آب شیرین

هر آنچه درباره ی ماهی تترای سیاه باید بدانید

ماهی تترای سیاه
4/5 - (2 امتیاز)

تترای سیاه و یا تترای بیوه­ی سیاه ماهی بسیار مناسب و ساده ای برای تولیدمثل است. در هر آب شیرین مناسبی تخمریزی می کند. رنگ آنها تنها سفیدوسیاه است.هر نوع غذای زنده، یخ زده و دستی را میخورد. ماهی بسیار مقاوم و آسان برای نگهداری است.نرها همواره کوچکتر از مادهها و پررنگتر از آنها هستند.

ماهی تترای سیاه (Gymnocorymbus ternetzi)

در سال 1964 در لهستن نوع C.T.O  آن با باله سیاه بلند تولید شد. در سال 1966 به آمریکا برده شد و تا سه سال بعد یعنی سال 1969، تقریبا قادر به تکثیر 100 درصد آنها گردیدند. تکثیر نوع طبیعی و نژاد باله بلند آن مشابه است. حتی امکان آمیزش نژاد طبیعی و نژاد باله بلند وجود دارد.

در این حالت تنها 25 درصد بچه ماهیهای حاصله باله بلند خواهند بود. آماده سازی ماهی تترای سیاه برای تخمریزی، عامل اصلی موفقیت در تکثیر آن است. در این دوره بایستی غذای زنده مانند آرتمیای منجمد شده و یا کرم توبیفکس خشک شده به آنها داده شود.

اگرچه از غذاهای دستی و کارخانه ساز هم میتوان استفاده نمود ولی غذای زنده در آماده سازی آنها برای تخمریزی نقش برتری دارد. برای این منظور بایستی ابتدا نرها و ماده ها را در آکواریوم های جداگانه نگهداری نمود.

وقتی مادههای سنگین آمادگی تخمریزی را پیدا کردند، میتوان هریک از آنها را در یک آکواریوم 20 تا 25 لیتری با گونه ای که کف و 25 درصد حجم زیرین آن با این گیاهان پر شود. میتوان از گیاهان طبیعی که برگهای ظریف دارند مثل میریوفیلوم Myriophyllum و یا کابومبا Cabomba هم استفاده کرد ولی بایستی توجه داشت که امکان انتقال برخی انگلها با این گیاهان به داخل آکواریوم وجود دارد.

ماهی ماده را با یک و یا 2 نر در داخل آکواریوم آماده شده برای تخمریزی قرار دهید. از آب شیرین نرم (کم سختی) و کمی اسیدی (پی اچ 6.7) استفاده نمایید. اگرچه از هر آبی میتوان استفاده نمود (امکان تکثیر آن در آب با پی اچ 5.6 تا 8.4 و آب نرم تا آب سخت وجود دارد).

باتوجه به این که ماهی تترای سیاه در واقع یک ماهی آبهای معتدل است نیازی به آب گرم برای تولیدمثل ندارد. اگر برای مثال آبی که در آن ماهی ها را به حد رسیدگی تخم ها رسانده اید دارای گرمای 21 درجه سانتیگراد است، گرمای آکواریوم تخمریزی را به 24 درجه سانتیگراد برسانید.

تخمریزی خیلی زود و در عرض 48 ساعت انجام می گیرد. وقتی تخم ریزی تمام می شود و یا حتی گاهی در حین تخمریزی، مولدها ممکن است قسمت عمده ای از تخمها را بخورند. دلیل اصلی قراردادن مقدار زیاد گیاه در بستر و داخل آکواریوم، جلوگیری از خورده شدن تخمها می باشد.

دوره انکوباسیون چندروزی طول می کشد. به نوزادان بایستی در روزهای اول و دوم انواع انفوزوئرها و سپس نوزاد یا ناپلی آرتمیا داد.

 

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=3144

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − نه =