شناخت ماهی آب شور

ماهی گربه کوسه

ماهی گربه کوسه
4.3/5 - (6 امتیاز)

گربه کوسه ماهی مشهوری از کوسه ماهیان است که به دلیل اندازه ی کوچکتری که نسبت به سایر ماهیان این خانواده دارد، برای نگهداری در آکواریوم مناسب تر است.

رژیم غذایی :

گوشت خوار

فرم رنگی :

سیاه، قهوه ای متمایل به زرد

نام های متداول :

کوسه بامبو نوار قهوه ای

زیست گاه :

هند و اقیانوس آرام

حداقل اندازه آکواریوم :

۶۸۱ لیتر

دمای مناسب آب :

22 – 25 درجه سانتیگراد

PH مناسب آب :

8.1 الی 8.4

شوری مناسب آب :

1.020 – 1.025

نام علمی :

Chiloscyllium Punctatum

نام انگلیسی :

Cat Shark

خانواده گونه :

Hemiscylliidae

ســـطــح نگهــــداری :

سخت

مناسب برای آکواریوم های مرجانی :

خیر

رفتار :

تهاجمی

مناسب برای تازه کارها :

خیر

حداکثر اندازه :

۱۰۶ سانتی متر

معرفی :

گربه کوسه به رنگ کرم با خط های سیاه تیره پهن می باشد. ماهی های جوان تر دارای رنگ آمیزی نواری زیباتری هستند، که با ورود آنها به مرحله بلوغ شروع به ناپدید شدن می کنند. گربه کوسه ماهیان بالغ هیچکدام از این رنگ آمیزی ها را ندارند. اما شاید خال های قهوه ای بزرگی بین نوارهای آنها ظاهر شود.

گربه کوسه ها عمق زی هستند و فعالیت این ماهیان در شب بیشتر است. آن ها در کف آب و در مکان هایی که نور کمتری دارند تا عمق ۸۵ متری دیده می شوند. این ماهی ها نسبت به نور بسیار حساس هستند، بنابراین اگر آکواریوم شما پرنور می باشد بایستی غار با اندازه مناسب جهت مخفی شدن برای آن ها فراهم کنید.

گربه کوسه ماهی آرام است و زیاد در اطراف شنا نمی کند. گربه کوسه برخلاف اندازه کوچکش بسیار پرقدرت می باشد و می تواند سنگ ها و مرجان های سست را به آسانی کنده و جا به جا کند. جهت جلوگیری از هرگونه آسیب به آکواریوم و ایجاد جراحت در کوسه ماهی و هم آکواریومی های آن، از استحکام همه سنگ ها و مرجان ها اطمینان حاصل کنید.

تغذیه :

گربه کوسه برای غذا نمی تواند به خوبی با ماهیان مهاجم رقابت کند. بنابراین بهتر است غذای این ماهی را با انبر در اختیارش قرار دهید تا از غذا خوردن آن مطمئن شوید. تغذیه گربه کوسه ماهی در ابتدای کار سخت است. هنگامی که این ماهی را تازه وارد آکواریوم خود می کنید، می توانید از تکه های کوچک ماهی مرکب و یا میگوی غذایی آب شور جهت ترغیب آن به خوردن بهره بگیرید. سپس می توانید از غذاهای باکیفیتی برای تغذیه این ماهی مانند میگو، اسکالوپ (نوعی نرم تن دوکفه ای)، ماهی دریایی تازه ماهی مرکب و صدف یخ زده، استفاده کنید. آغشته کردن غذا با ویتامین مایع، ویتامین های مورد نیاز را برای کوسه ماهی شما فراهم می کند. این ماهی یک منبع تکمیلی ید به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری گواتر لازم دارد.

تشویق ماهی های جوان به غذا خوردن با مقداری دشواری همراه است. افزودن تقویت کننده هایی با طعم و رنگ طبیعی و یا میگوی غذایی آب شور پرورشی زنده (Penaeus vannamei) می تواند در تغذیه این ماهی تاثیر به سزایی داشته باشد. گربه کوسه دهان کوچکی دارد و قادر نیست خیلی آن را باز کند. بنابراین نمی تواند گوشت را تکه تکه کند. از این رو در اندازه غذای آن که باید متناسب با اندازه دهانش باشد، دقت کنید. در غیر این صورت این ماهی نمی تواند غذا را بخورد و یا یا پس از بلعیدن، آن را باز می گرداند. برای تغذیه گربه کوسه ۲ تا ۳ بار در هفته و به مقدار کافی اقدام کنید.

تکثیر :

گربه کوسه ها تخم گذار هستند. از تخم های این ماهی بعضی مواقع برای خرید و فروش نیز استفاده می شود. در آکواریوم زمان لازم برای بیرون آمدن بچه ها از تخم حدود ۴ ماه است.

بیماری :

گربه کوسه و دیگر گونه های کوسه ماهی برای ابتلا به بیماری گواتر بسیار مستعد هستند. این بیماری به صورت برجستگی بر روی بیرون ناحیه گلویی این ماهیان خود را نشان می دهد. برجستگی در ابتدای ابتلا به بیماری کوچک است، اما به تدریج آنقدر بزرگ می شود تا گلوی کوسه ماهی بسته شود و توانایی غذا خوردن آن را از این ماهی می گیرد. این بیماری بر اثر کمبود ید در رژیم غذای کوسه ماهی به ایجاد می شود. به وجود آمدن گواتر چندین ماه طول می کشد و درمان آن هم به همین اندازه زمان نیاز دارد. به محض اطمینان از وجود گواتر، مکمل های یددار را به رژیم غذایی آن بیافزایید. اگر برای درمان آن کاری نکنید، بزرگتر می شود و دیگر قابل درمان نیست. در این زمان کوسه ماهی به تدریج از گرسنگی می میرد.

نکته :

قبل از خرید این ماهی در مورد سلامتی آن به خصوص میزان غذایی که می خورد، اطمینان پیدا کنید.

برخلاف مطالب موجود که گربه کوسه را انتخاب مناسبی برای نگهداری در آکواریوم می پندارند، تجربه افراد مختلف به دلایل زیر خلاف آن را اثبات می کند.

بیشتر کوسه ماهی های جوان پس از انتقال به آکواریوم بلافاصله شروع به غذا خوردن نمی کنند و اغلب از گرسنگی از بین می روند.
کیفیت پایین آب زندگی این گونه از ماهیان را مختل می کند.

در زیرشکم این ماهیان معمولا جوش های قرمزی ایجاد می شود که ممکن است در اثر کشیده شدن بر روی سطوح زبر به وجود آمده باشد.

محصولات مرتبط :

گالری تصاویر :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=11101

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 − 2 =