آب شور

آشنایی با دستگاه پروتئین اسکیمر

دستگاه اسکیمر
3.4/5 - (5 امتیاز)

دستگاه پروتئین اسکیمر بسیار مفید و ضروری که جزء فیلترهای مکانیکی محسوب می شود با تولید حباب هوا، مواد آلی دارای ترکیبات پروتئین که به صورت محلول می باشند و قابل جذب توسط سایر فیلترهای مکانیکی نیستند را جذب و آنها را قبل از وارد شدن به چرخه ی نیتروژن و ایجاد آلودگی از آب آکواریوم دفع می کند.

این مواد آلی به حباب های آب چسبیده و بصورت کف قهوه ای رنگی در قسمت مخصوصی در بالای دستگاه جمع آوری می شوند که می بایست هر هفته این ظرف با تخلیه و شستشو نمایید. مواد دیگری مانند چربی ها، اسیدهای چرب، کربوهیدرات ها و مس نیز توسط این دستگاه جذب می شوند.

علاوه براین مواد، بعضی از مواد مفید مانند عناصر کمیاب، کلسیم، منیزیم و باکتری ها نیز توسط اسکیمر جمع آوری می شوند و به همین دلیل باید این مواد مفید را در طول زمان و در صورت کاهش بیش از حد مجاز به آب آکواریوم افزود.

به هنگام استفاده از داروها و با افزودن ویتامین ها و بعضی غذاهای مخصوص مرجان ها حتما اسکیمر را برای مدتی خاموش نمایید زیرا همه ی این مواد را از آب جمع آوری و دفع می نماید.

کارایی و انواع دستگاه اسکیمر

دستگاه اسکیمر علاوه بر انجام فیلتراسیون مکانیکی عمل هوادهی و اکسیژن رسانی به آب را نیز انجام میدهد. دستگاه های اسکیمر را میتوان به لحاظ قرارگیری به دو دسته ی داخل آبی و بیرونی تقسیم نمود که باتوجه به وضعیت سامپ و محدودیت فضا می توانید هریک از آنها را انتخاب نمایید. اما تقسیم بندی های مهمتری نیز برای اسکیمرها براساس نوع عملکرد آنها وجود دارد. براساس نحوه تولید حباب، اسکیمرها به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. -اسکیمر هایی که با استفاده از سنگ هوای متصل به یک پمپ هوا، حباب تولید می کنند. اولین سری اسکیمرها از این تکنیک استفاده می کردند. اما امروزه تقریبا منسوخ شده اند و یا فقط برای آکواریوم های کوچک و نانو طراحی می شوند.
  2. اسکیمر های دارای رابط ونتوری که امروزه کمتر از این تکنیک در ساخت اسکیمرها استفاده می کنند. در این حال واترپمپ اسکیمر با فشار بسیار زیادی آب را به داخل لوله ی بلندی ارسال می کند که این لوله در انتها به اسکیمر متصل می شود. قسمتی از لوله که به استوانه ی اصلی اسکیمر متصل می شود کمی باریکتر از قسمت های قبلی است و یک ورودی جهت اتصال شلنگ هوا در آن تعبیه شده است.سرعت آب در این بخش به دلیل باریکتر بودن افزایش می یابد و با ورود آب به داخل استوانه ی اسکیمر فشار آب افت می کند که این تغییر در فشار موجب مکش هوا به داخل لوله و در نهایت داخل استوانه ی اسکیمر می شود. در این حالت باید از یک واترپمپ قوی استفاده شود تا قدرت لازم جهت مکش آب را ایجاد نماید.
  3. اسکیمرهای توربو که بیشترین نوع اسکیمرهای امروزی را شامل می شوند. در این گونه اسکیمرها ورودی هوا در قسمت مکنده ی واترپمپ تعبیه شده است و همچنین در پره های روتور واترپمپ آنها نیز تغییرات ساختاری ایجاد شده است تا ترکیب حباب هوا با آب به بهترین شکل صورت پذیرد.

به این اسکیمرها Needle wheel یا پره سوزنی نیز می گویند که بیانگر نوع پره های واترپمپ آنها می باشد. در چند وقت اخیر در ساخت نوع پره های این واترپمپ ها نیز تغییراتی ایجاد شده است که انواع این پره ها عبارتنداز:

پره واتر پمپ Pin-Wheel

بیشتر واترپمپ های مخصوص اسکیمر ها از این گونه می باشند. در این حالت تعداد زیادی میله ی پلاستیکی بر روی یک صفحه گرد پلاستیکی چیده شده اند.

پره واترپمپ Needle-Wheel

حالت Needle-Wheel همانند Pin-Wheel است با این تفاوت که دیگر از صفحه پلاستیکی گرد خبری نیست و میله های پلاستیکی همانطور که در تصویر مشاهده می کنید بصورت مرکزی به یکدیگر متصل شده اند.

پره واترپمپ Mash-Wheel برای اسکیمر

این نوع پره ها، جدیدترین نوع پره های واترپمپ های اسکیمر هستند که شاید در آینده ای نه چندان دور فراگیر شوند. در این حالت به جای میله های پلاستیکی از رشته های درهم تنیده ی پلاستیکی استفاده می شود تا حباب های وارد شده به داخل مخزن واترپمپ، هرچه بیشتر چرخ شده و به حباب های کوچکتر تبدیل شوند. در این حالت، بیشترین سطح تماس بین حباب های هوا و آب پدید می آید و اسکیمر از کارایی بیشتری برخوردار خواهد بود.

پره واترپمپ

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=2494

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هفت =