شناخت نژاد های سگ

سگ نژاد داشهوند

داشهوند
4.3/5 - (21 امتیاز)

داشهوند سگی شکاری می باشد این سگ عاشق شکار کردن حیواناتی چون روباه و خرگوش می باشد. این سگ به خانواده علاقه زیادی دارند و هم بازی خوبی برای کودکان هستند.

بررسی نموداری نژاد داشهوند

سازگاری :

سازگاری با زندگی در آپارتمان
مناسب بودن برای تازه کارها
میزان حساسیت در برابر محیط اطراف
تحمل تنهایی
تحمل هوای سرد
تحمل هوای گرم

سلامت و بهداشت :

ریزش مو
کف کردن دهان
آرامش در هنگام رسیدگی و اصلاح
مقاومت در برابر بیماری
پتانسیل افزایش وزن
سایز

قابلیت آموزش :

سادگی آموزش
هوش
پتانسیل گاز زدن
تمایل برای شکار
گرایش به پارس یا زوزه کردن
پتانسیل ولگردی

دوستی :

عکس العمل در برابر آشنایان
رفتار دوستانه با بچه ها
رفتار دوستانه با سگ ها
رفتار دوستانه مقابل غریبه ها

نیاز های ورزشی :

میزان انرژی
میزان قدرت
نیاز به ورزش
پتانسیل بازیگوشی
داشهوند Dachshund

دانستنی های نژاد

  • جهت آموزش دادن به سگ نژاد داشوند جعبه آموزش پیشنهاد می شود.
  • سگ نژاد داشهوند سگی باهوش و بازیگوش می باشد ولی در هنگام آموزش صبور است و می توان با آرامش و حوصله به او آموزش داد این سسگ یه سگ بازیگوش نیز معروف است.
  • این سگ یک سگ شکاری می باشد که غریزه آن را دارد. برای همین حفاری کرده و به دنبال ظعمه خود می گردد اگر در خانه حیوان دیگری نباشد اقدام به گرفتن عروسک هایش کرده و در نهایت آن ها را تیکه تیکه می کند ( می کشد ) .
  • این سگ به پارس کردن علاقه زیادی دارد و هم چنین نسبت به سایز و اندازه خود صدای بسیار بلندی ایجاد می کند.
  • این سگ ها بسیار زود چاق و تنبل می شوند . برای همین باید مواظب غذای آن ها و هم چنین فعالیت آن ها باشید. زیرا که چاقی باعث آسیب به مهره و دیسک کمر آن ها خواهد شد.
  • مشکلات دیسک کمر و فلجی در این سگ ها زیاد دیده شده پس مراقب باشید که از جای بلند نپرند و یا از جایی نیوفتند . در هننگام پریدن از جای بلند به آن ها کمک کنید تا دچار آسیب نشوند.
  • این سگ ها به سختی با کسی ارتباط برقرار می کنند پس توجه کنید از دوران کودکی اجتماعی شدن را به او آموزش دهید تا در دوران بالغی منزوی نشود.
  • اگر می خواهید یک سگ سالم و خوب که از هر نظر سالم است خریداری کنید از یک صاحب با مسئولیت و یا یک فروشگاه معتبر این کار را انجام دهید زیرا که باید مطمن شوید که تمام آزمایشات ژنتیک و … را روی سگ انجام داده اند و از هر نظر سگ داشهوند چک شده است.

ابعاد و وزن

  • وزن در نرها: (۶-۱۶) کیلوگرم.
  • وزن در ماده ها: (۶-۱۶) کیلوگرم.
  • ارتفاع در نرها: (۵۷-۶۷) سانتی متر.
  • ارتفاع در ماده ها: (۵۲-۶۲) سانتی متر.

گالری عکس

داشهوند Dachshund

بهداشت و بیماری

اگر شما با یک سگ نژاد داشهوند در ارتباط هستید باید با بیماری هایی که ممکن است دچار شود آشنایی لازم را داشته باشید که در ادامه به آن اشاره کرده ایم.

  • بیماری مهره ای دیسک: این بیماری یا در اثر پریدن از جای بلند است و یا ژنتیکی می باشد. در مراقبت از سگ خود کوشا باشید در هنگام پایین آمدن از پله و یا پریدن سگ از روی مبل به او کمک کنید تا مبادا دچار این بیماری شوند برای درمان آن بعضی از مردم از کایروپراتیک استفاده می کنند. ولی اگر با این مشکل رو به رو شدید حتما به دامپزشک مراجعه کنید این بیماری گاهی به جراحی ختم می شود.
  • صرع:این بیماری ممکن است ارثی باشد از نشانه های آن می توان به بی حالی سگ و تشنج و استفراغ و … اشاره کرد اگر حس کردید که سگ شما به این بیماری مبتلا شده است فورا نزد دامپزشک بروید توجه کنید تشنج ممکن است دلایل مختلف دیگری هم داشته باشد.
  •  پیشروی شبکیه آتروفی (PRA):این بیماری موجب اختلال در بینایی و در اخر کوری سگ می شود .شما باید هر چند وقت یک بار سگ خود را نزد چشم پزشک ببرید و گواهی سلامتش را دریافت کنید . توجه کنید یک سگ کور می تواند حواس های دیگر خود را به خوبی تقویت کند و به آسانی به زندگی عادی و روزمره خود بپردازد. علائم این بیماری مشخص است و سعی کنید فورا به آن ها رسیدگی کنید.
  • اتساع معده و ولولوس (GDV): این بیماری همان چرخش معده و یا نفخ می باشد . از علائم آن می توان به اغ زدن سگ بدون تهوع بی حالی و تند شدن ضربان قلب ، ضعف ، بی قراری ، افسردگی اشاره کرد . بیماری نفخ یعنی جمع شدن مقدار زیادی هوا در داخل معده ، که برای سگ ها بسیار خطرناک می باشد و باید فورا به دامپزشک مراجعه شود. این بیماری اغلب در سگ های مسن تر دیده می شود و در  اثر زیاد خوردن ، تغییر دادن ناگهانی غذا و یا نوشیدن حجم زیاد آب اتفاق می افتد.
  • دیابت سگ DM: یکی از بیماری هایی که در داشهوند دیده می شود بیماری دیابت می باشد. این بیماری اغلب در سگ های دارای اضافه وزن دیده شده و درمان آن تزریق انسولین می باشد. در این بیماری سگ با اشتهای زیاد وزنش کم می شود و بیش از اندازه ادرار کرده و بسیار تشنه می شود. اگر این علائم را مشاهده کردید . فورا سگ را نزد دامپزشک خود ببرید.
  • ناشنوایی : سگ نژاد داشهوند می تواند از یک یا هر دو گوش ناشنوا شود اگر یکی از گوش هایش ناشنوا با شد می تواند یک زندگی تقریبا عادی را طی کند ولی سگی که شنوایی هر دو گوش خود را از دست داده است باید آموزش های و تکنیک های لازم را یاد بگیرد تا بتواند به زندگی خود ادامه دهد برای آن که از سالم بوده گوش های سگ خود اطمینان حاصل کنید سگ خود را به مراکز BAER برده و گوش هایش را تست کنید . دامپزشک می تواند نزدیک ترین مرکز تست BAER را به شما معرفی کند.

تغذیه

روزانه ۱/۲ تا ۱ و ۱/۲ پیمانه غذای سگ با کیفیت بالا را در دو وعده غذایی متفاوت به سگ نژاد Dachshund بدهید.

 

سگ داشهوند با توجه به سوخت و ساز بدن سن و سال و هم چنین میزان فعالیتش باید غذا مصرف کند توجه کنید که هر چه غذای باکیفت تری بخورد زود تر سیر می شود و هر چه غذا بیکیفیت تر باشد مقدار بیشتری باید مصرف کند تا سیر شود. غذا دادن به سگ باید دو بار در طول روز صورت گیرد و هیچ گاه تمام غذاهایش را یک جا در اختیار او قرار ندهید.

داشهوند Dachshund

رسیدگی و آراستن

سگ داشهوند پوستی صاف و مویی کوتاه دارد  این سگ پا کوتاه در رگ های مختلف همچون مشکی قرمز و یا کرم ، شکلاتی ، سیاه و سفید و یا خاکستری دیده می شود این سگ ها از دو لایه مو تشکیل شده اند موی زیرین آن ها نرم تر و موی بالایی سخت می باشد . این سپ ها ریزش موی کمی دارند و بسیار کم خرج هستند . داشهوند موی رویی خود را در همه جا بجز فک و ابرو و گوش دارد. این سگ های کم هزینه ریزش موی اندکی دارند و با پارچه مرطوب لکه های روی بدن آن ها از بین می رود . اگر این سگ دوست داشتنی را به بیرون از منزل و در هوای سرد می برید حتما لباس مناسب برای او تهیه کنید. زیرا که به سرما حساس هستند.

دندان های سگ خود را همیشه مسواک بزنید تا مبادا دچار بیماری دهان و لثه شود و هم چنین مسواک زدن چند بار در هفته باعث از بین رفتن باکتری های مضر دهان می شود.

ناخن های سگ شما باید وقتی که بلند شد حتما کوتاه شود زیرا که ممکن است در هنگام ذوق کردن و یا خوش آمد گویی به شما آسیب وارد کند . توجه کنید وقتی که صدای کشیده شدن ناخن سگ را روی زمین شنیدید این کار را انجام دهید در ضمن هیچ گاه ای عمل را از ته انجام ندهید زیرا که پنجه های آن ها ظریف بوده و باعث خون ریزی می شود و بار بعد سگ به سختی به شما اجازه کوتاه کردن ناخن هایش را می دهد.

وقتی که داشهوند توله است عادت ها را به او آموزش دهید همیشه داخل دهان بینی و گوش ها و چشم های سگ را چک کنید تا مبادا دچار بیماری شود با دیدن هرگونه التهاب ، قرمزی ، خارش ، عفونت ، بوی بد ، ترشح ، فورا به دامپزشک مراجعه کنید.

برای پاک کردن گوش های سگ ، از یک پنبه مرطوب استفاده کنید . توجه کنید از هر چیزی برای پاک کردن آن استفاده نکنید و یک پنبه را که برای یک گوش استفاده کرده اید برای دیگ گوش استفاده نکنید . پاک کردن ترشحات گوشه چشم نیز به همین صورت انجام می شود.

محل نگهداری

این سگ ها در خانه و آپارتمان بسیار آرام می باشند به شرط آن که در طول روز فعالیت بدنی داشته باشند. برای تخلیه انرژی و فعالیت آن ها داشتن یک حیاط کوچک و یا تراس کافی می باشد.

سازگاری

برای آن که این سگ ها روابط خوب و دوستانه ای با کودکان شما داشته باشند باید از دوران کودکی آموزش ببینند.

اگر این سگ ها آموزش ببینند به راحتی با بقیه افراد ارتباط برقرار می کنند .

به کودکان خود نحوه رفتار و بازی کردن با سگ ها را آموزش دهید مثلا به آن ها بگویید که به سگ در حال آموزش که مشغول غذا خوردن و خوابیدن است مزاحمت ایجاد نکند هیچ گاه دم او را نکشد و برای او مزاحمت ایجاد نکند . توجه کنید که هر چه قدر هم سگ ، اهلی باشد ، باید مواظب بازی کردن آن ها با خردسالان خود باشید.

ویدئو ها :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=22558

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − یازده =