شناخت ماهی آب شور

خفاش ماهی تاریک

خفاش ماهی تاریک ( خفاش ماهی سایه دار )
4.3/5 - (10 امتیاز)

خفاش ماهی تاریک که شباهت زیادی به خفاش دارد، دارای بدنی کشیده است. ماهیان جوان سیاه با دور خط نارنجی و ماهیان بالغ نقره ای یا خاکستری تیره هستند.

رژیم غذایی :

دوگانه خوار

فرم رنگی :

ماهی جوان قهوه ای با خط دور نارنجی و ماهی بالغ نقره ای تیره

نام های متداول :

خفاش ماهی پرشکل، خفاش ماهی سایه دار

زیست گاه :

اقیانوس آرام، دریای سرخ و اقیانوس هند

حداقل اندازه آکواریوم :

۷۶۰ لیتر با ارتفاع ۶۰ سانتی متر

دمای مناسب آب :

22 – 25 درجه سانتیگراد

PH مناسب آب :

8.1 الی 8.4

شوری مناسب آب :

1.020 – 1.025

نام علمی :

Platax pinnatus

نام انگلیسی :

Dusky Batfish

خانواده گونه :

Ephippidae

ســـطــح نگهــــداری :

بسیار سخت

مناسب برای آکواریوم های مرجانی :

خیر

رفتار :

صلح طلب

مناسب برای تازه کارها :

خیر، فقط حرفه ای ها

حداکثر اندازه :

۴۵ سانتی متر

معرفی :

خفاش ماهی تاریک زمانی که بالغ است، عموما به تنهایی زندگی می کند و در زیر برآمدگی ها در اطراف تپه های مرجانی یافت می شود. این ماهیان را می توان تا عمق دست کم ۲۰ متری (۶۵ فوت) مشاهده نمود. خفاش ماهیان جوان برخلاف ماهیان بالغ آب های کم عمق تر را دوست دارند. این ماهیان بیشتر زمان خود را به شنا در بین ریشه های مانگرو (mangrove) و در بخش های محافظت شده تپه های مرجانی و اصولا در مکان هایی که می توانند مخفیگاه پیدا کنند، سپری می کنند.

خفاش ماهی تاریک نمونه ای اعجاب انگیزی است که در آکواریوم شما به شدت خودنمایی می کند. نگهداری این ماهی در آکواریوم بسیار مشکل است و نگهداری آن تنها به حرفه ای ها پیشنهاد می شود. یکی از علت ها آن هم این است که خفاش ماهی تاریک دریانورد ضعیفی است و از جمله ماهیانی است که عرضه کنندگان ماهی های آکواریومی آن را تضمین نمی کنند.

خفاش ماهیان جوان بسیار ضعیف هستند و مستعد بیماری می باشند. اما ماهی های بالغ مقاوم تر هستند. از جمله بیماری های متداول در خفاش ماهی تاریک می توان Cryptocaryon irritans و Amyloodinium ocellatum را نام برد، که به نام ایچ یا سفیدک (ich) و مخملک دریایی (marine velvet) مشهور هستند.

غذا خوردن خفاش ماهی تاریک هنگام ورود به آکواریوم بسیار دشوار می باشد. این ماهی ها معمولا اعتصاب غذا می کنند تا سرانجام بر اثر گرسنگی از بین بروند. ترسو بودن آنها باعث می شود نتوانند سهم غذایی خود را در بین هم آکواریومی های دیگر به کسب کنند.

نگهداری :

خفاش ماهی تاریک اجتماعی است اما نگهداری آنها با ماهی های نوک زننده مانند فرشته ماهی ها، دوشیزه ماهی و ماهی های بادکنکی سبب آسیب زدن به باله های بلند خفاش ماهی می شود. تنها استراتژی دفاع خفاش ماهی تاریک در برابر مهاجمان، چرخش به دور خود است تا باعث ایجاد وحشت در آن ها شود. بنابراین مسئولیت محافظت از آنها به عهده آکواریوم داران است. درصورتی که این ماهی دچار استرس زیاد شود از غذا خوردن خودداری می کند تا از گرسنگی از بین برود.

انواع ماهیان گونه های تانگ و پروانه ماهی هم آکواریومی های خوبی برای خفاش ماهی تاریک هستند. همچنین درصورت مراقبت کافی بیشتر فرشته ماهی ها را نیز می توانید با این ماهی نگهداری کنید. فرشته ماهی کوتوله به خوبی با خفاش ماهی تاریک می سازد. همچنین دیگر ماهی های مناسب تپه مرجانی نظیر گوبی ها، بلنی ها، کاردینال ماهی ها، راس و دلقک ماهی گزینه های مناسبی هستند. اگر خفاش ماهی تاریک بزرگ تر شد، خروس ماهی و مارماهی را نیز می توانید برای نگهداری با آن ها در نظر داشته باشید. خفاش ماهی تاریک را باید به عنوان ماهی قلدر و غالب به آکواریوم وارد کنید. به این صورت که ابتدا خفاش ماهی تاریک را وارد کنید همچنین سایر ماهی هایی که بعد از آن وارد می شوند باید از آن اندازه ی کوچک تری داشته باشند.

این ماهیان را در آکواریوم های تنها ماهی با می توانید با سنگ زنده (fish-only-with-live-rock) نگهداری کنید. آکواریوم مناسب برای این ماهی ها باید دارای فضا باز کافی برای شنا کردن و مخفیگاه های مناسب جهت پنهان شدن باشد. خفاش ماهی تاریک در طول روز بسیار آرام و غیرفعال است و کمترین میزان حرکت را دارد. اما در شب هنگام بسیار پر جنب و جوش می باشد. البته استثنایی بهم وجود دارد و آن زمانی است که دیگر ماهی های هم گونه بخواهند غذای آن را بگیرند. در این صورت خفاش ماهی تاریک بالغ آنها را دنبال می کند.

به دلیل این که خفاش ماهی تاریک مرجان ها و شقایق ها را می خورد، نباید آن ها را در آکواریوم تپه مرجانی نگهداری نمود.

تغذیه :

خفاش ماهی تاریک دوگانه خوار است و از پروتئین های حیوانی و گیاهان برای تغذیه استفاده می کند. در طبیعت تغذیه ی این ماهی با استفاده از جانوران ریز شناور در سطح دریا (zooplankton) به ویژه عروس دریایی (jellyfish) تامین می شود.

در آکواریوم در ابتدا ممکن است که برای تغذیه خفاش ماهی تاریک به غذای زنده نیاز داشته باشید. در این صورت با توجه به اندازه خفاش ماهیان می توانید از میگو دریایی زنده یا میگو روح (ghost shrimp) بهره بگیرید. صرف نظر از اینکه کدامیک از آنها را استفاده می کنید، حتما باید معده آن ها را با مواد غنی شده با ویتامین پر کنید. به مرور که با تغذیه در آکواریوم سازگار شدند، می توانید از غذاهای آماده نیز استفاده کنید. همچنین برای تغذیه خفاش ماهی تاریک از گوشت تکه شده میگو و خرچنگ که خیلی مورد علاقه این ماهی است، می توانید استفاده کنید.
ماهیان مرکب، کرم های خونی منجمد، میگو دریایی یخ زده و نیز جلبک که اهمیت آن در تغذیه خفاش ماهی تاریک به تازگی کشف شده را در تغذیه آن ها از یاد نبرید.

اگر به خزه دریایی خشک شده یا تازه دسترسی ندارید، این ماهی را نخرید. البته به طور کوتاه مدت از سبزیجات سبزبرگ مانند کاهوی منداب (آروگولا) می توانید برای تغذیه آن ها استفاده کنید. این گیاه را می توانید با یک کش لاستیکی به دور یک سنگ ببندید. رژیم غذایی خفاش ماهی تاریک بایستی شامل یک قسمت پروتئین حیوانی و دو قسمت مواد گیاهی باشد. توصیه می شود به خفاش ماهی تاریک خود در روز سه تا چهار وعده غذایی اندک بدهید. این غذاها باید به اندازه کافی باشند و ارزش غذایی بالایی داشته باشند.

تکثیر :

خفاش ماهی تاریک برای تکثیر در آکواریوم متوسط خانگی مناسب نیست. دلیل آن اندازه این ماهی ها و نیز نیاز لارو آنها به عمق زیاد آب است. اما این ماهی ها در حال حاضر در مزارع پرورش ماهی در اندونزی برای بازار ماهی داخلی تکثیر می شوند، که بخشی از آن نیز به خاطر تجارت آکواریوم برای صادرات به خارج از کشور استفاده می شود.

محصولات مرتبط :

گالری تصاویر :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=11491

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + 17 =