آب شیرین

شارک رنگین کمانی ( Rainbow Shark ) ؛ ماهی زیبایی که عاشقش می شوید

شارک رنگین کمانی ( Rainbow Shark )، شارک باله قرمز یا یاقوت سرخ
4.2/5 - (17 امتیاز)

ماهی شارک رنگین کمانی با نام های شارک باله قرمز یا شارک یاقوت سرخ نیز شناخته می شود. این ماهی دارای رنگ خاکستری تیره تا سیاه بر روی بدن و رنگ قرمز بر روی باله ها است. فرق بین این نوع شارک و شارک دم قرمز در این است که شارک دم قرمز تنها دارای دم قرمز است، در حالی که شارک باله قرمز دارای باله های قرمز نیز می باشد.

نوع دیگری از شارک رنگین کمانی یا شارک باله قرمز یا شارک یاقوت سرخ  ، به جای رنگ سیاه بر روی بدن دارای رنگ سفید می باشد. شارک های رنگین کمان از حوزه های رودخانه های جنوب شرقی آسیا، تایلند و اندونزی منشاء گرفته اند. آن ها معمولا در نواحی آرام تر رودخانه که جریان آب متعادلی دارد و بستر رودخانه ای شنی همراه با پوشش کیاهی فراوان است، زندگی می کنند.

وقتی این ماهیان برای اولین بار به سرگرمی آکواریوم معرفی شدند به دلیل شکل بدن و باله هایشان که تا حدودی شبیه به کوسه است شارک رنگین کمان نامیده شدند. البته آن ها کوسه های واقعی نیستند اما یکی از انواع شعاع بالگان متداول در زیست گاه این ماهیان زندگی می کنند. این ماهیان در سرگرمی آکواریوم به طور فراوان در دسترس بوده و برای مدتی طولانی به طور گسترده ای به کشور وارد می شده است.

 

"<yoastmark

شرایط نگهداری از شارک رنگین کمان یا شارک باله قرمز یا شارک یاقوت سرخ

نگهداری از شارک های رنگین کمان با توجه به رفتار قلمرو طلبی شان در مقابل افراد هم گرنه خود و و نیز گونه هایی با شکل مشابه تا حدودی دشوار می باشد. فراهم نمودن آکواریوم بزرگ تر و گیاهان، غارها و تونل های سنگی بیشتر برای این ماهیان می تواند باعث کاهش میزان قلمرو طلبی شان شود.

یک ماهی تنها را میتوان در آکواریوم کوچکی به حجم 136 لیتر نگهداری نمود اما بهتر است که از آکواریومی به حجم 250 لیتر یا بزرگ تر استفاده نمود.به منظور نگهداری چندین شارک رنگین کمان یا نگهداری یکی از آن ها با گونه های مشابه همچون دم قرمز یا سیلورشارک جهت تامین قلمرو کافی برای هریک از گونه ها، آکواریوم بزرگ تری مورد نیاز است.

یک آکواریوم بزرگ مناسب برای چند نمونه ماهی یک مخزن به طول 180 سانتی متر و حجم 568 لیتر خواهد بود که با چیدمان صحیح می توان قلمرو فراوانی را برای چندین گونه فراهم نمود. شارک های رنگین کمان بستر شنی را ترجیح می دهند اما این به عنوان امری ضروری نیست چرا که این ماهیان در بسترهای ماسه ای نیز می توانند به خوبی زندگی کنند.

فراهم نمودن پوشش گیاهی فراوان و ساختارهای غار یا تونل مانند به منظور شبیه سازی محیط زیست طبیعی شان دارای اهمیت است. شارک های رنگین کمان میتوانند با بسیاری از گونه های ماهیان اجتماعی آب شیرین که به طور معمول در دسترس هستند نگهداری شوند.

اما برای برخی گونه های خجالتی تر میتوانند اندکی تهاجمی باشند. آن ها معمولا در مقابل سایر گونه های ماهیان که از نظر شکل متفاوت هستند، تهاجمی رفتار نمی کنند.شارک های رنگین کمان در محیط زیست طبیعی شان اغلب از جلبک ها، مواد گیاهی در حال فساد، لارو حشرات و تکه های گوشتی کوچکی که در بستر روزخانه می یابند، تغذیه می کنند.

در آکواریوم، از طیف گسترده ای از غذاهای آکواریومی عمده از جمله پولکی، کرم های توبیفکس، کرم های خونی، ویفرهای جلبک و موارد مشابه دیگر به آسانی تغذیه می کنند. پیشنهاد شده که به منظور تامین یک رژیم متعادل در جیره غذایی این ماهیان مواد گیاهی فراوانی قرار گیرد. که به آن ها در حفظ یک سیستم ایمنی قوی کمک خواهد نمود.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=5143

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 8 =