شناخت ماهی آب شور

ماهی صورت روباه تک خال ( صورت روباه لکه دار )

ماهی صورت روباه تک خال ( صورت روباه لکه دار )
2.5/5 - (2 امتیاز)

صورت روباه تک خال ماهی صلح جویی از خانواده خرگوش ماهیان می باشد. این ماهی گیاه خوار برای تازه کار ها انتخاب مناسبی است و نگهداری از آن آسان است.

رژیم غذایی :

گیاه خوار

فرم رنگی :

سیاه، سفید، زرد

حداقل اندازه آکواریوم :

۲۶۵ لیتر

مبدا :

غرب اقیانوس آرام

سمی :

بله

دمای مناسب آب :

22 – 25 درجه سانتیگراد

PH مناسب آب :

8.1 تا 8.4

شوری مناسب آب :

1.020 – 1.025

نام علمی :

Siganus unimaculatus

نام انگلیسی :

One Spot Foxface

خانواده گونه :

Siganidae

ســـطــح نگهــــداری :

آسان تا متوسط

مناسب برای آکواریوم های مرجانی :

با احتیاط

رفتار :

صلح طلب

نام های متداول:

صورت روباه لکه دار ، خرگوش ماهی لکه دار

حداکثر اندازه :

20 سانتی متر

معرفی :

ماهی صورت روباه تک خال ( صورت روباه لکه دار ) خال چشم مانندی بر روی بدنش دارد. این ماهی صلح جو از لحاظ ظاهری بسیار شبیه صورت روباه لو (Lo) می باشد. تنها تفاوت آنها در خال ذکر شده است. خال تیره صورت روباه تک خال دارای تنوعی از دایره کاملا متقارن تا لکه ای با شکل های متفاوت می باشد که به هر ماهی ظاهری منحصر به فرد هدیه می دهد.

آن ها ساکن مناطق مرجانی ساحلی و تپه مرجانی های خارجی، معمولا در بین مرجان های شاخ گوزنی یا استگ هورن (staghorn) هستند. ماهی های جوان تر در دسته هایی تا چند صد ماهی زیست می کنند. ماهی های بالغ و بزرگتر به صورت جفت دیده می شوند.

صورت روباه تک خال گونه ای صلح طلب و سازگار است و با سایر ماهی ها به خوبی بازی می کند مگر زمانی که با دیگر خرگوش ماهی ها نگهداری شود. البته درصورتی که اندازه آکواریوم بسیار بزرگ باشد و ماهی های با جنسیت مخالف وجود داشته باشند، می توانید چندین نمونه را در یک آکواریوم داشته باشید. این ماهی معمولا در کف تا میانه آکواریوم حرکت میکند و دارای طول عمر ۵ سال یا بیشتر است.

ماهی صورت روباه تک خال ( صورت روباه لکه دار ) را می توان با ماهی های تهاجمی تر نگهداری کرد، زیرا شکارچیان و ماهی های مهاجم به دلیل تیغ های سمی پشت صورت روباه تک خال، به این ماهی نزدیک نمی شوند. خرگوش ماهی ها عموما زمانی که کاملا سیر باشند، برای تپه مرجانی مناسب هستند. در غیر این صورت ممکن است برخی گونه های LPS و پولیپ های مرجانی نرم را برای تغذیه استفاده کنند.

تغذیه :

ماهی صورت روباه تک خال ( صورت روباه لکه دار ) معمولا از جلبک دریایی تغذیه می کنند. به همین دلیل نگهداری سنگ های زنده زیاد در آکواریوم، امکان چریدن در بین وعده های غذایی را برای آن ها ایجاد می کند. سعی کنید رژیم غذایی متنوع با مکمل جلبک دریایی، برای تغذیه ی آن ها استفاده کنید.

غذای این ماهی باید شامل سبزی ها و جلبک های تازه باشد. برای تغذیه آنها از غذاهای آماده گیاهخواران که با مواد و مکمل های گیاهی غنی شده اند، و نیز صفحات جلبکی جهت پیشگیری از خورده شدن پولیپ های مرجانی سخت و نرم، بهره بگیرید. این ماهی ها از غذاهای پولکی و یخ زده غنی شده با ویتامین و نیز غذاهای زنده استقبال می کنند.

بیماری :

صورت روباه تک خال در برابر بیماری های نسبت به ماهیان دیگر، مقاوم است. با این حال شما باید احتیاط لازم را به عمل آورید و پیش از افزودن این ماهی به آکواریوم اصلی، از آکواریوم قرنطینه برای نگهداری آن بهره بگیرید. صورت روباه تک خال را به مدت دو هفته یا بیشتر در آکواریوم قرنطینه محافظت کنید و آنها را جهت رویت هرگونه علایم بیماری نظیر ایچ دریایی (marine ich) در نظر داشته باشید.

نکته :

باله های پشتی صورت روباه تک خال سمی هستند و بنابراین در تعامل با آن باید مراقب باشید. هنگامی که قصد دارید با تور آنها را بگیرید احتیاط کنید تا باله های آنها در تور گیر نکند. درصورتی که این اتفاق افتاد، به آرامی تور را به سمت جلو و عقب حرکت دهید تا ماهی باله های خود را آزاد کند. سپس آن را به داخل آکواریوم رها کنید. درصورتی که تیغ های سمی آن در دستانتان فرو رفت، به پزشک مراجعه کنید.
تشخیص نر و ماده صورت روباه تک خال به راحتی امکان پذیر نمی باشد. زاد و ولد این ماهی در اسارت، بسیار سخت صورت می گیرد.

محصولات مرتبط :

گالری تصاویر :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=10389

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 4 =