خزندگان

تغذیه لاک پشت ها ; نحوه انتخاب و نگهداری از آن ها

تغذیه لاک پشت انتخاب لاک پشت
4.3/5 - (231 امتیاز)

تغذیه لاک پشت های آبزی و خشکی زی با هم متفاوت می باشد. مقدار حجم غذایی مورد نیاز آن ها بستگی به سن و سال ، میزان فعالیت و متابولیسم بدن آن ها دارد.

انتخاب و نگهداری از یک لاک پشت آبزی و یا خشکی زی ، بستگی به شرایط و امکاناتی دارد ، که در ادامه به بررسی آن می پردازیم . در این مبحث به مواد غذایی مورد نیاز لاک پشت ها و مکمل های غذایی که برای بدن آن ها لازم و ضروری است می پردازیم. با پت زیپ همراه باشید.

نحوه انتخاب لاک پشت آبزی و لاک پشت خشکی زی :

انتخاب بین لاک پشت آبزی و خشکی زی به امکانات موجود در محل زندگی فرد بستگی دارد. اگر فضای باز مانند حیاط و باغچه در دسترس باشد می توان هم از لاک پشت های خشکیزی و هم نیمه آبزی نگهداری کرد. چنانچه محل زندگی محدود به یک آپارتمان باشد، فقط نگهداری از گونه های نیمه آبزی توصیه می شود.

لاک پشت ها استعداد فراوانی به بیماری های ریوی دارند و این امر باید در هنگام تعیین محل زندگی آن ها مورد توجه باشد.

لاک پشت ها موجوداتی خونسرد هستند. دمای بدن آن ها تابع دمای محل زیست آن ها است. بسیاری از فرآیندهای زیستی بدن این حیوانات مانند سوخت و ساز، کارکرد قلب و سیستم گردش خون، رشد، فعالیت آنزیم های مختلف و هضم و جذب مواد غذایی به دمای محیط وابسته اند. به طور میانگین دمای ۲۵ درجه برای زندگی اغلب گونه های لاک پشت ها دمایی مناسب است.

افت دما به کمتر از ۱۵ درجه باعث فرورفتن حیوان به خواب زمستانی می شود. نگهداری از لاک پشت های خشکی زی نگهداری از لاک پشت های خشکی زی در محیط خانه، حیاط منزل یا حتی تراس ممکن است. گرچه برای این گونه لاک پشت ها بهترین محل زندگی فضای باز حیاط و باغچه است. بهترین حالت این است که زیستگاهی مجزا برای سکونت حیوان در داخل حیاط فراهم شود.

این محیط اختصاصی می تواند با یک مرزبندی از سایر قسمت ها جدا شود و در همانسان بتواند جلوی فرار احتمالی لاک پشت را بگیرد. محل زندگی این لاک پشت ها باید فضایی خشک، آفتابی و کم رطوبت باشد. در طراحی این قضا باید خطر بالا رفتن و افتادن لاک پشت ها از دیوارهای کوتاه را در نظر داشت. این محیط در عین حال باید دارای قسمتی سایه دار باشد تا حیوان بتواند خود را از نور تند آفتاب محافظت کند.

تغذیه حیوان می تواند در محیط ویواریوم انجام شود. بهتر است حیوان را عادت داد تا غذای خود را روی جزیره سنگی بخورد تا به این صورت از کثیف شدن آب جلوگیری شود. لاک پشت هایی که در ویواریوم زندگی می کنند باید روزانه چند دقیقه در مقابل تابش نور آفتاب قرار داشته باشند تا نیازشان به ویتامین د برطرف شود.

نصب یک دستگاه فیلتراسیون اسفنجی که برای اکواریوم به کار می رود می تواند به تمیز نگه داشتن آب کمک کند. فیلترهای کف کش نیز برای لاک پشت ها قابل استفاده هستند. توصیه می شود چنانچه کودکان از لاک پشت آبی نگهداری می کنند وسایل مربوط به ویواریوم از نوع ۱۲ ولت انتخاب شود تا خطر برق گرفتگی بچه ها را تهدید نکند. به علاوه باید توجه کرد که لبه های شیشه به خوبی سنگ خورده و تیز نباشد.

نگهداری لاک پشت انتخاب لاک پشت

انتخاب و نگهداری از لاک پشت ها

نگهداری از لاک پشت های نیمه آبزی در فصل تابستان در حیاط و فضای باز نیز ممکن است. برای این منظور باید حوضچه مناسبی در اختیار حیوان باشد.

از انواع مهم این لاک پشت ها می توان به گونه های “خالدار”، “وود ترتل” و “سایدنک” اشاره کرد. پوست اندازی لاک پشت ها مانند بقیه خزندگان پوست اندازی می کنند. پوست اندازی بیشتر به نواحی دست و پا محدود می شود و گاهی می توان تکه های پوست کهنه را مشاهده کرد که در حال افتادن از روی بدن است. این موضوع نباید صاحب حیوان را نگران کند. بهتر است تا اجازه داد پوسته های کهنه خود به خود از بدن کنده شوند.

برای کمک به پوست اندازی لاک پشتان خاکزی می توان برای چند دقیقه حیوان را در یک ظرف آب قرار داد. در لاک پشت های دریایی ممکن است سپرهای لاک نیز کنده شده و به جای آن ها سپر نو رشد کند.

تغذیه ی لاک پشت ها :

لاک پشت از نظر نیازهای بدنی و رژیم غذایی با سایر حیوانات خانگی تفاوت های زیادی دارد ، با وجود شباهت های فراوانی که بین دستگاه گوارش لاک پشت ها و سوسمار ها وجود دارد ، بر خلاف سوسمارها بخش عمده ای از رژیم غذایی لاک پشت ها توسط سبزیجات و میوه ها پر می شود.

لاک پشت ها سطح متابولیسم پایینی دارند پس نسبت به پستانداران به غذای کمتری نیازمندند. سنگینی بدن ، تعقیب و دسترسی به طعمه زنده را محدود می کند ولی مصرف گیاهان و میوه چنین مشکلی برای حیوان در پی ندارد.

وقتی لاک پشت ها در طبیعت زندگی می کنند نوع خوراک و تغذیه آن ها با محیط زندگی شان تنظیم می شود. نسبت شب و روز ، رطوبت ، دمای محیط ، رویش گیاهان و دمای آب همگی روی تغذیه حیوان اثر می گذارند. اما وقتی لاک پشت ها توسط انسان نگهداری می شوند بخش مهمی از عادتهای غذایی آن ها توسط میزبانشان کنترل می شود که می تواند در پاره ای از موارد برای حیوان زیان آور و نامناسب باشد.

لاک پشت ها ممکن است گیاهخوار ، گوشتخوار یا همه چیز خوار باشند. گونه های گیاهخوار در زمان اسارت می توانند خود را با رژیم همه چیز خواری تطبیق دهند ولی این بدان معنی نیست که جیره همه چیز خواری واقعا مورد پسند آن ها است. در برخی کشورها می توان غذاهای مخصوص لاک پشت را از فروشگاه های حیوانات خانگی تهیه کرد. ولی ممکن است در کشور ما دسترسی به این نوع غذا ها آسان نباشد.

بنابراین باید با توجه و دقت خوراک مناسب برای حیوان را انتخاب و در اختیار او قرار ولد لاک پشت ها ممکن است به طور عادی مقداری سنگ ریزه و شن بخورند. این کار برای کمک به خرد شدن غذا و هضم بهتر آن صورت می گیرد.

تغذیه در لاک پشت های خشکی زی کشت های خشکی زی گیاه خوارند. گرچه هرنوع رژیم گیاهی برای آن ها مناسب برای گزارش مواد گیاهی وجود یک فلور باکتریایی در دستگاه گوارش لازم است شیر نگرانی رژیم غذایی و مصرف بی مورد انتی بیوتیک های خوراکی به فلور میکروبی روده آسیب وارد می کند و می توان تنها باعث بنای یا حتی مرگ حیران شود نام های جدید را باید کم کم به خوراک حیزان اضافه کرد.

این گروه از لاک پشت ها می توانند در فضای باغچه و حیاط چرا کنند. می توان با کاشت گیاهان مختلف نوعی چراگاه ساده برای آن ها به وجود آورد. گیاهانی مثل نعنا، شبدر، یونجه، کلم و کاهو مورد علاقه آنهاست. آنها می توانند برگ چغندر، گل کلم، هویج، گوجه فرنگی و برگ های ذرت را به عنوان غذا مصرف کنند.

تغذیه لاک پشت

غذای لاک پشت ها

از بین میوه ها می توان از طالبی، انبه، خیار، سیب، هلو، گلابی، زردالو، نارنگی، توت سفید و شاتوت برای خوراک آن ها استفاده کرد. بهتر است مصرف میوه در درجه دوم نسبت به برگ های سبز قرار داشته باشد. افزون بر این خوردن مقداری بلغور غلات مانند جویا گندم یا دانه های خرد شده ذرت نیز مفید است (از مصرف آرد گندم یا ذرت خودداری شود. برخی از لاک پشت های خشکی زی به خوردن کرم خاکی و حشرات نیز علاقه دارند. هرگز برای تغذیه لاک پشت های گیاهخوار نباید از موادی مثل ماهی، میگو، گوشت قرمز و مرغ استفاده کرد.

وقتی این لاک پشت ها در محیط باز نگهداری شوند، با سرد شدن هوا به خواب زمستانی می روند و ممکن است در بهار به شدت ضعیف شده و نیازمند مراقبت باشند به قسمت خواب زمستانی مراجعه شود).

تغذیه در لاک پشت های نیمه آبزی :

این لاک پشت ها اغلب همه چیز خوار هستند و ترکیبی از غذاهای گیاهی (مانند لاک پشت های خاکزی)، حشرات، کرم خاکی، کرم حشره و حلزون را می پسندند. پیکر حشرات دارای فسفر زیادی است و اگر از این مواد برای تغذیه استفاده میشود لازم است هر از گاهی مقدار کمی کلسیم به عنوان مکمل به خوراک حیوان اضافه شود.

لاک پشت های نیمه آبزی در ابتدای تولد معمولا فقط از حشرات استفاده می کنند. برای تغذیه این لاک پشت ها می توان از ماهی، میگو و حتی گوشت پخته نیز استفاده کرد. علاقه این دسته لاک پشت ها به میوه معمولا محدود به میوه های خیلی رسیده و کهنه است. به هر حال مواد گیاهی باید حتما در خوراک این حیوانات وجود داشته باشد.

چرا که مصرف بیش از حد مواد پروتئینی باعث نقرس و رسوب اوره در کلیه ها و مثال آن ها می شود.

 چند توصیه دیگر در مورد غذا  ظرف غذای لاک پشت ها :

  • باید سنگین باشد تا حیوان نتواند آن را برگرداند.
  • ریواس و کلم برکلی غذای خوبی برای لاک پشت نیستند.
  •  همیشه باید غذای تازه و به اندازه مصرف در اختیار حیوان قرار داد.
  •  همیشه باید مواد غذایی گیاهی را قبل از دادن به حیوان به خوبی شست.
  •  مصرف کلم و برگ اسفناج به مدت طولانی باعث کمبود کلسیم می شود.
  •  باید به نظافت ظرف غذا توجه داشت.
  •  غذا نباید برای مدت طولانی در ظرف بماند یا بو بگیرد.
  •  لاک پشت های پیر نیاز به غذای نرم دارند. ضمن اینکه ممکن است نیاز باشد تا نوک آن ها توسط دامپزشک اصلاح شود.
  •   برای تغذیه لاک پشت ها هرگز نباید از موادی مثل نان ، ترکیبات دارای شیر ، ذرت شیرین کنسروی ، لوبیای پخته ، سوسیس و کالباس استفاده کرد.

مکمل های غذایی برای تغذیه لاک پشت ها :

با توجه به محدود بودن انتخاب غذا در مورد لاک پشت های خانگی استفاده از مکمل های غذایی در برخی موارد لازم است. مواد مکمل یا ویتامین ها را می توان به غذای حیوان اضافه کرد. مکمل ویتامین باید دارای ویتامین های آ A ، د D ، گروه ب B ، ای E ، کا K و کلسیم C ، باشد.

برای انتخاب نوع مکمل و میزان مصرف آن باید حتما با دامپزشک مشورت کرد. چرا که مصرف بیش از حد مواد مکمل می تواند باعث مسمومیت حیوان و بی نظمی در تعادل کلسیم و فسفر شود. فرآورده های تجاری ویژه لاک پشت مطمئن تر هستند. اگر به این مواد دسترسی نباشد ، در داروخانه های دامپزشکی ایران مکمل های ویتامین و مواد معدنی مخصوص پرندگان موجود است که می توان به مقدار مناسب از آن ها استفاده کرد.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=24327

29 دیدگاه در “تغذیه لاک پشت ها ; نحوه انتخاب و نگهداری از آن ها

  1. رسول گفت:

    لاکپشتم همش خوابه عادیه

    1. ممد گفت:

      فکر نکنم مشکلی داشته باشه من پنج تا لاکپشت دارم کلا همیشه یه چند قدم تا جلوی در حیاط را میرن و دوباره بر میگردن میزن زیر یه تخته سنگ میخوابن گلا زندگیشون این مدلی هست

    2. پرهام گفت:

      نورش کمه

  2. امیر گفت:

    نه بیدارش کن بره نون بگیره

  3. Farzad گفت:

    منم یه لاکپشت دارم همش خوابه 😐

    1. Borna گفت:

      اگر لاک پشت شما میخوابه باید نور یا توی افتاب بزاریش لاک پشته من هم میخوابید ولی وقتی براش نور گزاشتم دیگه زیاد نمیخوابه

  4. بهنام گفت:

    با سلام ، اگر لاک پشت شما خواب آلود است ، حتما آنرا به یک دامپزشک نشان دهید .
    با تشکر .

    1. نازنین گفت:

      سلام یکی از دوستانم برام از شمال لاک پشت اورده حالا میخام رهاش کنم تو شمال تو چه محیطی رهاش کنم آیا نمیمیره لطفا کمکم کنید

  5. شب گفت:

    یک لاکپشت دارم کوچیکه و هم توی اب میره هم توی خشکی هیچ غذایی نمیخوره اما سنگای قرمزه توی ابو گاز میزنه میترسم بمیره میشه بگید چی کار کنم؟

    1. علیرضا گفت:

      لاک پشت های کوچیک باید تو محیط آب تغذیه بشن وگرنه تو خشکی غذا نمی خورن غذاشونو تو آب بدین خودشون میخورن مورچه، حشرات، تیکه های کوچیک مرغ خام، ماهی خام

    2. مهگل گفت:

      یک تیکه سنگ بزرگ بزارید که سنگین باشد

  6. امیرعباس گفت:

    لاک پشت من تازه از خواب زمستانی بیدار شده و فقط مواقع گرسنگی حرکت می کنه و دنبال غذا می گرده در غیر اینصورت می خوابه

    1. نازنین گفت:

      سلام یکی از دوستانم برام از شمال لاک پشت اورده حالا میخام رهاش کنم تو شمال تو چه محیطی رهاش کنم آیا نمیمیره لطفا کمکم کنید

  7. ؛ گفت:

    لاکپشتم همش گشنس چیکارش کنم:/ چقد بش کاهو باید بدم

    1. غزل گفت:

      باید بهش غذا بدی به تعداد دفعات زیاد اما مقدار کم

    2. حtitan گفت:

      دوتالاک پشت نوزاددارم، ده روزه چیزی نخوردن، ده گرم کمترهستن، چی بدم بهشون،

  8. حلال گفت:

    سلام اگر لاکپشت ها یک گوشه خواب هستند بخواتر این است که تنها هستند اما اگر تنها نیستند و باز هم یک گوشه خواب است شاید بخواتر این است که محل زندگی انها کوچک است و افسردگی گرفته اند .

  9. محمد گفت:

    سلام لاکپشت خشکی در روز چقد غذا مصرف کنه مثلا دویست گرم ؟ سیصد گرم یا هر عددی … در کل چقدر روزانه براش کافیه ؟؟

    1. خرزوخان گفت:

      ۲تا لاک پشت دارم باهم والیبال بازی میکنن کسی دوست داره بیاد ببینه .

      1. مجید گفت:

        سلام لاک پشت های من فوتبالیست هستند خیلی روپایی پسر می زنند خواستی هم خودت بیا وهم لاکپشت هاتو بیار آشنا بشیم بد نمی بینی

  10. ماهک گفت:

    من لاکپشتم ۶ ماهه هیچی نخورده به زود بهش آب خیار میدم از چی هست؟ اندازه ی وجبه بزرگه

    1. مهگل گفت:

      بهش جیگر مرغ یا کاهو بده

  11. Borna گفت:

    سلام من یک لاک پشت سیاه کوچک دارم تنها است ولی با اهنگ رشتی می رقصه. و میخواستم بدونم من بهش کاهو و هویج و کلم بروکلی میدم این ها خوب هستند؟

  12. Barman گفت:

    سلام من یک لاک پشت خریدم خشکی از کجا به فهمم چند سالش است ؟ واقعا بعد غذا با آب گرم حمامش کنم کوچک؟

  13. Parsa گفت:

    لاکپشت من دیگه گیاه نمیخوره همش دنبال گوشته لطفا یکی جواب بده

    1. پیمان اسدی گفت:

      من یه لاکپشت دارم روپایی میزنه تازه سربازیش تموم شده😅

  14. زینب گفت:

    سلام من یه لاکپشت خشکزی دارم که از اطفهان اوردن برام، اوایل خوب بود ولی الان دچار کمبوذ کلسیم‌شده، دندوناش و‌لاکش نرم شده، با اینکع من بهش کاهو و خیار و گوجه میدم اکثرا به همراه اب، توی افتاب هم میذارم اما وقتی زمستون میشه( خواب زمستونی ندارع) و افتاب کمه باز نرم میشه،رژیم غذلییش چیا باشع؟ سنگ کف دریا میتونه یکی از راه عای حذب کلسیم براش باشه؟

    1. پیمان گفت:

      سلام تا وقتی بدنش ویتامین D3
      نداشته باشه نمیتونه کلسیم جذب کنه. فقط در صورت تابش مستقیم افتاب یا استفاده از لامپ uvb این ویتامین در بدنش تولید میشه.شاید مکمل به صورت قطره یا پودر هم بشه استفاده کرد که باید با دامپزشکی مشورت کنید

    2. Rosa گفت:

      دیوونه ایییییی؟
      گوجه فرنگی واسه انسانش به تدریج کشندس تو به لاکپشت طفلی میدیش؟
      ببینم خودت سب تا شب خیار بخوری چیزیت نمیشه یعنی؟
      خیار همش ابه اونوخ میگی چرا لاکش نرم شده؟
      نمیدونم دیگه برو از خودش بپرس و انتظار داشته باش جواب بده باااااش؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 2 =