ماکیان

5 نکته کلیدی در اهلی کردن کاسکو که باید به آن توجه کنید

اهلی کردن کاسکو
3.3/5 - (10 امتیاز)

اهلی کردن کاسکو به صبر و حوصله زیادی نیاز دارد. در ادامه متن 5 نکته بسیار کاربردی گفته می شود که می توانید مورد استفاده قرار دهید.

کاسکو پرنده ای زیبا و پر قدرت است که افراد زیادی به نگهداری از آن علاقمند هستند. این پرنده خصوصیات ویژه ای دارد که نگهداری از آن را با چالش هایی رو به رو کرده است. برای پیشگیری از مشکلات احتمالی و کم کردن زمان اهلی شدن کاسکو ، 7 نکته عالی را در ادامه به شما ارائه می دهیم.

"<yoastmark

آشنایی کاسکو با محیط منزل

پس از خرید، کاسکو را در قفس مناسبی بگذارید و دور قفس را با روزنامه بپیچید و به آرامی به خانه بیاورید و در محل کم رفت و آمدی مثل گوشه ی یک اتاق قرار دهید و تعدادی روزنامه زیر قفس پهن کنید. سپس آب خوری آن را پر و غذا خوری اش را نیمه پر کنید و روزنامه را از دور قفس باز کنید و از قفس دور شوید. بهتر است به مدت ۱۰ روز، فقط در هنگام تعویض ظروف آب خوری و غذا خوری و نظافت به آن نزدیک شوید.

در این مدت کاسکو با محیط خانه ی شما آشنا می شود و به تدریج به شما که پرستاری آن را به عهده گرفته اید، عادت می کند. همواره سعی کنید انواع سبزی ها، میوه ها، تخم آفتابگردان، نخود خیس کرده، بلال، نخودچی، استخوان ران مرغ و غیره را در اختیار کاسکو قرار دهید و توجه کنید که کاسکو به کدام غذاها بیشتر علاقه نشان میدهد و به کدام غذاها کمتر اشتیاق دارد.

بازی با کاسکو

از همان روزهای اول می توانید اسباب بازی های مختلفی در اختیار کاسکو قرار دهید. کاسکو به طور روزانه چند ساعتی را با بازی کردن با اسباب بازیها می گذراند (بهتر است اسباب بازیها از جنس چوب باشد تا بتواند آن را بجود). کاسکو به این عمل نیاز دارد، زیرا طبق غریزه، کاسکو در زندگی جنگلی خود وقت زیادی را به جویدن ترکه های نرم و خوردن جوانه درختان می گذراند. این سرگرمی را باید در طول زندگی کاسکو برای آن فراهم کنید. در غیر این مدت اگر کاسکو سرگرمی نداشته باشد، ممکن است به قطع کردن یا کندن پرهای خودش مشغول شود.

"<yoastmark

 

شروع تمرینات اهلی کردن کاسکو

حدودا در پایان هفته چهارم از بدو ورود به خانه شما، کاسکو تا حد زیادی به محیط جدید زندگی اش و شما آشنا شده و ترس کمتری دارد. لذا در این زمان می توانید برای اولین بار اقدام به حمام دادن کاسکو کنید.

از همان روزهای اول، روزانه چند نوبت در یک متری جلوی قفس کاسکو بنشینید تا ترسش زودتر از شما بریزد. در این اوقات شما می توانید سوت های قشنگ و ملایم برای کاسکو بکشید و نامی را که به کاسکو می دهید، مرتب تکرار کنید. توجه داشته باشید که هرچه بیش تر شما برای کاسکو سوت بزنید، کاسکو به دلیل مشابه بودن تن صدای سوت ها با صدای طبیعی خودش، آن ها را زودتر یاد می گیرد. اما ایراد یاد دادن سوت زدن به کاسکو این است که کاسکو در آینده بیشتر میل دارد سوت بکشد تا حرف بزند.

بنابراین یاد دادن سوت کشیدن در حد افراط به کاسکو توصیه نمی شود. هر وقت کاسکو شروع به قار کشیدن کند، شما باید از جلویش بلند شوید و تنهایش بگذارید یا دورتر بنشینید. بهترین جا برای نشستن روبه روی کاسکوی وحشی، جایی است که کاسکو قار نکشد. وقتی شما به کاسکوی وحشی نزدیک می شوید، دقيقا ملاحظه می کنید که وقتی به فاصله خاصی برسید، کاسکو شروع به قارکشیدن می کند. حال اگر شما قصد تعویض محتوای آب خوری و غذا خوری یا نظافت سینی زیر قفس را داشته باشید، چاره ای ندارید جز آن که به قفس نزدیک شوید و ضمن آن که قارهای کاسکو را تحمل می کنید، کار خود را سریع انجام دهید و دور شوید. اما در سایر موارد، فقط به اندازه ای به کاسکو نزدیک شوید که کاسکو قار نکشد.

"<yoastmark

صبر و تکرار

برای اهلی کردن کاسکو به صورت روزانه در مواقعی که قصد نزدیک شدن به کاسکو را دارید، همان اصول را رعایت کنید. یعنی تا جایی که می بینید کاسکو در حال باز کردن دهانش برای قار کشیدن است جلو بروید و همان جا توقف کنید یا بنشینید. اگر کاسکو قار کشید، کمی به عقب بروید و اگر دیدید که علایم قار کشیدن از خود نشان نداد، کمی جلوتر بروید. سعی کنید در هر نوبت فقط کمی به جلو بروید. با این روش ملاحظه خواهید کرد که تا روز دهم یا کمتر، کاسکو چنان قیافه شما را شناخته و به آن اطمینان کرده است که حتی وقتی درست در نزدیکی قفس قرار می گیرید، قار نمی کشد.

اجازه دهید با همین روش ملایم، کاسکو به تدریج به شما اطمینان کند. حدود یک ماه دیگر که با چنین روشی با کاسکو رفتار کردید، بخشی از رفتار وحشی کاسکو به حالت اهلی تبدیل می شود و هر چه کاسکو آرام تر شود، قابلیت تربیت آن بیش تر می شود. رفتار كاسکوهای وحشی یکسان نیست. بنابراین ممکن است یک کاسکو پس از یک ماه و کاسکوهای دیگر پس از دو، سه یا چهار ماه اهلی شوند.

"<yoastmark

سن کاسکو

کاسکوی وحشی شما هر چه جوان تر باشد، به علت کمتر گذراندن عمر خود در طبیعت، خاطرات کمتری از طبیعت وحشی دارد. لذا زودتر با محیط خانه شما و خود شما آشنا و اهلی می شود. در مورد کاسکوهای چشم زرد، چون نمی توان به حدود نزدیکی از سن آنها پی برد. باید تصور کرد که طول زمان رام شدن تمام کاسکوهای چشم زرد حدودا یکسان و دست کم ۴ ماه و این مدت برای جوجه ها حدود ۲ تا ۳ ماه است. (این مدت به صورت تقریبی بیان شده است).

نکات تکمیلی اهلی کردن کاسکو

کاسکو پرنده ای بسیار دوست داشتنی و باهوش است. نگهدارندگان آن آرزو دارند کاسکویی ترتیب شده، سخن گو و رام داشته باشند. وقتی این پرنده را از محل قبلی زندگی خود دور می کنید، ممکن است مدت زمان زیادی لازم داشته باشد تا به مکان و شما عادت کند. از این رو اهلی کردن آن نیازمند صبر و شکیبایی زیادی است که مهم ترین عامل می باشد. اگر انتظار دارید اهلی کردن کاسکو با سرعت بالا انجام شود و فورا یک پرنده اهلی، خوش صدا و سخن گو داشته باشید که از سر و کول شما بالا برود، بهتر است از خرید این پرنده منصرف شوید. چرا که اهلی کردن آن برای افراد عجول کاری بسیار دشوار و ناممکن است.

"<yoastmark

نشانه های اولیه اهلـی شدن کاسـکو

  • در صورتی که به قفس پرنده نزدیک شدید، قار نکشد.
  • به آسانی از دست شما غذا را قبول کند.
  • شما را گاز نگیرد.
  • شما بتوانید خیلی راحت سر و گردن این پرنده را دست بکشید.
  • روی شانه شما بنشیند.
  • درصورتی که روی شانه شما باشد، با حرکات عادی بدن نپرد.

"<yoastmark

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=35170

1 دیدگاه در “5 نکته کلیدی در اهلی کردن کاسکو که باید به آن توجه کنید

  1. مجله ارگ گفت:

    مطالب شما بسیار عالی و آموزنده است من مقاله های بسیاری از شما مطالعه کردن وکامل وکافی هستند و خوشحال میشم مطالب شما را در مجله ارگ انتشار دهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 11 =