین خواهند رفت و با کوچکترین تغییر در پارامترهای آب دچار بیماری شده و بیشتر ماهیان بیمار خواهند شد.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=4142

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 14 =