شناخت ماهی آب شور

ماهی باس گچی

ماهی باس گچی
لطفا اگر مطلب مفید بود امتیاز دهید

باس گچی ماهی بسیار مقاومی است که ظاهرش با توجه به رنگ محیط متفاوت می باشد و رنگش به منظور استتار بهتر، تغییر می کند. اندازه این ماهی کوچک است.

رژیم غذایی :

گوشت خوار

فرم رنگی :

آبی، نارنجی، بنفش

حداقل اندازه آکواریوم :

113 لیتر

مبدا :

کاراییب، آب های استوایی غرب اطلس

نام های متداول :

باس گچی، باسلت گچی

دمای مناسب آب :

22 – 25 درجه سانتیگراد

PH مناسب آب :

8.1 الی 8.4

شوری مناسب آب :

1.020 – 1.025

نام علمی :

Serranus tortugarum

نام انگلیسی :

Chalk Bass

خانواده گونه :

Serranidae

ســـطــح نگهــــداری :

آسان

مناسب برای آکواریوم های مرجانی :

بلی

رفتار :

نیمه تهاجمی

مناسب برای تازه کارها :

بلی

حداکثر اندازه :

7.5 سانتی متر

معرفی :

باس گچی ماهی کوچک و زیبایی از گونه های اقیانوس اطلس است و دارای توزیعی از ساحل شرق فلوریدا تا باهاماس، جزایر ویرجین، حتی هندوراس می باشد. با اینکه بیشترین جمعیت آنها در تپه مرجانی های کاراییب می باشد. باس گچی در تپه مرجانی ها از عمق ۱۰ متری تا ۴۰۰ متری زیست می کند. این ماهیان را معمولا می توان در مناطق عمیق تپه مرجانی و بسترها پیدا کرد که گه گاه جرات کرده و در فضای باز خود را نمایش می دهند. اما به دلیل اندازه کوچکی که دارند و اینکه احتمال شکار توسط شکارچیان بالقوه وجود دارد، به سرعت برگشته و در نزدیک ترین شکاف یا صدف دریایی خالی خود را مخفی می کنند.
با این که نمونه هایی از این ماهی دیده شده که به تنهایی زندگی می کنند، عموما می توان آنها را در گروه های آزاد با سلسله مراتب متمایز دید. این گونه در یک زمان هم مذکر و هم مونث می باشد، بدین معنی که در یک زمان دارای هر دو اندام تناسلی نر و ماده هستند، اما تا آنجا که شناخته شده است نمی توانند خود را بارور کنند.
باس گچی پلانکتون خوار است، اما گاهی ماهی های بزرگتر و سخت پوستانی که در دهان آنها جا شود را میخورد. هرچند دیده شده ماهی های بالغ در حیات وحش تا ۷٫۵ سانتی متر (۳ اینچ) رشد می کنند اما معمولا بیش از ۵ سانتی متر (۲ اینچ) نمی باشند. ظاهر این ماهی بسته به روشنایی محیط متفاوت می باشد زیرا آن ها جهت استتار بهتر اندکی تغییر رنگ می دهند.
ماهی باس گچی بسیار مقاوم است و خود را با شرایط اسارت به خوبی سازگار می کند و دردسر زیادی جهت نگهداری ندارد. زمانی که بر شوک اولیه انتقال فائق آمدند، به سرعت غذاهای آماده را قبول می کنند.

اگر می خواهید بیش از یک باس گچی نگهداری کنید، بهتر است آنها را در گروه های سه تا پنچ تایی که با یکدیگر از طبیعت گرفته شده اند تهیه کنید. آنها را با یکدیگر قرنطینه کرده و در یک زمان به آکواریوم اضافه کنید تا از پس زدن و ستیزه جویی میان آنها جلوگیری کنید.

اولین باری که باس گچی به آکواریوم خانگی آورده شود، گوشه گیر می شود و در هرگونه پناهگاهی که بیابد مخفی می شود، که این حرکت طبیعی است. با کم شدن شدت نور آکواریوم در زمان ورود و دادن غذاهای زنده نظیر میگو mysid یا Artemia که رفتار تغذیه طبیعی آنها را فراهم می آورد، بهتر است این ماهیان را به آمدن در فضای باز تشویق نمایید. احتمال بیرون پریدن باس های گچی در نخستین ورود به آکواریوم بسیار بالا است. پس بهتر است فضای بالایی آکواریوم را به خوبی محافظت کرده و بپوشانید.

تغذیه :

ماهی باس گچی انواع غذاهای آماده آکواریومی را قبول می کند. این ماهی با توجه به پلانکتون خوار بودن، میکروفانا (mircrofauna) زنده را که به واسطه سنگ های زنده در آکواریوم وجود دارد، شکار کرده و از آن تغذیه می کند. باس گچی را می توانید با گوشت های دریایی به خوبی تکه تکه شده شامل میگو mysis، کریل، ماهی مرکب و گوشت های سخت پوستان تغذیه کنید. ماهی های به خوبی سازگار شده در نهایت غذاهای راحت تر نظیر غذاهای خشک شده و پولکی با محتوای پروتئینی زیاد را قبول می کنند.

بیماری :

باس گچی مانند دیگر اقوام بزرگشان در خانواده Serranidae، در برابر بیشتر بیماری های تک یاختگان و عفونت های باکتریایی مقاوم و سخت جان هستند. زمانی که آنها را پیش از ورود به آکواریوم اصلی قرنطینه می کنید، یک لوله PVC یا پناهگاه دیگری را در طول اقامت در قرنطینه، برای آنها ایجاد کنید.

نکته :

لطفا در هنگام خرید باس گچی نمونه هایی که دست کم دو هفته در آکواریوم های فروشگاه ساکن شده اند و در پیش چشم شما از غذایی که فروشنده به آنها می دهد تغذیه می کنند، تهیه کنید. حتما از خرید نمونه های نحیف و آسیب دیده خودداری کنید.

محصولات مرتبط :

گالری تصاویر :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=10117

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 16 =