سلامت و بهداشت سگ

بهداشت اولیه سگ ؛ 3 نکته کلیدی که باید در رابطه با این موضوع بدانیم

بهداشت اولیه سگ ؛ 3 نکته کلیدی که باید در رابطه با این موضوع بدانیم
3.7/5 - (4 امتیاز)

بهداشت اولیه سگ شامل معاینه و بررسی چشم ، گوش و دندان های این حیوانات می شود. انجام این معاینات مستلزم شناخت و آگاهی نسبت به یک سری عوامل می باشد.

یکی از برنامه های مراقبت های بهداشتی، انجام معاینه از گوش های حیوان و تمیز کردن آن هاست. سگ هایی که گوش های بلند و افتاده دارند، مانند نژاد باست و کوکراشپانیل نسبت به نژادهایی که از گوش های برافراشته، کوچک و یا پهن برخوردارند، مانند شی هوا هوا و یورکشایر تریر، به دلیل این که لاله گوش آن ها مانع عبور جریان منظم هوا به داخل کانال گوش خارجی می شود، بیشتر مستعد عفونت های گوش هستند.

بهداشت اولیه سگ و مراقبت و معاینه از گوش ها

در این صورت لازم است گوش این گونه نژادها را جهت خارج کردن توده های مومی شکل درون آن، همیشه پاک و تمیز نگه داشت. بهترین روش جهت تمیز کردن گوش، به کار بردن تکه ای پارچه نازک کتانی تمیز یا قطعه ای پنبه است.

لازم است پنبه را با چند قطره روغن معدنی، پارافین و یا گلیسیرین آغشته کرده و یا با یک محلول ضدعفونی کننده رقیق شده، پنبه را مرطوب نموده و داخل گوش را به وسیله آن تمیز نمایید.

این کار را چند مرحله تکرار کنید تا هیچ گونه اثری از گرد و غبار و یا مواد ترشحی غدد چربی داخل گوش، در مجرای خارجی گوش مشاهده نشود. هرگز از گوش پاک کن برای تمیز کردن گوش استفاده نکنید.

 مراقبت و معاینه از گوش ها (بهداشت اولیه سگ)

مراقبت و معاینه از گوش ها (بهداشت اولیه سگ)

مگر این که در این زمینه تجربه داشته باشید و حد و مرز گوش پاک کن برای آن نژاد قابل ارزیابی باشد. گاهی فرو کردن گوش پاک کن، ا توجه به سطح ظریف داخل گوش و حرکت های ناگهانی حیوان، منجر به جراحت در گوش خواهد شد.

برای بررسی های مربوط به بهداشت اولیه سگ باید موهای زائد داخل گوش را اغلب می توان به وسیله انگشتان، با توجه به این که این گونه موهای زائد از استحکام زیاد برخوردار نیستند، به آسانی خارج کرد، سپس داخل گوش را تمیز نمود.

در صورتی که متوجه شدید سگ شما سر خود را به طور پیوسته و مداوم تکان های شدید می دهد و به علت درد گوش دچار کج کردن سر خود شده و ناحیه گوش را به وسیله پنجول هایش دائما می خاراند و یا در حال کشیدن به سطح زمین می باشد و مرتبا ناله می کند، باید متوجه شوید سگ شما به یکی از اختلالات در گوش داخلی خود مبتلا شده است.

گاهی هم ممکن است اجسام خارج، نوک تیز و برنده یا گیاهان خشبی به داخل گوش نفوذ کرده باشند. این حالت بیشتر در سگ های شکاری اتفاق می افتد. سگ هایی که دچار عفونت در داخل گوش می شوند، دائما از درد ایجاد شده در گوش خود، زجر می کشند و ناله می کنند و یا به وسیله پنجه های خود آن را می خارانند.

در صورت استشمام بوی بد از داخل گوش که اغلب ممکن است بسیار شدید باشد، باید حتما به گوش ها و امکان آلودگی عفونی توجه کرد.

مراقبت از چشم ها و بهداشت اولیه سگ

در هنگام شست و شو و آرایش موهای بدن سگ، لازم است مراقبت لازم به عمل آورد که هیچ نوع ماده ی تحریک کننده وارد چشم های حیوان نشود. اصولا سگ هایی که چشم های برجسته، بزرگ و بیرون زده ای دارند، مانند نژاد پاگ، پکینیز، باست و بولداگ، باید دقت شود که موهای اطراف چشم آن ها باعث ایجاد خراش و آسیب در چشم نشود.

وجود این گونه تحریکات مداوم از سوی این موها، در دراز مدت بر روی سطح قرنیه چشم اثر خواهد گذاشت و در نهایت امکان عفونت های مزمن چشم را ایجاد می کند. علائم ناشی از عفونت های مزمن در چشم سگ ها را می توان به صورت قرمزی و ترشح مختصر اشک در زوایای داخلی چشم ها مشاهده کرد.

گاهی در صورتی که عفونت های چشم پیشرفت کند، ممکن است صبح ها در چشم سگ بتوان آثار چسبندگی مژه ها را ملاحظه نمود.

مراقبت از چشم ها (بهداشت اولیه سگ)

مراقبت از چشم ها (بهداشت اولیه سگ)

برای رفع ترشحات موجود در زوایای چشم، می توان چشم را با استفاده از تکه ای پنبه که به آب مقطر یا محلول سالین نرمال رقیق شده آغشته باشد،  تمیز کرد. استفاده از محلول ایباس که محلول ضد عفونی کننده برای چشم های انسان است، هم کاربرد دارد. از چایی کمرنگ سرد شده هم می توانید استفاده نمایید.

در سگ های شکاری که معمولا در حین شکار با گرد و غبار، و وزش بادهای موسمی همراه هستند، تمیز کاردن چشم ها پس از عملیات شکار ضروری است.

برای این کار می توانید از محلول رقیق شده ی اسید بوریک و یا محلول های مشابه آن که برای انسان هم استفاده می شود، به کار برید.

با توجه به این که انجام معاینات بهداشت اولیه سگ در هر لحظه به دلیل تکان های ناگهانی سگ ممکن است خطرناک باشد، لازم است به تنهایی انجام نشود  و همیشه از یک شخص دیگر کمک بگیرید.

در موارد خاص گاهی برگشتگی مژه ها به داخل سطح قرنیه ممکن است آثاری از کدورت و سفیدی را به صورت لکه ای سفید در سطح قرنیه از خود نشان دهد و معمولا با پنجول زدن سگ در چشمانش همراه است.

گاهی برگشتگی پلک ها به داخل چشم و ورود اجسام خارجی به خصوص در سگ های شکاری به صورت یک عارضه در چشم ها تقلی می شود. اصولا برگشتگی پلک یک عارضه ی مادر زادی است و راهی به غیر از عمل جراحی بر روی پلک وجود نخواهد داشت.

انجام این عمل جراحی که به صورت خیلی ظریف صورت می گیرد، با عث می شود که پلک ها به حالت طبیعی خود برگردند. این گونه اعمال بر روی چشم بیشتر جنبه جراحی پلاستیک دارد و خلاقیت و ظرافت و تبحر جراح در پدید آوردن پلک چشم به صورت اولیه، نقش بسیار موثری دارد.

 

بیماری های چشم و بهداشت اولیه سگ

چشم ها یکی از مهم ترین و حساس ترین عضو در تمام موجودات هستند. عوامل متعددی از قبیل جراحت، عفونت و یا نقایص چشم، ممکن است بر روی این عضو حساس اثر بگذارد و منجر به یک سری بیماری ها در چشم شود.

از مهم ترین بیماری های چشم در سگ، می توان به التهاب، پر خونی، حساسیت یا آلرژی چشم، زخم قرنیه، گلوکرم و بالاخره بیماری های مزمن از جمله عفونت مزمن در چشم اشاره نمود.

چشم های دردناک و ملتهب، عموما در اثر گرد و خاک در محل زندگی حیوان و یا در اثر بیرون بردن سگ به وسیله اتومبیل که معمولا حیوان سر خود را از اتومبیل خارج می کند، و یا در مسیر بادهای موسمی قرار می گیرد، ایجاد می گردد.

در التهاب چشم همراه با درد، که اصطلاح بلفاریت به آن داده شده است، عواملی همچون باکتری ها اعث می شوند، پلک و مژه ها به وسیله قشری از ترشحات چرکی – موکوسی، سطح مژه و پلک به هم بچسبند و آثار قرمزی و التهاب پلک را می توان در چشمان حیوان مشاهده کرد.

در این حالات لازم است با استفاده از محلول های چشمی ضد عفونی کننده و یا پماد های آنتی بیوتیکی چشمی، برای درمان اقدام نمود. مصرف روزی 3 تا 4 مرتبه باعث بهبود وضعیت چشم ها خواهد شد.

در مواردی که وضعیت بلفاریت در چشم طولانی مدت و شدید گردد، مصرف پمادهای آنتی باکتریال توام با آنتی بیوتیک های سیستمیک به صورت تزریقی و یا خوراکی انجام می گیرد. دکتر دامپزشک در این مواردئ خاص می تواند کمک های لازم را انجام دهد.

کمبود ویتامین آ در جیره غذایی سگ های شیرده در صورتی که دچار کمبود شود، سبب ایجاد درد در چشم های توله ها می شود. در صورتی که از ترکیبات حاوی ویتامین آ مانند کریستال های حاوی ویتامین آ، یا روغن ماهی، در تغذیه حیوان شیرده استفاده شود، در کوتاه مدت ویتامین آ به داخل شیر وارد می شود و از این طریق به بدن توله ها انتقال پیدا می کند و این گونه نقص و ضایعه های چشمی را به وصرت بسیار سریع بهبود می بخشد.

گاهی کمبود ویتامین آ در توله ها باعث می شود، بخشی از بینایی خود را از دست دهند و دچار نوعی کوری شبانه شوند. عارضه ذکر شده با تزریق ویتامین آ و یا مصرف موادی که از این ویتامین سرشار باشند، بر طرف خواهد شد.

ولی در هر صورت لازم است روزانه چشم های حیوان را با استفاده از محلول ضد عفونی کننده رقیق چشم مانند اسید بوریک 1 تا 2 درصد شست و شو داد.

در بلفاریت های آلرژیک، معمولا علاوه بر درد و خارش، تورم و التهاب وجود دارد. وجود ترشحات در چشم را در این عارضه کمتر می توان مشاهده کرد. استفاده از کمپرس آب سرد به کاهش خاغرش کمک خواهد کرد.

در غیر این صورت لازم است از آنتی هیستامین های چشمی با نظر دامپزشک جهت بهبود و رفع خارش چشم استفاده کرد. در حالی که اگر بلفاریت آلرژیک شدید باشد، قطره های آنتی هیستامین کفایت لازم را در بهبود روند التهاب و خارش جهت بهبودی در حیوان امکان پذیر می سازد. استفاده از کورتیکوستروئیدهای عمومی ( سیستمیک ) تحت نظر دامپزشک لازم است انجام گیرد.

گاهی در انجام معینات بهداشت اولیه سگ ، توله های تازه متولد شده، شما شاهد توله هایی خواهید بود که پلک ها بعد از 15 روز باز نشده اند. این توله ها اغلب به عفونت زیر پلک چشم مبتلا شده اند. برای باز کردن پلک ها لازم است ابتدا به آرامی پلک ها را ماساژ داده تا بتوان به بخشی از شیار چشم دسترسی پیدا کرد.

گاهی اوقات لازم است جهت باز کردن پلک ها از قیچی یا تیغه اسکالپل استفاده نمود. در این صورت لازم است جهت انجام این گونه عملیات به دامپزشک مراجعه نمود و زیر نظر او این گونه جراحی ها صورت گیرد.

وجود عارضه پر خونی در چشم ( کنژیکتویت ) در سگ ها دلاایل متعددی دارد ولی مهم ترین عامل اولیه آن عفونت های میکروبی است. شست و شوی چشم با محلول های چشمی جهت زدودن مواد و اشیای خارجی و مصرف آنتی بیوتیک در کمک به بهبودی حیوان بسیار موثر است.

استفاده از داروهای ضد التهاب و آماس های حاد چشمی ضروری است. انجام این گونه اعمال درمانی لازم است توسط دامپزشک انجام گیرد. به خصوص در مواردی که پر خونی پلک چشم در حیوان در اثر عفونت های اولیه یا زخم قرنیه باشد. به کار بردن داروهای ضد التهاب معمولا منع مصرف دارد، چون باعث کوری چشم در حیوان خواهد شد.

زخم قرنیه

عوامل متعددی از خار گیاهان نوک تیز گرفته تا اصابت جسم فلزی نوک تیز و برنده، انجام جراحات یا وارد شدن ضربه باعث از بین رفتن و یا نقصان در یکی یا تعدادی از لای های اپی تلیال پرده های قرنیه می شود. در صورتی که فقط پرده خارجی چشم دچار آسیب دیدگی و یا پارگی گردد، اصطلاحلا به نام ساییدگی یا خراش قرنیه موسوم است.

در صورتی که مدت زمان طولانی از این گونه صدمات لایه های پرده قرنیه چشم گذشته باشد، از محلول های رقیق شده ی نیترات نقره جهت تحریک پرده قرنیه و به زنده و فعال شدن پرده قرنیه مباغدرت می ورزند و با استفاده از پماد های ویتامین آ و آنتی بیوتیک های اختصاصی چشم ( نئومایسین، پلی میکسین، باستیراسین، جتنامایسین ) هر 6 ساعت یک بار مورد استفاده قرار می دهند.

بیماری های چشمی سگ

بیماری های چشمی سگ

دارو ها باید به وسیله دکتر دامپزشک تجویز شوند. خشکی قرنیه ناشی از مشکلات هورمونی که در اثر ( بیماری دیابت و اختلالات غده فوق کلیه و کمبود هورمونی تیروئید ) در حیوان به وجود می آید، لازم است با اصلاح عوامل هورمونی آن را بهبود بخشید. ولی جهت خکی سطح قرنیه به طور موقت استفاده از قطره های اشک مصنوعی ضروری است.

کدورت عدسی چشم

کدورت عدسی چشم اصولا در اثر تغییرات پاتولوژیک پروتئین عدسی و یا در اثر اختلالات در گسستگی در ترتیب فیبر های عدسی ایجاد می شود. این عارضه در سگ ممکن است جنبه وراثت داشته و در اثر بیماری های متابولیک نظیر بیماری قند در سگ ها و یا گاهی در اثر ضربات ضربه ای به چشم ایجاد شود.

لزوما ممکن است در اثر مسائل تغذیه ای در توله ها نظیر کمبود بعضی از اسید های آمینه مانند ( ارژنین ) ایجاد گردد. تا کنون هیچ گونه درمانی جهت کدورت عدسی چشم ( کاتاراکت ) در سگ توصیه نشده است.

امروزه انجام عمل جراحی با تکنیک ههای بسیار پیشرفته و مدرن جهت تعویض و خارج کردن عدسی و جایگزین کردن عدسی به داخل کپسول عدسی کرده اند، توانسته اند، کدورت و دید چشم را به صورت اولیه در حیوان برگشت پذیر کند.

بیرون زدگی چشم از حدقه

این حالت بیشتر در نتیجه ضربه یا تروما و یا در اثر نزاع بین سگ ها ایجاد می شود. چشم از حدقه بیرون زنده و به اصطلاح آن را پرولاپس می گویند. روش اصلاح فقط به وسیله جراحی میسر است و برشی در زاویه خارجی چشم داده و کره چشم را به وسیله دست به داخل برگردانده و با بخیه به پلک و غشا پلکی از برگشت مجدد جلوگیری می کند.

پیش بینی، انجام این عمل از نظر بهبودی به زمان مراجعه به دامپزشک بستگی دارد. در صورتی که انتقال حیوان به کلینیک در همان ساعات اولیه انجام گیرد، درمان موفقیت آمیز خواهد بود.

بهداشت اولیه سگ و مراقبت از دندان ها

دندان های سگ لازم است به طور مداوم و منظم مورد معاینه و بازرسی قرار گیرد. در صورتی که سگ اجازه دهد، لازم است دهان حیوان را باز کرده و دندان های حیوان را به وسیله یک تکه پنبه آغشته به جوش شیرین رقیق شده تمیز نمود. در صورتی که محلول جوش شیرین در اختیار نباشد با قدری لیمو ترش امکان تمیز کردن میسر خواهد شد.

استفاده از مسواک به همراه پودر ذغال اکتیو، جهت تمیز کردن دندان های حیوان هم، راه دیگر تمیز کردن دندان های سگ به حساب می آید. منتهی لازم است این کار با دقت و احتیاط کامل و کافی انجام گیرد و تنها در سگ هایی مورد استفاده قرار گیرد که قبلا به خوبی آموزش های لازم را در طی دوران زندگی خود انجام داده باشند و به کار بردن آن در سگ به صورت یک امر طبیعی در آمده باشد.

امروزه با استفاده از دستگاه های پیشرفته ی دندان پزشکی، در صورتی که حفراتی در دندان های سگ ایجاد شده باشد، با استفاده از دستگاه های دندان پزشکی قابل ترمیم و پر کردن است و لزومی به خارج کردن یا کشیدن دندان نخواهد بود.

مگر این که دندان های سگ دچار حالت لق شدگی و عفونت های مزمن و شدید و یا کیست های دندانی شده باشند. در این صورت راهی جز خارج کردن دندان ها در سگ وجود نخواهد داشت.

مراقبت از دندانهای سگ

مراقبت از دندانهای سگ

اصولا درد دندان را در سگ نمی توان تشخیص داد یا پیش بینی کرد. مگر این که حیوان دچار ریزش بزاق و یا تراوشات از گوشه ی دهان و یا غذا خوردن در سگ به سختی انجام گیرد و سن حیوان در شرایطی باشد که بتوان به لاین عارضه در سگ مشکوک شد. در صورتی که دندان های سگ دچار اختلال باشد، بوی بد دهان خود به صورت یک شاخص تعیین کننده جهت این عارضه می شود و بوی نامطبوع در اثر استشمام از دهان حیوان به خوبی تشخیص داده خواهد شد.

اصولا زمانی شما متوجه دندان های فاسد یا کرم خورده در سگ می شوید که با باز کردن دهان حیوان و معاینه هر یک از دندان ها به خوبی بتوانید دندان های فاسد و یا جرم گرفته را از یک دیگر تفکیک کنید.

برای تسکین درد موقت گاهی استفاده از روغن میخک به نواحی مذکور به صورت موقت، برای مدتی کوتاه موثر است اما باید درد و اختلالات دندانی را ریشه یابی کرد و به صورت قاطع نسبت به انجام عملیان دندان پزشکی در حیوان اقدام نمود.

پوسیدگی دندانی

در سگ پوسیدگی دندان ها به دلیل استفاده از مصرف کم مواد کربوهیدرات و وجود پی اچ قلیایی دهان در اثر ترشح بزاق دهان سگ کمتر وجود دارد. به خصوص مصرف زیاد استخوان در سگ های دارای جثه های بزرگ خود باعث می گردد، دندان های حیوان همیشه سالم، سفید و صدفی باقی بماند.

وجود سنگ دندانی با جرم دندانی با جرم دندانی ( پلاک ) بیشتر در سگ هایی به وجود می آید که دارای جثه ای کوچک و عمدتا استفاده از مواد غذایی جهت تغذیه روزانه آن ها بیشتر گوشت و یا فرآورده هایی از قبیل سوسیس، کالباس و ژامبون بوده و کمتر قطعات سخت و برنده استخوان ها را خرد و مورد استفاده قرار می دهند.

در صورتی که اگر همین سگ های کوچک آپارتمانی هم حداقل هفته ای یک بار از قلم استخوان های مرغ یا قلم استخوان های کوچک گوسفند و یا استخوان های مصنوعی که برای این کار تهیه و در نظر گرفته شده، استفاده نمایید، کم تر دچار عارضه های دندانی می گردند .

می توانند با استفاده از یک رژیم غذایی متعادل که در بر گیرنده ی همه انواع مواد غذایی مغذی از تکه های گوشت، سبزیجات، پودر حبوبات، پوره سیب زمینی و سایر جلبک های دریایی باشد، غذایی مناسب و متاعدل را برای آن ها تهیه کنند. مصرف استخوان را هم در جیره غذایی آن ها قرار دهید تا همیشه دندان هایی سالم و تمیز داشته باشند.

سگ ها می توانند با استفاده از فلم گوسفند و یا قلم گوساله و گاز گرفتن و خرد کردن تدریجی آن ها حتی به صورت سرگرمی هم که شده، علاوه بر این که نیاز کلسیم و فسفر و سایر املاح مورد نیاز خود را تامین کنند، بلکه فک حیوان را هم قوی و قدرتمند کرده و خود را در مقابله با نزاع با حیوانات درنده بیابانی ( حیوانات وحشی ) کاملا آماده کرده، تا بتواند به خوبی از خود دفاع کنند.

وجود جرم دندانی که بیش تر در سگ های کوچک آپارتمان بسیار شایع بوده، در حقیقت در سگ به صورت پلاک هایی در سطح دندان ظاهر می شود و در عرض 6 ماه، وضعیت جرم یا سنگ دندانی را به خود می گیرد.

این پلاک ها در ابتدا به صورت اجسام نرم، سفید رنگ و یا زرد کم رنگ، خود را نشان داده و فقط در سطح خارجی دندان وجود دارند نه در سطح داخلی دندان، در صورتی که دندان های حیوان را در همان مراحل اولیه با استفاده از وسایل ساده دندان پزشکی با جرم گیری بر طرف کنند و سطح خارجی آن ها را صیقل داده تا از ایجاد سنگ دندان مجدد، حداقل به مدت یک سال جلوگیری خواهد شد و آثاری از آن در سطح دندان مشاهده نخواهد شد. نتیجه کار داشتن دندان های سفید، تمیز، صدفی و خوش بو برای سگ ها خواهد بود.

برای انجام معاینات بهداشت اولیه سگ در صورتی که جرم دندانی و یا سنگ دندان را تمیز نکرده و لایه و یا قشر ایجاد شده در سطح دندان بر طرف نشود، به تدریج این قشر دندانی به زیر لثه حیوان نفوذ کرده و به تدریج کانالی یا لایه ای در زیر لثه ی حیوان ایجاد خواد کرد، به طوری که در دراز مدت باعث می شود، مواد غذایی همراه با میکرو ارگانیسم های موجود در محیط دهان و موسین ترشح شده از غدد بزاقی حیوان، دست به دست هم داده، باعث بوی بد دهان و ایجاد عفونت در لثه می گردد. بالاخره دندان ها را لق، فاسد و فرسوده می کند که چاره ای جز خارج کردن دندان در سگ نخواهد داشت.

هرگز نباید از قطعات گردن مرغ و یا از استخوان های خرگوش و ماهی برای تغذیه سگ استفاده نمود، این نوع فرآورده های غذایی باعث اختلال در بلع مخصوصا در سگ های کوچک آپارتمانی خواهد شد. این کار با ایجاد آزردگی و آسیب هایی در سطح مخاط دهان گاهی ممکن است باعث حتی پارگی در سطح دهان و نفوذ اجسام خراجی و اجسام نوک تیز و برنده استخوان ها را در بافت دهان فراهم کند.

استفاده از استخوان های مصنوعی جهت جلوگیری از جرم دندانی و یا پلاک دندان ها همیشه توصیه می شود. مصرف استخوان های پخته شده در تغذیه سگ جایز نیست و مزایایی برای دندان ها به همراه نخواهد داشت و بیشتر اختلالات گوارشی را در حیوان به وجود می آورد.

عدم توجه به عفونت های دندانی که در اثر جرم دندان ها ایجاد می شود علاوه بر این که در حالات پیشرفته با عفونت لثه، چرکی شدن آن همراه می شود، در دراز مدت سموم ترشح شده از این عفونت لثه روی سایر دستگاه های بدن اثر می گذارد و ابتدا در دریچه های قلب، مفاصل و بالاخره کلیه ها را تحت تاثیر قرار می دهد و حیوان را مبتلا به التهاب کلیه ها و بالاخره نفریت مبتلا خواهد کرد.

بنابراین توجه به بهداشت دهان و دندان، به طور روزانه و یا هفتگی و توجه به تغذیه سالم حیوان و استفاده از همه نوع مواد غذایی متنوع در جیره غذایی حیوان، باعث خواهد شد حیوان هم سلامت کامل خود را حفظ کند و هم در افزایش طول عمر حیوان اثر گذار باشد. رعایت نکات زیر می تواند در سلامتی و بهداشت دهان و دندان های حیوان بسیار موثر باشد.

مراجعه به دکتر دامپزشک جهت تمیز کردن دندان ها حداقل 6 ماه تا یک سال یک بار.

استفاده از مواد غذایی سفت و سخت، مانند استخوان های مصنوعی و قلم گوشفند.

مصرف بیسکوییت های مخصوص سگ که نسبتا سفت و سخت هستند و جویدن آن توسط دندان های حیوان باعث جلوگیری از جرم دندان و در نتیجه سفیدی و صدفی رنگ شدن دندان ها می شود.

در نظر داشته باشید که برای انجام بررسی های مربوط به بهداشت اولیه سگ و با توجه به این که دندان ها دارای نقش مهم و ارزنده ای در زندگی سگ هستند لازم است هر 6 ماه یک بار توسط دکتر دامپزشک بازبینی شوند.

استفاده از بیسکوییت ها هم برای سرگرمی و هم به عنوان تشویق در مواردمختلف برای حیوان قابل استفاده خواد بود.

مسواک زدن دندان ها برای افرادی که علاقه مند به سلامتی بیشتر برای دندان های حیوان خود هستند، ضروری است.

مسواک زدن را می توان با استفاده از جوش شیرین، نمک، پودر ذغال اکتیو و پر اکسید هیدروژن رقیق شده به کار برد.

ناهنجاری های دندان

در بعضی از نژادهای سگ گاهی به صورت ناهنجاری دندان های شیری آن ها در سن 6 ماهگی جای خود را به دندان های اصلی یا همیشگی نخواهد داد. در حقیق دندان های شیری حیوان نمی افتد و همچنان در محل خود باقی خواهد ماند.

در نتیجه دو ردیف دندان در محل لثه ها به وجود خواهد آمد.این دندان ها در فک پایین و بالای حیوان وجود خواهد داشت و گاهی هم ممکن است به صورت منفرد دیده شود. این امر موجب از بین رفتن زیبایی دندان ها و دهان حیوان خواهد شد و منظره های ناهنجاری را برای دندان های حیوان به نمایش می گذارد.

در این صورت باید به دکتر دامپزشک مراجعه نمود. او می تواند دندان های شیری حیوان را خارج نماید.

گاهی هم امکان ناهنجاری در دندان های اصلی و دائمی حیوان وجود دارد. یا این که دندان های فک پایین نسبت به فک بالا مقداری جلوتر قرار می گیرند. این امر موجب نقص و ناهنجاری در دندان های حیوان می شود.

در این مورد نیز با مراجعه به دکتر دامپزشک و عمل جراحی که روی فک انجام می شود، می توان تغییرات لازم را در فک حیوان انجام داد. این نقاصی دندانی به طور مطلوب و موثر قابل اصلا است.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=21877

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 18 =