سلامت و بهداشت سگ

واکسیناسیون سگ و نکاتی که باید در مورد بهداشت و مراقبت آن بدانید

واکسیناسیون سگ
3.3/5 - (3 امتیاز)

واکسیناسیون سگ ها مهم ترین بخش نگهداری از آن ها می باشد. باید در سنین خاص واکسن های مختلفی به سگ ها تزریق شود تا از نظر سلامتی شانس بالایی داشته باشند.

زمانی که شما صاحب یک سگ جدید می شوید لازم است حیوان در اولین مرحله توسط دکتر دامپزشک ویزیت و معاینه شود. برخی از موارد عمومی در رابطه با نگهداری و مراقبت وجود دارند که شما به تنهایی می توانید آن ها را انجام دهید ولی برخی از موارد اختصاصی نیز وجود دارند که از عهده ی شما خارج بوده و صرفا در صلاحیت دکتر دامپزشک می باشد، مانند واکسیناسیون سگ ها.

واکسیناسیون سگ

واکسیناسیون سگ ها بر علیه یک بیماری موجب می شود تا در صورت رویارویی با بیماری مشکلی ایجاد نشود و یا این که عوارض بیماری را به صورت خفیف و محدود نشان داده ولی در نهایت بهبود یابد.

واکسن سبب پیشگیری از برخی بیماری های با منشاء باکتریایی و ویروسی می شود. مستعد ترین زمان ابتلا به بیماری های کشنده در سن تولگی می باشد، لذا لازم است در توله ها واکسن در سن 6 هفتگی (تقریبا 40 روزگی) تزریق و یک ماه بعد تکرار شود و اصولا این تکرار واکسیناسیون تا سن 16 هفتگی ادامه یابد.

بعد از اجرای این برنامه، واکسیناسیون به صورت سالیانه و سالی یک بار خواهد بود. مهم ترین واکسن های تزریقی مورد نیاز جهت پیشگیری از بیماری ها در سگ شامل دیستمپر،هپاتیت، لپتوسپیروزر، پاراآنفلانزا، پارو ویروس، کوروناویروس، هاری، کنل کاف (بیماری سرفه حاصله از نگهداری به صورت متمرکز) و بیماری لایم (Lyme) می باشد.

 

واکسیناسیون سگ

واکسیناسیون سگ

واکسن هومیوپانتیک (Homeopathic)

به نام نوزودس (Nosodes) هم نامیده می شوند که از فرآورده های طبیعی بیماری تهیه شده و پس از رقیق کردن و استریل نمودن به روشی تولید می شوند که سالم و موثر باشند. این نوع واکسن ها خوراکی بوده و در دوره های خاص هفتگی یا ماهانه به کار می روند.

نکات قابل توجه در رابطه با مراقبت از سگ

  • از زمان های بسیار قدیم سگ ها به عنوان حیوانات خانگی در کنار انان می زیسته اند. چون سگ ها مدت زیادی با انسان ها زندگی می کنند و به همین دلیل مردم به آن ها خیلی وابسته می شوند، لازم است برای حفظ سلامتی و افزایش طول عمر آن ها اقدامات لازم انجام شود و جیره غذای مناسب و با کیفیت مطلوب در اختیار آن ها قرار گیرد، مخصوصا باید فرمول جیره غذایی آن ها براساس سن، نوع و هدف از نگهداری (نگهبانی، ورزشی، داخل منزل به عنوان تزیینی) به صورت خاص در نظر گرفته شود. در مورد سگ های مسن باید بیشتر به وضعیت تغذیه ای توجه شود و 30% کالری غذا را همراه با چربی و پروتئین کاهش داد ولی میزان غذاهای فیبری را اضافه کرد تا سبب افزایش حجم غذا و ایجاد حس سیری در سگ شود. توصیه می شود در طول روز حیوان به مدت 20 قیقه از تحرک لازم برخوردار باشد تا سبب تقویت قلب و ریه ها شود و حرکات عضلانی افزایش یابد.
  • در رابطه با سگ های مسن لازم است مراقبت لازم در رابطه با بیماری های دندان و لثه، بیماری های قلبی، آرترت و بیماری آلزایمر (Alzheimer) انجام شود.

توجه

همه ی سگ ها استعداد ابتلا به بیماری های مادرزادی وارثی را دارند ولی برخی از نژادها بیش از بقیه به این بیماری ها مبتلا می شوند لذا لازم است معاینه و بررسی لازم در مورد تسوله ها در بدو تولد انجام شود.

سن و اندازه جثه

میزان سن و اندازه جثه و سایز بدن به نژاد سگ ها بستگی دارد. سگ های با جثه بزرگ بالقوه دارای طول عمر کمتری هستند ولی عمر تقریبی آن ها در حدود 10 سال می باشد ولی سگ های با جثه کوچک تر ممکن است 19-13 سال عمر کنند.

 

 

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=17184

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − ده =